۵۵۱۰۰۸
۵۲۲۲
۵۲۲۲
پ

همه‌‌چیز درباره سفر به «داكا»، شهر مسجدها

پایتخت و بزرگ‌ترین شهر بنگلادش بعد از كلكته مشهورترین شهر در جنوب آسیاست كه پیشینه تاریخی غنی هم دارد. در زمان امپراتوری مغول داكا به‌عنوان یك كلانشهر جهانی پدیدار شد...

هفته نامه همشهری شش و هفت - فاطمه عسگری آزاد: پایتخت و بزرگ‌ترین شهر بنگلادش بعد از كلكته مشهورترین شهر در جنوب آسیاست كه پیشینه تاریخی غنی هم دارد. در زمان امپراتوری مغول داكا به‌عنوان یك كلانشهر جهانی پدیدار شد و امروز نیز با توجه به گذشته پر باری كه دارد به‌عنوان مركز تجارت و فرهنگ بنگلادش شناخته می‌شود. داكا به‌خاطر تعدد مراكز اسلامی، عنوان شهر مساجد و به واسطه معماری بی‌نظیر و رودخانه‌ای كه به گنگ می‌رسد، به ونیز مشرق زمین شهرت دارد. داكا با بیش از ۵۰۰هزار ریشكا به پایتخت ریشكای جهان هم شهرت دارد.
همه‌‌چیز درباره سفر به «داكا»، شهر مسجدها
این شهر دومین شهر پر جمعیت آسیای جنوبی بعد از دهلی است و در كنار بمبئی و كراچی یكی از مهم‌ترین مراكز مالی این منطقه به شمار می‌رود. اگر به‌دنبال یك شهر آرام می‌گردید داكا مقصد شما نخواهد بود. شهری كه با بیش از 17میلیون جمعیت، پر سر و صدا، پر هرج و مرج اما پر انرژی است. درست در میان شلوغی گیج‌كننده ریشكاها جذابیت داكا خودش را نشان خواهد داد. شور و نشاطی كه زیر پوست شهر جاری است برای توریست‌ها تازگی دارد. اگر روی قایقی در رودخانه بوریگانگا بنشینید از تماشای چشم‌انداز غیرمنتظره پیش روی‌تان شگفت زده خواهید شد.سرسبزی داكا خیره‌كننده است. بناهای تاریخی مربوط به دوران مغول و دوره استعمار بریتانیا از تاریخ، مسجد‌ها و معبدهای گوناگون از روح شهر و گالری‌های هنری و جاده‌های در دست ساخت، از شتاب برای آینده‌ مدرن این سرزمین سخن می‌گویند. كار شما كشف گذشته و آینده در هم تنیده این شهر است. سفر به داكا بدون چالش نیست، اما دیر یا زود به ریتم پر تپش فرهنگ بنگالی نهفته در این شهر عادت خواهید كرد و آن وقت است كه دل كندن از پایتخت بنگلادش كار دشواری می‌شود.

برای سفر به بنگلادش نیاز به تهیه ویزا دارید. برای درخواست ویزا حضور شخص ضروری نیست و وكیل یا نماینده قانونی شخص می‌تواند با همراه داشتن اصل گذرنامه، دو قطعه عكس، گواهی اشتغال یا تحصیل، كپی كارت ملی و شناسنامه به سفارتخانه این كشور واقع در تهران، خیابان یوسف آباد شمالی مراجعه كند. هم‌اكنون پرواز مستقیمی به داكا از ایران وجود ندارد و برای رسیدن به این شهر باید از خطوط هوایی تركیش، امارات، قطر و یا اتحاد استفاده كنید.

بنگلادش به‌طور كلی دارای آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری است. اگر بخواهیم شرایط جوی این كشور را تقسیم‌بندی كنیم باید به سه فصل اصلی خشك، مرطوب و موسمی باران زا و سرد اشاره كنیم. فصل مرطوب از خرداد آغاز می‌شود و تا آبان‌ماه ادامه دارد.پس از آن فصل سرد شروع می‌شود كه از آبان تا اسفند‌ماه به درازا می‌كشد. فصل خشك هم از پایان اسفند تا خرداد را در بر می‌گیرد. بهترین زمان از نظر جغرافیایی برای سفر به داكا فصل سرد است، اما اگر دوست دارید‌ماه رمضان را در شهر مساجد سپری كنید باید عزم سفر ۱۰ روزه به پایتخت بنگلادش بكنید.

گردش با ریشكا

باتوجه به تعدد انواع وسایل نقلیه در داكا اگر با راننده‌ای به مشكل برخوردید كافی است چند قدم جلوتر بروید تا بتوانید سراغ تاكسی دیگری را بگیرید. درست است كه در مورد راننده‌های بنگلادشی حرف و حدیث زیاد است، اما تمام آنها قصد فریب شما را ندارند و بهترین حالت این است كه بتوانید با یك راننده صادق به توافق برسید و با خیال راحت مسیرها را به او بسپارید. در مورد پرداخت كرایه ممكن است مشكلات زیادی وجود داشته‌باشد، اما اگر درخواست تاكسی كنید یا قبل از سوار شدن با هم توافق كنید دیگر مشكلی نخواهد بود. در مورد مسیریابی هم نباید خیلی به آنها اطمینان كنید. بهترین كار این است كه نشانی مقصد مورد نظرتان را همراه داشته باشید.
همه‌‌چیز درباره سفر به «داكا»، شهر مسجدها
به‌خصوص فراموش نكنید كه كارت هتل یا مركز اقامتی را با خود داشته باشید كه در یافتن مسیر برگشت دردسری برایتان‌ ایجاد نشود. ریشكا نه‌تنها ساده‌ترین و بهترین وسیله برای دور زدن ترافیك وحشتناك پایتخت است.؛ بلكه شما را با زندگی روزمره و فرهنگ شهر آشنا می‌كند. در مورد ریشكاها فراموش نكنید كه پیش از سوار شدن درباره قیمت نهایی به توافق برسید. اگر تنها مسافرت می‌كنید بهتر است قید سوار شدن به ریشكا را بعد از تاریك شدن هوا به كلی بزنید و در عوض سراغ تاكسی‌های زرد بروید كه امنیت بیشتری دارند.

لذت خرید از بازار سنتی رمضان

اكنون كه مردم كشورهای مسلمان به استقبال‌ماه رمضان رفته‌اند، در شهر مساجد هم شور و شوق خاصی برای این‌ماه آسمانی وجود دارد. مردم داكا رمضان را به شكل‌های مختلفی پاس می‌دارند. بازار سنتی شهر كه به چاك بازار(Chawkbazar) شهرت دارد از ابتدای رمضان رنگ و بوی دیگری به‌خود می‌گیرد. این بازار كه بیش از صد سال است مرجع خرید افطار مردم داكا به شمار می‌رود، بعد از ظهرها با انواع غذاها ازجمله گوشت، مرغ بریانی، انواع ترشی و ماهی از مردم پذیرایی می‌كند. در این زمان اقلام مخصوص‌ماه رمضان و افطاری‌ها طرفداران بسیاری دارد و البته این به‌معنای گران شدن برخی از اقلام سفره‌های غذایی نیز هست.
همه‌‌چیز درباره سفر به «داكا»، شهر مسجدها
نوشیدنی‌های محلی و میوه‌های فصلی هم بخش دیگری از سفره افطار مردم داكا را تشكیل می‌دهند. به‌طور كلی خرید از این بازار یك سنت برای مسلمانان شهر محسوب می‌شود. یكی از خورش‌های محبوب رمضان پلی خای نام دارد كه از تركیب نخود، گوشت، سیب زمینی، برنج، تخم مرغ، ترشی و كره به‌دست می‌آید. بادمجان سرخ شده، عدسی و سیب زمینی سرخ كرده نیز از خوراك‌های محبوب این روزهاست. از سوی دیگر مساجد این شهر در‌ماه رمضان با ازدحام مسلمانانی كه برای برپایی فرایض دینی گردهم می‌آیند، حال و هوای دیگری می‌یابد.

بهترین مکان اقامت

از آنجایی كه داكا یك مركز تجاری و گردشگری محسوب می‌شود، شما در انتخاب هتل دچار مشكل چندانی نخواهید بود. با توجه به بودجه و قصدتان از سفر می‌توانید بهترین اتاق را برای خود برگزینید.
لوكس و مجهز
هتل لانگ بیچ(Long Beach) داكا با یك استخر روی پشت بام، مركز تندرستی، اسپا و ماساژ یكی از بهترین گزینه‌ها برای اقامت در داكاست. در این هتل اینترنت رایگان در دسترس است و دستگاه تهویه هوا، تلویزیون ماهواره‌ای صفحه تخت، مبل راحتی و میز كار در تمام اتاق‌ها درنظر گرفته شده است. این هتل در نزدیكی مراكز دیدنی شهر قرار دارد و با فرودگاه تنها ۱۰كیلومتر فاصله دارد. برای اقامت در این هتل ۵ستاره باید شبی ۱۲۰دلار بپردازید.
همه‌‌چیز درباره سفر به «داكا»، شهر مسجدها
مقرون به صرفه
هتل سنچری پارك(Century Park) با یك مركز تناسب اندام و اینترنت رایگان یكی از گزینه‌های مقرون به صرفه اما مدرن در داكاست. اتاق‎‌های این هتل مجهز به گاوصندوق، مبل راحتی، تلویزیون و دستگاه تهویه هوای مناسب است. در این هتل می‌توانید از چشم‌انداز زیبای تراس رو به شهر، باربیكیو و همچنین سونا استفاده كنید. برای اقامت در این هتل باید شبی 90دلار بپردازید.
همه‌‌چیز درباره سفر به «داكا»، شهر مسجدها
در دسترس
هتل ۷۱كه در یك كیلومتری موزه ملی و داكای قدیم واقع شده یكی از زیباترین و در دسترس‌ترین هتل‌های شهر محسوب می‌شود. از هتل تا مركز خرید باشوندرا تنها ۳كیلومتر فاصله است و تا قلعه لالبگ ۲كیلومتر. شما می‌توانید از مركز كرایه اتومبیل هتل برای تردد در شهر استفاده كنید. خدمات تبدیل ارز هم در هتل انجام می‌گیرد. برای یك شب اقامت در این هتل ۳ستاره باید ۶۰دلار بپردازید.
چشم‌انداز زیبای شهر

هتل و سوئیت‌ ریچموند(Richmond) با فرودگاه شاه جلال تنها ۱.۳كیلومتر فاصله دارد. در لابی هتل اینترنت پر سرعت در اختیار مسافران قرار دارد و رستوران جورج انواع غذاهای هندی، تایلندی و چینی را با بهترین كیفیت برای‌تان می‌پزد. اتاق‌های این هتل مجهز دستگاه تهویه هوای مطبوع، دكور مدرن، تلویزیون صفحه تخت و فضای نشیمن است. برای اقامت در این هتل باید شبی ۵۰دلار بپردازید.

روی آب راه بروید!
جیمی كارتر/ نویسنده و خبرنگار: در سفرتان به پایتخت بنگلادش باید تجربه‌های جدیدی را كسب كنید. یكی از آنها راه رفتن روی آب است! اگر دوست دارید تركیب شگفت انگیزی از قایق‌هایی را كه منتظر مسافر هستند، ببینید باید سری به ترمینال صدارقات(Sadarghat) بزنید. در این مكان می‌توانید یكی از بزرگ‌ترین بندرهای جهان را از نزدیك ‌ببینید و سپس با پرداخت مبلغ اندكی یك قایق كرایه كنید و سراسر رودخانه را بپیمایید. دومین كاری كه در داكا باید بكنید خرید است. صنعت پوشاك و صادرات بنگلادش سالانه میلیاردها دلار برای این كشور درآمد‌زایی دارد. اگر از پس چانه زدن و تشخیص كالاهای خوب بر می‌آیید، بهتر است سری به بازار جدید هكتیك یا بانگا بازار بزنید. در غیراین صورت باید سری به آرونگ(Aarong) بزنید. در این بازار انواع و اقسام كالاها را می‌توانید بیابید از چرم گرفته تا صندل، لباس مردانه و ساری با قیمت‌ مناسب. مردم بنگلادش شیر را به‌مدت طولانی نگهداری نمی‌كنند و به همین دلیل می‌توانید انواع دسرهای خوشمزه‌ای را كه با شیر تهیه شده‌اند در این سرزمین امتحان كنید.
همه‌‌چیز درباره سفر به «داكا»، شهر مسجدها
حتما دسرهای شیرینی را كه از عسل و شیر تهیه می‌شوند، در این شهر امتحان كنید. بنگلادش هنوز در فهرست گردشگران جهان جای درست خود را پیدا نكرده است. حتی در داكا هم تعداد گردشگران زیاد نیست. بنابراین عجیب نیست كه برخورد مردم با آنها مانند ستاره‌های سینما باشد! در نتیجه ممكن است در طول گردشتان بیش از 10نفر بخواهند با شما عكس بگیرند. بهتر است شما نیز لبخند بزنید و با آنها دوست شوید. بنگلادش كشور چندان ثروتمندی نیست، اما اگر فكر می‌كنید كه با یك شهر فقیرنشین و كارخانه‌های قدیمی و ویران روبه‌رو هستید، قطعا تصورتان از پایتخت این كشور اشتباه است. معماری داكا بسیار غنی است و برخی از شگفت انگیزترین ساختمان‌های تاریخی جهان در این شهر قرار دارند؛ مانند ساختمان شورای ملی كه توسط معمار افسانه‌ای، لویی‌كان در دهه 1960طراحی شده است.

سبك غذای مردم بنگلادش تا حدود زیادی متاثر از تاریخ غنی و جغرافیای متنوع این سرزمین است. برنج كه غذای اصلی مردم است با طیف گسترده‌ای از انواع ادویه‌ سرو می‌شود. تخم مرغ، سیب زمینی، گوجه فرنگی و بادمجان پایه اصلی خوراك‌های اصیل بنگلادشی است كه با انواع ادویه، گیاهان، روغن خردل و نان‌های مغزدار سرو می‌شوند. ماهی پای ثابت غذاهای مردم داكاست به‌خصوص ماهی‌های آب شیرین. گوشت، مرغ و اردك هم در میز رستوران‌های این كشور دلربایی می‌كنند. مواد غذایی در داكا تقریبا ارزان، اما بسیار مقوی است. مرغ پلو را در رستوران نانا بیریانی(Nanna Biriani) بچشید تا طعم لذیذ و متفاوت مرغ بریانی با پلوی بنگالی را تجربه كنید. نانابیریانی یك رستوران مشهور در بخش قدیمی داكاست كه 4شعبه دیگر هم دارد، اما مرغ پلوی شعبه اصلی طعم لذیذتری دارد.
همه‌‌چیز درباره سفر به «داكا»، شهر مسجدها
ونا خیچوری(Vuna khichuri) یكی دیگر از غذاهای معروف بنگلادش است كه از پلو با مرغ یا گوشت تهیه می‌شود. این غذا را می‌توانید در رستوران قوروا(Ghoroa) امتحان كنید. بریانی كه غذای اصلی مردم بنگلادش است پای ثابت سفره‌های جشن و مهمانی است. بریانی با پلوی خاصی پخته می‌شود بنابراین در سفرتان به داكا باید حتما این غذا را در یك رستوران محلی بچشید. پیشنهاد ما رستوران سونامی (Sunami) است كه یكی از لذیذترین بریانی‌های داكا را برای‌تان سرو می‌كند.

ساعت در بزرگ‌ترین شهر بنگلادش

داكا پایتخت و بزرگ‌ترین شهر بنگلادش با تاریخ رنگارنگ، سنت‌های غنی فرهنگی و طبیعت بكر جاذبه‌های بسیاری برای كاوش دارد؛ شهری كه در سراسر جهان به شهر مساجد و مركز تولید‌كننده اصلی پارچه كتان شهرت دارد. داكا كه امروزه به‌عنوان یك قطب فرهنگی، صنعتی، تجاری، آموزشی و سیاسی شناخته می‌شود، هر ساله بر تعداد گردشگران آن افزوده می‌شود. برای برنامه‌ریزی سفرتان به داكا می‌توانید از فهرست زیر استفاده كنید؛ فهرستی كه در آن تلاش شده تا مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری پوشش داده شود.

روز اول
لذت ماجراجویی
سفر به داكا خود یك ماجراجویی است. بنابراین شما می‌توانید لذت جست و جو در طبیعت زیبا و آشنایی با فرهنگ سیاسی این سرزمین را چاشنی سفرتان كنید.
پارك كودكان
همه‌‌چیز درباره سفر به «داكا»، شهر مسجدها
پارك رامنا در سال ۱۹۷۹به‌عنوان پارك كودكان افتتاح شد. در تمام این پارك انواع وسایل تفریحی مناسب برای كودكان درنظر گرفته شده است. اگر با كودكان‌تان به داكا سفر كرده‌اید از این محیط غافل نشوید.چرخ و فلك، قطارهای كوچك، سرسره و انواع وسایل بازی در این پارك تعبیه شده و شما می‌توانید از امكانات تفریحی و سرگرمی باغ به همراه خانواده‌تان استفاده كنید.
پارك سیاسی
پارك سهروردی یكی از محبوب‌ترین پارك‌های شهر است؛ مكانی كه در آن سوگند استقلال بنگلادش خوانده شد و شیخ مجیب الرحمان پدر ملت بنگلادش به‌طور رسمی استقلال این كشور را در سال ۱۹۷۱اعلام كرده است. در كنار وجه سیاسی، پارك از نظر سرسبزی كه شما را از شلوغی‌های داكا دور می‌كند، دیدنی است.
موزه آزادی

موزه موكتی كه در حقیقت موزه جنگ در راه آزادی است به خوبی تاریخ مبارزه را در بنگلادش برای شما به تصویر می‌كشد. در این موزه عكس‌های كمیابی از مبارزات و جنگ‌های تاریخی مردم بنگلادش را علیه مهاجمان می‌بینید و با روحیه اصیل مردم این سرزمین آشنا می‌شوید. ساعت كاری موزه از ۹صبح تا ۱۸است.

روز دوم
در جست و جوی استقلال
داستان مبارزه مردم بنگلادش برای استقلال قدمت طولانی دارد و سرشار از شجاعت و آزادگی است. در تاریخ ۱۹۷۱مردم این كشور توانستند از پاكستان امروزی جدا شوند و كشوری مستقل را تاسیس كنند كه امروز نهمین كشور پر جمعیت جهان است.
آرامگاه پدر ملت
همه‌‌چیز درباره سفر به «داكا»، شهر مسجدها
محل اقامت شیخ مجیب الرحمان كه به‌عنوان پدر ملت بنگلادش شناخته می‌شود امروزه تبدیل به یك موزه ملی شده است. مجیب الرحمان رهبر و بنیانگذار كشور بنگلادش است كه تمام عمر خود را وقف استقلال بنگلادش كرد. گرچه او توانست رئیس‌جمهور بنگلادش شود و نظام تك حزبی را در كشور به راه بیندازد، اما پس از هفت‌ماه در كودتای نظامی كشته شد. در این موزه می‌توانید وسایل شخصی این مبارز و عكس‌های مختلفی از او را ببینید.
قبرستان ملی شاعران

قبرستان ملی شاعران درست در مجاورت مسجد دانشگاه داكا واقع شده است. در این قبرستان می‌توانید از آرامگاه شاعر انقلابی، كازی نازرول اسلام بازدید كنید و سری هم به دانشگاه داكا بزنید. كازی نازرول نقش مهمی در جهت آگاهی‌سازی‌ مردم و تشویق آنها برای ادامه مبارزه داشته است. دانشگاه داكا كه در سال ۱۹۲۱تاسیس شده یكی از نخستین مراكز رسمی آموزش بنگلادش به شمار می‌رود.

نماد ملی گرایی

نماد ملی گرایی بنگلادش به منار شهید معروف است. این بنای تاریخی برای بزرگداشت شهدای جنبش تاریخی سال 1952ساخته شده است و هر ساله در تاریخ 21فوریه هزاران نفر از مردم با تاج‌های گل به كشته شده‌های این جنبش ادای احترام می‌كنند.

روز سوم
گردش تاریخی
داكا با بیش از 700مسجد و ساختمان تاریخی به شهر مساجد معروف است. شما می‌توانید با گردشی یك روزه با بخش فراوانی از بازمانده‌های تاریخی شهر آشنا شوید.
كاخ صورتی
همه‌‌چیز درباره سفر به «داكا»، شهر مسجدها
كاخ احسن منجیل در سال ۱۸۷۲در نزدیكی رودخانه باریگانگا ساخته شده؛ كاخی كه شما را با سبك زندگی نواب داكا آشنا می‌كند. این كاخ كه به كاخ صورتی هم شهرت دارد هم‌اكنون موزه پر زرق و برقی است كه در عمارت نواب‌ها ساخته شده است. نواب عبدالغنی كه این عمارت را بازسازی كرده آن را به نام پسرش خزا احسن‌الله نام گذاری كرد كه بعدها به احسن منجیل شهرت یافت. ۳۱اتاق این عمارت كه با یك گنبد بزرگ به هم پیوسته شده‌اند از كیلومترها آن طرف‌تر نیز قابل تشخیص هستند. این موزه در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹تا ۵ و در روزهای جمعه از ساعت ۵-۳ پذیرای علاقه‌مندان است.
قلعه مغول
قلعه لالباغ در سال ۱۶۷۸توسط نایب السلطنه بنگال شاهزاده محمد اعظم پسر امپراتور مغول اورنگ زیب ساخته شده است. این قلعه كه دارای ساختاری ۳طبقه و مناره‌های بلند و دروازه جنوبی است، گذرگاه‌های مخفی و یك مسجد بزرگ هم در داخل خود دارد. آرامگاه بی‌بی پری بانوی قلعه و حمام خانه از دیدنی‌های این قلعه هستند. این قلعه در طول جنگ اول استقلال در سال ۱۸۵۷شاهد نبردهای خونینی بود كه مردم را در برابر نیروهای انگلیسی شورشی قرار داد. این قلعه یكی از معدود مكان‌های بزرگ مربوط به تاریخ مغول است كه تا حد زیادی دست نخورده باقی مانده است.
موزه ملی
همه‌‌چیز درباره سفر به «داكا»، شهر مسجدها

موزه ملی بنگلادش در شاه باغ واقع شده و یكی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر محسوب می‌شود. این موزه جاذبه‌های تاریخی فراوانی دارد. مجسمه‌ها و نقاشی‌هایی از آیین‌های هندو، بودایی، اسلامی در كنار كتیبه‌های ارزشمند قرآن به زبان عربی، فارسی و بنگلالی در این موزه نگهداری می‌شوند. همچنین مجموعه‌ای غنی از سكه‌های قدیمی، صنایع‌دستی و كتاب‌های هنری را می‌توانید در این موزه به تماشا بنشینید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج