جاباما
۵۱۲۴۷۶
۲۳ نظر
۵۰۰۹
۲۳ نظر
۵۰۰۹
پ

رونمایی از پوستر جالب شهرداری تهران

مدتی است که شهرداری تهران با نصب پوسترهایی در سطح شهر، به شکاف جنسیتی، برخی تبعیض‌ها میان زن و مرد و ترویج زندگی‌های مردسالارانه دامن می‌زند. اخیراً نمونه تازه‌ای از این اقدام رونمایی شده است.

روزنامه «وقایع اتفاقیه» نوشت: مدتی است که شهرداری تهران با نصب پوسترهایی در سطح شهر، به شکاف جنسیتی، برخی تبعیض‌ها میان زن و مرد و ترویج زندگی‌های مردسالارانه دامن می‌زند. اخیراً نمونه تازه‌ای از این اقدام رونمایی شده است.

«به اقتدار تو این خانه ایستاد‌ای مرد، به احترام غرورت سکوت خواهم کرد» از این جمله چه چیزی برداشت می‌کنید؟! «غرور» فقط متعلق به مردان است و طبق یک برنامه ازپیش‌تعیین‌شده قرار است زنان در مقام ستایشگر به ستایش این ارزش نهادینه‌شده در وجود مردان بپردازند.

معاونت اجتماعی شهرداری تهران با همین ایده، اقدام به نصب پوسترهایی برای گرامیداشت روز مرد و روز پدر کرده است. پای همه پوسترها نام و لوگوی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران به چشم می‌خورد که مدتی است با مناسبت و بدون مناسبت خاصی، با بهره‌گیری حداکثری از فضاهای شهری، بر شکاف‌های جنسیتی در جامعه دامن می‌زند.
رونمایی از پوستر جالب شهرداری تهران

در تازه‌ترین اقدام، شهرداری تهران به مناسبت روز پدر یک‌بار دیگر تلاش برای ترویج و تسلط نگرش خاصی که به حاشیه راندن زنان را در روابط خانوادگی و اجتماعی در دستور کار خود قرار داده، آغاز کرده است. در تصاویری که روی در و دیوار متروی تهران نصب شده، نصیحت‌هایی در ارتباط با روابط زن و مرد و شیوه‌های همسرداری ارائه شده که نشان‌دهنده نگرش جهت‌دار این نهاد شهری به جایگاه زنان در خانواده، استمرار این جایگاه در جامعه و روابط زن و مرد است.

در سال‌های اخیر، تعداد برنامه‌های ترویجی که با استفاده از ظرفیت بودجه‌های کلان شهرداری از سوی معاونت اجتماعی شهرداری تهران ارائه می‌شوند، بیشتر شده و تقریبا تمام فضاهای مدنی توسط این نهاد شهری درحال احاطه‌شدن است. از فضاهای عمومی مثل مترو و ایستگاه‌های اتوبوس و بی‌آرتی گرفته تا بیلبوردها و بنرهایی که به هر بهانه و مناسبتی در حاشیه بزرگراها یا پل‌های عابر پیاده ردیف می‌شوند، فرهنگ‌سازی از بالا را در دستور کار خود قرار داده‌اند؛ برنامه‌هایی که اگر به‌دقت مورد رصد و نظارت نهادهای اجتماعی قرار نگیرند، نمی‌توانند گامی مثبت در جهت تغییر مناسبات اجتماعی بردارند. به اینها اضافه کنید برنامه‌هایی را که به نظر می‌رسد این معاونت به‌طور ویژه درباره ترویج و تسلط نوع سنتی گفتمان مردسالارانه درصدد پیاده‌سازی آن است.

در همین راستا اخیراً و همزمان با روز پدر، مردمی که هر روز در متروهای شهری تهران تردد می‌کنند، شاهد نصب‌شدن پوسترهایی بودند که روی آنها عباراتی نصیحت‌گونه خطاب به زنان نوشته شده بود؛ عباراتی که بیش از آنکه نشان‌دهنده تبریک روز پدر و پاسداشت روز مرد باشد، نشان‌دهنده نگرش این سازمان به جایگاه زن و مرد در جامعه است. مروری بر مجموعه تصاویری که توسط معاونت اجتماعی شهرداری تهران تهیه شده، نشان‌دهنده نگرش این سازمان بر روابط بین زن و مرد است. این مجموعه به‌عنوان یک نهاد اجتماعی و فرهنگی درعین‌حال مبلغ سبک خاصی از زندگی سنتی است که در آن زنان همچنان در حاشیه روابط انسانی جای گرفته‌اند.

با نگاهی به یکی از پوسترها، تقویت نگرش مردسالارانه‌ای که در آن مرد همچنان بار سنگین حمایت و حفاظت از خانواده را به دوش می‌کشد، مشهود است. یک کفش گنده که دو کفش زنانه و بچه‌گانه داخل آن جا شده‌اند، نشان‌دهنده حمایت مرد و ریاست او بر خانواده است؛ ریاستی که بنا بر نظر طراحان پوستر، سلب‌کننده آزادی زنان نیست و یک «حاکمیت حکیمانه اداری» است.

در یکی دیگر از پوسترها، این سازمان شهری نوع خاصی از رفتار عاطفی را برای زنان تجویز می‌کند. در این پوستر، چهره خسته و فرسوده مردی را می‌بینید که دستان یک زن با یک قاچ عریض از هندوانه، لبخندی روی لبانش ترسیم کرده است. کلیشه‌های استفاده‌شده در این پوستر نشان‌دهنده این است که از دیدگاه سفارش‌دهنده طرح، موقعیت زنان در محیط خانه همواره ثابت است، زنان همواره در خانه‌ها منتظر مردانند و تنها خواسته آنان این است که وقتی مردان به خانه می‌آیند لبخند روی لب داشته باشند و محکم باشند.

شاهکار معاونت اجتماعی شهرداری تهران اما فقط به همین موارد محدود نمی‌شود. در یکی از پوسترها داشتن زنگ تفریح در موقعیت‌های مختلف زندگی روزمره حق مردان است، درحالی‌که زنان به زمان‌هایی برای خود نیازی ندارند. فقط مردان هستند که نیاز دارند گاهی از قیدوبند زندگی زناشویی آزاد باشند و زمان‌هایی را در طول شبانه‌روز به خود و تفریحاتی که هر انسانی به آن نیاز دارد، اختصاص دهند. همچنین آن‌چنان که پوسترها نشان می‌دهند، به عقیده معاونت اجتماعی شهرداری تهران که خود را در مقام ارزش‌گذاری برای زن و مرد قرار می‌دهد، زن خوب، زنی است که با هیچ مردی، حتی فروشنده‌‌ها مراوده نمی‌کند و همه‌کاره او همسرش است.

نکته جالب این است که در مناسبت‌های مشابه، مثل روز زن یا روز مادر هرگز نقش زن از محیط خانه و بهتر است بگوییم اندرونی، فراتر نمی‌رود و زنان فقط در یکی از نقش‌های خود یعنی مادری، صاحب جایگاه و شأن اجتماعی هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کامران

      باسلام
      شما چون اصلاح طلب هستید دنبا کوچکترین روزنه ای برای تخریب قالیباف هستید
      مقدار ی هم به وجدانتان رجوع کنید . نه قالی باف هرکس دیگر شهردار بود هم اینکار را می کردید مثلا محسن هاشمی

      پاسخ ها

      • شهلا

        متاسفانه این نظریه برابری زن و مرد با این دید و نگاه مختص جامعه غرب هست و شکی نکنید این نوعی ظلم به حقوق زنان هست
        اگر اینطور باشه مردهم باید مثل زنان ناز د عشوه داتشه باشه ! یا زن هم باید کارهای طاقت فرسای 12 ساعته انجام بده ؟
        یکم فکر کنید - زنان لطیف و زیبا و ظریف هستند
        و مردان قوی و ...
        معنی عدالت این نیست که توی همه کارها باهم باشن ! معنیش اینه که هرکسی کاری که بلد هست و تخصص داره انجام بده

        فارغ از بحث سیاسی ( رای من قالیباف نیست ) :)

      • سراج

        سلام - هيچ اشكالي توي اين بيلبورد ديده نميشه و نشاني از مردسالاري هم نيست. اگر از غرور مردها گفته اين دليل نميشه كه زنها غرور ندارند.
        لطفا تفرقه ندازيد.
        براي تبليغ انتخاباتي راه بهتري را پيش بگيريد.

    • بدون نام

      بابا این به خاطر روز پدر و مرد بوده
      شما هم از هر چیزی داستان میسازین

    • بدون نام

      زنده باد مردسالاری

    • بدون نام

      برابری زن و مرد و این که هر کاری مرد کرد زن هم باید بکنه و هر جوری مرد بود زن هم باید همونطور باشه اراجیفی بیش نیست. و حتی توهین به زنانگی ست.
      اینها اول میان زن بودن را تو سرش میزنن و یه عیب و ننگ به حساب میارن بعد میگن برای گرفتن حق باید هر چی مرد هست و داره زن هم همونطور بشه!
      بله مرد باید غرور داشته باشه و اخلاق و مروت مردانه داشته باشه در این صورت به زنش هم احترام میذاره و زن هم در کنار چنین ادمی از زندگی لذت میبره و ارامش میگیره
      اینم بگم که من مخالف قالیبافم و نظر بالا جدا از موضوع سیاست بود

    • بدون نام

      «غرور» فقط متعلق به مردان است و طبق یک برنامه ازپیش‌تعیین‌شده قرار است زنان در مقام ستایشگر به ستایش این ارزش نهادینه‌شده در وجود مردان بپردازند. واقعا چه جوری از این جمله چنین برداشتی کردید؟ بگید ما هم بفهمیم.

    • علیم

      نگاه شما به نهاد خانواده و شاکله آن مبتنی بر بنیاد های فروپاشیده ی غربی است!!!!

      خوتان را اصلاح کنید ، به کجا چنین شتابان!!!!

      برا جماعت اصلاح طلب غرب زده هدف وسیله را توجیح می کند !!!! برا کسب قدرت پا بر روی هر ارزشی می گذارند این جماعت !!!

    • بدون نام

      نویسنده متن، عجب دید منفی داشته!!

    • بدون نام

      کامملا متنتون از یک ذهن آگاه و هوشیار نشئت گرفته چرا که توی جامعه ما داره هر روز شکاف جنسیتی بیشتر میشه و زنان در غفلتند.

    • بدون نام

      مگه چشه؟ اتفاقا بسیار زیبابود...برابری زن و مرد یعنی زن هم لابد باید نصف هزینه های زندگی رو بده و کارهای خشن هم بکنه دیگه؟

    • بدون نام

      نويسنده ي اين متن فمنيسم هستش!
      چيز خاصي نوشته نشده! براي روز زن هم از همينا زياد مينويسن

    • بدون نام

      دقیقا شهرداری و همفکراشون سعی میکنن این تبعیض های پوسیده رو با ظاهری زیبا تو ذهن مردم فرو کنند ،نمی فهمن جامعه ای که پر از تبعیضه نمیتونه آدمای سالم پرورش بده(دقیقا مثل جامعه ناسالم امروز ما و کشورهای عرب)

    • بدون نام

      چه غلطا...

    • بدون نام

      از جمله آدما های قلم فروش ... از یه پوستر این همه داستان ساختید! خدا اللهم فک کل اسیر

    • متقد

      به نظرم تا وقتی آقایون بیکار داریم خانمها نباید وارد بازار کار شوند... متاسفانه در برخی خانواده ها می بینیم مرد خانواده در به در دنبال کار با یک حقوق پایه هست ولی در خانواده دیگری زن و مرد هردو با حقوق خیلی بالاتر دارن کار میکنن.

    • علی

      بسمه تعالی : ازخانه بیرون کردن خانم ها بزرگترین خیانت درحق خود خانم ها واز همه مهم تر درتربیت فرزندان می باشد چون موقعی که کسی بالای سر فرزندنیست پدرسرکارمادر سرکار برخی مواقع تا ساعت 5بعداز ظهر یا 10شب یا 2بعدازظهر چه کسی باید به این فرزندان برسد تربیت آنها رسیدگی به غذاو...موقعی که نباشد چه اتفاقی می افتد واقعا سیاسی کاری و تفکر غربی پدر مردم را درآورده

    • بدون نام

      خیلی هم درست نوشته وهیچ اشکالی در آن وجود ندارد،اگر بخواهید از یک جمله برداشت منفیی کنید،راحته

    • محمد جواد

      باسلام
      صرف نظر از برنامه زنجیره ای تخریب افراد با ایمان
      از شما میپرسم : شما به نقش انسانها بیشتر واقفید یا خدای خالق انسانها ؟
      آیا این سیاستهای ناشیانه انسانها در تغییرات نقش مردان وزنان در سالیان متمادی نبود که امروز آمار خانواده های بی ثبات و آمار طلاق که ثمره آن تربیت ناقص فرزندان وسرکش شدن آنان است .
      چرا به زندگی مولا امیرالمومنین علیه السلام و حضرت صدیقه طاهره رجوع نمی کنید . آن زندگی ، سبک زندگی اسلامی بود که ثمره اش تربیت فرزندانی چون امامین حسنین وحضرت زینب کبری سلام الله علیها بود . آیا در زندگی حضرت امیر علیه السلام حکایت حکایت مرد سالاری بود ؟
      تا چه زمانی انسانها خود را از خالق خود دانا تر میدانند وخود را با اعمال بی خردانه خود به هلاکت می اندازند .
      ضمنا این گونه پیامها هم دگر نخ نما شده ونتیجه عکس دارد چون ملت ایران فهمشون از سیاسونشون بالاتره

    • محسن شایان

      سلام نمونه بارز کار کردن خانم ها بنده هستم.جای خودم رو با خانمم عوض کردم .بجای اینکه همسرم در منزل باشد بنده بالاسر کودکم هستم .خنده داره واقعا چون جذب خانم ها راحت تر از آقایون هستش.
      من حاضرم جام رو با همسرم عوض کنم اما اجازه چنین کاری داده نمیشه.

    • بدون نام

      خانواده بالاترین جایگاه اجتماعی را دارد. پدر و مادر پر اهمیت ترین نقش را در آن ایفا میکنند. محصول اصلی خانواده، پدران و مادران آینده است و محصول فرعی آن نویسنده مقاله فوق.

    • بدون نام

      افرین به نویسنده این متن زیبا
      درود به خاندانت
      هنوز نسل نو اندیش در راهند...

    • یوسف

      یعنی شماها نابغه هستید من نمیدونم شما جماعت چرا تابحال با این همه بینش و درایت چرا مدیریت روزنامه نیویورک تایمز بهتون محول نشده!!! عموجون داداش آقای محترم زنان پیوسته روی سر و در قلب مردان جا دارند نتیجه استخدام زنان در دو دهه گذشته را که دیدید کفیت کارها چقدر آمد پایین و چقدر مردان بیکار ماندن زن بخاطر طبیعی که داره هرگز تا زمانی که دنیا دنیا باقی است نمیتونه با مرد برابر بشه اینو بفهمید و بکنید تو کله متمدن نماتون اگر زنان میتونستند با مردان برابر باشند تو جوامع غربی تا بحال این اتفاق افتاده بود جای این خزعبلات بیاید فرهنگ زن دوستی را در جامعه جا بندازید که بعضا توسط مردان ناآگاه بهشون ظلم نشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج