۵۷۸۸۶۸
۲۷ نظر
۵۰۱۲
۲۷ نظر
۵۰۱۲
پ

۸ عامل اصلی کم آبی در کشور

معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو، هشت عامل اصلی ایجاد بحران آب در کشور را بر شمرد.

خبرگزاری ایرنا: معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو، هشت عامل اصلی ایجاد بحران آب در کشور را بر شمرد.

به گزارش وزارت نیرو، «هدایت فهمی» افزود: یکی از علت های اساسی این بحران، افزایش جمعیت است که با توجه به جمعیت هفت میلیونی ایران در ۱۳۰۵ و جمعیت ۳۰ میلیونی در ابتدای انقلاب و جمعیت ۸۰ میلیونی در زمان حاضر، مصارف ما به صورت بی رویه و خارج از استانداردهای جهانی افزایش داشته ؛ بطوری که برای ۸۰ میلیون نفر جمعیت در تمام بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی ۱۰۰ میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌شود و این استفاده نادرست منابع طبیعی را کاهش داده است.

معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به اینکه در همه دورانی که مدیریت مدرن آب داشتیم از بهره وری بسیار پایین آب برخوردار بودیم، افزود: بهره وری در بخش کشاورزی بسیار پایین است، بطوری که در تولید یک کیلوگرم محصول کشاورزی حدود یک متر مکعب آب مصرف می‌کنیم در حالی که متوسط بهره وری در کشورهای پیشرفته 2.5 تا 3 کیلوگرم با استفاده از یک متر مکعب آب است.

وی ادامه داد: در بهره وری اقتصادی نیز تولید ما به ازای هر متر مکعب آب حدود ۲۰ سنت در کشاورزی و در سایر کشورها بیش از یک دلار است بنابراین برای تولید مواد غذایی در کشور ناچار به استفاده آب بیشتر هستیم ولی با افزایش بهره وری می‌توان مصرف آب را کاهش داد.

فهمی با بیان اینکه در کشور 32 درصد آب به حساب نیامده داشتیم و در زمان حاضر با تلاش‌های وزارت نیرو به حدود 26 درصد رسیده که بیش از 15 درصد آن هدر رفت محسوب می‌شود، افزود: در بخش صنعت در کشورهای توسعه یافته راندمان و کارایی آب حدود 90 درصد است و در این زمینه نیز از استاندارد جهانی عقب هستیم.

وی از تغییر اقلیم به عنوان یکی دیگر از عوامل بحرانی شدن منابع آبی یاد کرد و افزود: آب تجدید شونده کشور در سال‌های اخیر ۱۳۰ میلیارد متر مکعب بوده ولی امروزه در اثر تغییر اقلیم، افزایش دما و میزان تبخیر، کاهش ۱۰ درصدی بارش‌ها و ۲۵ درصدی، متوسط آب تجدیدپذیر کشور به ۱۱۶ میلیارد مترمکعب کاهش یافته و حتی در برخی از سال‌ها با رخداد خشکسالی شدید تا حد ۱۰۴ میلیارد مترمکعب نیز کاهش یافته است.

معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو ساختار معیوب اقتصاد آب را به عنوان پنجمین علت بحرانی شدن منابع آبی کشور عنوان کرد و در ادامه اظهار داشت: هزینه دریافتی از مردم در ازای تأمین آب بسیار کمتر از هزینه ای است که از سوی دولت پرداخت می‌شود یعنی دولت برای تولید هر متر مکعب آب 12 هزار ریال هزینه می‌کند و با مبلغ چهار هزار تا چهار هزار و 500 ریال در اختیار مردم می‌گذارد.

وی ادامه داد: این مبلغ ناچیز سبب می‌شود تا مردم در مدیریت مصرف آب بطور جدی مشارکت نکنند، بنابراین بهتر است قیمت‌ها واقعی شوند ولی یارانه مستقیم به بخش کشاورزی پرداخت شود.

وی ضعف ساختاری را یکی دیگر از عوامل دانست و ادامه داد: در همه اجزایی که مدیریت سرزمینی را به عهده دارند اعم از منابع طبیعی، محیط زیست، کشاورزی و آب، ما ضعف ساختار داریم و ساختارهای ما برای اینکار مناسب نیستند و باید تغییر ساختار دهیم، بنابر این به دنبال این موضوع حفاظت و بهره برداری ما دچار مشکل است که باید اصلاح شود.

فهمی با بیان اینکه نظام‌های بهره برداری ما نیز دچار مشکل هستند، تصریح کرد: نظام بهره برداری سنتی قدیم به دلیل اینکه سامانه مدرن مدیریت آب ایجاد کرده‌ایم از بین رفته و متناسب با سامانه مدرن مدیریت، نظام بهره برداری ایجاد شده است.

او افزود: ما شکل مدیریت را مدرن و شبکه آبیاری مدرن ایجاد کردیم، سد ساختیم و این‌ها نیاز به نظام بهره برداری متناظر داشتند که باید ایجاد می‌شد ولی متاسفانه نظام‌های بهره برداری متناسب با این تحولات ایجاد نشد.

معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو هفتمین مورد را ضعف مدیریت و حکمرانی ناپایدار در همه بخش‌های منابع طبیعی، کشاورزی، محیط ریست و آب دانست و در ادامه ذکر کرد: برنامه‌های آب، محیط زیست، منابع طبیعی و کشاورزی باید از یک به هم پیوستگی در برنامه‌ها برخوردار باشند تا بتوانند معضل بی آبی را با برنامه‌های منسجم و به هم پیوسته مدیریت کنند.

وی از تحمیل اشتغال کشور به بخش آب به عنوان آخرین عامل ایجاد بحران یاد کرد و در ادامه گفت: چون مدیران قادر نبودند برای بخش‌های مختلف تأمین اشتغال کنند و خودکفایی در برخی محصولات استراتژیک را با خودکفایی اشتباه گرفتند باعث شدند تا صدمات سنگینی به بخش آب وارد شود.

فهمی ادامه داد: برخی اشخاص برای تأمین معیشت و اشتغال در زمین‌های خود، چاه غیر مجازی حفر کرده‌اند و به کشت و زراعت می‌پردازند. این بی برنامگی‌ها سبب ایجاد بحران در سفره‌های زیرزمینی آب شد. متاسفانه وزارت نیرو در گذشته به دلایل مختلف نتوانسته از این پدیده مخرب و اضافه برداشت آب زیرزمینی بطور مؤثر جلوگیری کند.

** مدیریت تقاضا و تعیین میزان آب قابل برنامه ریزی

وی با اشاره به این مطلب که وزارت نیرو در عرصه تهیه و تامین آب در بخش سدسازی و آبرسانی به شهرها و روستاها فعالیت‌های گسترده ای داشته و دارد، گفت: رویکرد وزارت نیرو یک رویکرد تقاضا محور بود که پس از اینکه راهبردهای بلندمدت توسعه آب کشور مصوب هیات وزیران در سال 82 ارائه شد، مقرر شد رویکرد توامان عرضه و تقاضا داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه بحث تعادل بخشی، مدیریت تقاضا و تعیین میزان آب قابل برنامه ریزی، از مهم‌ترین مباحث غیرسازه ای وزارت نیرو است، افزود: تعادل بخشی آب زیرزمینی از سال ۸۲ مطرح بوده و بر اساس مصوبه شورای عالی آب، دوباره این طرح مطرح شد و برای نخستین بار اعتبارات مناسبی برای این طرح در نظر گرفته شد و تشکیل شوراهای حوضه‌های آبریز و شوراهای هماهنگی حوضه‌های آبریز از مهم‌ترین مواردی بود که در این دوره انجام شد.

معاون دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو در ادامه فعال شدن شورای عالی آب و ایجاد هماهنگی و همکاری بخش‌های مرتبط با آب، توجه به بهره وری آب، باز چرخانی و استفاده چندباره از آب، استفاده از آب‌های نا متعارف از جمله پساب برای مصارف صنعتی و کشاورزی، اعمال مدیریت تقاضا برای کاهش مصارف، تلاش برای ایجاد الگوی مصرف بهینه در شرب و کشاورزی و...، پیشنهاد سیاست‌های کلی نظام و ارسال آن برای مراجع ذی‌ربط را از عملکرد وزارت نیرو در دولت یازدهم عنوان کرد.بوده است.

اگر چه تلاش‌های برای تغییر رویکرد در شیوه حکمرانی آب و مباحث مربوط به ساختار اقتصاد و تدوین قانون جامع و سیاست‌های ملی آب انجام شد، اما توفیق در این عرصه‌ها چندان چشم گیر نبود و امیدواریم در دولت دوازدهم این مسایل به‌طور جدی پیگیری شود.

*راه‌های برون رفت از چالش بحران آبی

وی با بیان این مطلب که برای آینده آب کشور باید ابتدا، تجدید نظر در حکمرانی آب با رویکرد حکمرانی پایدار در دستور کار قرار گیرد، افزود: سپس با تعیین آستانه تاب آوری منابع آب کشور و کاهش میزان مصارف غیر ضروری و غیر اقتصادی با روش‌های سازه ای و غیر سازه ای و مدیریت توامان عرضه و تقاضا باید مدیریت آب کشور را سامان دهیم.

وی خاطر نشان کرد: باید ضمن ارتقای بهره وری آب، نقشه جامع سازگاری با تغییر اقلیم را تدوین و اجرایی کنیم و تدوین برنامه جامع مقابله با آلاینده‌های آب، اصلاح ساختار اقتصادی آب، بازنگری قوانین و ساختارتشکیلات آب کشور به ویژه شفافیت و تعیین وضعیت معاونت‌های تخصصی وزارتخانه و شرکت‌های مادر تخصصی را در دستور کار وزارت نیرو داشته باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پس خدا لعنت تون کنه چرا میگین بچه دار بشن,,,شماها پول دارین میرین با بچه هاتون مقیم کشورهای اروپایی میشید ماها چکار کنیم که نه پولش رو داریم نه رابطه اش رو داریم باید از تشنگی بمیریم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من هر روز که بچه های قد و نیم قد رو می بینم از خودم می پرسم با چه دلی بچه دار میشن مردم.

    • بدون نام

      اب رو گرون کنین تا از حیاط شستن دست بردارن,,,,ما خودمون پارسال با کلی بوجه تمام شیرالاتمون رو عوض کردیم ولی اگه بگیم خوب حیاط نشورین در این وضعیت بی ابی میگن خودمون پولش رو میدیک

      پاسخ ها

      • الهام

        این آدمایی که تو این وضعیت حیاط و ماشین میشورن . خیلی بی فکر هستند . فقط تا نوک دماغشون رو میبینن
        نمونش همسایه ما.
        وقتی بهش میگی نکن دهنشو کج میکنه میگه من تمیزم . به ی حالت مسخره ای
        اداره آب و فاضلاب هم یک شماره تلفن داده برای اینکه مشترکیم پر مصرف رو گزارش کنیم . من بارها زنگ زدم اما دریغ از یک بار پیگیری این عزیزان

      • بدون نام

        اصل مساله در حوزه کشاورزی و صنعته .اونجا رو باید فکر اساسی کنند.البته مردم هم باید به شدت صرفه جویی کنند

    • بدون نام

      عامل اصلی صادرات بی رویه آب

    • بدون نام

      اگر دولت و همه قوا با تمام توان در جهت مدیریت مصرف آب اقدام کنند باز هم خیلی دیر شده

    • علی

      البته نویسنده از نگارش نهمین عامل کم آبی در کشور غافل شده و آن حضور نزدیک به چهار میلیون پناهجوی مجاز و غیر مجاز افغان و عراقی و گداهای پاکستانی و بنگلادشی و ... در ایران است .

      پاسخ ها

      • محض رضای خدا نژاد پرست نباشیم

        نمیفهم این چه چرتی بود گفتی !!

        میدونی اگه آب تمام منازل ایران رم هم قطع کنن فقط ۸ درصد صرفه جویی میشه یعنی ۹۲ درصد باقی میمونه

    • بدون نام

      آبیاری بصورت غرقابی در کشاورزی خیانت به کشور و نظام و مردم و حرام است

    • بدون نام

      اینکه کشاورزان در سهم آب چاهها و قنات سهامدار هستند بی معناست چون آب اکنون سرمایه ملیست

    • بدون نام

      استخراج آب باید مثل نفت در انحصار دولت باشه

    • بدون نام

      هیچ اقدامی نسبت به مدیریت مصرف آب صورت نگرفته و فقط در حد برگزاری جلسه و تشکیل هیئت و شعار دادن

    • بدون نام

      از بی تفاوتی دولت در خصوص بحران آب در تعجبم

    • بدون نام

      ای کاش هزینه های که برای انرژی هسته ای و جنگهای نیابتی صرف میشد و میشه به تامین آب اختصاص پیدا کنه

    • یاسر

      واقعاً قراره چه بلایی سر این مرز و بوم ما بیارند؟؟

    • صادق

      تا بحال در باره نیاز فرزندان و نوه و نتیجه خود به آب فکر کرده اید که وقتی ایران از نظر بی آبی مثل کشور سومالی شد چه بلایی سرشون میاد؟ یا هنوز درگیر اصولگرایی و اصلاح طلبی هستید؟

    • بدون نام

      در هشت سال دولت احمدی‌نژاد چند حلقه چاه با مجوز و بدون مجوز حفر شده ، چرا هیچکس هشدار نداد؟ مجلس ، دانشگاه

    • بدون نام

      لطفا همان دلیل اول افزایش جمعیت را نگهدارید و بعد حرف از افزایش جمعیت بزنید .
      مردم بی سواد کوچه و خیابون بهتر از سران مملکت میفهمند که کشور ظرفیت 150 میلیون جمعیت را ندارد

    • بدون نام

      اقای فهمی ،علی رغم اسمت وافع نفهمی که تثمبم یاران قاچاقچی شما مافیاب اب
      بر ایت نوشته اند وتو از روی نوشته های دی ران گزافه میگویی
      شما بحفر تونل در عمق 100متریزمین رادیا تور رمین که یخچالهای زگرس هست ر ا خالی کردید وباعث گرمای زمین شدید والان شاهد دریاچه ابی درکویر قم هستیم و....از طرفی سطح ابهای سطحی از 6متر به 135متر ی عمق زمین رسیده
      این نتبجه جنابات شماست.
      وقتی به جای پرداخت خسارت به کشاورزان ازآنها کلاه برداری کردید وانهارا باواغواگری بدون اطلاعد به عرض700متر وبه طول تونل از مردم ناآگاه سند انتقالی و واگذاری گرفتید .برای آبفای قم .
      شما ابی را که در 2000000براثر بارندگی به رمین تزریق شده در حال استخراج هستید ،پس چگونه انتظار دارید سنگهای زاگرس برای شما اب تولید کنند .؟
      شماها اصلا نه عرق ملی دارید نه وطنی ونه مذهبی ونه اصالت که اگر یکی از اینهترا داشتید مردانه سند جنابت را رو میکردید وتمام سیاست مداران را باید با خانواده مجارات میکردید واقعا از اینکه نردم را وارد کوره آدمسوزی که نه هنه سوزی با سرزمین سوزی واقعا .دیگه نمبتوانم ادامه بدم بقیه با شما اشک به من اجازه نمیدهد .................

    • محمد

      از مدیریت فقط گرون کردن رو بلدید

    • بدون نام

      ببخشیداین همه آب که درساختمان سازی مصرف می شوددرنظرنمی گیرید؟

    • بدون نام

      اینجا دارن آب کشاورزی فقط هدر میره..یه مقدار آب میدن..بقیش مازاد میشه..باید فکری کنن ..ابیاری قطره ای بهترین راهه..اینجا خوزستان بهبهان

    • بدون نام

      اولین و مهم ترین عامل کم آبی عدم مدیریت صحیح منابع آبی هستش. از هر زاویه ای که به موضوع نگاه کنیم اگر مسئولین طرح و برنامه و مدیریت صحیحی رو اعمال میکردن الآن به این وضع نمیرسیدیم. و مشکل اساسی اینجاست که متأسفانه مسئولین تخصص لازم رو ندارن سالهاست که متخصصینمون که قدرت اجرایی ندارن دارن حنجرشون رو پاره میکنن ولی کسی نمیشنوه.
      همه این ها هم برمیگرده به مردمی که مسئولین رو انتخاب میکنن پس هر بلایی که سرمون بیاد حقمونه.

    • الهام

      چندین سال پیش توی مشهد آب رو جیره بندی میکردید یا فشار آب رو کم میکردید که البته روش دوم بهتر بود. چون بعد از پایان وقت جیره بندی مردم ذخیره آب رو دور میریختن . چون دیگه آب تو لوله ها بود که مصرف کنن. باید جیره بندی آب تمام روزهای هفته وجود داشته باشه تا ارزش آب توی زندگی روزمره مشخص بشه.

    • بدون نام

      وحشتناک ترین بحرانی که ما درگیرش هستیم و کمترین توجه رو هم بهش می کنیم همین خشکسالیه .من نمی دونم مردم با چه دلی بچه دار میشن و هر شب به فست فودی میرن و سر بدست آوردن فلان زمین یا مال با هم جنگ می کنند وقتی ابتدایی ترین دلیل حیات در حال بخار شدن و محو شدنه

    • کوثر

      وای بر این کم ابی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج