جاباما
۵۵۶۷۱
۶ نظر
۵۰۰۶
۶ نظر
۵۰۰۶
پ

با خاندان ۲۰۶ بیشتر آشنا شوید

حدود ۱۲ سال از اولین حضور ۲۰۶ در ایران می گذرد؛ با اینحال تنوع آنها همیشه در حدی بوده که برای انتخاب کمی سردرگم شویم... دیدن نقاط قوت و ضعف آن شاید در انتخاب کمکتان کند.

با خاندان 206 بیشتر آشنا شوید

روزنامه هفت صبح: حدود 12 سال از اولین حضور 206 در ایران می گذرد؛ با اینحال تنوع آنها همیشه در حدی بوده که برای انتخاب کمی سردرگم شویم... دیدن نقاط قوت و ضعف آن زیر ذره بین هفت صبح شاید در انتخاب کمکتان کند.

حدود 12 سال از ورود 206 به بازار داخل می گذرد و تعداد مدل های عرضه شده به حدی رسیده که بسیاری از خریداران هنوز نمی دانند بالاخره کدام تیپ جوابگوی نیازهای آنهاست. برای این دسته از افراد باید گفت که کلا 12 مدل از این فرانسوی در بازار خرید و فروش می شود که شش مدل آن، مربوط به گروه هاچ بک ها، چهار مدل مربوط به گروه صندوقدارها و دو مدل دیگر هم مربوط به 207 هاست.

صرف نظر از اینکه تیپ های یک، سه و چهار از گروه هاچ بک ها دیگر تولید نمی شودو باید نمونه های دست دوم آنها را پیدا کرد، خیلی ها نمونه های صندوق دار را از لحاظ کیفی یک سر و گردن بالاتر می کنند. هر چند پژو 207 تازه وارد هم با توجه به اینکه فقط در ظاهر و داشبورد با دیگر مدل ها فرق می کند آنچنان مورد توجه قرار نگرفته است. این بار نگاهی داریم به تمامی محصولاتی که با ورود 206 به بازار ایران روز پلتفرم آن ساخته شده اند و در تیپ های مختلف به دست خریداران می رسند.

با خاندان 206 بیشتر آشنا شوید
پژو 206 هاچ بک

ورود و تولد پژو 206 به صنعت خودروی ایران را باید یکی از بهترین اتفاقات تاریخ این صنعت بدانیم. محصولی هاچ بک که با شمایل گربه مانندش رخوت و یکنواختی چهار چرخ های خیابانی را تا حد زیادی از بین برد و حتی در حال حاضر هم با توجه به طراحی اصولی اش، اصلا قدیمی به نظر نمی رسد. از این کوچک فرانسوی تپی های مختلفی در خیابان های شهرمان تردد دارند که همگی به فراخور نیاز و تقاضای خریداران پایشان به خط تولید باز شد. تیپ های دو، سه، پنج و شش، مدل های مختلفی هستند که هر کدام ویژگی های و امکانات مخصوص به خود را داشته و البته با گذشت زمان تغییراتی هم در لیست امکانات آنها اعمال شده است.

تیپ 1

به جای معرفی این تیپ بهتر است یاد و خاطره ای از آن زنده کنیم. سری اول 206 که اوایل سال 80 به بازار آمد با نام تیپ یک معروف شد و از آن در حدود 1200 دستگاه به مرحله تولید رسید. برای تشخیص این مدل باید به فضای داخلی آن نگاهی بیندازید. داخل آن با فرمان دوشاخه، رادیو ضبط و کنسول وسط که تنها یک ساعت دیجیتال در آنجا داشت نسبت به تیپ یک بعدی (تیپ 2) قابل تشخیص است.

تیپ 2

در واقع باید تیپ 2 را مدل ارتقا یافته تیپ یک دانست. این محصول در ابتدا همان تیپ یک بود که فقط سیستم برق مالتی پلکس را به آن اضافه کرده بودند ولی تیپ دو واقعی تجهیزاتش با تیپ 3 یکسان بود و فقط آینه های جانبی و شیشه بالابر عقبش برقی نبود.

در ضمن ترمز ABS هم در لیست تجهیزات این مدل قرار نداشت اما از نظر فنی همان موتور TU3 تیپ یک که 75 اسب بخار نیرو تولید می کرد با گیربکس پنج سرعته دستی درون سینه اش قرار داشت.

تیپ 3

حالا نوبت به تیپ 3 می رسد که تمامی خواص تیپ 5 را به همراه دارد و فقط موتور و گیربکسش را با تیپ 2 تعویض کرده اند! این مدل بیشتر تجهیزاتی که در تیپ 5 نصب می شد را با خود به همراه داشت ولی موتورش همان نمونه 75 اسبی TU3 بود که 1.4 لیتر حجم دارد. این تیپ بیشتر مناسب کسانی است که سرعت و توان خودرو زیاد برایشان مهم نیست ولی در عین حال به مدرن بودن آن توجه دارند. تجهیزاتی چون سیستم تهویه تهویه مطبوع خودکار، آینه های برقی گرم کن دار، دو کیسه هوا و پشت سری های عقب از مشخصات بارز این تیپ است که شاید برای داشتن خودرویی دیگر با این امکانات مجبور به پرداخت دو برابر پول آن باشید.

تیپ 5

این مدل از آن دسته خودروهایی است که به جرأت می توان گفت بهترین ارزش پولی پرداختی در بین تمام مدل های داخلی را دارد. ممکن است شما در پارکینگ منزل تان یک هیوندای آزرا داشته باشید ولی برای خرید یک تیپ 5 هم دست به جیب شوید. این فلفل تند و تیز با گیربکس دستی پنج سرعته، ترمزهای دیسکی ABS چهارکاناله، ارتفاع کمتر سیستم تعلیق و از همه مهمتر موتور TU5 با 110 اسب بخار نیرو هنوز هم در خیابان ها جولان می دهد و هیچ یک از محصولات دیگر ایران خودرو، مزدای 323 با دو برابر قیمت، فولکس گل و حتی زانتیا ... نمی توانند به گرد پایش برسند.

تیپ 6

آخرین سری از 206 های ایران تیپ 6 است که در ابتدا با همان گیربکس اتوماتیک AL4 ولی با امکانات کامل چون تیپ 5 به تعداد نسبتا کمی تولید شدو پس از آن گیربکسش با یک مدل تیپ ترونیک عوض شد. همین قابلیت تیپ 6 را برای ایران و به خصوص شهر تهران ایده آل می کند. اگر دائما در ترافیک هستید ولی در عین حال ماشین دنده ای را نیز دوست دارید، این تیپ پاسخگوی شماست. این تیپ دقیقا همان تیپ 5 است با همان موتور 1600 و نمای ظاهری که تفاوت اصلی اش دقیقا در همان اتومات بودن و حرف A روی صندوق عقب آن است. بد نیست بدانید که این مدل شتابی کمتر از تیپ 5 دارد و در عین حال مصرف سوختش با عدد 7.1 لیتر در سیکل ترکیبی بیشتر برآورد شده است.



با خاندان 206 بیشتر آشنا شوید

پژو ۲۰۶ صندوقدار و خانواده

۲۰۶ هاچ بک با وجود همه جذابیت هایش یک ضعف بزرگ داشت. این خودرو نمی توانست یک نمونه ایده آل برای خانواده باشد زیرا فضای صندوق عقب آن کوچک ساخته شده است. به همین دلیل محصولی با استفاده از پلت فرم ۲۰۶ هاچ بک با همکاری ایران خودرو و پژوی فرانسه ساخته شد که امروز آن را با نام SD۲۰۶ می شناسیم. ایران خودرو آن را به دو موتور TU۵ و TU۳ مجهز کرده که با تغییرات اعمال شده حتی می توانند با بنزین بدون سرب هم کار کنند و در ضمن امکان استفاده از گاز طبیعی نیز در آنها ایجاد شده است. سیستم تعلیق عقب نیز مورد بازنگری قرار گرفته تا تحمل وزن بیشتر این قسمت را در تقابل با ناهمواری ها داشته باشد.

از جمله محاسن این خودرو می توان به هندلینگ بهتر و سواری نرم تر آن در مقابل نمونه هاچ بک نام برد به طوری که فضای صندوق عقب آن در حدود ۳۲۵ متر مکعب است. که برای خودرویی در این کلاس بسیار عالی است. عرضه V۲۰ در ایران کمتر است و این تیپ بیشتر برای بازارهای صادراتی در نظر گرفته شده است. حجم موتور سه تیپ V۸، V۱ و V۹، حدود ۱۶۰۰ سی سی است در حالی که V۲۰، حدود ۱۵۰۰ سی سی حجم موتور دارد. سه تیپ اول ۱۶ سوپاپه هستند اما V۲۰، تنها ۸ سوپاپ دارد. ضمن اینکه حداکثر سرعت چهار تیپ یاد شده نیز تا حدودی با یکدیگر تفاوت دارد؛ چرا که با V۱ و V۸ تا ۱۹۳ کیلومتر در ساعت می توانید گاز دهید در حالی که با V۹ تا ۱۸۹ و با V۲۰ تا ۱۷۰ کیلومتر در ساعت می توانید رانندگی پرسرعت را تجربه کنید. از بین تیپ های ذکر شده هم تنها V۹ اتوماتیک و بقیه دستی هستند.


با خاندان 206 بیشتر آشنا شوید


پژو 207

این خودرو را باید فرزند تازه متولد شده خانواده پژو در ایران دانست. البته از نظر فنی و پلت فرم با 206 تیپ پنج و شش هیچ تفاوتی ندارد ولی نمای ظاهری آن با توجه به سن و سال برادر بزرگترش کمی به روزتر به نظر می رسد. همچنین در ابتدای حرکت با نمونه اتومات آن از ضربه های معروف 206 تیپ 6 خبری نیست و شتاب صفر تا صد هم در دو مدل یکسان و در حدود 11 ثانیه ثبت شده است.

ضمن اینکه مصرف سوختش هم به طور میانگین 7 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر است که در ترافیک شهری به حدود 10 لیتر هم می رسد که در مقایسه با سایر خودروهای 1600 سی سی دنده اتوماتیک قابل قبول خواهد بود. عملکرد کمک فنرهای 207 در مواجهه با دست اندازها تقریبا رضایتبخش بوده و در مقابل ضربه های خاص پژو 206 چندان به چشم نمی آید که اینجا تکیه بر لاستیک های میشلن نیز بی تاثیر نیست.


وضعیت کنونی خرید و فروش در بازار

نمایشگاهداران در مورد این خودروها نظرات متفاوتی دارند. بعضی ها اعتقاد دارند فروش پژو ۲۰۶ هاچ بک تیپ ۲ آن هم با رنگ های نقره ای، سفید و قرمز بسیار خوب است اما ۲۰۷ کمتر معامله می شود چون فقط در ظاهر و داشبورد با ۲۰۶ تیپ پنج و شش فرق دارد ولی از نظر قیمت فاصله زیادی با یکدیگر داشته و به همین دلیل مشتری کمتری دارد. در سدان ها هم تیپ V۸ بهتر فروخته می شود و خریداران بیشتر دنبال رنگ سفید این مدل هستند. با این حال می توان گفت که صنف نمایشگاهداران به ترتیب پژو ۲۰۶ هاچ بک تیپ پنج، تیپ ۲ و در نهایت ۲۰۶، SDV۸ را گزینه های بهتری برای فروش می دانند اما تعمیرکاران کمی نظراتشان متفاوت است. آنها عقیده دارند بهترین های این خانواده از نظر فنی تیپ های V۸ و ۲۰۷ و ۲۰۶ تیپ پنج هستند. ضمن اینکه اگر قرار شد از میان ۲۰۷ ها انتخابی داشته باشید بهتر است سراغ گیربکس دستی آن بروید چرا که اتومات آن همان گیربکس تیپ شش هاچ بک است که در دنده دو ضربه می زند و صدا می دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امير

      من+4 نفر ديگر در يك پژوي 206 تيپ 2 در جاده 210 كيلومتر بر ساعت سرعت داشتيم. ديگه يه ماشين 1400 سي سي مي خواد چيكار كنه ؟

      پاسخ ها

      • خندون

        کسی مجبورت نکرده دروغ بگی...
        من تیپ 2 داشتم بیشتر از 170 یا 180 نمیره...

      • حمید

        چرا حرف الکی میزنی تا حالا ۲۰۶ سوار نشدی معلوم

    • بهارک

      منم یکسالی هست که 206 تیپ دو مدل 91 دارم. تو اتوبان تا 180 رفتم. از این نظر عالیه. مخصوصا وقتی بنزین سوپر میخوره... عاشقشم.

    • بدون نام

      سمند ef7 موتور ملی داشتم فروختم 206 sd گرفتم . هم بهتره هم وسایلش و مکانیکش هست.

    • بدون نام

      سلام
      من الان حدود 4 ساله که یه 206 مدل82 دارم
      با اینکه مدلش قدیمی هست ولی انتظارات منو براورده کرده
      راضیم ازش
      من سرعت نهایی رو تست نکردم ولی 170 رو راحت باهاش رفتم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج