۵۱۲۶۰۲
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

دانشگاه خوارزمی در آستانه­ ۱۰۰ سالگی

دانشگاه خوارزمی که پیش از این با نام‌هایی همچون تربیت معلم، دارالمعلمین عالی و دارالمعلمین مرکزی، فعالیت در عرصه آموزش عالی را دنبال کرده است، نخستین دانشگاه مدرن ایران است.

خبرگزاری ایسنا: دانشگاه خوارزمی که پیش از این با نام‌هایی همچون تربیت معلم، دارالمعلمین عالی و دارالمعلمین مرکزی، فعالیت در عرصه آموزش عالی را دنبال کرده است، نخستین دانشگاه مدرن ایران است.

فلسفه وجودی این دانشگاه به افزایش مدارس ایران پس از تأسیس دارالفنون باز می‌گردد، زیرا با افزایش مدارس به آموزگاران بیشتری نیز احتیاج بود. بنابراین، نخستین مؤسسه آموزش عالی کشور در ۱۵ شهریور ۱۲۹۷ با ریاست دکتر میرزا ابوالحسن‌خان فروغی با نام «دارالمعلمین مرکزی» و برای تربیت آموزگاران ایرانی احداث شد.

این دانشگاه که به نوعی سرآغاز آموزش عالی در ایران به شمار می‌رود، در طول یک قرن از فعالیت خود، در نهایت به خوارزمی تغییر نام یافت و تحولات علمی-پژوهشی زیادی را نیز پشت سر گذاشت تا اینکه امروز به یکی از دانشگاه‌های صاحب نام ایران تبدیل شود و گام‌های بلندی برای گسترش فعالیت در عرصه بین‌المللی بردارد.

حال با نزدیک شدن به یکصد سالگی دانشگاه خوارزمی بر آن شدیم تا آخرین اقدامات صورت گرفته برای معرفی هرچه بیشتر و بهتر نخستین مؤسسه آموزش عالی کشور را جویا شویم؛ از همین رو دقایقی را با دکتر بهادر باقری، استاد زبان و ادبیات فارسی و دبیر کمیته سیاست‌گذاری مراسم یکصدمین سال تأسیس دانشگاه خوارزمی به گفت‌وگو نشستیم.

وی از برنامه دانشگاه برای برگزاری جشن صدسالگی در سال آینده خبر داد و در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: دانشگاه خوارزمی قدیمی‌ترین دانشگاه ایران است که در سال ۱۲۹۷ تأسیس شد، بنابراین در زمان ریاست کنونی پیشنهاد شد تا در سال آینده، یکصدمین سالگرد تأسیس این دانشگاه جشن گرفته شود و در طول آن سال، چندین برنامه‌ی گسترده علمی و فرهنگی در سطح ملی اجرا شود.

باقری افزود: برای این منظور، برنامه‌های مفصلی در سطح ملی تدوین خواهد شد؛ زیرا که این مراسم، علاوه بر اینکه صدمین سالگرد تأسیس دانشگاه خوارزمی را گرامی می‌دارد؛ به نوعی نشان دهنده‌ی گذشت یک قرن از آغاز آموزش عالی در ایران است.

وی از هماهنگی دانشگاه خوارزمی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای برگزاری جشن صدسالگی دانشگاه خبر داد و گفت: اگر طرح جامع دانشگاه خوارزمی در وزارت علوم تصویب شود، کارهای گسترده‌ای انجام خواهد شد.

دکتر باقری در خصوص آخرین اقدمات انجام شده برای برگزاری این جشن خاطرنشان کرد: حدود یک سال است که ستاد صدمین سالگرد تأسیس دانشگاه خوارزمی با حکم ریاست دانشگاه تشکیل شده که اعضای آن را تنی چند از مسئولان و اعضای محترم هیأت علمی دانشگاه، مدیران شهرداری تهران، مسئولان وزارت علوم و سازمان میراث فرهنگی را شامل می‌شود.

مدیر حوزه‌ی ریاست و روابط عمومی دانشگاه خوارزمی به چند نمونه از اقدامات اولیه این ستاد برای برگزاری جشن صدمین سال تأسیس دانشگاه خوارزمی اشاره و اعلام کرد: بازسازی و مرمت ساختمان‌های قدیمی دانشگاه از جمله ساختمان پروین اعتصامی که بیش از ۸۰ سال قدمت دارد و جزو میراث فرهنگی ثبت شده کشور محسوب می‌شود و همچنین تخریب ساختمان‌های مزاحم کنار آن برای استفاده‌ی بهینه و درست از این ساختمان و همچنین تبدیل شدن آن به یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران، از جمله اقدامات ستاد صدمین سالگرد تأسیس دانشگاه بوده است.

باقری ادامه داد: برنامه‌ی احداث باغ و آب‌نمای زیبای ایرانی روبه‌روی این ساختمان و همچنین ساخت سردر زیبای دانشگاه خوارزمی به عنوان اولین مؤسسه‌ی آموزش عالی کشور از دیگر اقدامات این ستاد است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی از برنامه ستاد برای تأسیس موزه‌ی آموزش عالی در دانشگاه خوارزمی خبر داد و گفت: این موزه، تاریخ آموزش عالی در ایران و تاریخ دانشگاه خوارزمی و آثار و یادگارهای علمی و فرهنگی استادان را به صورت زنده و پویا به نمایش خواهد گذاشت و برنامه های هنری و فرهنگی در آن اجرا خواهد شد. ضمن اینکه دانشکده‌ی هنر و معماری در این ساختمان آغاز به کار خواهد کرد.

وی با تأکید بر معرفی هرچه بیشتر مشاهیر و بزرگان دانشگاه خوارزمی خاطرنشان کرد: سردیس تنی چند از بزرگان دانشگاه خوارزمی از جمله پروین اعتصامی، شهید رجایی، عبدالعظیم قریب بنیان‌گذار دستور زبان فارسی نوین، عبدالکریم قریب پدر علم زمین شناسی ایران و پرفسور مصاحب، پدر علم ریاضی ایران و همچنین مجسمه‌ی باشکوه دانشمند بزرگ ایران، محمدبن‌موسی خوارزمی (که نام دانشگاه برگرفته از ایشان است) در حال ساخت است که در محوطه‌ی دانشگاه نصب خواهد شد.

باقری اضافه کرد: کتاب «تاریخ دانشگاه خوارزمی» نیز توسط استاد گرانقدر آقای دکتر مقصود فراستخواه در حال تدوین است که در مراسم جشن یکصد سالگی دانشگاه خوارزمی رونمایی می‌شود. بنده نیز در حال تهیه و تدوین «تاریخ شفاهی دانشگاه» هستم که در آن با تنی چند از بزرگان و پیشکسوتان دانشگاه گفت و گو می‌کنم و از خاطرات و تجربیات ارزنده‌ی آنان بهره‌مند می‌شویم و فیلم و کتاب آن منتشر خواهد شد.

دبیر کمیتۀ سیاست گذاری مراسم یکصدمین سال تأسیس دانشگاه خوارزمی از برنامه‌ریزی برای ساخت سرود دانشگاه خوارزمی توسط دکتر پیروز ارجمند خبر داد و گفت: این سرود که نشان دهنده‌ی تاریخ و شأن و مقام علمی و فرهنگی این دانشگاه است، در تمام برنامه‌ها پس از سرود ملی پخش خواهد شد.

باقری بر اهمیت نوسازی بناهای دانشگاه تأکید کرد و افزود: کار ساخت یک ساختمان ۱۵ طبقه‌ی آموزشی در تهران اخیراً آغاز شده است که امیدواریم تا زمان جشن صد سالگی ساخت آن به پایان برسد و بخشی از مشکل کمبود فضای آموزشی در تهران حل شود.

وی ادامه داد: یک طرح جامع برای گسترش دانشگاه خوارزمی در تهران در دستور کار قرار دارد که اگر دولت با آن موافقت کند، محدوده‌ی دانشگاه خوارزمی به خیابان انقلاب خواهد رسید.

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی، یکی دیگر از اقدامات مهم و افتخارآفرین این دانشگاه برای جشن صد سالگی را تأسیس نخستین شهر سلول‌های بنیادی جهان در دانشگاه عنوان کرد و گفت: تأسیس شهر سلول‌های بنیادی در حال حاضر به تصویب رسیده است و احتمالا در هفته‌ی معلم، کلنگ احداث آن توسط یکی از مسئولان بلندپایه‌ی کشوری در کرج به زمین زده خواهد شد. این شهر عظیم، بخش‌های مختلفی خواهد داشت از جمله اینکه مراکز تحقیقاتی گسترده‌ای در زمینه ساخت سلول‌های بنیادی و همچنین بیمارستان تخصصی سلول‌های بنیادی را شامل می‌شود.

باقری با اشاره به لزوم گسترش ارتباطات بین‌المللی دانشگاه خوارزمی با دانشگاه‌های سراسر دنیا، بیان کرد: دانشگاه در سال ۱۳۹۵ فعالیت‌های بین‌المللی خود را گسترش داده است، پایلوت همکاری‌های علمی دانشگاه‌های ایران با کشور اتریش است و برآنیم تا «باشگاه دانشگاه‌های ۱۹۱۹» را در دانشگاه خوارزمی ایجاد کنیم تا تمام دانشگاه‌های دنیا که مانند دانشگاه خوارزمی در سال ۲۰۱۹، صدساله می‌شوند با هم مرتبط شوند؛ باب همکاری بین آن‌ها بازتر و گسترده‌تر شود و رؤسای این دانشگاه‌ها به جشن صدمین سال تأسیس دانشگاه خوارزمی نیز دعوت شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، در سال آینده که دانشگاه خوارزمی صد ساله می‌شود، با توجه به نام دانشگاه، کنفرانس جهانی محمدبن‌موسی خوارزمی دانشمند، ریاضی‌دان، منجم و استاد نامدار ایران‌زمین را برگزار و در آن تمام خوارزمی‌شناسان ایران و جهان را دعوت خواهیم کرد.

باقری افزود: در سال گذشته سمینار یک روزه‌ی نقش دانشگاه خوارزمی در توسعه‌ی آموزش عالی کشور که به نوعی زمینه‌ساز جشن صدسالگی نیز بود برگزار شد و در آینده نیز برگزاری این دست همایش‌ها، ادامه خواهد داشت.

وی بر لزوم ایجاد احساس تعلق به دانشگاه در میان تمام دانشجویان، استادان و کارکنان تأکید کرد و گفت: در این راستا، تقویم دانشگاه خوارزمی چاپ خواهد شد که در آن تمام اتفاقات مهم رخ داده در ایام سال در دانشگاه خوارزمی بیان خواهد شد.

دبیر کمیته سیاست‌گذاری مراسم یکصدمین سال تأسیس دانشگاه خوارزمی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با همکاری وزارت علوم و دولت، جشن صد سالگی دانشگاه خوارزمی که مصادف با صدسالگی آموزش عالی در کشور است، شایسته‌ی نخستین مؤسسه ی آموزش عالی کشور باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج