۵۶۳۲۳۹
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

هیچ پرستار بیکاری وجود ندارد

قائم‌مقام معاون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر الگوی آموزش پرستاری کشور ما آموزش بیمارستانی نیست، و رویکرد وظیفه‌گرای سنتی سال‌هاست به رویکرد جامع نگر و جامعه نگر دانشگاهی تغییر یافته است و در حال حاضر و در آینده نیز برنامه‌ای برای آموزش بیمارستانی با مفهوم اشتباهی که برخی مطرح می‌کنند، وجود ندارد.

خبرگزاری ایسنا: قائم‌مقام معاون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر الگوی آموزش پرستاری کشور ما آموزش بیمارستانی نیست، و رویکرد وظیفه‌گرای سنتی سال‌هاست به رویکرد جامع نگر و جامعه نگر دانشگاهی تغییر یافته است و در حال حاضر و در آینده نیز برنامه‌ای برای آموزش بیمارستانی با مفهوم اشتباهی که برخی مطرح می‌کنند، وجود ندارد.

دکتر علیرضا ایرج‌پور، قائم مقام معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حاشیه برگزاری جلسه بررسی آیین‌نامه استفاده از ظرفیت‌های بیمارستان‌های آموزشی در تربیت پرستاران گفت: چیزی تحت عنوان آموزش بیمارستانی وجود ندارد و این که آموزشی با عنوان آموزش بیمارستانی و متفاوت با آموزش دانشگاهی مطرح می‌شود، شایعه است و بیمارستان مسئولیت و تولیت تربیت پرستار را برعهده ندارد.

وی افزود: تمام آموزش‌ها تحت‌نظر دانشکده‌های پرستاری مامایی بوده و شایعاتی که در برخی گروه‌های مجازی نشر داده شده است، فقط جامعه پرستاری را ملتهب کرده است، چراکه اساسا بیمارستان‌ها واجد شرایط پذیرش دانشجو نیستند.

دکتر ایرج‌پور تصریح کرد: دانشجویان پزشکی حدودا از سال چهار و دانشجویان پرستاری نیز از ترم دو به بعد، وارد آموزش بالینی می‌شوند، اما هرگز نمی‌گوییم آموزش پزشکی بیمارستانی یا آموزش پرستاری بیمارستانی ولی در عین حال عرصه آموزش هر دوی آنها و بسیاری از رشته‌های دیگر بیمارستان هم هست ولی بیمارستان متولی آموزش آنها نیست. به خصوص در رشته پرستاری چون دانش‌آموختگان، عرصه‌های خدمت در خارج از بیمارستان را نیز دارند، آموزش آنها نه می‌تواند و نه باید به عرصه بیمارستان محدود شود به ویژه آنکه خدمات تخصصی و ارائه خدمات پرستاری در منزل و در مراکز بهداشتی نیز امروزه مورد توجه و تاکید است.

وی درخصوص ظرفیت پذیرش دانشجوی پرستاری گفت: ظرفیت پذیرش دانشکده‌های پرستاری تابع بسیاری از عوامل است که یکی از آنها بیمارستان است.

دکتر ایرج‌پور ادامه داد: محیط آموزش نظری، شامل دروس علوم پایه، کلاس، آزمایشگاه مهارت بالینی و تجهیزات آزمایشگاهی، بودجه و از همه مهم‌تر اعضای هیات علمی عواملی هستند که ظرفیت را تعیین می‌کند و تعداد تخت یک بیمارستان یا احیانا بزرگی آن یا حتی اعلام آمادگی یک بیمارستان برای همکاری به تنهایی تعیین‌کننده افزایش ظرفیت برای دانشکده پرستاری نیست.

قائم‌مقام معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: شورای گسترش برای راه‌اندازی رشته‌ها دستورالعملی دارد، که در ابتدا دانشگاه درخواست خود را می‌دهد و یکسری سازه‌های نیروی انسانی را تعریف می‌کند، که مثلا برای مقطع کارشناسی چندنفر عضو هیات علمی و با حداقل چه مرتبه‌ای باید حضور داشته باشند و به دنبال آن نیز یک‌سری امکانات فضای فیزیکی دانشکده‌ای نیاز دارد، مثلا کلاس، فضای آزمایشگاهی و مهارت‌های بالینی.

وی ادامه داد: وقتی بازدیدها انجام شود، به بورد رشته ارجاع می‌دهد که بازدید کند. وقتی بورد بازدید می‌کند، غیر از فضای فیزیکی دانشکده و احکام استخدامی اعضای هیات علمی فضای آموزش بالینی را نیز ارزیابی می‌کند و این موضوع را به صورت دوره‌ای هم چک می‌کند که آیا این شرایط همچنان حاصل است یا نه.

دکتر ایرج‌پور گفت: بنابراین سنجیدن ظرفیت بیمارستان برای پذیرش پرستار ملاک نیست، بلکه بیمارستان در کنار دانشکده و نیروی انسانی می‌تواند، شاخص‌های مناسبی را برای پذیرش ایجاد کند.

وی درخصوص ظرفیت‌های پذیرش پرستار گفت: هر سال در یک بازه زمانی دانشکده‌ها درخواست ظرفیت می‌کنند و این درخواست را به معاونت آموزشی ارسال می‌کنند و معاونت آموزشی آن را در شورای آموزشی دانشگاه به تصویب می‌رساند و در شورای دانشگاه تایید شده و به شورای گسترش منعکس می‌شود که در پورتال سنجش وارد می‌شود و این روال هر سال تکرار می‌شود.

سرپرست کارگروه توسعه علوم پرستاری افزود: سالانه حدود ۷ هزار نفر ظرفیت پذیرش دانشجوی پرستاری وجود دارد که در حدود ۸۳ دانشکده پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی و ۱۰۰ واحد از دانشگاه آزاد اسلامی پذیرفته می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در شهرهایی مانند تهران که تعداد بیمارستان‌ها زیاد است، همیشه کمبود نیروی پرستاری وجود دارد و اما در شهرهایی که جمعیت کمتری وجود دارد، پرستارانی وجود دارند که نمی‌توانند مطابق دلخواه خود مشغول شوند. اما در مجموع هیچ رشته‌ای مانند پرستاری وجود ندارد که این چنین به استخدام دانشگاه یا بخش خصوصی درآیند، به این مفهوم که هیچ پرستار بیکاری وجود ندارد، مگر اینکه تمایل شخصی وجود نداشته باشد.

دکتر ایرج‌پور در پایان گفت: خوشبختانه کلیه مسئولین دولتی در وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی و غیردولتی اعم از نظام پرستاری، انجمن‌های علمی و حرفه‌ای در بهره‌برداری از ظرفیت آئین‌نامه توسعه همکاری مراکز آموزشی درمانی با دانشکده‌های پرستاری برای تربیت کارشناسان پرستاری متفق‌القول و متحدالنظر هستند و جلسه امروز نیز حاکی از همین اتفاق‌نظر بود و بر رعایت دقیق مفاد آیین‌نامه مذکور تاکید داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سلی

      خوشبحالشون کاش منم پرستاری میخوندم که الان یه کاری داشتم این همه سال بی فایده درس خوندم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج