۵۶۹۹۲۰
۳ نظر
۵۰۱۳
۳ نظر
۵۰۱۳
پ

موانع وام ازدواج برای جوانان

شرایط بانک ها برای پرداخت تسهیلات ۱۰ میلیونی به زوج های جوان متفاوت است.

روزنامه تماشاگران امروز - هادی علیزاده: شرایط بانک ها برای پرداخت تسهیلات ۱۰ میلیونی به زوج های جوان متفاوت است.

طرح ضربتی بانک مرکزی که امروز آغاز می شود ساز و کار ساده ای دارد؛ قرار است پول زیادی به عنوان منابع تسهیلات بین حدود ۱۱ بانک و موسسه مالی تقسیم شود تا آن را بین متقاضیان وام ازدواج تقسیم کنند.

اندازه این صف در حال حاضر ۵۰۰ هزار نفر تخمین زده می شود و بانک ها با توجه به منابعی که قبلا در اختیار داشتند در ماه به حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر وام پرداخت می کردند. با این حال صبر بانک مرکزی بالاخره لبریز شد و با تخصیص رقم درشتی از منابع قرض الحسنه، با ۱۱ بانک و موسسه مالی و اعتباری به توافق رسید که طی یک برنامه ضربتی صف وام ازدواج را کوتاه کنند.

در این گزارش ما به شکل اتفاقی به تعدادی شعبه سر زده ایم و خودمان را به عنوان یک متقاضی وام ازدواج جا زده ایم؛ فکر می کنید چه چیزهایی شنیده ایم؟
موانع وام ازدواج برای جوانان

بانک اول؛ کارمند رسمی به عنوان ضامن

ساعت ۹ صبح به این شعبه وارد می شویم اما سر کارمندان خیلی شلوغ است. به ناچار زمان زیادی منتظر می مانم شاید نوبتم شود. در این بین متوجه می شوم که رئیس شعبه تنها نشسته و ممکن است از بیکاری زیاد حوصله اش سر برود. به سراغش می روم و او می گوید برای دریافت وام ازدواج نیاز است که یک کارمند رسمی یا بازنشسته ضامن شما شود.
البته یک گواهی هم لازم است که نشان دهد متقاضی شاغل است. او اضافه می کند که اگر یکی از زوج ها هم شاغل باشند کفایت می کند، البته به این شرط که ضمانت پرداخت وام شریک زندگی خود را بکند. در این شعبه نیازی به سفته و چک نیست.

بانک دوم؛ نامه کسر از حقوق

شاید بتوان گفت این بانک کمتر از دیگر بانک ها سختگیری می کند. آن طور که کارمند دایره تسهیلات می گوید برای دریافت وام ازدواج در این بانک فقط باید نامه کسر از حقوق یک ضامن معتبر را داشته باشید و از دریافت چک و سفته خبری نیست. وقتی به او می گویم که در برخی بانک ها اضافه بر داشتن ضامن معتبر، خود زوج ها نیز باید شاغل باشند تا بانک بداند که می توانند از پس پرداخت اقساط بربیایند، می گوید: «اینجا از این خبرها نیست.»
موانع وام ازدواج برای جوانان

بانک سوم؛ سفته بیاورید

شعبه خلوت است و کارمند دایره تسهیلات همزمان با میلیون ها نفر دیگر در این سرزمین سرگرم کار با گوشی موبایلش است. وقتی از او می خواهم به من که در آستانه ازدواج هستم از شرایط دریافت این وام بگوید، بعد از چند ثانیه سرش را از گوشی موبایل بیرون می آورد و می گوید اضافه بر یک ضامن رسمی، باید حدود ۱۳ میلیون تومان نیز سفته ارائه بدهم.
کمی فکر می کند و اضافه می کند که خود زوج و زوجه هم باید منبعی برای کسب درآمد داشته باشند و مدرکی حاکی از داشتن این منبع را هم تسلیم این شعبه کنند. البته اگر یکی از زوجین شاغل نباشد هم اشکالی ندارد و شریک زندگی اش می تواند ضمانت کند که قسط های او را به موقع پرداخت می کند. تشکر می کنم، اما او خیلی زودتر از این حرف ها به سراغ گوشی موبایلش برگشته است.

بانک چهارم؛ ضامن خودتان شوید

برای یک ساعت تمام وارد شعبه هایی شده ام که می گویند وام ازدواج نمی دهند. کم کم حوصله ام سر رفته که متصدی باجه یک بانک خصوصی آدرس شعبه دیگری را می دهد و می گوید وام ازدواج قطعا در این شعبه پرداخت می شود. مسئولان شعبه جدید می گویند علاوه بر الزامی بودن داشتن یک ضامن معتبر برای هر یک از زوجین، هر کدام به طور جداگانه باید ۱۴ میلیون تومان چک و ۱۴ میلیون تومان نیز سفته تسلیم کنند.
البته اگر به عنوان متقاضی دریافت وام ازدواج کارمند رسمی، پیمانی یا حتی کارمند بازنشسته هستید، می توانید ضامن خودتان شوید و لازم نیست از کسی درخواست کنید تا ضامن شما شود. در میان تمام بانک هایی که به آنها مراجعه کردم، این بانک تنها بانکی است که اجازه می دهد ضامن خودتان شوید.
موانع وام ازدواج برای جوانان

بانک پنجم؛ جواز کسب به عنوان ضامن

در شعبه ای از یک بانک قدیمی می گویند با داشتن یک ضامن کارتان راه می افتد. البته این ضامن باید یا کارمند رسمی باشد یا جواز کسب داشته باشد. در این بانک از بقیه شرایط و مدارک فاکتور گرفته اند تا به این ترتیب یکی از ساده ترین راه ها برای رسیدن به وام ازدواج جلوی روی مان باشد. محض احتیاط دوباره سوال می کنم و در پاسخ می شنوم که نیاز به چک و سفته نیست و همان یک ضامن برای هر دو نفر متقاضی وام کفایت می کند.

بانک ششم؛ تسهیلات ویژه برای خانواده نیروهای نظامی

کارمند تسهیلات یک شعبه در حوالی خیابان جمهوری اسلامی می گوید علاوه بر کارمندان رسمی، کارکنان سپاه پاسداران، ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت دفاع و بازنشستگان لشگری هم می توانند ضامن شوند. البته این بانک را وابسته به یکی از همین مراکز نظامی می دانند. از ضامن که بگذریم متقاضی وام باید چک و گردش حساب خودش و گردش حساب ضامن را ارائه دهد. وقتی از کارمند این بانک سوال می کنم که شرایط دیگری هم وجود دارد یا نه، می گوید اگر با تسلیم حدود ۱۳ میلیون تومان سفته مشکلی نداشته باشم، شرایط دیگری برای دریافت وام وجود ندارد.

بانک هفتم؛ کارمند رسمی به عنوان ضامن

یکی از کارمندان در شعبه بعدی می گوید برای آنها نامه کسر از حقوق یک ضامن معتبر و ارائه فیش حقوقی او کافی است و نیازی به چک و سفته نیست. شرایطی نه چندان دشوار برای دریافت وام ازدواج در شعبه ای خلوت. وقتی می پرسم ضامن معتبر باید چه شرایطی داشته باشد، بلافاصله می گوید کارمند رسمی یا بازنشسته.
موانع وام ازدواج برای جوانان

بانک هشتم؛ گواهی اشتغال به کار

چند شعبه بانک در فاصله نه چندان دور از هم قرار گرفته اند. یکی از آنها را که به نظر خلوت تر است انتخاب می کنم اما برخلاف ظاهر قضیه، کارمندان خیلی مشتاق ملاقات با مشتری ها نیستند. تنها یکی دو باجه شماره می خوانند و سه باجه دیگر به کار دیگری سرگرم هستند.

وقتی نوبتم می رسد متصدی می گوید نامه کسر از حقوق یک ضامن رسمی را لازم دارم. سراغ بقیه مدارک می روم و او می گوید اگر برای هر نفر ۱۲ میلیون تومان سفته بدهم و گواهی اشتغال به کار داشته باشم، مدارکم تکمیل شده است. او اضافه می کند که یک گواهی اشتغال به کار برای زوج و زوجه کفایت می کند تا به این ترتیب، یکی از آنها پرداخت اقساط دیگری را تضمین کند.

بانک نهم؛ افتتاح حساب نزد شعبه

ساعت حدود چهار بعدازظهر است و به نظر می رسد این شعبه آخرین جایی باشد که شرایط وام ازدواج را از آنها می پرسم. کارمند شعبه که دقیقا به اندازه خودم خسته است، می گوید برای دریافت وام ازدواج تنها به یک ضامن رسمی نیاز دارم. خودم هم باید شاغل باشم. پا پی می شوم اما خستگی به هر دویمان فشار وارد کرده است؛ موقع بیرون آمدن از شعبه از دور صدایم می کند و می گوید راستی باید برای هر نفر ۱۳ میلیون سفته پر کنید. بعد در حالی که مشغول مرتب کردن پشت باجه است صدایش را می شنوم که می گوید خودتان و ضامن هم باید در همین شعبه حساب باز کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بي نام

      بعد هي ميگن چرا ازدواج نميكنيد ؟. با اين وضع ، خدا شاهده به خود قران قسم با اين وضعيت روز به روز طلاق زياد ميشه هيچي از اون طرف از هر ١٠ نفر يه نفر ازدواج ميكنه

    • سحر

      برا ما جوونا تو این مملکت فقط موانع وجود داره و بس
      این‌ فقط یکیشه ....

    • امیر

      تا وقتی مجردی میگن ازدواج کن، حالا ک نامزدیم باید وایسیم ببنیمـ کدوم بانک با شرایط ما جور در میاد
      واقعا شورشو در اوردید یا اصلا ندید یا میخاهید بدید مثل ادم بدید
      خب بابا ضامن کارمند رسمی نداریم چکارکنیم
      بجاش پنج تا ضامن جواز کسب دار و پنج تا چک بیارم خوبه
      از اولی نگیری ، دومی و سومی حساباشون پره
      ......
      حالا برید ازدواج کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج