۵۴۳۰۲۴
۳ نظر
۵۰۰۲
۳ نظر
۵۰۰۲
پ

دو تحلیل متفاوت اصولگرایان از نتیجه انتخابات

اصولگرایان هنوز در قبال تحولات انتخابات ۲۹ اردیبهشت به موضع واحد نرسیده‌اند.

روزنامه ایران: اصولگرایان هنوز در قبال تحولات انتخابات ۲۹ اردیبهشت به موضع واحد نرسیده‌اند.
سخنرانی غلامعلی حدادعادل و محمدرضا باهنر در ضیافت افطار جامعه اسلامی مهندسین به روشنی نشان می‌داد که همچنان طیف‌های مختلف اصولگرا از زوایایی متفاوت با انتخابات اخیر برخورد می‌کنند. در حالی که غلامعلی حدادعادل در سخنان خود معتقد بود دولتی‌ها در جریان رقابت انتخاباتی و خصوصاً مناظره­ ها باب «تخریب» و «حمله» را گشوده بودند، محمدرضا باهنر بر این باور است که ناکارآمد نشان دادن دولت، ظلم به نظام است.
در همین حال هر چند هر دو این چهره‌ها رأی ۱۶ میلیونی ابراهیم رئیسی را «قابل قبول» ارزیابی کرده‌اند اما در یکسو محمدرضا باهنر معتقد است که اصولگرایان باید واگذار کردن نتیجه انتخابات را بپذیرند و در سوی دیگر حدادعادل می‌گوید که دو دوره‌ای شدن حسن روحانی در جایگاه ریاست جمهوری بیشتر حاصل استفاده دولت از امکاناتی است که در اختیار داشت. این به نوعی تکرار همان سخنان ابراهیم رئیسی بعد از پایان انتخابات است که معتقد به سوء‌استفاده دولت از امکانات عمومی و بروز «تخلفات بی‌سابقه» در روند رقابت بود.
با این اوصاف از یکسو به نظر می‌رسد مباحثه بر سر آنچه که در انتخابات ۲۹ اردیبهشت گذشت، همچنان در جریان اصولگرا ادامه داشته باشد و از سوی دیگر نیز روشن است که ارزیابی‌های متفاوت از تحولات رخ داده، احتمالاً به این زودی‌ها منجر به یک نتیجه‌گیری واحد در این جریان نخواهد شد.
حداد عادل : حرف‌های روحانی در مناظرات ساختارشکنانه بود
غلامعلی حداد عادل، عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب روز پنجشنبه در مراسم ضیافت افطار جامعه اسلامی مهندسین ۱۶ میلیون رأی متعلق به ابراهیم رئیسی را برای این جریان یک سرمایه دانست و تأکید کرد: آقای رئیسی به هیچ‌کس حکم اعدام نداده و اگر برای منافقین این حکم صادر شده، نباید آن را منفی قلمداد کرد.
به گزارش ایسنا، حداد عادل به وجود آمدن جبهه مردمی انقلاب در این انتخابات را پدیده اصلی دانست و افزود: ما یک تجربه ائتلاف در مجلس داشتیم که موفق شدیم همه احزاب و تشکل‌ها را جمع کرده و به فهرست واحد برسیم. نتیجه این شد که مجلس دهم چیزی نشد که دیگران می‌خواستند، هرچند در تهران هیچ‌کدام از اصولگرایان رأی نیاوردند، اما نفر سی‌ویکم اختلافش ۱۹ هزار رأی بود و آن ائتلاف، کارایی خود را نشان داد. این عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب خاطرنشان کرد: جبهه مردمی نتیجه همفکری چندین ماهه بود و در تمام این مدت با بزرگان مشورت داشتیم و راهنمایی می‌کردند.
هیچ‌کدام از احزاب اصولگرا نمی‌توانند در انتخابات موفق شوند و اگر این احزاب جدا از دیگری تصمیم بگیرند تابلویی از شکست را ترسیم کردیم بنابراین هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند به‌عنوان یک حزب واحد ۱۵میلیون رأی را بسیج کرده است.
وی همچنین اظهار کرد: ساز و کار رسیدن به تصمیم واحد حکم می‌کرد در انتخابات باید به وحدت برسیم. برای رسیدن به این هدف، ساز و کار این شد که در عین تکثر، دچار تفرقه نشویم و راه‌حل همین بود که جبهه مردمی تشکیل شود و از همه فعالان دعوت شود که به وحدت برسیم. اگرچه جا انداختن این فکر دشوار بود اما موفق شدیم. حدادعادل با بیان اینکه ۱۶ میلیون رأی رئیسی برای ما سرمایه است، تصریح کرد: ممکن است اقدامات جبهه مردمی دچار اشکال بوده باشد، اما در مجموع کاندیداها از فرصت یک‌سال استفاده کردند و جمع کاندیداها بعد از سه مرحله به پنج نفر رسید که یک نفر انصراف و دو نفر دیگر نیز تأیید نشدند.

در پایان آقایان قالیباف و رئیسی ماندند که مطابق نظرسنجی‌ها آقای رئیسی در صحنه ماند و نتیجه آن ۱۶ میلیون رأی شد که برای ما در آینده یک سرمایه است و با توجه به اینکه ما یک جریان حزبی قوی با امکانات هستیم، این میزان رأی را سرمایه می‌دانیم. این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: ما از ابتدا پیش‌بینی می‌کردیم که رقیب پیروز شود و در کل دنیا ۱۴ رئیس جمهوری یک دوره‌ای بوده‌اند و ما با وجود این پیش‌بینی فعالیت‌های جبهه را ادامه دادیم که وحدت خوبی نیز شکل گرفت. وی با انتقاد از برخی مطالب مطرح شده در مناظره‌های انتخاباتی، گفت: آیا این صحبت‌هایی که در انتخابات شد باعث وحدت بیشتر در جامعه می‌شد؟ جواب من منفی است. تلاش ما این بود که دوقطبی در کشور نباشد. بنده هیچگاه یاد ندارم که طرفین انتخابات در دوره‌های گذشته این گونه نسبت به هم تهمت بزنند و با یکدیگر عصبانی برخورد کنند.
حدادعادل افزود: رئیس جمهوری برخورد مناسبی در مناظرات نداشت. او حرف‌هایی زد که ساختارشکنانه بود و قرار نیست برای به دست آوردن رأی، حرف دشمنان را تکرار کرد و نباید گفت که طرف مقابل می‌خواهد در خیابان‌ها دیوار بکشد. این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: آیا باید گفت که مردم به کسی که حکم اعدام داده رأی نمی‌دهند؟ آقای رئیسی برای هیچ‌کس حکم اعدام نداده است اما اگر برای منافقین حکم صادر شده باید آن را منفی قلمداد کرد؟ در عین حال چه لزومی دارد در مناظرات صنعت موشکی را زیر سؤال ببرند. در میانه مناظرات رهبری نیز فرمودند که کاندیداها گسل‌های امنیتی را تحریک نکنند. این عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب خاطرنشان کرد: اگر آقای رئیسی پیروز شده بود و ترامپ به عربستان آمده بود طرف مقابل ما چه می‌گفت؟ مسأله ما رئیسی و روحانی نیست اما این رقیب‌هراسی و صحبت از دیوار کشیدن چه معنایی دارد. تعجب می‌کنم این نیش و کنایه‌ها بعد از انتخابات نیز ادامه پیدا کرده است.
البته ۱۶ میلیونی که به دولت رأی ندادند از رقیب‌هراسی دولت دلگیر هستند. حدادعادل همچنین گفت: چرا برجام را معجزه الهی می‌دانند و بعد از آن، این گونه طرف مقابل برجام را زیر سؤال می‌برد. امریکایی‌ها می‌گویند که ما دولت را تحریم نمی‌کنیم تا در انتخابات پیروز شود و بعد از پیروزی دولت اقدام به تحریم ایران می‌کنند. باید از این اقدامات خجالت بکشند. دولت نیز نباید برجام را معجزه بداند.
باهنر: قبول داریم که انتخابات را واگذار کردیم
دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین نیز با بیان اینکه نتیجه انتخابات برای جریان اصولگرا خوب و قابل قبول بود، گفت: قبول داریم انتخابات را واگذار کردیم.
محمدرضا باهنر در مراسم ضیافت افطار جامعه اسلامی مهندسین گفت: حضور مردم پای صندوق‌های رأی به رکوردی رسید که در نوع خود و بین مجموعه کشورهایی که دموکراسی بر آنها حاکم است با مشارکت ۷۲ درصدی، رکورد خوبی است که حتی متخاصمان داخلی و خارجی به این نتیجه واحد رسیدند که باید از صندوق آرای جمهوری اسلامی استقبال شود و مطالبه خود را پای صندوق رأی نقد کنند.
این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کرد: دموکراسی منافع و هزینه‌هایی دارد و امروز تئوریسین‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که منافع رجوع آرای مردم بیش از مضرات آن است. البته در مناظرات انتخاباتی حرف‌هایی مطرح شد که مستند نبود. برخی وعده‌هایی که مطرح شد قابل وصول است، اما برخی قابل عمل و حتی نزدیک به عمل هم نبود.
باهنر با بیان اینکه باور جدی ماست که شفافیت و گفت‌وگوی صریح و بی‌پرده منافع بیشتری دارد، افزود: نتیجه انتخابات برای جریان اصولگرا خوب و قابل قبول بود، هرچند واگذار کردن انتخابات را قبول داریم اما در جهان ۹۰ درصد رؤسای جمهوری که شرکت کردند دو دوره‌ای شده‌اند و این به دلیل امکانات و موقعیتی است که دارند و این افتتاح‌ها و کلنگزنی‌ها تأثیر دارد.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین همچنین گفت: با همه تلاشی که دوستان کردند، ۴۰ درصد از آرا متمرکز شد و یک حرف را زد و اقلیت قابل قبول و محاسبه‌ای که دولت باید از ظرفیت آن استفاده کند. وی ادامه داد: نزدیک‌ترین دوستان ما اگر اکنون بر این عزم باشند که ثابت کنند دولت روی کار آمده ناکارآمد است، ظلم عظیمی به نظام است و باید تلاش کنیم مشکلات حل شود و آن ۴۰ درصد به کمک دولت بیایند. دولت نیز باید متوجه باشد که این ۴۰ درصد او را رصد می‌کنند.

باهنر تأکید کرد: اکنون از مسابقات باشگاهی وارد رقابت‌های بین‌المللی شده‌ایم و رئیس جمهوری ما باید با ترامپ و ۱+۵ مبارزه کند و اگر دشمنان در منطقه کاری کردند که منطق عقلایی ندارد، این را به رخ رئیس‌جمهورمان نکشیم و باید کمک کنیم دولت حق‌مان را از گلوی دشمن به هر روشی بیرون بیاورد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هر کاری بکنید ودست به هر حقه ونیرنگی بزنید بی فایده هست چون مردم از وجود شما آگاه شده اند وآن 16 ملیون رای بیشتر مال کسانی بود که فکر کردن اگر شما ببریدهم یارانشان زیاد میشود وهم پول بیکاری میگیرند وگرنه شما رای چندانی ندارید ما خودمان دیدیم شما بین مردم چه توهمت هایی می زدی .

    • بدون نام

      هى تو بدون نام. ١٥:٤١
      بايد خدمتتون عرض كنم كه اگه آقاى رئيسى رأى مياوردند به همه وعده هاى انتخاباتى كه داده بودن عمل ميكردن مثل آقاى روحانى نيستند كه وعده و وعيد الكى بدن وعمل نكنن مثل ( وعده ١٠٠روزه)كه داده بودن

      #فداييان رهبر
      والسلام. نامه تمام

    • بدون نام

      حضرت علی (ع) می فرماید:اختلاف تصمیم گیری را نابود می کند!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج