جاباما
۵۷۱۸۰۲
۵ نظر
۵۰۲۰
۵ نظر
۵۰۲۰
پ

روایت همسفر «مریم میرزاخانی‌» از یک اتفاق

معصومه صادقی، خواهر «مرحوم رضا صادقی» برنده مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی در سال‌های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ و هم‌دوره‌ای «مرحوم مریم میرزاخانی»، درپی درگذشت این نابغه ریاضی، از خاطرات برادرش با او سخن گفت.

خبرگزاری ایسنا: معصومه صادقی، خواهر «مرحوم رضا صادقی» برنده مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی در سال‌های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ و هم‌دوره‌ای «مرحوم مریم میرزاخانی»، درپی درگذشت این نابغه ریاضی، از خاطرات برادرش با او سخن گفت.

معصومه صادقی در خصوص آشنایی مریم میرزاخانی و برادرش رضا صادقی، گفت: این روزها سوگ از دست دادن مریم میرزاخانی، این نخبه ارزشمند ایرانی، مرا به یاد سال‌ها پیش که برادرم رضا، هم‌دوره‌ای مریم میرزاخانی بود می‌اندازد؛ هر دو آنان موفق به کسب مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی شدند، اما متاسفانه رضا جزو قربانیان سقوط اتوبوس نخبگان دانشگاه صنعتی شریف به دره شد و شاید اگر امروز زنده بود می‌توانست یک مریم میرزاخانی دیگر در جهان باشد.

وی ادامه داد: زمانی که رضا برای تحصیل به دبیرستان تیزهوشان مشهد آمد و در سال دوم در هر چهار درس مربوط به ریاضی نمره کامل را کسب کرد، در یک همایش ریاضی با مریم میرزاخانی آشنا شد. تفاوت مریم و رضا در محل تحصیل و امکانات آموزش بود؛ مریم دانش‌آموز مدرسه فرزانگان تهران بود اما رضا در روستا تحصیل می‌کرد.

صادقی تصریح کرد: هر دو آنان علاقه‌مند به شرکت مجدد در المپیاد جهانی ریاضی بودند. هر دو علاوه بر تحصیل به تدریس به شرکت‌کنندگان المپیاد می‌پرداختند.

وی با بیان اینکه رضا و مریم هرکدام در مسائل علمی خاصی نبوغ داشتند و اساتید آنان این موضوع را تایید می‌کردند، اضافه کرد: در تیرماه سال ۷۳ این دو نفر به مسابقات جهانی که در هنگ‌کنگ برگزار می‌شد اعزام شدند و از بین ۶۳ کشور شرکت‌کننده، رضا موفق به کسب مدال نقره و مریم میرزاخانی موفق به کسب مدال طلا شدند و در نهایت در دوره‌ای که در کانادا برگزار می‌شد هر دو موفق به کسب مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی شدند.

وی گفت: پس از بازگشت مریم میرزاخانی و رضا صادقی به ایران و کسب مدرک دیپلم، هر دو برای ادامه تحصیل به دانشگاه صنعتی شریف رفتند؛ در سال ۷۶ رضا به دلیل نمرات بالا به‌ عنوان دانشجوی نمونه دانشگاه انتخاب شد.

وی اضافه کرد: صبح روز ۲۲ اسفند سال ۷۶ بود که دانشجویان نخبه دانشگاه صنعتی شریف که مقالاتی را به همایش ریاضیات در اهواز ارائه کرده بودند با اتوبوس دانشگاه برای شرکت در این همایش راهی اهواز شدند و پس از پایان همایش در شامگاه ۲۵ اسفند در راه بازگشت به تهران بودند، اما دست سرنوشت آینده خاموشی برای آن هفت نابغه رقم زد.

خواهر هم‌دوره‌ای مریم میرزاخانی، ادامه داد: مریم میرزاخانی با وجود مصدومیت از چند ناحیه از این حادثه تلخ نجات یافت، ولی متاسفانه برادر من و ۶ نفر دیگر از دانشجویان قربانی شدند.

صادقی تاکید کرد: عدم آشنایی راننده با جاده و عدم مناسب‌سازی اتوبوس دانشگاه با جاده طولانی هفت تن از نخبگان علمی کشور را که هرکدام می‌توانستند میرزاخانی دیگری باشند و برای کشور افتخار بیافرینند را از ما گرفت.

وی با ابراز تاسف از حادثه تلخی که برای برادرش، رضا و هم‌دوره‌ای‌های او رخ داد، اظهار کرد: من خودم معلم هستم. ما زمانی که دانش آموزان را برای اردوی خارج از مدرسه حتی به نقاط نزدیک شهر می‌بریم به‌شدت از آنان مراقبت و نکات ایمنی را رعایت می‌کنیم اما یک بی‌مبالاتی مسئولین هفت نفر از کسانی که شاید هرکدام امروز می‌توانستند، گره‌ای از کار کشور باز کنند را به ته دره برد.

خواهر مرحوم رضا صادقی خاطرنشان کرد: مریم میرزاخانی قول داده بود، راه رضا را ادامه دهد.

وی در پایان با ابراز تاسف از فوت مریم میرزاخانی، نابغه ایرانی یادآور شد: امیدواریم از این پس شاهد توجه و حمایت بیشتری از نخبگان باشیم؛ رضا در روزهای آخر، صحبت از مرگ می‌کرد و در اشعارش نیز به این نکته اشاره کرده بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      روحشان شاد و یادشان گرامی.....

    • منصوره

      پدر مرحوم صادقي دبير من بودند. هيچ وقت اون روز و اون لحظه رو فراموش نميكنم. ولي در جايي از مطلب درج شده در روستا زندگي ميكردند كه درست نيست منزل ايشون در بلوار امامت (آزادشهر) مشهد بود. و اين مطلب صحت نداره

    • بدون نام

      قطعا اگر اون 7نفر هم زنده میموندند مثل خانم میرزاخانی ایران نمیموندن و گره ای از مشکلات این کشور باز نمیکردند!
      خداوند همه شان را غریق رحمت بفرماید....

      پاسخ ها

      • امینی

        جایگاهشون بهشت برین....اما مگه داخل ایران از کدوم نخبه حمایت شد....کدوم نخبه در اداره مملکت نقش داره....کدوم نخبه از شرایط ایران راضیه.....

    • علی

      حیف این آدمها که یکی یکی از دست می رن روحشان شاد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج