۵۴۰۳۷۸
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

تأثیر دمای بالا بر عملکرد بخش های مختلف رایانه

بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده توسط محققان دمای محیط بر روی عملکرد رایانه اثر گذار است. از طرفی تأثیر هوای بیش از حد گرم بر روی عملکرد رایانه و اجزای آن بسیار بیشتر از تأثیر هوای سرد است.

وب سایت کلیک: شرایط محیطی از جمله دمای هوا، گرد و خاک و رطوبت اضافی بر روی بر عملکرد رایانه ها تأثیر گذارند. دمای محیط اطراف، و همچنین دمای داخل رایانه به خصوص می تواند بر روی عملکرد رایانه اثر گذار باشد.
تأثیر دمای بالا بر عملکرد بخش های مختلف رایانه

بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده توسط محققان دمای محیط بر روی عملکرد رایانه اثر گذار است. از طرفی تأثیر هوای بیش از حد گرم بر روی عملکرد رایانه و اجزای آن بسیار بیشتر از تأثیر هوای سرد است. در واقع کامپیوترهای شخصی از جمله لپ تاپ ها و کامپیوترهای رومیزی نسبت به دمای بیش از حد گرم آسیب پذیر هستند. اجرای الکترونیکی که در این نوع کامپیوترهای تعبیه شده است جریان برق با ولتاژ پایینی را از خود عبور می دهند و در واقع ساختار آن ها به گونه ای مناسب با این میزان ولتا جریان الکتریسیته طراحی شده است. از طرفی این اجزا بسیار حساس هستند و این به معنی است که کوچک ترین اختلال در ولتاژ باعث آسیب دیدن این بخش های الکترونیکی در رایانه می شود.
افزایش دما باعث می شود تا مقاومت این اجزا در کامپیوتر کاهش یابد و بنابراین جریان الکتریسیته در آن ها افزایش یابد. علاوه بر این کاهش سرعت در عملکرد کامپیوتر های نیز می تواند یکی دیگر از اثرات افزایش دما در لپ تاپ ها یا پی سی ها باشد. در واقع برخی از اجزای کامپیوتر در هنگام افزایش بیش از حد دما خاموش می شوند زیرا سنسورهای قرار گرفته بر روی مادر بورد در واقع پیام افزایش دما را دریافت کرده اند و این اجزا مانند هارد و پردازنده فعالیتی نخواهند داشت و از این رو سرعت تا حد زیادی کاهش می یابد.

اما علاوه بر دمای بسیار بالا، دمای بسیار سرد نیز بر روی عملکرد دستگاه تاثیر گذار است. هر چند این تأثیر گذاری کم تر از افزایش دما است. نتایج آخرین تحقیقات نشان داده اند هوای بسیار سرد می تواند باعث آسیب دیدن برخی از بخش های کامپیوتر شود. اگر کامپیوتر در زمانی که خاموش است در محیطی با هوای بسیار سرد قرار گیرد و نا گهان روشن شود چون جزیان الکتریسیته در بخش های کامپیوتر تولید گرمای زیادی می کنند، این گرم شدن نا گهانی باعث آسیب دیدن کامپیوتر می شود.
در واقع این تغییر نا هانی دما از سرد به گرم باعث شکسته شدن برخی از قسمت ها و اجزای درونی ل تاپ یا پی سی می شود. بنابراین توصیه کارشناسان به کاربران در این مواقع این است که علاوه بر انتقال دستگاه به مکانی با درجه هوای بالاتر اجازه دهند تا دمای دستگاه به دمای محیط برسد و سپس آن را روشن کنند. همچنین در این تحقیقات نشان داده شده است که چون در صفحه نمایش لپ تاپ یا پی سی از نوعی مایع کریستالی شکل استفاده می شود، بنابراین امکان آسیب دیدن صفحه نمایش دستگاه در هوای بیش از حد سرد‌ بسیار زیاد است.

اما دمای ایده آل برای عملکرد بهینه لپ تاپ و یا پی سی دمایی بین ۵۰ تا ۸۲ درجه فارنهایت است. هر چند بهترین درجه حرارت برای عملکرد بهینه کامپیوتر دمای اتاق یعنی ۷۲ درجه فارنهایت است. در واقع اگر مای هوای اتاق بیش از حد گرم باشد، خنک کننده دستگاه نمی تواند به اندازه کافی دستگاه را خنک نگه دارد. از طرفی در اتاق با مای هوای سرد به دلیل افزایش میزان رطوبت در دستگاه هنگام روشن کردن کامپیوتر، اجزای مختلف دستگاه آسیب می بینند.

عوامل دیگری نیز بر روی عملکرد لپ تاپ یا کامپیوتر تاثیر گذارند. از جمله می توان به رطوبت و گرد و خاک اضافی اشاره کرد. برای مثال هوای خشک باعث ایجاد الکتریسیته ساکن در دستگاه می شود که این مسئله می تواند برای لپ تاپ یا کامپیوتر مشکلات زیادی را ایجاد نماید. هوای سرد نیز همان طور که گفته شد باعث بروز رطوبت و گاهی ایجاد اتصال کوتاه در دستگاه شود که آسیب زیادی برای اجزای کامپیوتر در پی خواهد داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج