۵۷۰۷۵۸
۶۴ نظر
۵۰۲۹
۶۴ نظر
۵۰۲۹
پ

ازدواج سفید؛ هم‌خانگی و تقلیدی ناهمگون از فرهنگ غربی

یکی از این مشکلات فعلی که در جامعه ما در آغازین لحظات راه خود و در حال رشد است، بحث زندگی مشترک زوجینی است که مراحل شرعی، قانونی و عرفی را نپیموده اند، ولی با هم زندگی می کنند این پدیده به «ازدواج سفید» معروف است.

ماهنامه سپیده دانایی - مرتضی منادی، جامعه شناس تربیتی: در حوزه جامعه شناسی برای بررسی یک واقعه اجتماعی یا به تعبیر دورکیم پدیده اجتماعی (۱۹۸۷) اعم از مثبت مانند فرهنگ کتاب خوانی، علاقه مندی به علم، پیشرفت یک موسسه اداری یا اقتصادی یا عملی و منفی مانند طلاق یا اعتیاد، سه مرحله را طی می کنیم: در مرحله نخست، شناخت موضوع و گستردگی آن در سطح جامعه در نظر گرفته می شود؛ در مرحله دوم، شناسایی علل و عوامل و شرایط تولید آن و عواقب و پیامدهای گوارا یا ناگوار پدیده اجتماعی مد نظر است و مرحله سوم ارائه راه حل هایی است که آن مشکل را حل کند یا آن فعالیت مثبت را تقویت کند.

نطفه تمامی این مقولات اعم از مثبت یا منفی، نخست، در بخشی از جامعه شکل میگیرد و به مرور زمان تقویت و انتشار می یابد. دوم، نهادهای مختلف اجتماعی در تولید و تقویت آن ها نقش دارند.
این نهادها امروزه شامل خانواده، مدرسه، رسانه های تصویری رسمی مانند شبکه های ماهواره ای و شبکه های خاص اینترنت، شبکه دوستان و محیط محله هستند؛ از این رو، تمامی نهادهای اجتماعی مذکور، به خصوص خانواده ها، نهاد آموزش و پرورش (در گذر از مربیان علوم اجتماعی) ضمن این که باید اهل مطالعه و پژوهش باشند و در جریان مسائل روز علم و جامعه باشند، خود نیز در تشخیص واقعه هایی که در حال آفرینش هستند، وارد بشوند و در کنار و به کمک اساتید دانشگاه در فهم و شناخت و کنترل و هدایت آن واقعه نقش ایفا کنند و در صورت منفی بودن واقعه با آموزش های لازم از همان دورانِ نهاد آموزش و پرورش با جلب همکاری والدین در کنترل آن واقعه فعالیت بکنند.

یکی از این مشکلات فعلی که در جامعه ما در آغازین لحظات راه خود و در حال رشد است، بحث زندگی مشترک زوجینی است که مراحل شرعی، قانونی و عرفی را نپیموده اند، ولی با هم زندگی می کنند این پدیده به «ازدواج سفید» معروف است.
ازدواج سفید؛ هم‌خانگی و تقلیدی ناهمگون از فرهنگ غربی

در اصل، ازدواج از تشکیل زندگی مشترک یک زن و یک مرد در زیر یک سقف به وجود می آید تا طبق قوانین طبیعت، نیازهای عاطفی، احساسی، جنسی، حمایتی، خدماتی و تولید مثلشان تامین و تضمین بشود و به نوعی تکامل بیابند؛ زیرا، نه زن و نه مرد بدون یکدیگر زندگیشان کامل نیست. همچنین، شکل گیری ازدواج براساس قوانین «عرفی»، «قانون رسمی» کشور و «قانون دینی» هر جامعه ای به رسمیت شناخته می شود.

از آنجایی که ممکن است زوج جوان پس از طی گذر زمانی از زندگی مشترکشان اختلافاتی، هر چند اندک بینشان به وجود آید و در مواقعی سریعا تصمیم به جدایی و متارکه بگیرند، قوانین عرف و قانون رسمی و موازین شرع، شرایطی را برای زن و مرد فراهم می کنند که هم مانع جدایی سریع آن ها از یکدیگر می شود و هم استحکام زندگی شان را تضمین کند. ضمن این که جدایی زن و مرد آسیب های فردی و اجتماعی را نیز به دنبال دارد که این قوانین عرفی، قانونی و شرعی به نوعی آن ها را پیش بینی می کنند؛ البته هیچ یک از این قوانین مایل نیستند که زن و مرد بسوزند و در کنار یکدیگر بسازند.

در ادیان مختلف، برای مثال در مسیحیت با حضور در کلیسا و در مقابل کشیشی و در اسلام با حضور یک روحانی در جمع خانواده ها دو طرف، زن و مردی که قصد تشکیل زندگی مشترک را دارند، با قرائت خطبه عقد تایید این کار را از منظر دین دریافت می کنند. درواقع، حضور دین یک قرارداد اخلاقی و انسانی را بین زن و مرد برقرار می کند؛ لذا حضور اخلاقیات در هر لحظه از زندگی مشترک چنین خانواده هایی هم ضامن بقاء، هم ضامن استحکام، هم حافظ حریم و حرمت خانواده و هم مانع روابطی خارج از محدوده خانواده می شود.

در قوانین رسمی جوامع غربی مثل فرانسه با حضور در شهرداری و ثبت قانونی و در جامعه ما در محضر ازدواج، و ثبت قانونی و در جامعه ما در محضر ازدواج، این ثبت قانونی صورت می گیرد. این بخش نیز ضمانت قانونی تداوم زندگی مشترک را کرده و تلاش می کند تا به بقاء این زندگی جان بخشد. در این حالت، قانون وظایفی را برای مرد و زن در نظر می یرد تا حق هیچ یک از زوجین توسط دیگری پایمال نشود.
این قوانین که وظایفی را هم در حین زندگی و هم بعد از جدایی یا طلاق (پرداخت مهریه، پرداخت نفقه و غیره) برعهده مرد یا زن (فقط در غرب) می گذارد، مانعی تعمق برانگیز است تا مرد و زن جدی تر و عاقلانه تر به حل و فصل اختلافات خود بیاندیشند و تا جایی که ممکن است از جدایی بپرهیزند و به عواقب و پیامدهای آن نیز واقف شوند؛ البته نه این که زن و مرد بسوزند و بسازند و به زندگی پُرتنشی ادامه دهند، بلکه، بیاموزند و کمی بیاندیشند که مشکلاتشان چقدر عمیق و لاینحل ای سطحی و قابل حل است.

قوانین عرف در هر جامعه ای حضور خود را در آغاز زندگی مشترک نشان می دهد تا در چگونگی شکل گیری و تداوم زندگی مشترک نقش ایفا بکند و در مواقع مشکلات همین قوانین عرفی حضور پررنگ خود را جهت رفع اختلاف های زوج مشکل دار نشان می دهد.
وجود مراسم خواستگاری، مجلس بله برون یا به قول امروزی ها معارفه با حضور بزرگان دو خانواده مرد و زن، در نظر گرفتن مبلغی یا چیزی همچون تعداد سکه، ملک و غیره به عنوان مهریه، برگزاری مراسم عقد رسمی و سپس جشن شادی و شرکت و آشنایی دو خانواده عروس و داماد، دادن هدایای مختلف و...، همه این ها با اندازه ها و کیفیت های متفاوت، هر یک شرایطی را برای زن و مرد فراهم می کنند تا زندگی مشترک زوجین، هرچه شیرین تر، بهتر و مستحکم تر باشد.
ازدواج سفید؛ هم‌خانگی و تقلیدی ناهمگون از فرهنگ غربی
ضمن این که در صورت بروز کوچک ترین اختلاف ها، برخوردها و رفت و آمدهای خانوادگی و دوستان، یادآور حضور همیشگی عرف در لحظات مختلف زندگی است و زن و مرد را به سمت حل مشکات و کاستن اختلافات و سازگاری با یکدیگر سوق می دهد.

ممکن است آشنایی قبلی دختر و پسری و به وجود آمدن علاقه و نهایتا عشق، تقاضای زندگی مشترک را فراهم و شرایط قانونی، عرفی، دینی به دنبال آن اجرا بشود، یا برعکس، به شکل سنتی زندگی مشترکی شکل بگیرد و کم کم علاقه و عشقی به وجود بیاید.

در هر حال بعد از گذر زمانی متفاوت، بسته به خواسته های پسر و دختر یا فرهنگ خانواده ها و جامعه و نیز به عنوان یکی از کارکردهای تشکیل خانواده، یعنی تولید مثل و جانشینی نسل بعد از خود، فرزند یا فرزندانی به دنیا می آیند که دارای پدر و مادری مشخص باشند و در فضایی عرفی و قانونی و شرعی رشد کنند و بزرگ شوند. این فرزندان به عنوان فرزندان این زوج در نهادهای مختلف اجتماعی ثبت و شناخته خواهندشد و در شرایط خوب و مقبول فرهنگ جامعه، وارد جامعه خواهندشد.

اصل ماجرا

اخیرا در جامعه ما زندگی مشترک بین زوج هایی بدون ازدواج، در زیر یک سقف شکل می گیرد که تقریبا پایبند به هیچ یک از قوانین عرفی، قانونی و دینی نیستند؛ یعنی نه دخالت دین جهت آغاز زندگی شان وجود دارد، نه رسما در مراجع قانونی ثبت می شوند و نه عرف، نقش چندانی در تشکیل زندگی شان دارد؛ بدین ترتیب، در سکوت شهر و در خلوت شب، زن و مردی، اکثرا جوان، تصمیم می گیرند تا ایامی نامشخص را در زیر سقفی بگذرانند.

بدون شک توافق قلبی و عقلی طرفین که در ازدواج نوع رسمی مهم است، در این نوع زندگی مشترک نیز وجود و اهمیت دارد و چه بسا علاقه و عشقی هم چاشنی آغاز این نوع زندگی مشترک است. طبیعتا نیازهای عاطفی، احساسی، جنسی، حمایتی و خدماتی هر دو طرف تامین و تضمین می شود؛ ولی به دلایلی که ذکر خواهدشد، خطراتی این گونه زندگی های مشترک یعنی «ازدواج های سفید» را تهدید می کند. در صورت جدایی این زوج، آسیب هایی برای هر دو طرف در پی خواهدآمد و البته در جامعه فعلی ما، بیشتر این آسیب ها نصیب زنان خواهدشد.

نخست، شاید جاری نشدن صیغه عقد در شروع زندگی مشترک، برای تعدادی از زوج ها چندان مشکل ساز نباشد، به خصوص این که غالبا این گونه زوج ها پایبندی قوی نیست به احکام دینی ندارند یا اصلا ندارند؛ ولی به هر جهت غیبت دین، قرارداد اخلاقی در تشکیل زندگی شان را کم رنگ می کند و وابستگی های اخلاقی در زمان بروز مشکلات احتمالی، نقشی را ایفا نمی کنند، بنابراین، این زوج ها در غیاب قوانین دینی و اخلاقی، یکی از پایه های بنیادی استحکام زندگی مشترک را از دست می دهند.
ازدواج سفید؛ هم‌خانگی و تقلیدی ناهمگون از فرهنگ غربی

دوم، فرهنگ فعلی جامعه ما هنوز برای پذیرای چنین زندگی های مشترکی نیست، زیرا از سویی، این گونه زندگی ها بدون گذراندن شرایط عرفی خواستگاری و مراسم مختلف جاری در فرهنگ جامعه شکل گرفته اند و از سوی دیگر، غالبا دور از چشم خانواده ها و گاهی با مخالفت والدین تشکیل شده اند؛ لذا این شیوه، نوعی زندگی مشترک مخفی تلقی می شود.
همین مخفی کاری خود می تواند خطراتی را به همراه بیاورد. در صورت بروز مشکلات و اختلافات بین زوجنین که در همه زندگی ها امری طبیعی است، خانواده های دو طرف چندان خود را درگیر ماجرا نخواهند کرد، زیرا، یا از تشکیل این زندگی باخبر نبوده اند یا چه بسا ضمن باخبر بودن، مخالف بوده اند؛ در نتیجه، نبود قوانین عرف نیز پایه مهم دیگر کانون این نوع خانواده ها را سست می کند.

سوم، چون قانون رسمی جامعه این نوع زندگی را تایید و ثبت نکرده است، در صورت تولد فرزند نمی توان وی را در مراجع قانونی ثبت کرد و برایش شناسنامه ای یا هویتی ملی گرفت. هویت دینی وی نیز به سادگی هضم پذیر نیست. از سوی دیگر، در صورت بروز اختلاف بین این گونه زوج ها، مراجع دینی و قانونی به دلیل غیبت در زمان تشکیل، نمی توانند کمکی بکنند و یقینا قصد کمک هم نخواهند کرد.

از همه مهم تر پس از تخریب این گونه زندگی ها، مردها، ضمن آسیب دیدن، ممکن است مجددا با زن دیگری همین نوع زندگی را شروع کنند؛ ولی زن ها اتیکت یا برچسب (گافمن، ۱۳۸۶) یک زندگی مشترک قبلی را، بیشتر از مردان، بر پیشانی خواهندداشت و تشکیل زندگی مشترک دوباره برایشان به مراتب سخت تر از مردان خواهدبود.
شاید باز هم زنان به مانند مردان همین نوع زندگی را مجددا با کمی تاخیر تجربه بکنند، ولی همچنان همان مشکلات قبلی از قبیل ترس از باروری و فرزندآوری بدون ثبت رسمی آن ها هم برای مرد و هم باری زن برقرار خواهدبود. فرزند نیاوردن زوج در سال های بعد، هم خطرات کاهش جمعیت را به دنبال خواهدداشت، هم آسیب های روانی را برای مرد و زن به همراه خواهدآورد؛ زیرا در اکثر مواقع، از منظر روانی، هم مردها و هم زن ها پدرشدن و مادرشدن را که نیازهایی طبیعی هستند، آرزو می کنند.

از همه مهم تر، ترویج چنین زندگی مشترک آسان و بی دردسر و کم خرج و بدون تشریفات قانونی و شرعی، به مرور زمان مسئولیت پذیری زندگی مشترک با تمام وظایف مختلفش را هم در مردان و هم در زنان کاهش خواهدداد و این در آینده جامعه را با مشکلات جدی کم شدن مسئولیت ها نه فقط در عرصه خانواده، بلکه در سطح جامعه رو به رو خواهدکرد؛ زیرا بخشی از ویژگی های رفتاری، مثل نظم یا بی نظمی، مسئولیت پذیری یا بی مسئولیتی و...، به دیگر رفتارهای اجتماعی انسان نیز سرایت می کند.
ازدواج سفید؛ هم‌خانگی و تقلیدی ناهمگون از فرهنگ غربی

جدای از احتمال شیوع فساد و آسیب های مختلف اجتماعی که این گونه زندگی های مشترک به همراه دارد، پرداختن به این موضوع در سطح جامعه و آگاه کردن نسل جوان جامعه در این باره مساله ای حیاتی است. نباید به سادگی از کنار معضل این سبک زندگی جدید گذر کرد.
بدانیم جامعه ما به مانند جامعه مدرن غرب نیست، ارزش ها (خوب یا بد)، هنجارها (کار خوب یا بد)، آداب و رسوم و قوانین و فرهنگ ما قدمتی دیرینه دارد و با آن ها نمی توان مبارزه کرد. فرهنگ ما با فرهنگ غرب متفاوت است و یک باره نمی توان تکه ای از فرهنگ جامعه غرب را برگزید و اجرا کرد، یا بخشی از فرهنگ جامعه غرب را برگزید و اجرا کرد، یا بخشی از سبک زندگی آنان را تقلید کرد و بی توجه به پیامدهای آن بود.

با توجه به این که ارزش های اخلاقی که متاثر از دین هستند، قوانین عرفی که در خانواده و جامعه آموخته می شوند و قوانین جاری مملکتی که آموزش آن ها در خانواده و سپس نهاد آموزش و پرورش و رسانه ها انجام می شود، نخست خانواده ها، سپس برنامه های کارشناسی رسانه ملی و معلمین رشته های علوم اجتماعی بهترین، مجرب ترین، آگاه ترین و باصلاحیت ترین افراد هستند که می توانند با آموزش اخلاقیات، عرف و قانون در ارتباط با مسائل مختلف، از خوبی ها و مضرات و آسیب ها به دانش آموزان آموزش های لازم را بدهند، زیرا تمامی این عناصر اکتسابی هستند؛ بدین ترتیب، جوانان آتی از قبل در جریان واقعه هایی که هم برای خودشان مضر و هم برای جامعه آسیب زا هستند، قرار خواهندگرفت و از آن ها پرهیز خواهندکرد.

منابع:

- گافمن اروینگ (1386). داغ ننگ. چاره اندیشی برای هویت ضایع شده. ترجمه مسعود کیانپور. تهران، نشر مرکز.

- منادی مرتضی (۱۳۸۴). جامعه شناسی خانواده، تحلیل روزمرگی درون خانواده. تهران، نشر دانش

- Durkheim Emile (1987). Les regles de la method sociologique. Paris, PUF
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      در چنین ازدواجی در کشوری مثل کشور ما زن و دختر بد ترین آسیب اجتماعی را تحمل خواهند کرد درحالیکه مرد از چنین آسیبی در امان است .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این فرهنگ غربی نیست.در غرب هم تا چند دهه پیش این جور چیزها عیب بود. این نوع روابط ناشی از تغییر ارزش ها در دوران مدرنه

    • بدون نام

      قوانین طلاق خوب نیستند . نه برای مردان که تا آخر عمر درگیر پرداخت مهریه و نفقه و این جور چیزها می شوند . نه برای زنان که اصولا در قانون حقی برای درخواست طلاق ندارند.
      در هر صورت سختی دادگاه رفتن و دوندگی های طلاق که در بعضی موارد تا سالها طول میکشد و حداقل زندگی یک طرف را در پیچ و خم دادگاه نابود میکند باعث به وجود آمدن این پدیده شده.
      به نظر من ازدواج با همه سختی هایش آسان است چه اگه نبود همین پدیده ازدواج سپید شکل نمی گرفت . آنچه که ازدواج را سخت و البته ترسناک میکند قوانین طلاق است .
      خیلی ها خوبی ازدواج سپید را در همین جدا شدن آسان آن میدانند

      پاسخ ها

      • خواننده

        اگر قوانین خانواده اصلاح نشود در چند سال آینده با ازدواجهای شرعی و ثبت نشده در قشر جوان و مذهبی مواجه می شویم. افرادی که برای رهایی از قوانین یکطرفه و معامله کننده با پول از ثبت ازدواحشان خودداری می کنند.
        آخر کدام زن عاقلی تمام حقوق خود را با پول معامله می کند و کدام مرد عاقلی همیشه خود را در معرض خطر درگیری مالی قرار می دهد؟؟؟؟؟؟
        افرادی هم که مذهبی نباشند هم راه حل های دیگری دارند که یکیش همینی که نوشتید.
        اگر زن و مردی در مورد مساله بچه و قبول نامش به توافق برسند چرا باید خودشان را درگیر قوانین حال حاضر خانواده کنند؟

    • محمد

      .. قوانین عرفی با جامعه تغییر میکنند و شما خوشتون بیاد یا نیاد نسل جدید مشکلی با این چیزا نداره و مثل قبل نیست.

    • بدون نام

      الان ازدواج های واقعی هم قهوه ای شده!
      به نگاه به دور و برتون بندازید... یا طلاق گرفتن یا در آستانه طلاق گرفتنن یا دارن می سوزن و میسازن...

    • نام

      خیلی هم خوبه
      این همه مقاله بخود هم از خودتون منتشر نکنین
      دیگه جمعیت ایران رو به اضمحلال است

      چه نظر من رو منتشر کنید چه منتشر نکنید این یک واقعیته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درسته که مشکل اقتصاد در مملکت وجود داره ولی دلیل نمیشه با هر تلنگری آدم به بیراهه کشیده بشه
        فرهنگ هم خوب چیزیه !

      • تحلیل گر

        در جواب کاربر نام 12:49...شما اگر خانم باشی، خودت حاضری تن به این نوع ازدواج با ریسک بالا بدی یا اگر آقا باشی حاضر میشی خواهر خودت به همچین رابطه ای تن بده؟؟؟ما یاد گرفتیم فقط این نوع مسائل رو به دیگران ربط بدیم ، همون قضیه آنچه برای خود نمی پسندیم متاسفانه برای دیگران می پسندیم

    • بی نام

      آقایون که تو ازدواج دائم هم میتونن هر موقع خواستن طلاق بدن این واسه خانما خوبه که دیگه اگر بخوان طلاق بگیرن پوستشون کنده نشه اینجوری حواسشونم هست بچه دار نشن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نشونه بارز افکار مریض !

      • بدون نام

        بی نام 13:28... باوجود آدمهایی امثال شما جامعه روزبه روز به سمت فنا ونابود میره

    • یک مرد

      با قوانین ما که فقط به نفع مرد هستش به قول دوست ۱۲:۴۵ اینجوری بهتره اقلا زن بیشتر حواسش هست و به استناد دو تا برگه و مدرک خودشو تا اخر عمر بدبخت نمیکنه تا بعد از چند سال با دو تا بچه رو دوشش از مهرشم بگذره و جونش رو ازاد کنه .

      پاسخ ها

      • یک زن

        دوست گرامی تو ازدواج سفید هم بیشترین آسیب به زن وارد میشه اطلاع ندارید لطفا بیانیه صادر نکنید

      • بدون نام

        به یک زن : اون زنی که به چنین رابطه ای تن میده با زنهای سنتی که محتاج سایه سر و پول توجیبی شوهرشون هستند فرق داره فکر کنم!شما نگرانش نباش !

    • علوی

      خوبی ازدواج سفید اینه که اگر با هم تفاهم داشتند و بعد از چند سال هیچ مشکلی بینشون پیش نیامد بعد می تونن ازدواج رسمی کنند و بچه دار بشن
      احتمال طلاق گرفتن تو این روش خیلی پایین میاد و باالطبع دردسر های مهریه و پیچ و خم های دادگاه و..... را قطعا کمتر خواهند داشت .

      پاسخ ها

      • احسانی

        اگر بعد از چندسال بچه ای به وجود بیاد به این نتیجه رسیدن به درد هم نمیخورن اون وقت چی ؟؟اون موقع کدوم دولت و جامعه وفرهنگ پشتیبان زن با یه بچه اونم بدون پدر میشه؟؟؟؟.

    • بدون نام

      پس تنهامشکل این ازدواج البته ازنظراین متن فقط وجودتناقض بین فرهنگ ماوفرهنگ غربیه؟!اگه به لطف این دولت مخترم این تناقضات هم ازبین بره این نوع ازدواح زیادم بدنیس ومیشه به آیندش امیدواربود ....

      پاسخ ها

      • پسر

        پس گویا هدف از رای به دولت محترم داره کم کم هویدا میشه،همون معنی آزادی که بی بندوباری وبی قید تفسیر میشد.تاسف باره.

    • علی

      خیلی ها موافق و بسیاری هم مخالفن ،ولی چرا این مقالات و تحلیل ها میبایست یک دهه قبل نوشته میشود و این موضوع بررسی میشد نشد و حالا جامعه شناسها و سیاسیون و .....فقط دنبال مقصر میگردن و همیشه هیچ دیواری هم کوتاه تر از دیوار جوانها نبوده.اینجور مسائل رو با نقض فرهنگ مردم و جامعه محک نزنید و برید یقه ی کسانی رو بگیرید که چند دهه ست اینطوری ریل گذاری کردن و مطمعن باشید ککشونم نمیگزه و چه بسا از این شرایط بحرانی کوسه شکار میکنند.مردم بدبین شدند و پافشاری بیخود و مقایسه همه چیز از دیدگاههای خاص فقط همین یه ذره اعتقاد مردمو از بین میبره .

    • بدون نام

      چرا نظراتو منتشر نمیکنی؟
      همش سانسور سانسور

    • بدون نام

      دقت بفرمایید دختر خانمها که هر کی موافقه پسر و یا مرد هست چرا که چنین ازدواجی معلومه که تماماً به نفع مرد تمام میشه .حواستون را جمع کنید .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مساله اینه اون زنی که به چنین رابطه ای تن میده زن مدرنه که روی پای خودش ایستاده و هزینه انتخابهاش رو هم میده.خیلی فرق داره با دخترهای سنتی که منتظرند یکی بیاد "بگیردشون"!

      • ماهی قرمز

        آره زن های به قول شما مدرن به این چیزها تن میدن.هه.جاهلیت مدرن اینجاست که خوب معنا پیدا میکنه

      • بدون نام

        هر چیزی که حق انتخاب به زن بده خوبه به نظر من.جاهلیت اونه که دختر خردسال رو به مرد بزرگسال شوهر میدن .جاهلیت اونجاست که زن اختیار زندگیش رو نداشته باشه

    • علی اصغر رضائی

      به همه پیشنهاد می کنم یه بار امتحان کنند

    • بدون نام

      برای مردان شل و ول و تنبل و بدرد نخور خیلی خوبه ، ازدواج سفید چیه؟ ....، خجالت اوره چقدر آدما بی مسؤولیت شدن .

    • بدون نام

      بدبخت بچه های بی گناهی که از این جانوران بدنیا میان ،جانورانی که به هیچی پایبند نیستن حوصله ی آدم بودن ندارن .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عالی بود

    • سام

      تواین دوره زمونه پول داشتی باشی همه چی حله.حاضرم قسم بخورم هیج دختری از پرسری صاف صادق باشه و وازقشر متوسط جامعه ازدواج نمیکنن و همه دختر دنبال ماشین و پول پسراهستن

      پاسخ ها

      • مونا

        چرا با دیدین بعضی از آدمها اخلاقشان را به کل جامعه تعمیم می دهید؟من وقتی ازدواج کردم همسرم یه دانشجو از خانواده متوسط وآبرومندی بود که از لحاظ مالی،خودش هیچی نداشت.یه دانشجوی 24 ساله سالم ،پاک و دارای خانواده آبرومند...منم دانشجو بودم.همزمان یکی از اقوام که خیلی پولدار بودند هم خواستگارم بود.پدرم در سالم بودن اون پسر شک داشت وقید آنهمه پول و ماشین و...با کمال راحتی زدیم!بعد از چندین سال هنوز هم عاشق همیم.چون نه من اهل روابط خارج از زندگی ام هستم و نه ایشان...اهل خوشگذرانی و تفری سالم در کنار خانواده ها هستیم...من و همسرم هر دو کار میکنیم و الان وضع مالی خوبی داریم.قانع هستیم و باکسی خودمان را مقایسه نمی کنیم...می خواستم بگم،آدمهای زیادی ازدواج کردند و خوشبختند.مرد و زن خودش باید عرضه داشته باشد.پول همه چی را حل نمی کند.می تواند سرپوشی باشد برای بعضی موارد...ذهن خودمان را درست کنیم.والا الان که مردها بیشتر دنبال ازدواج پرمنفعت هستند!خودشان راحت باشند،بدون هیچ زحمتی به همه چی برسند...

      • بدون نام

        با مونا موافقم.کاربر "سام" اتفاقا به نظر من ازدواج سفید بیشتر بین پولدارها(هم دختره پولداره وهم پسره) اتفاق می افته که بعضیهاشون اصلا تو قید هیچی نیستن وتعهد به زندگی طولانی مدت واسشون معنا نداره

      • بدون نام

        جای این کامنت اینجا نیست.کسانی که چنین روابطی دارند اتفاقا از همین تجملات و اشرافیت دست و پاگیر فرار کردند

    • لیلا

      با این روش به اقایون بی مسئولیت ایرانی اجازه میدیم که خیلی راحت و بدون دردسر از دخترا سوء استفاده بکنن هر وقت هم که خسته شدن تمام.
      مثل خیلی از پسرا که نمی خوان با دوست شون ازدواج بکنن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مشکل امثال شما اینه که زن رو یک شیء پرارزش حساب می کنید که مرد باید در ازای بدست آوردنش کلی پول خرج کنه! زن هم باید منفعلانه بشینه تا اونی که پول بیشتری براش می پردازه بخردش! همینه که روابط زن و مرد بسیار سطحی و مسخره شده و طلاق های احمقانه زیاد شده .زنانی که روابط مدرن دارند برخلاف شما خودشون رو یک چیز قیمتی نمی بینند بلکه انسانی برابر با مرد می بینند

      • بدون نام

        پس منظور شما اینکه که زن هایی که روابط مدرن دارن واسه خودشون ارزش قائل نیستن دیگه گرچه حرفتون درسته قطعا بدون ارزشن

      • مینا

        زن ارزشمند اجازه سو استفاده از خودش و جسمش را به احدی نمی دهد.زندگی لاابالی غرب و شرق نمی شناسد.اونجا هم آدم های ریشه دار از لاابالی گری دوری می کنند،آیا ملکه انگلیس،ازدواج سفید دارد؟

      • بدون نام

        شما زن رو به شکل شی می بینی .مروارید و شکلات و الی اخر. من میگم زن انسانه و حق انتخاب داره.حالا باید دید انسان بودن بهتره یا شیء بودن !

    • علی

      بنظر بنده خوبی هایی هم داره
      یکی این که نشون میده اگه دونفر کنار هم اند واقعا و قلبا کنار هم هستند و هر دو میدونند اگر هر کدوم بخواهند خیلی راحت میتونن طرف مقابل را ترک کنند پس این نوع با هم بودن بسیار با ارزش است .

      پاسخ ها

      • محسن

        باارزش؟؟؟؟؟؟!!! البته آره بستگی داره شما ارزش رو چی معنی کنی.واقعا مضحکه

      • علی

        شما سعی که اول جمله رو درست بخونی بعد نظر بدی گفتم با هم بودن از روی علاقه و قلبی با ارزش است نه با هم بودن بخاطر جبر و سند و امضا حفظ ابرو و سوختن و ساختن وووو

    • بدون نام

      چقدر راحت به همه ی دختران توهین میکنند
      آخه برای چی دنبال پول و ماشین پسر باشند
      همه ی دختران اینجوری نیستند , بعضی ها اینجوری هستند که اونم به خاطر اینکه توی زندگیش این چیزها رو ندیدند.

    • بدون نام

      هركي اين مطلب رو تائيد كنه بي غيرته
      من نگران بچه هاي خودم هستم كه ميخواد تو اين تفكر نجس و كصافت نفس بكشه و بزرگ بشه شما دختراتون و خواهراتون رو بفرستيد ازدوااج سفيد كنن اصلا مهم نيست!

    • سنا

      چقدر راحت در این مورد نظر میدین دوستان!!!!اگر بچه خودتون این کارو بکنه همین قدر مهربون هستین یا فقط برای خودتون می پسندید؟عجب!!!!

    • بدون نام

      در کشورهای پیشرفته این مساله جا افتاده و برای کسی دردسر دزست نمیکنه. چون علم روانشناسی و جامعه شناسی به این نتیجه رسیده که زن و مرد باید همدیگه رو دوست داشته باشن و تحمل کنند. در غیر این صورت بهتره که جدا از هم باشن. ازدواج دست و پا گیر به شدت به روابط جامعه ضربه میزنه و همینطور برای بچه های متولد شده بدون عشق و علاقه بسیار مضر هست.
      این مساله خواه ناخواه در ایران هم گسترش پیدا خواهد کرد . فقط مساله اگاه بودن و اموزش دیدن در این کار هست که متاسفانه در ایران انجام نمیشه چون ما عادت داریم به جای روبرو شدن با واقعیت و حل اون، صورت مساله رو پاک کنیم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یعنی فرهنگ ایران به درجه ای از فقر رسیده که به قول شما این مساله خواه ناخواه در ایران هم گسترش پیدا کنه؟؟

    • دختربابام

      شک ندارم بیشتر کسانی که کامنتهای تاییدگذاشتن و از ازدواج سفید بدشون نمیاد" آقا" هستن،البته طبیعیه که برخی آقایون تایید کنن چون اونا که ضرر نمیکنن این دختر بیچاره است که درگیر عواقب ناشی از این نوع ازدواجها میشه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تا اونجا که من می دونم دخترها رو مجبور به ازدواج سنتی می کنند.موردی بوده دختری رو مجبور کرده باشند با پسری ازدواج سفید کنه؟!

    • علیرضازمان

      اسمشوبذارید زنای کثیف نه ازدواج سفید
      ازدواج حلال خشنودی خداروداره.ولی این دزدواج هرثانیه ش لعنت الهی رودرپیش داره ومعلونه اینده ش چیه
      وزخدابترسبد اخرزمانه بی غیرتی شده کمال افتخار

      پاسخ ها

      • فاطمه

        کاملا موافقم
        پناه بر خدا از مال حرام که باعث رواج بی اعتقادی وبی غیرتی شده

    • علیرضازمان

      اقایی که ازازدواج سفید حمایت میکنی
      من و داماد سفیدتون قبول میکنید
      دیگه اوج روشنفکریه و دارم برات ترسیم میکنم
      چه قدرجامعه به کثافت وپلشتی روی اورده
      که دشمنیه خداشده مایه مباهات اوف برتوجامعه

    • بی نام

      یجوری میگن تو ازدواج سفید حق خانما خورده میشه هرکی ندونه تو ازدواج دائم حق از سروروشون میباره! حق طلاق حق فرزند حق ورود و خروج ماشاالله کتکم که میتونن بزنن ی مهریه مال خانماست که اونم پوست خانما رو میکنین بابتش قانونم که طرفدارتون من ی دختر شاغلم با حقوق مکفی تا وقتی حق برابر تو ازدواج دائم نداشته باشم طرفش نمیرم اینقدرم غربی غربی نکنید از نظر شما زن شرقی یعنی یک زن تو سری خور

    • بدون نام

      با این همه بیکاری و بی پولی ، ازدواج یعنی خودکشی
      ازدواج کنیم علاوه بر اینکه خودمون رو بدبخت میکنیم طرف مقابل رو هم بدبخت میکنیم ، اگر بچه هم که بیاد ، بچه هم بدبخت میشه
      ازدواج ، کار ، پول ، مسکن ژن خوب میخواد
      که ما نداریم
      مملکت مال ژنهای خوبه
      خدا رو شکر که نسل ما ژنهای بد در حال انقراضه
      فقط موندم اگر ما ژنهای بد منقرض بشیم ، کی کارگری میکنه تا ژنهای خوب بخورن یا کی میره جنگ یا . . .

    • بدون نام

      اگر عرف جامعه ی ما چیز خوبی بود الان این همه آدم که بهش پایبندند مجبور نبودن احساساتشونو سرکوب کنن

    • محسن

      آقایانی که با ازدواج سفید موافقید.........یک لحظه فکر کنید مادر یا خواهرتان اینجور زندگی داشته باشد،اگر موافقید،در مورد دختران بقیه هم اینگونه نظر بدهید

    • باران

      من به عنوان یک زن مدرن که کار می کنم و استقلال مالی دارم کاملا از این سبک حمایت می کنم. هیچ صدمه ای هم به زنان نمی رسه اتغاقا اینجور زوج ها که اطرافم می بینم از بلوغ فکری برخوردارن و پایه های زندگیشون عشقو احترام به حقوق متقابله. زن و مرد برابرن و پا به پای هم زندگیشونو میسازن. این آقایونی که این پدیده رو زشت می دونن فقط و فقط می ترسن. از آزادی و برابری زنان می ترسن.

    • مردم

      مطمئناً يه جايي نقص و مشكل هستش كه اين نوع فرهنگ ها جاي اونارو پر ميكنه
      مواقب خودمون و اطرافيانمون باشيم چون متوليان فرهنگ خوابند شايدم خودشونو زدن به خواب غفلت

    • بهاره

      من خانم هستم و موافق ازدواج سفید هستم.به جای اینکه منتظر ازدواج باشم تا بخوام تامین شم وخودم انتخاب میکنم.شاید من تا چندسال دیگه ازدواج نکردم چه قدر خودمو سرکوب کنم.منم ادمم

    • گمنام

      ببینید چه کسانی رو به چنین اعمالی میارن . برای مثال پسری که سنش داره میره بالا هر جا هم که میره برای خاستگاری یکی ازش اشکال میگیره یا انقدر دختر خانموم ها پر توقع اند که پسر از تشکیل خانواده فراریه . ولی مرد و پسر که نمی تونه از غریزه شهوتش فراری باشه خب مشخصه که مایل هست به انجام چنین کاری چون بدون هیچ تعهدی بون هیچ قول وقراری به خواسته دلش میرسه هر وقت هم که خواست میتونه مدلشو عوض کنه ! بدون پایبندی به دین و قانون عرف وشرع ! خب مشخصه که این رو جامعه ما نمی پذیره چون بی صفتی هست . چون بی غیرتی هست و چون بی عاری طرف رو می رسونه ‌. اون خانومایی که موافق این کارن بدونن که اونا تن فروش ان .اونا هم بی غیرت اند . خیلی ها میگن به خاطر سختی های ازدواج تن به این ازدواج میدیم . خب معلومه که ت ی این ازدواج فقط تن و شهوته ! چرا از راه حلالش وارد نمیشین؟ صیغه کنین . ضیغه هم مثل همینه ولی حلالش . تازه برای همیشه هم نیست. یک هفته یا یک ماه یا هر وقت که خواستین .جالبه اگه مردی بخواد زنی رو برای ارضای جنسی صیغه کنه میشه هیز و چشم چرون هزار جور چیز دیگه . ولی اگه همون زنا که همین ازدواج سفید هست رو انجام بده میشه مستقل ، امروزی، و... بهتر دیدمون رو عوض کنیم . من موندم اینا چه طور میخوان به خدا جواب پس بدن . چه طور دلشون میاد اسم مسلمون و شیعه رو خودشون بذارن و اینقدر کثیف باشن . چه طور دل حضرت بقیه الله رو خون کنن. خیلی بی غیرتین همتون که موافقین . شماها مثل خوک هایی هستین که توی کثافتای خودشون دست و پا میزنن و با همونا حال می کنن! هر چی هم دلتون میخواد بگین .دنیا پرست های کثیف !

    • بدون نام

      شاید دادگاه های خانواده و قوانین آن باید تغییر کنندقوانین اگر از زنان ، بیشتر حمایت کند شاید وضع بهتر شود.......اشتغال ایجادشود جوان هایی که شغل هم؟دارند امید ندارند سال دیگر شغل خود را داشته باشند الان کسی که تخصص بالا دارد با کارگر ساده ، یکسان است و....آیا خانواده را متزلزل و لرزان نمی کند؟ امید به بهبود و آینده در چه حد است؟ .....جوان از ناامیدی دست به هر خلافی میزند....باید بیمه هایی نظیر تامین اجتماعی ، ایجاد و تقویت شود تا جوانان بتوانند خود را بیمه کنند و امیدی برای دوران پیری خود داشته باشند ....وقتی جوان می بیند هیچ پناهی به جز خدا ندارد دست به هر کاری می زند اگر قانون از خانواده حمایت کند ازدواج سفید پدید نمی آید....

    • بدون نام

      باید فکری برای به فرزندان احتمالی در ازدواج سفید بشه...الان اگه نشه بعدا با خفت و انفعال خواهد شد در غرب بر مبنای ژن ، دربیمارستان ، نام پدر نوشته ودر اداره ی ثبت ، شناسنامه ی کامل برای فرزند صادر می شه حتی اگر ازدواج ، ثبت نشده باشه....درامریکا حدود شصت درصد بچه ها حاصل ازدواج ثبت نشده هستند و برای شناسنامه ، مشکلی ندارند....طلاق با محکم شدن قوانین ، کم می شه....اروپا ببینید چه جوره؟ مطالعه کنید نباید مسخره کنیم بعدش با انفعال بپذیریم از زنان باید حمایت بشه وقتی قوانین ، ضعیفه ، مردم خودشان قانون می سازند و اجرا می کنند و خیلی از حرمت ها شکسته می شه ....دختر من ، الان از شوهرش کتک می خوره مجبوره با رنج بسازه که زندگیش حفظ بشه....برو یک سردادگاهتا بفهمی چگونه از زنها حمایت می شه...

    • یه دوست

      میدونید مشکل ما چیه ؟ مشکل ما اینه که احکام دینمون رو یادمون رفته و همه چی رو با زندگی پرزرق و برق و پول مقایسه می کنیم . بحث فقط غربی و شرقی بودن نیست ، چون توی هر جامعه ای فرد خوب و پایبند وجود داره ، مسئله اینه که توی دین تعهد به معنی تعیین مهریه ی سنگین و فروختن دختر و ... نیست شما اگه یادتون نرفته حضرت خدیجه به پیامبر نامه نوشت و درخواست ازدواج داد ، پس اگه مورد خوبی پیدا شد و پسر هم نه فقط از لحاظ مالی که از نظر اخلاقی موجه بود دختر میتونه درخواست بده و مسئله ی بعد هم مهریه است ، کجای اسلام گفته که مهریه باید سنگین باشه ؟؟!! مهریه میتونه آب باشه یا خاک و هر چیز دیگه ای و فقط که نباید پول یا سکه باشه . اتفاقا اگه پسری خوب نباشه چه قدر بهتر که مهریه سبک باشه و دختر زودتر از شرش راحت بشه و بالابودن مهریه تاثیری توی ادامه ی زندگی نداره چون اگه زندگی خوب باشه به طلاق کشیده نمیشه .درباره ی کار و اشتغال هم اگه به اطرافتون نگاه کنید هستن کسایی که توی همین وضعیت دارن کار حلال می کنن و وضع خوبی هم دارن و البته که حاصل تلاش خودشونه ، وهستن کسایی که به جز غرزدن به وضع بد چیز دیگه ای بلد نیستن و به جای اینکه دنبال راه حل باشن به سمت کارهای نامربوط کشیده میشن، کار نامربوط هم فقط اعتیاد و... نیست همین کار هم نامربوط و نادرسته و اگه به عقل رجوع بشه اصلا دلیلی برای تاییدش پیدا نمیشه . و از قدیم گفتن کسی رو که خوابه میشه بیدار کرد ولی کسی که خودشو زده به خواب عمرا بیدار نمیشه ، علت اینکه به کشور ما میگن چهان سوم به خاطر بیراهه رفتن خودمونه نه چیز دیگه ای و هر کس هم که راهو درست بره هم به نفع خودشه و هم به نفع انسانهای دیگه...

    • بانوی ایرانی

      وقتی ی جوون که ژن برتر نیست و تو این مملکت نه کار داره نه پول ..بهترین گزینه براش ازدواج سفیده...

    • سعیده

      من توی این موقعیت قرار گرفتم و از اونجایی که یه جورایی تابوشکنی هست توی یه دوراهی قرار گرفته بودم به نظرم توی این موقع ها یکی از بیرون باید به آدم کمک کنه ... من از خانم غفار توی این مجموعه کمک گرفتم واقعا کمکم کرد .. میدونید مهم صلح درونی آدم هست نه اون چیزی که بقیه فکر میکنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج