جاباما
۵۸۳۴۲۶
۳ نظر
۵۰۰۴
۳ نظر
۵۰۰۴
پ

وام ضربتی ازدواج در پیچ اعتبار

در حالی که بانک مرکزی طرح ضربتی وام ازدواج را از ابتدای ماه جاری اجرا کرد و قرار بود صف ۵۰۰ هزار نفری دریافت‌کنندگان تسهیلات ازدواج شکسته شود، شواهد نشان می‌دهد بسیاری از بانک‌ها از اجرای این طرح امتناع می‌کنند.

جام جم: در حالی که بانک مرکزی طرح ضربتی وام ازدواج را از ابتدای ماه جاری اجرا کرد و قرار بود صف ۵۰۰ هزار نفری دریافت‌کنندگان تسهیلات ازدواج شکسته شود، شواهد نشان می‌دهد بسیاری از بانک‌ها از اجرای این طرح امتناع می‌کنند.

در بخشنامه طرح ضربتی وام ازدواج آمده بود متقاضیان وام ده میلیونی ازدواج می‌توانند بعد از ثبت نام در سایت بانک مرکزی و انتخاب یکی از بانک‌های ملی ایران، صادرات ایران، تجارت، ملت، سپه، رفاه کارگران، کشاورزی، مسکن، توسعه تعاون، قرض‌الحسنه مهر ایران و صندوق قرض‌الحسنه پارسیان نسبت به دریافت این تسهیلات اقدام کنند.

یارانه نقدی یکی از گزینه‌هایی بود که اعلام شد متقاضیان دریافت وام ازدواج می‌توانند از آن به عنوان ضمانت تسهیلات دریافتی استفاده کنند، به نحوی که اگر زوج‌ها مشمول دریافت یارانه هستند، همان به عنوان ضامن قرار خواهد گرفت. بانک مرکزی همچنین اعلام کرده بود اگر زوج‌ها در سامانه ازدواج، یک بانک مشترک را انتخاب کرده باشند، ارائه یک ضامن معتبر به شرطی که میزان حقوق دریافتی آن برای اقساط هر دو قرارداد زوجین پاسخگو باشد، کافی خواهد بود.

همچنین اگر متقاضی دریافت تسهیلات ازدواج، کارمند رسمی یا پیمانی دولت، نیروهای نظامی و انتظامی، نهادها و موسسات عمومی نظیر شهرداری و بنیاد، کمیته امداد و هلال‌احمر باشد، در صورت ارائه گواهی تعهد کسر اقساط از سازمان مربوط به همراه ارائه فیش حقوقی و حکم کارگزینی و در صورتی که مانده حقوق نامبرده کفایت کند، نیازی به اخذ ضامن نیست.
از دیگر امکاناتی که برای وام ازدواج در نظر گرفته شده بود، ضمانت یک نفر کارمند رسمی، پیمانی، بازنشسته دولت، نیروهای نظامی و انتظامی، نهادها و موسسات عمومی، کارگر یا کارمند شرکت‌های تولیدی ـ صنعتی بزرگ و فعال با ارائه آخرین فیش حقوقی و حکم کارگزینی بود. همچنین در این بخشنامه آمده بود: ضمانت یک نفر کاسب دارای پروانه کسب که در زمان اعطای تسهیلات دارای فعالیت اقتصادی باشد، برای ضمانت وام ازدواج کافی است.
سیدعلی‌اصغر میرمحمد صادقی، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی هم با تاکید بر اجرای قطعی تفاهم‌نامه بین بانک مرکزی و بانک‌های عامل این طرح و تسهیل در امر پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، گفته بود: بانک‌های عامل این طرح برای هر فقره وام ازدواج صرفا باید یک نفر ضامن معتبر اخذ کنند.

این طرح قرار بود طی دو ماه مرداد و شهریور ادامه داشته باشد. در ابتدای اجرای این طرح شاهد استقبال برخی بانک‌ها از این بخشنامه بانک مرکزی بودیم که خیلی زود به دست فراموشی سپرده شد و اکنون وقتی متقاضی به بانکی برای دریافت وام ازدواج مراجعه می‌کند عنوان می‌شود که کدام بخشنامه؟ طبق آن سهمیه‌ای که به بانک ما اختصاص دارد ما می‌توانیم پرداختی داشته باشیم.

آن روی سکه

کاظمی، یکی از متقاضیان تسهیلات ازدواج به خبرنگار ما می‌گوید: روند ثبت‌نام و دریافت وام ازدواج خیلی سخت است و بارها از دریافت آن منصرف شدم، اما به‌دلیل مشکلات مالی به‌ناچار تحمل می‌کردم. 12 اردیبهشت سال‌جاری برای ثبت‌نام تسهیلات ازدواج اقدام کردم که ابتدای مرداد اعلام شد با تقاضای اینجانب موافقت شده است.وی افزود: با شنیدن این خبر خوشحال به بانک تجارت محل سکونت خود واقع در شهر اندیشه مراجعه کردم، اما مسئولان شعبه باز هم من را ناامید کردند و گفتند احتمال دارد بین هفت تا هشت ماه پرداخت تسهیلات ازدواج به طول بینجامد.

این متقاضی تسهیلات ازدواج ادامه داد: برای این‌که بتوانم زودتر به این تسهیلات دست یابم به زادگاه خود در استان مازندران رفتم که بانک تجارت شعبه گلوگاه این استان نیز زمان پرداخت را شش ماه پیش‌بینی کرد. بعد از این ماجرا به بانک تجارت دیگری مراجعه کردم که بحمدالله قبول کرد در اسرع وقت آن را پرداخت کند و اکنون در حال پیداکردن ضامن هستم.
این متقاضی تسهیلات ازدواج تاکید کرد: البته هنوز واریزی در این بخش اتفاق نیفتاده و تنها گفتند بزودی پرداخت می‌شود. قبلا سفته 12 میلیون تومانی برای تسهیلات ده میلیون تومانی دریافت می‌شد اکنون سفته‌ها به مبلغ 15 میلیون تومان افزایش یافته که این روند باعث می‌شود هزینه دریافت تسهیلات ازدواج بیشتر شود.

بررسی‌های میدانی

خبرنگار جام‌جم برای بررسی روند پرداخت وام ازدواج، به شعب بانک‌های عامل سر زد. رئیس شعبه یک بانک خصوصی در پاسخ به این سوال که آیا بخشنامه بانک مرکزی اجرا می‌شود یا خیر، گفت: بله اما بانک‌ها مثل پدر برای دولت شدند. به این دلیل که هر جایی پول کم می‌آورد و قصد دارد نام خود را سر زبان‌ها بیندازد از نظام بانکی استفاده و تسهیلات تکلیفی را به بانک‌ها تحمیل می‌کند.

این رئیس شعبه افزود: اکنون بانک مرکزی اعلام کرده که از حساب یارانه به عنوان ضمانت برای وام ازدواج استفاده کنید اما مشکل اینجاست که میزان یارانه دو نفر کفاف یک قسط را هم نمی‌دهد و بانک دیرتر به منابع خود دست پیدا می‌کند از این‌رو ضامن را طلب می‌کند که با نارضایتی مشتریان روبه‌رو می‌شود.

رئیس یک شعبه دیگر بانک عامل هم با ابراز بی‌اطلاعی از بخشنامه طرح ضربتی پرداخت وام ازدواج گفت: شما این موضوع را از کجا آوردید؟ چنین بخشنامه‌ای وجود ندارد و هر بانک مطابق روال سابق، با توجه به سهمیه‌ای که دارد پرداختی‌های خود را انجام می‌دهد.

مسئول اداره تسهیلات یکی از بانک‌های دولتی نیز نسبت به اجرای طرح ضربتی وام ازدواج واکنش نشان داد و گفت: منابع زیادی در اختیار بانک‌ها نیست که بتوانند به صورت ضربتی آن را از چرخه مالی خود خارج کنند.

همچنین بررسی پرداخت وام ازدواج در بانک‌های عامل نشان می‌دهد برخی بانک‌ها از پذیرش یارانه نقدی به عنوان ضامن وام ازدواج، خودداری می‌کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • گل سرخ

      شب بخيرتابستون مردادماه۹۶تاکی مزاحمت تموم می شودازکله صبح تاگله سحریک قودوبازی می کن اکراون دست وارداشته اين يکی شروع کردداخل آپاتمون۵۴متربی روح جسم هوانداربايداعضابهاخرودبرسرماهاخالی کن اخبارداغ باتشکرتهران

    • گل سرخ

      چراچاب نشودچون عقلت کفتم اخبارداغ

    • ع، م

      هر چه خبر درباره وام ازدواج میگویید همش دروغ هستن، وام من الان روی بانک ملت است، میگه برای ضامن نه نظامی قبول است، نه بازاری، نه کارمند بانک، نه هم بازنشسته، بعدش هم خواستم کارت یارانه ام را بزارم برای ضمانت قبول نکرد، بانک ملی هم بهم گفته فقط باید سه تا کارمند حقوق بگیر همین بانک که حقوق شون بالای دومیلیون ونیم باشه، بهشون گفتم مگه طرح ضربتی نیست که شما داری این سخت گیری میکنید میگن مگه این پول مال دولت است که همینجوری وام بدهیم، بهم گفتن هر کی خبرها و طرح ضربتی را برای تو اعلام کرد یا گفته برای خودش گفته است، برو پیش همونها وامت را بگیر،چندتا ضامن هم بردم بانک ملت تاییدشون نکردن، تاریخ وامم همه 28 مرداد است، تازه بهم گفت ما برای انجام کارهای وام ازدواج فقط روزهای یکشنبه و سه شنبه مراجع کنید، حالا ما چکار کنیم با این شرایطی که بانک گفته است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج