۵۷۹۳۷۵
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

جذب سرمایه‌ های خارجی با ابزارهای کم‌ ریسک

تامین سرمایه‌ها به‌عنوان یکی از نهادهای تاثیرگذار در بازار سرمایه از مسیرهای ورودی و جذب سرمایه‌های خارجی در اقتصاد ایران هستند.

روزنامه جهان صنعت: تامین سرمایه‌ها به‌عنوان یکی از نهادهای تاثیرگذار در بازار سرمایه از مسیرهای ورودی و جذب سرمایه‌های خارجی در اقتصاد ایران هستند.
روز گذشته علی تیموری‌شندی، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان در پاسخ به سوال «جهان‌صنعت» مبنی بر اینکه این شرکت به عنوان یکی از تامین سرمایه‌های پیشرو چه برنامه‌هایی برای هدایت سرمایه‌های خارجی به بازار سرمایه ایران دارد، اظهار داشت: تا زمانی که زیرساخت‌های مناسب ، کامل و پوشش ریسک برای این دسته از سرمایه‌گذاران در اقتصاد ایران ایجاد نشود، جذب سرمایه‌های خارجی پیچیده و مشکل است و باید همه بسترهای سخت‌افزاری در این زمینه شکل بگیرد و تقویت شود تا جذب سرمایه‌های خارجی با سهولت بیشتری انجام شود.
این مقام مسوول در ادامه اعلام کرد که تامین سرمایه لوتوس پارسیان با پیش‌بینی این اتفاق، ابزارهای لازم برای جذب سرمایه‌های خارجی را طراحی کرده که در آینده‌ای نزدیک را عملیاتی می‌شود.
۴۵۰۰ میلیارد تومان تعهد پذیره‌نویسی
بر اساس این گزارش، علی تیموری در ادامه این نشست خبری گفت: سال گذشته از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان فعال‌ترین تامین سرمایه انتخاب شدیم. وی در ادامه افزود: تاکنون ۴۵۰۰ میلیارد تومان تعهد پذیره‌نویسی اوراق مختلف انجام شده است. همچنین تا پایان سال‌جاری ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق منتشر می‌شود و تاکنون ۱۱ مورد تعهد پذیره‌نویسی از طریق افزایش سرمایه انجام شده است.
این فعال بازار سرمایه با اشاره به اهمیت تنوع‌بخشی در ابزار‌های مالی گفت: به دنبال عملیاتی کردن ابزارهای جدید هستیم و در این راستا دستورالعمل‌های لازم در سازمان بورس تصویب شده و پیگیر آن هستیم. تیموری خاطرنشان کرد: در زمینه پوشش ریسک مدیریت دارایی‌ها و توسعه ابزارها پیشنهادات لازم به سازمان بورس داده شده است و قطعا تنوع ابزارها کارکرد مناسبی برای توسعه بازار دارد.
این مقام مسوول با بیان اینکه هرچقدر بازار سرمایه بزرگ‌تر و متنوع‌تر باشد، ذی‌نفعان آن نفع بیشتری خواهند برد، اضافه کرد: بنابراین باید کمک کنیم تا بازار سرمایه از ابزارهای متنوع و گسترده‌تری برخوردار شود. وی در ادامه خاطرنشان کرد: البته ایجاد ابزارهای جدید با مشکلات زیادی مواجه است و اساسا اکوسیستم آن راحت نیست.
مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان درخصوص مشکلات این صنعت در کشور اذعان داشت: در بخش‌های مختلف از جمله قوانین و مقررات، نیروی انسانی و... مشکلاتی وجود دارد که موجب شده فعالان بازار از حرکت به سمت توسعه ابزارهای جدید دوری کنند اما در تامین سرمایه لوتوس با وجود نیروی انسانی ریسک‌پذیر و جسور، قدم‌های جدی در این زمینه برداشته شده است.
عملکرد پذیره‌نویسی ۲ صندوق
وی با اشاره به پذیره‌نویسی صندوق جسورانه و صندوق طلا و انجام معاملات ثانویه آن در بازار گفت: این اقدامات نویدبخش تنوع‌پذیری در طراحی ابزارهای بازار سرمایه است. تیموری شندی در ادامه با بیان اینکه درصد قابل توجهی از شرکت‌‌های تامین سرمایه در بازار با سهامداری بانک‌ها شکل گرفته‌اند، افزود: بیشتر شرکت‌‌های تامین سرمایه تحت تاثیر سیاست‌های بانک‌ها هستند و از این جهت ممکن است این موضوع آثار منفی بر عملکرد آنها داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه برای توسعه نهادهای مالی باید از شکل سنتی خارج شویم، گفت: در حال حاضر در دوران گذار هستیم و باید تامین مالی در کشور از بازار پول به سمت بازار سرمایه حرکت کند که در این راستا وضعیت سیستم بانکی می‌تواند بر کندی یا سرعت این روند تاثیرگذار باشد.
این مقام مسوول با بیان اینکه تامین سرمایه در دنیا به طور معمول به سمت ابزارهای مالی که پایه کالایی دارند پیش می‌رود، اظهار داشت: علت این موضوع این است که این نوع ابزارها ریسک کنترل‌شده‌ای دارند که بر این اساس برای توسعه بازار سرمایه باید به سمت این گروه ابزارها برویم.
تیموری شندی با بیان اینکه در سال گذشته برخی از تامین مالی‌های صورت گرفته در صنعت خودروی کشور با سود ۴۵ درصد انجام شده است، گفت: هزینه بالای تامین مالی موجب افزایش هزینه تولید، کاهش سودآوری و در نتیجه فشار بر مصرف کننده می‌شود.
به همین دلیل هر چه هزینه تامین مالی صنایع به‌ویژه صنعت خودرو کمتر شود رقابت‌پذیری بیشتر و نیز هزینه تولید کمتر می‌شود و بر این اساس باید به سمت استفاده از ابزارهای کالایی پیش برویم.
جزییات عرضه خودرو
مدیرعامل شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان درخصوص وضعیت عرضه خودرو در بورس کالا گفت: در مرحله اول سال گذشته خودروی سراتو در بورس کالا پذیرش شد که تاکنون چند بار عرضه این خودرو صورت گرفته است.
همچنین در مرحله دوم، پذیرش خودروی دنا در اردیبهشت امسال در این بورس انجام شده که براساس پیش‌بینی‌ها عرضه دنا در این بورس از مهرماه امسال آغاز و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۲۰۰ خودروی دنا در بورس کالا عرضه شود. وی ادامه داد: از سوی دیگر بنا داریم فرش ماشینی و فرش دستباف را نیز به بورس کالا بیاوریم که از این جهت هم می‌توان از بستر بازار سرمایه برای تامین مالی صنایع کوچک و بزرگ استفاده کرد.
این مقام مسوول درخصوص وضعیت ورود سرمایه خارجی به بازار سرمایه در دوران پسابرجام گفت: در هیچ جای دنیا ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری در بورس به صورت مستقیم توسط حقیقی‌ها صورت نمی‌گیرد اما در بازار سرمایه ما چنین است.
بنابراین ادبیات سرمایه‌گذاری در بورس ما متفاوت از دیگر کشورهاست و نباید انتظار داشته باشیم خارجی‌ها با این شرایط به بازار ما ورود کنند. وی با تاکید براینکه برای شرایط ورود سرمایه خارجی به بورس کشور باید متناسب با سایر بورس‌های دنیا تغییر کند، گفت: بحث شفافیت صورت‌های مالی و گزارشات شرکت‌ها نیز از دیگر موانع ورود خارجی‌‌ها به بازار سرمایه کشور است.
تیموری در بخش دیگری از سخنان خود به راه‌اندازی آنلاین صدور و ابطال صندوق‌ها اشاره کرد و گفت: از سال گذشته دیگر مشتریان نیازی به حضور فیزیکی برای صدور ابطال ندارند و همچنین امسال در جهت تکمیل روند آنلاین شدن فعالیت لوتوس پارسیان امکان اتصال درگاه تامین سرمایه به کارگزاری بیمه، صرافی و بانک پارسیان به طور همزمان وجود دارد و این اقدام تا دو هفته دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج