۵۶۸۱۹۶
۵۰۱۸
۵۰۱۸
پ

آوازخوانی سراج و رفعتی در ارسباران

یازدهمین نشست "آئین آواز" با آوازخوانی حسام‌الدین سراج و قاسم رفعتی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

خبرگزاری ایلنا: یازدهمین نشست "آئین آواز" با آوازخوانی حسام‌الدین سراج و قاسم رفعتی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

عصر سه‌شنبه ۲۷ تیر یازدهمین نشست "آئین آواز" در حالی در ارسباران برگزار شد که مبحث زیبایی شناسی آواز ایرانی توسط حسام الدین سراج و شهرام میرجلالی واکاوی شد.
آوازخوانی سراج و رفعتی در ارسباران

در ابتدای این نشست علی شیرازی (کارشناس مجری برنامه) گفت: ایده ارائه بحث‌های فنی در چنین برنامه‌ای در واقع توسط خود جناب سراج بود که به ما پیشنهاد شد. خوشبختانه بعدها و در طول یک سالی که از برگزاری آیین آواز می‌گذرد در اثر بازخوردهایی که از شما عزیزان گرفتیم دریافتیم که گل سرسبد برنامه آیین آواز هم همین بخش مهم و حیاتی است. متأسفانه می‌دانیم خیلی مسائل و آن چیزهایی که در طبقه‌بندی موسیقی به عنوان دانش تئوریک یا معارف آوازی قرار می‌گیرد به صورت سینه به سینه به ما منتقل شده و هنوز آن طور که باید تئوریزه نشده است.

در ادامه افزود: در واقع بزرگ‌ترین دارایی ما در هنر آواز همانا ردیف آوازی است. البته در قسمت نوازندگی به جز ردیف سازی که با جزئیاتی در خصوص سازهای مختلف، متفاوت است و دست ما بازتر و خوشبختانه گنجینه پربارتری در قسمت ساز و نوازندگی سازهای ایرانی و ملی داریمو در حالی که متأسفانه در قسمت آواز هنوز در اول راه هستیم و اندر خم یک کوچه‌ایم.

در ادامه حسام‌الدین سراج، کوشید مبحث پیشنهادی خودش را تعریف کند و با اشاره به زیبایی شناسی را در آواز گفت: من این موضوع را از این جهت عرضه کردم که تقریباً و به نوعی همه مباحث آوازی ما در آن می‌گنجد و در عین حال عنوان شیکی هم است. اما ابتدا باید بپردازیم به اینکه خود مفهوم کلی زیبایی چیست. یک تعریف ساده این‌که یک گل زیباست، یک باغ زیباست، یک صدا یا ساز زیباست، یک چهره زیباست... اما علتش چیست؟ طبق یک تعریف ساده، طبع سلیم انسانی از این موارد یا زیبایی‌ها خوشش می‌آید و بر این زیبایی صحه می‌گذارد و آن را قبول می‌کند و حتی به استقبالش می‌رود.

خواننده در ادامه افزود: معمولاً اکثریت انسان‌ها دارای طبع سلیم هستند، البته آدم‌های شرور و نوابغ هم هستند ولی تعدادشان خیلی کم است. اما قاعدتاً آدم‌هایی که اغلب دارای طبع سلیم هستند تعدادشان در جامعه زیادتر است و بر زیبایی صحه می‌گذارند. مثلاً ۱۰ نفر می‌گویند فلانی خوشگل یا زشت است، یا ۱۰ نفر می‌گویند فلانی صدایش زیباست یا ساز خوب می‌زند که در واقع یعنی بر زیبایی شناسی ساز یا صدای او صحه گذاشته‌اند.

ادامه کار سراج با طبقه‌بندی عوامل مؤثر بر زیبایی در آواز بود که گاهی توضیحاتش را با خواندن قطعه کوتاهی آواز تکمیل می‌کرد.

در ادامه شهرام میرجلالی درباره موضوع برنامه سخن گت که صحبت‌های او هرچند با استقبال مواجه شد اما در یکی دو مورد با انتقاد کارشناس مجری نشست روبرو شد.

یازدهمین نشست آیین آواز همچنین صحنه اجراهای متنوع و متفاوت چند خواننده بود. ابتدا طبق اعلام قبلی شهاب‌الدین قلم‌نویس و سلیمان رضایی دو هنرجوی آواز سراج به ترتیب روی صحنه آمدند.

سپس نوبت به خود سراج رسید که در کنار میرجلالی (نوازنده تار) آوازی در سه‌گاه خواند. در نهایت نیز قاسم رفعتی که در ردیف میهمانان ویژه نشست حضور داشت بدون اعلام قبلی، روی صحنه فرا خوانده شد و آوازی در ابوعطا اجرا کرد. میرجلالی با سازش این خواننده را نیز همراهی کرد.

در پایان نیز مجری برنامه اعلام کرد دوازدهمین نشست «آیین آواز» ساعت ۱۸ سه‌شنبه ۲۴ مردادماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج