۵۴۱۲۵۲
۶ نظر
۵۰۱۴
۶ نظر
۵۰۱۴
پ

ادعای آمریکا درباره نقش ایران در ترور عادل الجبیر

وزیر دفاع آمریکا مدعی شد که طرح ایران برای ترور عادل الجبیر در سال ۲۰۱۱ عملیاتی بود که در بالاترین سطوح به اثبات رسیده است.

خبرگزاری ایسنا: وزیر دفاع آمریکا مدعی شد که طرح ایران برای ترور عادل الجبیر در سال ۲۰۱۱ عملیاتی بود که در بالاترین سطوح به اثبات رسیده است.

جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس به تکرار ادعای آمریکا و عربستان مبنی بر تلاش ایران برای ترور عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان در سال ۲۰۱۱ پرداخت که در آن زمان سفیر این کشور در واشنگتن بود.

ماتیس بدون ارائه هرگونه اسناد و شواهد معتبر و با ادعای این‌که این عملیات در بالاترین سطوح به اثبات رسیده است، گفت: آنها (ایرانی‌ها) به دنبال منافع مردم کشورشان نیستند.

وی در ادامه اظهارات خصمانه خود مدعی شد: آنها با انگیزه‌های انقلابی به همه جا سرک می‌کشند و شرارت ایجاد می‌کنند که شامل تلاش برای ترور یک سفیر عرب در فاصله کمتر از دو مایل از کاخ سفید می‌شود.

وزیر دفاع آمریکا هم‌چنین ادعا کرد که اسناد مربوط به این ماجرا را دیده و آنها اثبات شده هستند.

به گزارش ایسنا، در حالی وزیر خارجه آمریکا به ادعا علیه ایران در رابطه با سوء قصد به جان سفیر عربستان در آمریکا پرداخته که مقامات وقت کشورمان ادعای آمریکا مبنی بر دخالت ایران در طرح ساختگی ترور سفیر عربستان در واشنگتن را مضحک و بی‌اساس دانستند.

سردار سرتیپ سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش از این در واکنش به این ادعاها گفته بود: این‌گونه رفتارها، سناریویی نخ‌نما و بی‌اساس بوده و نوعی فرافکنی و انحراف در افکار عمومی جهان و ناشی از ناکامی‌های آمریکا در اجرای سیاست‌های استکباری خود در منطقه و جهان است.

ریک هولدر وزیر دادگستری وقت آمریکا مدعی شد، یک ایرانی مقیم آمریکا به نام "منصور ارباب سیار" در سال ۲۰۱۱ تلاش کرد تا از طریق یک کارتل مکزیکی عادل الجبیر، سفیر ریاض در واشنگتن را ترور کند. مقامات آمریکایی همچنین ادعا کردند که این فرد با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در ارتباط بوده است.

بنا به گزارش شبکه دویچه وله آلمان، اگرچه بیشتر کارشناسان مسایل بین‌الملل درباره برنامه‌ ترور عادل الجبیر هیچ تردیدی ندارند، اما ردپای سپاه ایران را در این ماجرا اثبات‌شده تلقی نمی‌کنند.

پی جی کراولی، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه آمریکا که در حال حاضر استاد دانشگاه واشنگتن است، می‌گوید: گزارش توطئه ترور قابل قبول است اما بسیاری از کارشناسان از این تعجب دارند که برنامه بسیاری غیرحرفه‌ای طراحی شده است.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌آید اظهارات وزیر دفاع آمریکا در رابطه با موضوعی قدیمی که اتفاقا در ارتباط با عربستان و ایران است، در این جهت است که فضای ایران‌هراسی علیه ایران را با همراهی هم‌پیمانش یعنی عربستان حفظ شود، از این رو اقدام به نبش قبر موضوعی تاریخ مصرف گذشته کرده است.

عربستان سعودی با چراغ سبز آمریکا سعی دارد تا فضای تهدید و هراس علیه ایران را در منطقه و دنیا پس از آن‌که با اجرایی شدن برجام این برنامه نقش بر آب شد، هم‌چنان حفظ کند اما اختلاف‌ها میان کشورهای عربی از یک سو و مخالفت اروپایی‌ها با این رویکرد عربستان موجب شده تا با شل کردن سر کیسه، حمایت و همراهی نه چندان محکم آمریکا را کسب کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آنها (ایرانی‌ها) به دنبال منافع مردم کشورشان نیستند

    • بدون نام

      این ادعاکاملادرسته چون امریکاییامیگن ایرانیابه دنبال منافع مردم کشورشون نیستند ومابه وضوح میبینیم

    • بدون نام

      این جمله واقعا راسته.اما الجبیر هم عجب مارمولکیه والله تعریف ظریف خودمونو میکردیم اما ایشون فعلا باید درس پس بده

    • بدون نام

      عادلل ...دیگه کیه. من می خوام ترورش کنم پدر پدرسگشو در بیارم

    • بدون نام

      اخه این مردک ارزش حروم کردن یک گلوله رو هم نداره

    • محمدنژاد

      اینکه ادعای قصد ترور عادل الجبیر توسط ایران مضحک و بی اساس است ، شکی نیست ولی نکته قابل تأمل اینکه عادل الجبیر صرف نظر از سفیر بودن در گذشته و وزارت در حال حاضر مهره کلیدی و تأثیرگذار در سیاست خارجی و یا امنیتی وقت عربستان نبوده و نیست که حذف وی معادلات را به نفع ایران تغییر دهد! هر کسی که اندکی از اوضاع سیاسی و مهره های قدرت در عربستان آشنا باشد میداند که شاهزادگان سعودی عوامل قدرتند و خارج از این دایره پادوهائی بیش نیستند اگر ایران قصد حذف فیزیکی مخالفان و دشمانش را میداشت ! مهره های تأثیرگذارتری از عادل الجبیر هستند! ؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج