جاباما
۵۱۶۷۶
۳ نظر
۵۰۰۸
۳ نظر
۵۰۰۸
پ

بچه باهوش می خواهید؟ راهش این است!

آیا هوش ارثی است یا تحت تأثیر محیط پرورش می یابد؟ با آنکه بخشی از آن قطعاً به ژنتیک مربوط می شود، ولی تحقیقات علمی نشان داده اند که بعضی روش ها موجب افزایش یادگیری و رشد ذهنی در کودکان می شوند.

بچه باهوش می خواهید؟ راهش این است!




برترین ها: آیا هوش ارثی است یا تحت تأثیر محیط پرورش می یابد؟ با آنکه بخشی از آن قطعاً به ژنتیک مربوط می شود، ولی تحقیقات علمی نشان داده اند که بعضی روش ها موجب افزایش یادگیری و رشد ذهنی در کودکان می شوند.

ثابت شده است که استراتژی های زیر نیروی مغز کودک را افزایش می دهند:

بچه باهوش می خواهید؟ راهش این است!

۱. بازی های فکری

شطرنج، جدول متقاطع، رمز نوشته ها و چیستان ها همه مغز را پرورش می دهند و مانند ژیمناستیک ذهنی هستند. بازی هایی مانند سودوکو هم سرگرم کننده اند و هم قدرت تفکر استراتژیک، حل مسئله و تصمیم گیری های پیچیده را ارتقا می دهند. پازل های دشوار برای فرزندتان طراحی کنید و به او کمک کنید که مسائل سخت را حل کند.

۲. آموزش موسیقی

دروس موسیقی هم برای او جالبند و هم یادگیری را بهبود می دهند. طبق پژوهشی از سوی محققین دانشگاه تورنتو، دروس مداوم موسیقی برای آی کیو و عملکرد آکادمیک بچه ها مفید است و هرچه او در کودکی سال های بیشتری را به یادگیری موسیقی گذراند، تأثیر آن بیشتر است. کسانی که در کودکی آموزش موسیقی می بینند در مدرسه نمرات بهتری می آورند و در بزرگسالی آی کیوی بالاتری خواهند داشت.

۳. شیر مادر

شیر مادر غذای اصلی مغز کودک است. مطالعات مختلف نشان داده اند که شیردهی اثرات مثبت متعددی برای نوزادان دارند. از عفونت های خطرناک جلوگیری می کند و تغذیه اساسی و اصلی برای او فراهم می کند. پژوهشگران دانمارکی ثابت کرده اند که شیر مادر بچه ها را سالم تر و باهوش تر می کند. شیردهی مادر به نوزاد مزایای بلندمدت دارد.

بچه باهوش می خواهید؟ راهش این است!

۴. اهمیت دادن به ورزش

مطالعات پژوهشگران دانشگاه ایلینویز نشان دهنده رابطه محکمی بین نمرات ورزش و موفقیت علمی و آکادمیک بین دانش آموزان مقطع ابتدائی هستند. حضور یافتن در ورزش های مرتب موجب تقویت اعتماد به نفس، کار تیمی و رهبری می شود. این مطالعه ثابت کرد که ۸۱ درصد از مدیران خانم وقتی دانش آموز بودند ورزش های تیمی انجام می دادند. پس بجای آنکه بعد از شام جلوی تلویزیون دراز بکشید، پیاده روی کنید. فرزندان خود را تشویق به ورزش مداوم و فعالیت های تیمی کنید.

بچه باهوش می خواهید؟ راهش این است!

۵. بازی های ویدئویی

بازی های ویدئویی نزد والدین زیاد محبوب نیستند. چون عموماً خشن هستند و موجب انزوا و بی فکری بچه می شوند. ولی باید اعتراف کرد که بعضی از بازی های ویدئویی هستند که تفکر استراتژیک و مهارت های برنامه ریزی را ارتقا می دهند و بعضی دیگر مهارت های حرکتی و حافظه را در میان کودکان رشد می دهند. پژوهشی که در دانشگاه روچستر انجام شد نشان داد که شرکت کنندگانی که بازی های ویدئویی انجام می دهند مهارت های دیداری آنها بهتر و سریعتر از شرکت کنندگانی بود که بازی های ویدئویی انجام نمی دهند.

۶. حذف فست فود

حذف شکر و قند، چربی ها، روغن های ترانس و فست فودها از رژیم غذایی فرزندتان و جایگزینی آنها با مواد غذایی بهتر و غنی تر برای رشد جسمی، حرکتی و ذهنی اولیه فرزندتان بسیار خوب است، به خصوص در دو سال اولیه زندگی. برای مثال، بچه ها برای رشد بافت مغزی سالم به آهن نیاز دارند و بچه هایی که کمبود آهن دارند، تکانه های عصبی کندتری دارند. بچه هایی که تغذیه ضعیفی دارند در مبارزه با عفونت ها مشکلات بیشتری دارند و این باعث می شود که در مدرسه ضعیف باشند و از همکلاسی هایشان عقب بیفتند. به چیزی که فرزندانتان می خورند دقت کنید.

۷. تقویت کنجکاوی

کارشناسان می گویند والدینی که کنجکاوی نشان می دهند و فرزندان خود را به بررسی ایده های جدید و یادگیری و جستجوی چیزهای تازه تشویق می کنند، آینده بهتری برای آنها رقم می زنند. جستجوی دانش و علم بسیار مهم است. از آنها سوال بپرسید و سرگرمی ها و علایق آنها را حمایت کنید، به آنها مهارت های جدیدی بیاموزید و گاهی آنها را به سفرهای علمی ببرید تا کنجکاوی ذهنی آنها تقویت شود.

بچه باهوش می خواهید؟ راهش این است!

۸. مطالعه

این روش که امتحان خود را پس داده است قطعاً در پرورش هوش فرزندتان تأثیر دارد و روشی کم هزینه برای بهبود یادگیری و رشد ادراکی همه کودکان است. از سن کم شروع به کتاب خواندن برای بچه نمایید. او را در کتابخانه ای ثبت نام کنید و همیشه در خانه کتاب های زیادی داشته باشید.

۹. آموزش اعتماد به نفس

به خصوص در نوجوانی بچه ها درگیر تفکر منفی می شود و این تفکر منفی پتانسیل آنها را محدود می کند. روانشناسان کودک والدین را تشویق می کنند که بچه های خود تشویق به خوش بینی و تفکر مثبت کنند. شرکت کردن در ورزش های تیمی و فعالیت های اجتماعی دیگر به ایجاد اعتماد به نفس در بچه در دوران سخت "نوجوانی و بلوغ" کمک می کند.

بچه باهوش می خواهید؟ راهش این است!

۱۰. خوردن صبحانه

یک گروه تحقیقاتی در دهه هفتاد ثابت کردند که خوردن صبحانه حافظه، دقت و یادگیری را تقویت می کند. بچه هایی که صبحانه نمی خورند، زودتر خسته می شوند و دیرتر از آنهایی که صبحانه خوبی می خورند، واکنش نشان می دهند. با مشغله امروزی نمی توان هر روز نشست و صبحانه کاملی خورد. ولی یک لیوان شیر و یک لقمه غذای حاضری باعث می شود که بچه تا ظهر که ناهار بخورد، دقت و تمرکز بیشتری در مدرسه داشته باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آرش

      ای بابا حالا من که اینقدر باهوش بودم مگه به کجا رسیدم!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به این جایی که من رسیدم :))

    • داود

      باهوش بودن هنر است وهنر به دست آوردنی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج