۵۷۹۸۹۶
۶ نظر
۵۰۰۵
۶ نظر
۵۰۰۵
پ

شیراز؛ دومین شهر با بیشترین تعداد سینما

«امروز نیاز به اضافه شدن سالن‌های سینما داریم، زیرا سینماهای کوچک با تعداد سالن‌های کم دیگر پاسخگو نیست. شیراز نمونه‌ای است که می‌توان گفت در شهرستان‌ها هم می‌توان سینماهای بزرگ ساخت.»

خبرگزاری ایسنا: «امروز نیاز به اضافه شدن سالن‌های سینما داریم، زیرا سینماهای کوچک با تعداد سالن‌های کم دیگر پاسخگو نیست. شیراز نمونه‌ای است که می‌توان گفت در شهرستان‌ها هم می‌توان سینماهای بزرگ ساخت.»

در ابتدای این نشست جلیل اکبری صحت، مشاور رئیس سازمان سینمایی گفت: نباید از یاد ببریم که مردم به عنوان اقشار جامعه نیازمند هستند که دور هم جمع شوند و روانشناسان اصرار دارند که مردم از خانه‌هایشان خارج شوند و دورهمی باهم داشته باشند، از این نظر نوسازی و ساخت سینما نیاز مبرم است و ساخت سینما از اهمیت چندگانه برخوردار می‌شود.

«مجید مسچی»، مدیرعامل موسسه سینما شهر نیز گفت: هدف اصلی موسسه سینما شهر کمک به ساخت سینماهای جدید است و امروز دیگر چیزی به نام ساخت سینمای دولتی نداریم، اما حمایت‌ها از سینماها را همچنان داریم.

وی افزود: اولین اولویت ما ساخت سینماهای جدید است و سینماهای قدیمی بازسازی شدند و امروز نیاز به اضافه شدن سالن‌های سینما داریم، زیرا سینماهای کوچک با تعداد سالن‌های کم دیگر پاسخگو نیست. شیراز نمونه‌ای است که می‌توان گفت در شهرستان‌ها هم می‌توان سینماهای بزرگ ساخت.

مسچی همچنین گفت: سینما شهر آفتاب شیراز اولین سینمای کشور است که همه سالن‌های آن D سینما است و سیستم سه‌بعدی دارد و به تکنولوژی روز دنیا مجهز خواهد شد. این تجربه فروش خوب در شهرستان‌ها قطعا تجربه خوبی برای ما خواهد بود.

وی ادامه داد: از کارهای مهمی که تا به امروز انجام شده، بازسازی سینماهای قدیمی است . من معتقدم سینما مانند موجود زنده است که باید به آن رسیدگی شود و همانطور که قبلا هم اشاره کردم، اولویت تبدیل سینماهای کوچک به سالن‌های چند منظوره است. در این راستا تا به امروز ۱۷ سالن بازسازی شده، ۱۸ سالن در دست اجرا و ۹ سالن که بازسازی آن هنوز شروع نشده است. سینما ایران، چارباغ اصفهان، سینما قدرس تهران، سینما مرکزی تهران، پردیس ملت تهران سینماهایی هستند که بازسازی آنها درحال افتتاح است. سینما فجر اسلام شهر و سینما قدس تبریز که تبدیل به دو سالن می‌شود و همچنین قم، بیجار و زرند که تا آخر سال تجهیز آنها به اتمام می‌رسد.

مدیرعامل موسسه سینماشهر ادامه داد: پروژه سینما ساحل اصفهان، سینما آستارا تهران، سینما قدس اصفهان، سینما بهمن اصفهان نیز مطالعات آن انجام شده و به زودی شروع می‌شود.

«مسچی» با بیان اینکه ساخت سینماهای جدید اولویت اول ماست افزود: از ابتدای سال ۱۸ سینما اضافه شده که از جمله آنها می‌توان به سینما عمیق در بجنورد، مجموعه مگامال، در هشتگرد سینما ۹ دی، ارگ تجریش اشاره کرد. همچنین پروژه‌های در دست ساخت که ۱۳۶ سالن است. سینما شهر آفتاب شیراز ۷ سالن سینما و یک سالن تئاتر دارد، تا اوایل پاییز اطلس مشهد که ۱۰ سالن سینما دارد و در منطقه محروم مشهد است، سینمای تک سالنه در قشم آماده افتتاح است، در باغ کتاب تهران که ۸ سالن سینما ساخته شده و تا پایان تابستان به بهره‌برداری می‌رسد، مگاپارس در تهران که ۸ سالن دارد و تا اواخر سال ۹۶ افتتاح می‌شود، در دامغان سینما خلیج فارس که ۲ سالن سینما دارد و آماده نصب تجهیزات است وآرمیتا در مشهد که ۵ سالن دارد، پرشین مال در تهران ۷ سالن، سپنتا کرج ۶ سالن، معین مال ۴ سالن و اطلس مال ۴ سالن، سیتی سنتر قم ۴ سالن، ارین کرج ۶ سالن، طلای سفید بجنورد و رزمال در تهران ۸ سالن دارد.

«مسچی» یادآور شد: پیش‌بینی می‌کنیم تعداد سینماهای فعال از بعد از انقلاب از مرز ۵۰۰ عدد رد شود؛ اما بازهم هنوز با نیازهای مردم فاصله داریم که با تشویق سرمایه‌گذاران این موضوع قطعا شتاب خواهد گرفت.

وی یادآور شد: ۸ سال پیش نگرانی مان این بود که در فضای تجاری وقتی بخشی برای سینما درنظر گرفته می‌شود، مالکین به بخش مالی آن فکر کنند، اما امروز وجود سینما موجب رونق آن مجموعه می‌شود، به نظر می‌رسد معادلات ۸ سال قبل برعکس شده است. سینماها را امروز در فضاهای تجاری می‌سازند، زیرا یکی از راه‌های رونق بخش‌های تجاری وجود سینما است. به همین دلیل با مذاکرات با سازندگان انگیزه ایجاد می‌کنیم تا سالن های بیشتری بسازند و این سینماها عمدتا در شهرهای بزرگ است.

مسچی ادامه داد: کار دیگری که از سال گذشته شروع کردیم، ارتقاء کیفیت تجهیزاتی است که در سینماها نصب شده است. سینماها به ترتیب حضور مخاطبین از سال گذشته تجهیزات آنها عوض شد و سال گذشته در ۴۲ سینما این تغییر اعمال شد. امسال ۳۳ سالن را در ۵ ماهه اول سال تجهیزات‌شان را ارتقا دادیم و تا پایان سال به ۶۰ سالن دیگر می‌رسیم. در کنار آن سالن‌هایی وجود دارد که امکان تبدیل به سینما را دارند که سال گذشته ۱۳ سالن و امسال ۱۱ سالن تجهیز شدند.

مدیرعامل موسسه سینماشهر همچنین گفت: ساخت سینما در شهرهایی که سینما ندارند از دیگر کارهای ما است که این سینما در ۳ تیپ اصلی طراحی شده است. سینمایی که دو سالن دارد (۱۰۰ نفره و ۵۰ نفره) و دیگری در کنار سینما فضای تفریحی هم دارد و سومی سالن ۱۰۰ نفره است. اولین استانی که به شکل فعال وارد شده استان فارس است و قرار است فارس را به عنوان استان پایلوت انتخاب کنیم. عمده‌ترین مشکل زمین است که برای آن به نتیجه رسیدیم. با سینماهای جدیدی که ساخته شده است انگیزه برای سرمایه‌گذاری بیشتری بوجود آمده است.

وی با بیان اینکه ۲۹۰ سینمای فعال در کشور داریم که نسبت به سال گذشته ۱۷ عدد اضافه شده است گفت: تا پایان سال از مرز ۵۰۰ سالن می‌گذریم. ۱۳۴ هزار و ۶۷۷ سالن فعال داریم که از این تعداد ۱۷۷ سالن‌مان مجهز به صدای دالبی است و ۸ سالن نسبت به سال گذشته اضافه شده است. ۴۱۵ سالن از سینماها سیستم E سینما و ۲۷ سالن دی سینما نصب شده است.

وی با اشاره به سیستم فروش مکانیزه افزود: در تمام کشور این سیستم نصب شده است که بسیاری از آنها به صورت اینترنتی هم می‌توانند بفروشند و مزیتش این است که اطلاعات سینما به روز است. سینماهایی که سیستم ۳ بُعدی دارند ۶ سالن است و مجتمع‌های فرهنگی که سینما نبوند و مجهز شدند ۷۴ عدد است.

مسچی همچنین گفت: اولین شهر سینمایی تهران با ۱۵۱ سالن و بعد از آن مشهد و اصفهان هر کدام ۱۸ سالن و شیراز ۱۷ سالن دارد، البته در ماه آینده ۷ سالن به آن اضافه می‌شود و می‌توان گفت شیراز دومین شهر سینمایی کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرهای بزرگ زمینه‌هایی برای جذب سرمایه دارند که ممکن است در شهرهای کوچک وجود نداشته باشد، گفت: باید با توجه به ظرفیت‌ها برای سینماها سرمایه‌گذاری کرد. ۱۱۴۲ شهر در کشور داریم، اما از نظر جمعیت بررسی کنیم شهرهایی که ۵۰ هزار جمعیت به بالا داشته باشند، ۱۶۰ شهر هستند؛ بنابراین در حدود ۱۰۰ شهر است که زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت دارند. به نظر می‌رسد الگوهایی‌که برای شهرهای بزرگ داریم در شهرهای کوچک پاسخگو نیست. مثل سینما سیار که برای شهرهای کوچک به عنوان مُسکن محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه وزارت ارشاد به تنهایی ۳۰۰ مجتمع فرهنگی دارد که ممکن است در جاهای خوب شهر نباشد، گفت: مجتمع‌هایی که مناسب نیستند هم باید مجهز شوند تا به نتایج خوبی برسیم، البته باید بهره‌بردار بخش خصوصی باشد. همه این راه‌حل‌ها کمک می‌کند توسعه سالن‌ها را داشته باشیم. آنچه فروش سینما را تعریف می‌کند، سینماهای بزرگ در شهرهای بزرگ است، اما شهرهای کوچک هم باید بهره‌مند شوند تا عدالت رعایت شود.

مسچی درباره نقش سازمان سینمایی در افتتاح این نوع سینماها نیز گفت: هر سینمایی که ساخته می‌شود برای مردم است. همانطور که می‌دانید، ساخت سالن‌ها در بخش خصوصی اتفاق می‌افتد و سعی‌مان بر این است که موفق باشد. بخشی که ما متصدی هستیم، مربوط به تجهیزات است که چیزی در حدود ۲۰ درصد هزینه‌های مجموعه را شامل می‌شود. کمکی که سازمان و موسسه سینماشهر می‌کند کمک بلاعوض است و شرط اصلی ما فعال بودن سینما است.

وی ادامه داد: شاید در آینده بخش خصوصی به همین ۲۰ درصد کمک هم نیازی نداشته باشد که این امر اتفاق بسیار خوبی است، اما تا آن زمان کمک کوچکی به آنهاست.

مدیرعامل موسسه سینما شهر با بیان اینکه مسئول خاطرات شهر تهران نیستیم، گفت: ما سینماها را خراب نکردیم و هدف بازسازی و نگهداری سینماها است. نگاه به شهرستان‌ها نگاه استراتژیک است، اما باید شهرستان‌ها را در یک سطح مناسب دید. شهرستان‌ها حتی شاید سینماهایی بهتر از تهران هم داشته باشند، زیرا آنها تفریحات دیگری مانند تهران را ندارند.

مسچی درباره مشارکت حوزه هنری با سازمان سینمایی و موسسه سینماشهر گفت: حوزه هنری ۷۰ سالن دراختیار دارد و ارتباط سازمان سینمایی با حوزه هنری به دو بخش تقسیم می‌شود. ابتدا بخش اکران فیلم‌ها است که در آن اختلاف سلایق بین این دو سازمان وجود دارد و دوم سالن های سینمایی است که از جهت تجهیز کردن سالن ها و بازسازی آنها موسسه سینماشهر و سازمان سینمایی ارتباط خوبی با حوزه هنری دارند.

وی ادامه داد: مردمی که به سینما می‌روند درباره مالکیت آن سوال نمی‌کنند و تنها می‌خواهند فیلم را با آرامش ببینند. واقعیت این است که هم ما و هم حوزه هنری قصد داریم فضای بهتر و مناسبی را در اختیار مردم بگذاریم.

مدیرعامل موسسه سینماشهر همچنین گفت: به دلیل تک سالنه بودن سینماهای حوزه هنری، اقتصاد و درآمد این سازمان به زیر ۲۵ درصد رسیده است و شاید این کمبود درآمد حوزه هنری را تشویق کند که به فکر بازسازی و تجهیز کرد سالن های خود بیافتد.

مسچی درباره وضعیت خرید تجهیزات برای سالن‌های سینمایی به قبل و بعد از برجام اشاره کرد و گفت: وضعیت خرید تجهیزات بعد از برجام بهتر شده است. هسته اصلی تجهیزات که موتور تولیدکننده تصویر است، متعلق به یک شرکت آمریکایی است که فقط به ۳ شرکت دیگر اجازه فروش داده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره آی‌مکس نیز گفت: دو موضوع مهم در این مورد وجود دارد ابتدا اینکه عرض و ارتفاع تصویر باید بالای ۲۵ متر باشد و دوم اینکه تجهیزات تصویر و پخش آن وارداتی و اختصاصی است که در رابطه با اندازه تصویر، هر سالنی می‌تواند با هزینه بیشتر این کار را انجام دهد، اما درباره وارد کردن تجهیزات ای‌مکس که فیلم‌های آن هم باید با همین فرمت باشند امکان ارائه آن در سینماهای کشور وجود ندارد.

وی افزود: شاید شرایط ایده آل نباشد، اما خبری از آن محدودیت‌های شدید قبل از برجام هم نیست.

در این مراسم مجید مسچی مدیرعامل موسسه سینماشهر، جلیل اکبری صحت، مشاور رئیس سازمان سینمایی، مهدی رنجبر، معاون سینمایی اداره فرهنگ استان فارس، مرتضی شایسته، حبیب اسماعیلی و کامران ملکی نیز حضور داشتند.


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ولی آبادان تاقبل ازانقلاب ازتعدد سینماها دراین شهرحرف اول رامیزد ولی افسوس! که اکنون دارای یک سینما میباشد ،متاسفانه دولت فقط کلان شهرهارامدنظرقرارمیدهد، آبادان بدست فراموشی سپرده شد!!!

    • بدون نام

      شهرستان خودتی اون‌موقع که شیراز شهر بود و پایتخت تو و شهرت کجا بودین یادت باشه شیرازی ها فقط شهر خودشون رو هنوز که هنوزه فقط شهر میدونن و بس البته شیرازی های اصل نه اینهایی که مهاجرت کردن از جاهای دیگه

    • فرزاد

      از کی تا حالا شیراز شده شهرستان

    • بدون نام

      خواهش میکنم متنی که فرستادم را بگذاریند.ممنون میشم.

    • بدون نام

      فعلا که سینما ها شد درامد زایی میلیاردی برای شما ومدیر های سینما ها اخه کجای دنیا داخل سینما ها تبلیغات میگذارند اون هم بیست دقیقه ..میدونید از این تبلیغات چقدر دارند در ماه سود میخورند

    • بدون نام

      لطفا این متن که الان فرستادم را بگذاریند .این بهتر است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج