۵۱۷۸۷۹
۱۷ نظر
۵۰۳۸
۱۷ نظر
۵۰۳۸
پ

ماندن یا رفتن؟ بررسی پدیده مهاجرت

یکی از مسائل اجتماعی که به رغم مساله بودنش برای جامعه ایرانی، مورد اقبال و توجه جوانان و بخشی از نخبگان قرار گرفته است، پدیده مهاجرت به خارج از ایران است. ابتدا توصیفی از این پدیده داشته باشید و سپس عواملی را که در این زمینه تاثیرگذار هستند، برایمان به بحث بگذارید؟ و این که در چنین شرایطی چه باید کرد؟

ماهنامه ایران فردا: یکی از مسائل اجتماعی که به رغم مساله بودنش برای جامعه ایرانی، مورد اقبال و توجه جوانان و بخشی از نخبگان قرار گرفته است، پدیده مهاجرت به خارج از ایران است. ابتدا توصیفی از این پدیده داشته باشید و سپس عواملی را که در این زمینه تاثیرگذار هستند، برایمان به بحث بگذارید؟ و این که در چنین شرایطی چه باید کرد؟

از شما تشکر می کنم که این موضوع را پی گرفته اید. اگرچه دوستانی، موضوع مهاجرت نخبگان ایرانی را مد نظر و مطالعه قرار داده اند و نیز سیاست های مربوط به جذب و نگهداری نخبگان را به بحث گذاشته اند، و بهتر بود دیدگاه آنان در این باره مطرح می شد، در گزارشی که چند سال پیش از جمله گزارش های راهبردی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خواندم، آمده بود که سالانه بیش از 180 هزار نفر نیروی نخبه و تحصیل کرده ایرانی از کشور مهاجرت می کنند.

در آن گزارش اشاره شده بود که ارزش مادی این نیرو برای هر سال معادل ۵۰ میلیارد دلار برآورد می شود؛ که خسارتی سنگین برای جامعه ایرانی است. سرمایه عظیمی است که با دستان خانواده ها و جامعه ایرانی تربیت می شوند و با پای خود نیرو و مهارت و تخصص خود را دراختیار کشورهای مقصد قرار می دهند.
ماندن یا رفتن؟ بررسی پدیده مهاجرت

آمار دیگری نشان می دهد ایران در صدر کشورهای دچار فرار یا مهاجرت مغزها است. برای همین نمی توان از کنار آن به سادگی گذشت.

به طور کلی می توانم بگویم که عوامل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی روی این موضوع تاثیرگذار است و شرایطی را ایجاد می کند که افراد به ناگزیر- نه از سر علاقه- دست به انتخابی عقلانی می زنند بین ماندن و حسرت داشتن یک زندگی آرام، شغلی آبرومند و متناسب با رشته و تخصص شان و نیز حسرت برخورداری از فضایی عقلانی و فارغ از اجبارات ایدئولوژیک، و رفتن به جوامعی که شاید فرصت های بیش تری را داشته باشند. البته موضوع لزوما به آن معنا نیست که وقتی مهاجرت می کنند حتما شرایط خوبی را در مقصد خواهندداشت.

دردناکی قضیه این جاست که از وضعیت این جا ناراضی هستند و در آن جا نیز به رغم آن که می توانند امکانات و شغلی را فراهم کنند، ولی دوری از میهن، خانواده، خویشاوندان و علایق و تمایلات شان آن ها را دچار نوعی دلتنگی و بحران های روحی می کند. به عبارتی نه فقط این جا ناشاد بودند، بلکه آن طرف هم این مشکل را به نحو دیگری با خود دارند.

اساسا مهاجرت به ویژه مهاجرت های بی بازگشت ضایعه است. نشان از آن دارد که جامعه ایران توان نگه داشتن فرزندان خود را در شرایط کنونی ندارد. این پدیده یکی از آسیب های جدی به فضای علم در ایران و نیز آسیب جدی به جامعه ایران و فرایند توسعه در ایران است. برای همین فکر می کنم که گروهی از متخصصان بین رشته ای باید روی این موضوع به صورت بی طرفانه، دلسوزانه و متعهدانه مطالعه کنند. البته پژوهش هایی در این باره روی متغیرهای دافعه در نهاد دانشگاه و در جامعه ایرانی و همین طور نقش سیاست های دولت و تاثیرشان بر نخبگان یا فضای سیاسی حاکم بر ایران به عنوان عوامل تاثیرگذار بر مهاجرت دانشجویان و نخبگان انجام شده است.

در حوزه عوامل سیاسی به دلیل برخورداری از نظام متصلب و سیاسی گزینش جذب نخبگان که با عوامل اقتصادی پیوند می خورد، اجازه نمی دهد آن ها به راحتی جذب بازار داخلی شوند- با در نظر گرفتن این که بازار داخلی، بازاری رقابتی نیست و نمی تواند امکان حمایت از آن ها را فراهم کند- از این رو به طور طبیعی با مهاجرت این گروه مواجه هستیم. ما درواقع دارای دولتی رانتیر هستیم که بر کالایی مشخص اتکای اقتصادی دارد و منابع حاصل آن بر مبنای شایسته سالاری توزیع نمی شود، که اگر بود می توانست روی جذب این نخبگان تاثیرگذار باشد.

اقتصاد سیاسی ما امکان رقابت آزاد و امکان بروز و ظهور یک اقتصاد آزاد با تمام ویژگی هایش را نمی دهد و بنابراین وقتی این افراد به سازمان ها برای جذب مراجعه می کنند با موانع بسیاری مواجه می شوند.

دوم، سیاست های وزارت علوم و وزارت کار تحت تاثیر ایدئولوژی سیاسی حاکم بر ایران برای جذب و به کارگیری نخبگان، موجب می شود نه فقط نخبگان دانشجو، بلکه نیروهای زبده فارغ التحصیل در مواجهه با نظام سیاسی، احساس تبعیض و محرومیت کنند. بسیاری از فارغ التحصیلان را می بینم که سیستم مستقلی برای جذب شان وجود ندارد. این ها حتما باید به گروهی وابسته باشند و یا افرادی آنان را حمایت کنند تا بتوانند جذب یک دانشگاه و یا پژوهشگاه شوند و بسیاری از آنان از این مناسبات بی بهره هستند. بنابراین از دور خارج می شوند.
ماندن یا رفتن؟ بررسی پدیده مهاجرت

سوم، این فرض کلاسیک جامعه شناسی علم است که بین زمینه و شرایط فرهنگی- اجتماعی، بین شرایط هنجاری علم و پیشرفت علم رابطه وجود دارد. اگر دانشجوی ایرانی آن جا در حوزه علمی پیشرفت می کند برای این است که در آن جا شرایط تاریخی و هنجاری این پتانسیل را به او می دهد. اما دانشگاه ایرانی متناسب با ساخت ایرانی و خواست مطالبات حاکمیت تنظیم شده است.

به تعبیر وبر، علم یک فعالیت و به تعبیر جامعه شناختی آن یک کنش عقلانی است. بنابراین دانشگاه محل تولید کنش های عقلانی و مدرن است. حالا اگر از دانشگاه توقع کنش سنتی داشته باشیم، یا دانشگاه در راستای بازتولید کنش های سنتی و عاطفی هدف گذاری شود، محیطی مغایر با ماهیت علم و ساخت و کارکرد دانشگاه شکل می گیرد که شاهد آن هستیم.

بخشی از فضای فرهنگی حاکم بر دانشگاه های ایران، اجازه جذب و نگهداری دانشجویان و نخبگان ایرانی را نمی دهد. دانشجو به دنبال ارتقای دانش و مهارت های خود است. ولی در دانشگاه با عناصری مواجه می شود که از جنس کنش عقلانی و جنس علم نیستند، از جنس ایدئولوژی هستند. ای کاش همین هم به انتخاب و اختیار دانشجو بود. برای او انتخاب هم می کنند.
بسیاری از دانشجویان وقتی سرفصل درس ها را می بینند، و با سایر دانشگاه های جهان مقایسه می کنند با خود می گویند ما این جا وقت مان را تلف می کنیم. برای همین از همان ابتدا به دنبال ریزنمرات خوب هستند و معدل خوب و همزمان رفتن به کلاس های تافل و ایلتس و دنبال اپلای کردن و گرفتن پذیرش از دانشگاه های اروپایی و امریکایی می گردند. در این سال ها دانشگاه های ایرانی به دلیل رویکردهای ایدئولوژیک به شدت دچار افت کیفیت شده اند. من گمان می کنم ما با «بحران علم» در ایران مواجه هستیم.

فرایند دیگری که باید به آن توجه نماییم این است که پدیده مهاجرت محدود به دانشگاه نمانده است و به دبیرستان نیز سرایت کرده و اکنون از مدارس راهنمایی و حتی می توانم بگویم از دبستان سر درآورده است. بسیاری از بچه های راهنمایی و دبستانی که به کلاس زبان می آورند، در ذهن برخی از آنها مهاجرت از ایران برای ادامه تحصیل از همین الان نقش بسته و موج می زند. ما اکنون با یک فرهنگ مهاجرت مواجه هستیم و کشور ما جاذبه های خود را برای نگه داشتن اعضایش از دست می دهد.
ماندن یا رفتن؟ بررسی پدیده مهاجرت

چهارم این که موفقیت جهانی برخی از این دانشجویان در خارج از کشور، این فرهنگ را تقویت می کند. کافیست بگویید خانم میرزاخانی دانشجوی لیسانس دانشگاه شریف بوده است و الان استاد دانشگاه استنفورد امریکا است. این انگیزه را در دانشجویان دانشگاه شریف چند برابر می کند.
اگر شرایط ساختی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در ایران به گونه ای بود که خانم میرزاخانی می توانست همین جا در دپارتمان ریاضی دانشگاه شریف ایده اش را تولید و ارائه کند، نیازی به مهاجرت نداشت یا دست کم پس از اتمام تحصیلات به ایران باز می گشت. اما بابت ضروریات و توانایی های علمی که دانشگاه های ایرانی فاقد آن هستند، یعنی کیفیت پایین علم، حتی در بهترین دانشگاه های ایران، یا اجبارهای سیاسی و ایدئولوژیک و عدم برخورداری های اقتصادی متناسب با شایستگی های شان، او و دیگران نمی مانند و می روند و باز نمی گردند.

برخی کشورها مانند چین کمونیست در انطباق با شرایط جدید جهانی توانستند با گشایش دست کم اقتصادی موج مهاجرت مغزها را در کشورشان تا حدودی معکوس کنند. در مقایسه در ایران از آنجایی که گشایش اقتصادی و سیاسی نداشتیم، نه تنها نمی توانیم نخبگان و نیروهای مستعد و زبده کشورمان را نگه داریم بلکه نتوانستیم زمینه بازگشت آنها را فراهم نماییم.

نکته ای را همین جا بگویم، بعد از وقوع انقلاب ها و به هنگامی که تلاطم های انقلابی کاهش می یابد و فرایند انقلاب تثبیت می شود معمولا از زمانی به بعد عفو عمومی اعلام می شود. معنی این عفو این است که آدم هایی که با مبنای ایدئولوژیک شان با یکدیگر درگیر بودند، حالا می توانند در قالب نظم جدید در کشورشان فعالیت های خود را در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی سامان دهند. ولی در ایران هیچ وقت این کار صورت نگرفته است و ما هم چنان در وضعیت انقلابی هستیم. سیاسیون انقلابی اعلام می کنند که انقلاب همچنان ادامه دارد و اعضای جامعه نیز خود را در کشوری در وضعیت انقلابی و ناپایدار تصور می کنند.

ماندن در وضعیت انقلابی برای سیاسیون انقلابی و اعضای جامعه و در مجموعه برای ایران هزینه های خود را دارد. گویی ایران هنوز جامعه ای در حال تعلیق است که به سرمنزل مقصود نرسیده است. برای همین ما باید جایی اعلام کنیم که هیچ مشکلی با هیچ ایرانی نداریم و همه ایرانیان آزاد هستند در قلمرو ایران حضور یابند و در جهت رشد و توسعه آن نقش ایفا کنند. کسی هم که جرمی مرتکب شده فرایند شفاف و قانونی محاکمه و مجازات را طی می کند.

ناپایداری خصلت ویژه شرایط انقلابی است و ایرانیان نمی توانند به شرایط ناپایدار اعتماد کنند، به همین دلیل بسیاری از آنها ریسک مشارکت و سرمایه گذاری را نمی پذیرند و نمی توانند در سرنوشت ایران و فرایند توسعه ایران مشارکت کنند. برای نقش آفرینی و مشارکت در توسعه ایران اعتماد عمومی و به ویژه اعتماد متقابل میان جامعه به حکومت یعنی میان مردمان و حاکمان وجود داشته باشد.

جامعه ای که مهاجرت را جدی نمی گیرد، نیرو و انرژی توسعه اش را به رایگان در اختیار سایر جوامع می گذارد در مسیر توسعه با چالش مواجه می شود. بسیاری از کسانی که مهاجرت می کنند نوعی حس دردناک عدم امنیت نسبت به ماندن در میهن خودشان دارند. با الهام از گیدنز می توانم این وضعیت را به چالش «فقدان امنیت هستی شناختی» بنامم. این وضعیت روی تصمیمات آینده ایرانیان نیز تاثیر می گذارد و کنش های آنها را متاثر می سازد.
ماندن یا رفتن؟ بررسی پدیده مهاجرت

در مصاحبه با برخی از همکاران دانشگاهی و حتی برخی افراد شاغل در بخش های اقتصادی، که توانایی مالی شان هم در حد قابل قبولی است، دریافتیم که تصمیم گیری درخصوص فرزندآوری آنها به شدت منوط به وضعیت ایران است. به ویژه آنها نگران آینده و امنیت و سرنوشت فرزندانشان هستند. برخی حاضر نیستند فرزند داشته باشند و برخی از آن ها نیز حاضر نیستند فرزند دوم و یا سوم داشته باشند.

به دلیل احساس ناامنی و محاسبات عقلانی که برای خودشان دارند می گویند فرزند دست و پاگیر است و احتمال رفتن را ضعیف می کند. اگر تک فرزندی دارند فکر می کنند می توانند در فرصت مناسب همین یک فرزند را به آن سو بفرستند و بعد هم خودشان بروند. این جزئی از همان فرهنگ مهاجرت است.

بنابراین مهاجرت نخبگان یک انتخاب عقلانی بین دافعه های موجود در جامعه ایرانی و جاذبه های جوامع دیگر است. دفع نیروهای ماهر و زبده ایرانی امری غیرعقلانی است و به لاغری و نحیفی جامعه ایران منجر می شود و جذب آن توسط جوامع دیگر امری عقلانی و ارزش افزا برای آنهاست که به فربهی بیشتر آن جوامع منجر می شود. آنها به نیروی کار و دانشجوی ایرانی نه نمی گویند. آنها منابع و فرصت هایی را با خود می آورند، و به همان میزان که با این منابع برای آنان کار ایجاد می کنند. در این جا عدم توسعه، بیکاری، تخلیه جمعیتی و عدم امنیت ایجاد می شود.

پنجم آن که وضعیت کیفیت علم در دانشگاه بر این انتخاب تاثیرگذار است. به این معنی که شبکه کنشگران، کنشگران موجود، کیفیت عمل آنان و یا به عبارتی نظام هنجاری و قواعد و استانداردهای علم در ایران در وضعیت انقلابی به هم ریخته است، و دانشگاه عرصه کنش های سنتی و ایدئولوژیک شده است.
انتظار این است که ساخت و کارکرد دانشگاه زمینه ساز کنش های علمی و آزاداندیشی باشد و انتظار نمی رود که دانشگاه مکان عرضه کنش های سنتی و عاطفی یا تزریقات ایدئولوژیک باشد. اما چون چنین نیست. به جای این که کتابخانه ها و آزمایشگاه ها و کانون های اندیشه ورزی را در دانشگاه ها گسترش دهیم، هزینه آن را صرف جذب و نگهداری افراد و گروه ها و نیز احداث ساختمان هایی می کنیم که ارتباطی با محیط دانشگاه و علم ندارند.

شرح این قصه بماند که چنین دانشگاهی در چنین وضعیتی و با این ساختار و آن انتظارات کارکردی در تولید علم هم نقش معناداری ایفا نمی کند. مقاله زیاد نوشته می شود ولی علم نداریم، و این یعنی تاثیر زمینه ساختاری بر فرآیند نیاندیشیدن.

نکته دیگر وقتی از دانشجویان صحبت می کنیم فقط دانشجویان شیعه ایرانی نیستند. دانشجویان دیگر گروه های فرهنگی ایرانی هم هستند که بخشی از آن ها به خاطر تعلقات مذهبی و دینی و فرهنگی ممکن است با محدودیت های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مواجه شوند و امیدی برای یافتن شغل مناسب و ادامه تحصیل نداشته باشند، و برای همین مهاجرت می کنند.

از سوی دیگر باید اشاره کرد که نخبگان هر جامعه بار فرهنگ آن جامعه را به دوش می کشند. این به معنای حفظ و نگهداشت نظم و استمرار آن جامعه نیز هست. یعنی آن ها با حساسیت و توجه نسبت به مسائل حوزه تمدنی خود می توانند راه کارهایی را برای کاهش مسائل و ایجاد رونق ارائه دهند. شما فقط به مساله آب و محیط زیست توجه کنید.

ایرانی ها در کشوری کم و آب و نسبتا خشک در طول تاریخ توانستند زندگی و تمدن سازی کنند، اما در قرن بیست و یکم با پیشرفت عظیم دانش و تکنولوژی ما دچار کم آبی و بحران های محیط زیستی شده ایم و بسیاری از جوامع آبی خود را نابخردانه از دست دادیم به گونه ای که تاکنون هزاران روستای ایرانی خالی از سکنه شده اند. ما نخبگان برجسته ای در حوزه آب و محیط زیست در داخل و خارج از کشور داریم. آیا از دانش آنها بهره برده ایم. این که نمی توانند در این جا نقش ایفا کنند، به دلیل همان موانع ساختاری است که عرض کردم. حتی در شرایط کنونی در ایران نخبگانی را داریم که می توانند در این زمینه موثر باشند، ولی مورد حمایت نبوده اند و ساخت سیاسی و سیاستی مسیر دیگری را رفته است.
ماندن یا رفتن؟ بررسی پدیده مهاجرت

حال اگر بخواهیم این ها را در کشور نگه داریم، نیازی به صدور بخشنامه نداریم، کما این که بخشنامه هم داریم. آیین نامه ای در مورد جذب و نگهداری نخبگان داریم. ولی به نظر من این آیین نامه مُسکن موقتی است. ما بنیاد ملی نخبگان درست کرده ایم. ولی این بنیاد هم افزودن بروکراسی بر بروکراسی موجود است و کاری نتوانسته است بکند. دلیلش این است که فکر می کنند امر اجتماعی را می توانند با امر سیاسی پاسخ دهند، یا پادزهر سیاسی به آن زد تا اصلاح شود. اگر این بنیاد متعلق به نخبگان است. باید اداره آن به نخبگان سپرده شود. مثلا رییس آن را از طرف نخبگان و با رای گیری انتخاب شود که از طرف آنان منافع نخبگان را پی گیری کند.

یکی از کارکردهای پنهان این بنیاد شناسایی نخبگان ایرانی برای دیگر کشورها شده است. نخبگان ایرانی در رزومه خود از عضویت در بنیاد عملی نخبگان ایران می نویسند که خود امتیازی برای مهاجرت شان محسوب می شود. آن ها هم از نخبگان ایرانی استقبال می کنند.

در پایان اشاره کنم خود رفتن یک فرآیند زبدگی و نخبگی می خواهد. یک توانایی می خواهد. معنی آن این است که کسانی که رفتند مهارت هایی بیش از آن هایی که مانده اند، داشته اند. اعم از مهارت های زبانی، فکری، انگیزه ای و توانایی و جسارت و قدرت ریسک پذیری که مجموعه آن را در فرآیندی عقلانی متمرکز می کنند. برای همین آورده آنان- غیر از منابع مالی که با خود می برند- برای تداوم فرایند توسعه کشورهای مقصد بسیار زیاد است. تا وقتی ما زمینه رضایت بخش ماندن را مهیا نکنیم تا در انتخاب بین ماندن و رفتن، ماندن را ارجحیت دهند، نمی توانیم مانع این سیل مهاجرت شویم.

یک سوال می پرسم، اگر همین الان بگویند سفارت سوییس در شهر تهران گرین کارت امرذیکا به هر ایرانی که بخواهد، می دهد فکر می کنید چه اتفاقی می افتد؟ البته به عکس آن هم می توان فکر کرد.

همه آنچه را که بیان کردم با این نکته به پایان می رسانم: با همه ایرانیانی که از کشور خود به هر علت مهاجرت کرده اند، عللی که من آنها را سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می دانم، احساس همدردی می کنم و امیدوارم روزی تغییر در شرایط و جاذبه های ایران از مهاجرت ایرانیان بکاهد و روند مهاجرت معکوس ایرانیان را شاهد باشیم و آنها بتوانند آزادانه به کشور خود بازگردند و در میهن خود زندگی امن و شرافتمندانه ای داشته باشند. درد دوری از وطن درد کشنده است.
حق زیستن و بازگشت به وطن را نباید از ایرانیان به دلیل اختلافات عقیده و ایدئولوژیک دریغ نماییم. بخش عمده این مسئولیت بر عهده نظام حاکمیت است. امیدوارم آنها مساله مهاجرت فرزندان ایران زمین را جدی بگیرند و به مسئولت حاکمیتی و تاریخی خود عمل نمایند و دست کم حسب تکالیف حاکمیتی شرایط سیاسی و اقتصادی را برای کاستن از پدیده مهاجرت ایرانیان فراهم نمایند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      من و همسرم هردو فوق لیسانسیم، از دو دانشگاه کاملا معتبر کشور..شوهرم که یه نخبه ی به تمام معناس...اما جفتمون داریم شدیدا تلاش میکنیم که بریم..چون شوهرم سال نود و سه با رتبه ی عالی در آزمون دکترا، معدل نوزده در مقطع ارشد و داشتن مقاله و سواد بسیار بالا، در مصاحبه به یک دلیل بسیار پیش پا افتاده(که هیچ ربطی به تحصیلاتش نداشت و مربوط به حوزه ی شخصی خودش بود)رد شد. من هم به دلیل اذیتهای بسیار و بلایی که استادام در کارشناسی ارشد سرم آوردن، و یک دوره ی دو ساله ی ارشد رو به چهار سال کشوندن،(برای کل کلاس، نه فقط من)، و از ادامه تحصیل با وجود همچین استادای بی مسولیتی منصرف شدم و کلا انگیزمو برای تلاش تو کشوری که ارزشی برای وقت و انرژی و تلاش من قائل نیستن از دست دادم..حالا با این اوصاف مهاجرت بازم بنظرتون اشتباهه؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • مریم

        دوست عزیز آرزو میکنم شما و همسرتون با موفقیت اپلای کنید، اما به برگشتن هم فکر کنید، ما باید ایران رو بسازیم

    • بدون نام

      حرفاش کاملا درست بود. ولی اینا رو مسئولین باید بخونن و عمل کنن که نمی کنن!

    • بدون نام

      این مقایسه بین آنها که رفتند مزیتهای ذهنی و قلانیشون بیشتر و بالاتر از آنه که ماندند هست غیر منصفانه و تا حدی توهین آمیز نسبت به آنانی است که ماندندن .من خیلی ها را می شناسم که مهاجرت کردند البته شاید ماجراجوتر بودند اما همه جزو نخبگان یا عاقلان نبودند و اونجا به شغلهای پست تن دادند یا بعضی نخبه ها یا غیر نخبه ها دچار بیماریهای روانی وحشتناک ،افسردگی شدید و ......... شدند و بیمار برگشتند.ضمن اونکه کسانی که با وجود تما کمبودها و مشکلات ماندن را انتخاب کردند با زندگی ای نامطمئن و معلق بین زمین و آسمان بنظر من خیلی ریسک پذیرتر بودند و شاید عواطف انسانی و مسئولیت پذیری بیشتری نسبت به خانواده و کشور خودشون داشتند. رفاه و خوشبختی شاید در آنطرف آبها منتظ مهاجرین باشد اما آنجا مال ما نیست و ما هم مال آنجا نیستیم.

    • بدون نام

      چرا نظر منو که در انتقاد به بخشی از این مطلب بود منتشر نکردین؟

    • مریم

      من با ارشد رشته مهندسی از دانشگاه تهران . با رتبه قبولی ارشد 18 و با آیلتس 8 و داشتن 7 سال سابقه کار مرتبط بعد از قبولی در ازمون یکی از وزارت خانه ها در مرحله مصاحبه به دلیل چادری نبودن رد شدم و اعتراضم جواب نداد. الان با حقوق ماهی دومیلیون مشغول کارم و از یک معلم فوق دیپلم حقوقم کمتر و کارم بیشتره. سخت پیگبر مهاجرتم و دیگه به اینکه بمون و کشورتو بساز برام توهینه. ضمنا برای گرفتن سابقه کارم از اداره بیمه برای اداره مهاجرت کلی اذیتم کردن و امضا نمیزدن . سابقه بیمه ای که پولش از حقوق من کم میشه رو به خودم نمیدن . هرشب دعا میکنم زودتر برم چون از خودم بدم میاد که چرا اینقدر درس های سخت خوندم و ...

      پاسخ ها

      • فریبا

        باید یه حال خودمون گریه کنیم بهترین سالهای عمرمون رو توی بعترین دانشگاه ها گذردندیم و حالا هیچی
        کاش یه گارسون رستوران توی یه کشور داغون بودم تا یک فارغ التحصیل دکتری و مدرس دانشگاه با حق التدریس توهین آمیز اینجا

    • بدون نام

      فقط مهاجرت دنیا دیگه تکرار نداره پس لذت ببرید از زندگی

    • بدون نام

      هدف اين مقاله تشويق مردم به مهاجرته:))))

    • بدون نام

      زمانیکه کشور ظرفیت ایجاد اشتغال مناسب برای تحصیل کردگان را ندارد بدیهی است که دانش آموختگان مهاجرت می کنند. دلیل آن هم سبقت دانشگاهها در دستیابی به اهداف توسعه (چند دانشگاه برتر کشور) از بقیه دستگاهها است. توسعه نامتوازن آنهم با این تفاوت قابل توجه سبب شده توان به کار گیری مناسب دانش آموختگان وجود نداشته باشد و برای تامین معاش رنج مهاجرت را تحمل کنند. متاسفانه دانشجویان از همان سالهای ابتدایی دانشجویی در حال رزومه سازی و تافل و جی آر ای و .... برای پذیرش از دانشگاههای تراز اول دنیا هستند. نکته تاسف برانگیز اینکه هیچ کدام حتی به برگشت فکر هم نمی کنند!

    • بدون نام

      به همه ی موارد بالا اضافه کنید آزادی را.
      خیلی ها برای آزادی در لباس پوشیدن و خورد و خوراک و مسائل اینچنینی تن به مهاجرت میدهند.
      متاسفانه جامعه ایران نه تنها نخبه ها و تحصیلکرده ها رو بلکه بعضا حتی آدم های معمولی رو هم راضی نمیکنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا همینه که شما میگی...برای چی ما حق انتخاب نداریم تو زندگیمون؟ فرهنگ و تربیت خانوادگی و جور مذهبی که توشیم همه و همه مانع از این میشه که بخواهیم راه خودمونو بریم که اگر با هزار جنگ و دعوا بخوایم اینکارو بکنیم برچسب بد تو این کشور به ادم میچسبونن...

    • بدون نام

      شدیم از اینور رونده از اونور مونده...اینور بمونیم باید زور رو تحمل کنیم اونور بریم چکار کنیم؟ کلا زندگی وقتی توش هدفی نباشه چه اینور چه اونور...منکه ترجیح میدم بچم اونور ابی باشه تا مثل خودمون اینقدر حس ناکامی نداشته باشه

    • بدون نام

      همسر منم بعد از ناامید شدن تو آزمون دکترا اونم به دلایل مسخره ونبودن ارزش واحترام تو جامعه داره راجع به مهاجرت فکر میکنه ولی به نظر من جدا از همه بحث هاتحت هر شرایطی ما در خارج از کشور یه خارجی هستیم که اکثرا دهه سوم زندگیمون هم داره تموم میشه وکلی انرژی واسه پیشرفت ودرس خوندن تو ایران صرف کردیم فکر اینکه دوباره یه جای تازه ودوباره از صفر شروع کردن خیلی حس بدیه جایی که من همیشه به خارجیم که با این وضعیت تروریست وداعش وایران واسلام حراسی همیشه باید نگران برخورد دیگران با خودم یا بچه های اینده باشم تازه دوری از خانواده وخاطرات رو فاکتور بگیریم که اونا هم عامل کمی نیست.در کل شدیم نسلی که نه اینجا جامونه وارزش وارامش داریم نه اونور مرز اون احترام وارزشی که باید به ما گذاشته میشه اینو باید یادمون باشه هیچ کشوری فرش قرمز برای ما پهن نکرده مهاجرت یعنی دوباره از صفر شروع کردن اونم تو تنهایی وموندن یعنی ادامه زندگی کارمندی ویکنواخت وخو کردن به همه حداقل ها تو مسائل مادی ازادی ارامش و... خدا خودش باید کمکی بکنه .

    • بدون نام

      مریم جان چادری های بدبخت از جمله خود من که خیلی وقته به خاطر حجاب هیچ جا راشون نمیدن جامعه کلا زن های خوش تیپ رو می پسنده بخصوص بعضی آقایون ترجیح میدن همکارشان یه خانوم خوش صحبت خوش تیپ باشه تا یه چادری ساده مثل من !!!!خیر ببینید همه چی رو رو سر چادری ها خراب نکنید .اصلا کو ؟؟؟؟ هر جا می ریم مانتویی اند اونهایی هم که به ظاهر چادر اند در اصل مانتویی اند .

      پاسخ ها

      • محمدرضا

        ببخشید ایشون اولا نخبه هستند، دوما برای یه شغل دولتی گفتند قبول نشدن، شمام به نظرم با این عقایدت توی گشت ارشاد خوب جذب میشی، همیشه هم نیرو میگیرن، حقوق و مزایاش هم عالی

    • بدون نام

      من هم دانشجوی سال آخر هستم و همه هم و غمم و گذاشتم واسه مهاجرت. خب کسی که تو کشور خودش شهروند درجه 10 هم محسوب نمیشه تا سن 23 سالگی انواع و اقسام تبعیض ها و بی عدالتی ها رو تجربه کرده چرا باید بمونه؟؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج