۵۸۴۳۸۵
۲ نظر
۵۰۰۲
۲ نظر
۵۰۰۲
پ

ضرورت جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک برهوت

در سال‌های اوایل دهه ۸۰ خورشیدی و در زمانی که بیطرف و تیم قوی و پرکارش در وزارت نیرو بحران آب در آینده را در هر جایی فریاد می‌کردند، هنوز کمتر کسی واقعیت این بحران را لمس کرده بود. هر چند که به دلیل عملکرد صحیح کارگزاران در آن سالیان، بحران آب لااقل با عمق و گستردگی فعلی نبوده، اما این سخن مشهوری است که از مسئولان آن زمان وزارت نیرو نقل می‌شود «آب باید به مسأله اول کشور تبدیل شود!»

جلال‌الدین حجتی در روزنامه ایران نوشت: در سال‌های اوایل دهه ۸۰ خورشیدی و در زمانی که بیطرف و تیم قوی و پرکارش در وزارت نیرو بحران آب در آینده را در هر جایی فریاد می‌کردند، هنوز کمتر کسی واقعیت این بحران را لمس کرده بود. هر چند که به دلیل عملکرد صحیح کارگزاران در آن سالیان، بحران آب لااقل با عمق و گستردگی فعلی نبوده، اما این سخن مشهوری است که از مسئولان آن زمان وزارت نیرو نقل می‌شود «آب باید به مسأله اول کشور تبدیل شود!»
امروز اما همگان می‌دانند که اصلی‌ترین مسأله و بحران کشور، مسأله آب و معضلات همراه آن است. امری که می‌رود به درگیری‌های قومیتی و بخشی و حتی جنگ‌های منطقه‌ای بینجامد و به موضوعی امنیتی تبدیل شود.
کافی است که نگاهی به قصه پرغصه آب در این کشور بیندازیم و نیک بنگریم که دیگر آنچنان که سهراب می‌گفت، در باغچه‌های این سرزمین نمی‌توان نیلوفر کاشت و در حوضچه آینده، زندگی؛ تر شدنی پی در پی نخواهد بود. امروز آب در هزاران قدمی است و در انتهای راهی که تاکنون رفته‌ایم، آب در هزاران قدمی هم یافت نخواهد شد.
میزان متوسط منابع آب تجدید شونده در کشور از 130 میلیارد مترمکعب در سال، به 116 میلیارد مترمکعب طی سال‌های اخیر رسیده است. براساس آمارهای اعلامی، میزان مصرف آب سالانه در حدود 100 میلیارد مترمکعب است. یعنی در واقع ما سالانه حدود 40 میلیارد مترمکعب از آب‌های سطحی و 60 میلیارد مترمکعب از ذخایر پر ارزش آب‌های زیرزمینی را مصرف می‌کنیم وبه عبارت دیگر 86 درصد از آب‌های تجدید شونده در کشور عزیز ما مصرف و حساب آینده هم به آینده موکول شده است.
گویی ما صوفیان ابن الوقتی بوده‌ایم که فردا گفتن از شرط طریق‌مان نبوده است. چو فردا شود، فکر فردا کنیم. عمق فاجعه وقتی مشخص می‌شود که بدانیم این عدد 86 درصد استفاده از منابع آب تجدید شونده، باید حدوداً ۳۰ تا ۴۰ درصد باشد که حتی با هدفگذاری حداقلی صورت گرفته برای کشور، یعنی رقم 60 درصد نیز فاصله معناداری دارد.
این نحوه مدیریت منابع آب باعث شده است که از ۶۰۹ محدوده مطالعاتی آب‌های زیرزمینی در کشور، تنها در ۲۲۷ محدوده بهره‌برداری متعادل داشته و ۳۵۷ محدوده به دلیل بهره‌برداری‌های بی‌رویه در شرایط بحرانی و ۲۵ محدوده نیز فاقد پتانسیلی قابل توجهی هستند.
از طرف دیگر ایران در منطقه خشک و نیمه خشک جهان قرار گرفته و میزان بارش در ایران حدود یک سوم متوسط جهانی است. به این اضافه کنیم بهره‌برداری‌های بی مبالات و اتلاف منابع آب بسیار بیشتر از استانداردهای جهانی به دلیل بهره‌وری کم در بخش‌های کشاورزی و شهری را...
این گونه است که مطابق با مطالعه‌ای بین‌المللی اگر اقدامات فوری اصلاحی صورت نپذیرد، تا سال ۲۰۵۰ ایران تبدیل به یک منطقه خشک و برهوت خواهد شد. اکثر تالاب‌ها و منابع آبی خشک شده، دشت‌ها برهوت خواهد شد و فرونشست زمین وضعیت اسفباری به بار خواهد آورد. این شمایی کلی از وضعیتی است که بخش آب کشور دارد و از همین روست که رئیس دولت تدبیر و امید به فکر بهره‌گیری از فردی برای وزارت نیرو شده است که کارنامه هشت ساله وزارتش و شاخص‌های عملکردی دوران مسئولیتش نشان از این دارد که می‌تواند!
او تمامی مسائل آب را می‌شناسد و می‌تواند که با دیدی جامع‌نگر و با رویکرد حکمرانی خوب و با خط مشی عدالت محورانه و البته با همراهی تیمی قوی، چالاک و ریسک‌پذیر، موضوع آب را از موضوعی منطقه‌ای و قومی تبدیل به موضوعی ملی کند و در سند جامع مدیریت منابع آب ساماندهی‌اش کند، چنانچه یک بار کرده است.
او می‌تواند که این وضعیت بحرانی را طی سال‌های آینده به وضعیت تعادلی برساند و اخذ کننده تصمیمات سخت و سخت و سخت باشد. بیطرف می‌تواند! باید که همراهش شویم و پشتوانه‌اش باشیم. این شاید آخرین شانس خواهد بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      زمان وزارت دوران گذشته اقای بیطرف سدهای با بودجه های میلیاردی ساخته شد که بعدا معلوم گردید اون منطقه اصلا آبی وجود ندارد که پشت سد جمع شود جالبه که ایشون مجدد بعنوان وزیر نیرو معرفی شدند ....!!!!1

    • بدون نام

      به برهوت تبدیل شده خودتون خبر ندارین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج