۵۵۵۱۷۳
۱ نظر
۵۰۵۷
۱ نظر
۵۰۵۷
پ

چگونه به شغل مورد علاقه خود برسیم؟

حرفه های زیادی هستند که می توانید در آن ها استعدادهای تان را به کار ببرید. به عنوان مثال اگر نویسندگی دوست دارید می توانید نویسنده، روزنامه نگار، متخصص محتوا، مسئول روابط عمومی، وکیل و خیلی چیزهای دیگر باشید.

وب‌سایت بدونیم - مریم اسدی: آیا شما هم در ۱۸ سالگی وقتی این سوال را می پرسیدند که چه برنامه ای برای زندگی تان دارید نگران می شدید و هیچ جوابی برای سوال نداشتید؟ مطمئنا تصمیم شما این نیست که فقط به درس و دانشگاه بچسبید. می توانید چندین شغل داشته باشید یا هر ۴ سال یک بار شغل تان را عوض کنید. پس برای این سوال میتوانید چندین پاسخ داشته باشید.

چگونه باید متوجه شوید که چه شغلی مناسب شماست؟ حرفه های زیادی هستند که می توانید در آن ها استعدادهای تان را به کار ببرید. به عنوان مثال اگر نویسندگی دوست دارید می توانید نویسنده، روزنامه نگار، متخصص محتوا، مسئول روابط عمومی، وکیل و خیلی چیزهای دیگر باشید.

اما با در پیش رو داشتن تمام این آپشن ها چگونه بفهمیم که راه درست کدام است؟

من تا چند سال پیش در چندین صنعت مشغول به کار بودم زیرا نمی توانستم تصمیم بگیرم که چه کاری را می خواهم. بیشتر از این که بدانم چه کاری را می توانم انجام دهم می دانستم که از پس چه کارهایی بر نمی آیم.
چگونه به شغل مورد علاقه خود برسیم؟

برای سرگرمی شروع به کاری کردم که علاقه زیادی به آن داشتم. و اکنون این سرگرمی تبدیل به شغلم شده است. هنگامی که به عنوان مشاور حقوقی مشغول به کار بودم آخر هفته ها شروع به نوشتن و انتشار پست های وبلاگ می کردم. مهارت نویسندگی من بهتر شد، مهارت های بازاریابی یاد گرفتم و کم کم شروع به انتشار پست هایی در شبکه های اجتماعی کردم. همین سرگرمی باعث شد از صنعت حقوقی به سمت شبکه های اجتماعی، بازاریابی، وبلاگ نویسی و نویسندگی آزاد کشیده شوم. در نتیجه مسیر درستی که مناسب روحیات و استعدادهایم بود پیدا کردم و در این جا چندین توصیه برای کسانی که می خواهند به شغل مورد علاقه شان برسند دارم:

راهکارهایی برای انتخاب شغل

اجازه دهید نقاط قوت تان شما را هدایت کند

لیستی از بهترین نقاط قوت خود را بنویسید. البته تست هایی برای تشخیص نقاط قوت وجود دارد که با آن ها می توانید به نقاط قوت و ضعف تان پی ببرید. البته ممکن است که با سخت کوشی هر کاری را بتوانید انجام دهید اما نقاط قوت شما باید تعیین کننده کاری باشند که قرار است انجام دهید نه سخت کوشی شما. و کاری که مناسب نقاط قوت تان پیدا می کنید شما را بیشتر خوشحال می کند.

گذشته خود را ارزیابی کنید

به این سوال ها درباره تمام جاهایی که قبلا کار کرده اید پاسخ بدهید. بیشترین و کمترین چیزی که در این شرکت دوست دارم چه چیزهایی است؟ بیشترین و کمترین چیزی که درباره آینده این شرکت دوست دارم چه چیزهایی است؟ بیشترین و کمترین چیزی که درباره مدیرم دوست دارم چه چیزهایی هستند؟ بیشترین و کمترین چیزی که درباره همکارانم دوست دارم چیست؟ مهم ترین چالش من در این شرکت چه بود؟ چه زمانی شادترین و مغرورترین احساس را داشتم؟ بزرگ ترین دستاورد من چه چیزی بود؟ بیشترین و کمترین چیزی که درباره مسئولیت هایم دوست داشتم چه چیزهایی بودند؟

پاسخ های شما تعیین می کند که در محل کار قبلی چه چیزی را بیشتر دوست داشتید و چه چیزی را اصلا دوست نداشتید. پس در آینده به دنبال کاری می گردید که یا مشابه کار قبلی تان باشد یا متفاوت. پس به جای این که همیشه دنبال همان کاری باشید که قبلا انجام داده اید کارهای گذشته را مرور کنید تا به علایق خود پی ببرید و مطابق آن جستجو کنید.

با افراد زیادی صحبت کنید

با افراد زیادی صحبت کنید و از توصیه ها و گفته های آنان چیزهای زیادی بیاموزید. درباره شغل، صنعت و آرمان های حرفه ای شان بپرسید. سوال های تان را از قبل طرح کنید تا از ملاقاتی که دارید بیشترین استفاده را ببرید. این گفتگوها را به افرادی که می شناسید محدود نکنید و مصاحبه ها و مقالات افراد موفقی که تحسینشان می کنید را بخوانید.

در کلاس های آموزشی شرکت کنید و چیزهای جدیدی یاد بگیرید

در کارگاه های آموزشی شرکت کنید، کتاب بخوانید، ویدیوهای آموزشی یوتیوب را تماشا کنید و چیزهای جدیدی یاد بگیرید. ممکن است دریابید که به کارهایی مثل کدینگ، طراحی وبسایت، طراحی گرافیک، نویسندگی یا چیز دیگری علاقه دارید. تکنولوژی یادگیری مهارت های جدید را آسان می کند. یک سرگرمی جدید ممکن است تبدیل به یک حرفه جدید شود.

محیط کار را هم در نظر بگیرید

آیا کارمندان شرکت روحیه رقابتی دارند یا روحیه همکاری؟ آیا بیرون از محیط کار با هم دوست هستند؟ آیا ساختار شرکت سلسله مراتبی است یا همسطح؟ آیا به صورت گروهی کار می کنید یا انفرادی؟ آیا قدرت بالاتری بالای سرتان هست یا خودتان قدرت تصمیم گیری و انجام کارها را دارید؟ آیا از خانه هم می توان کار کرد یا حتما باید در محیط کار بود؟ انتظارات درآمدی شما چقدر است؟

به محیط کاری که مناسب روحیات شماست فکر کنید. اگر به محیطی که در آن هستید مطمئن نیستید در کنار آن کار دیگری هم انجام دهید تا در تصمیم گیری به شما کمک کند. به عنوان مثال اگر کاری که انجام می دهید کار گروهی است در کنار آن یک کار آزاد انفرادی هم انجام دهید. یا اگر کاری که انجام می دهید یک کار انفرادی است در کنار آن یک کار گروهی را امتحان کنید.

کاری انجام دهید که شما را خوشحال می کند

دو توصیه برای شما که به دنبال شغل مناسب تان هستید دارم. اول به کاری فکر کنید که شما را سرگرم می کند و دوستش دارید. دوم همیشه به پرستیژ کار فکر نکنید. همیشه لازم نیست کاری که انجام می دهید روی دیگران تاثیر بگذارد. در عوض کاری انتخاب کنید که شما را خوشحال می کند و باعث می شود در آن رشد کنید و چیزهای جدیدی یاد بگیرید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • اسما

      عالی بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج