۵۸۴۶۲۲
۵۰۲۹
۵۰۲۹
پ

آخر هفته، علیه اضافه وزن اقدام کنید

استراحت آخر هفته، برای هركسی معنایی دارد! با آنهایی كه پایان هفته را هم سالم زندگی می‌كنند و مراقب برنامه غذایی‌شان هستند، كاری نداریم. روی صحبت‌مان با آنهایی است كه یك و نیم روز پایان هفته را بی‌خیال سلامتی می‌شوند و زندگی را با سفره‌ای دیگر سپری می‌كنند!

هفته نامه همشهری شش و هفت - مهتاب خسروشاهی: استراحت آخر هفته، برای هركسی معنایی دارد! برای بعضی درخوردن، برای گروهی در خوابیدن، برای عده‌ای در تفریح و خوشگذرانی، برای گروهی دیگر در ورزش و برای عده‌ای هم در سرگرم شدن با سرگرمی‌های هنری- علمی، خلاصه می‌شود.
اما در همه این حالت‌ها، وجه مشترك و به قول معروف نخ تسبیح، خورد و خوراك است. به این دلیل كه اصلا بخشی از لذت زندگی در همین مساله خلاصه می‌شود. با آنهایی كه پایان هفته را هم سالم زندگی می‌كنند و مراقب برنامه غذایی‌شان هستند، كاری نداریم. روی صحبت‌مان با آنهایی است كه یك و نیم روز پایان هفته را بی‌خیال سلامتی می‌شوند و زندگی را با سفره‌ای دیگر سپری می‌كنند! ببینیم چربی و شكر كه مهم‌ترین عامل اضافه وزن هستند، ‌پایان هفته چطور گریبانگیرمان می‌شوند؟

آخر هفته، علیه اضافه وزن اقدام کنید

سریع پوست‌سازی كنید

از اول تا آخر هفته را سخت كار كرده و اصلا نخوابیده‌اید. در طول چند روز گذشته به‌قدری مضطرب بوده و استرس داشته‌اید كه احساس می‌كنید پوست‌تان تیره و كدر شده است. با این وضع باید آخر هفته مهمانی هم بروید. چه كنید تا پوست‌تان كمی آرام شده و رنگ باز كند؟

پف چشم

یكی از اثرهای شاخص خستگی، روی چشم‌هاست. پف كردن و سیاه شدن زیر چشم نشانه خستگی است. برای درمان این عارضه، دو عدد چای سبز كیسه‌ای را داخل یك لیوان آب‌جوش بگذا رید. 5دقیقه بعد لیوان را داخل یخچال بگذارید. وقتی خوب سرد شد، كیسه‌ها را روی چشم‌ها بگذارید. به‌مدت 20دقیقه دراز بكشید.

پف لب‌ها

داخل یك لیوان آب جوش، 3عدد توت‌فرنگی و یك قاشق چایخوری روغن نارگیل بریزید. لیوان را داخل یخچال بگذارید تا سرد شود. سپس پنبه دیسكی را داخل محلول فرو برده و روی لب‌ها بگذارید.

پف گونه‌ها

آب یك عدد لیموترش را بگیرید. سپس آن را با یك لیوان آب جوش و یك قاشق غذاخوری گلاب مخلوط كنید. بعد از 3دقیقه با كمك پنبه دیسكی محلول را روی پوست بمالید. هر 5دقیقه آن را تجدید كنید. بعد از 20دقیقه صورت را با آب سرد بشویید.

كدری پوست

برای رفع این مشكل، می‌توانید دو كار انجام بدهید. اول اینكه خیار را حلقه كرده و بعد از شستن پوست با آب سرد، آن را روی تمام سطح صورت بگذارید و به‌مدت نیم ساعت چشم‌ها را بسته و دراز بكشید. راه دوم رنده كردن خیار و مخلوط كردن آن با چند قطره آب لیموترش تازه و گلاب است. این مخلوط را روی صورت بمالید و به‌مدت نیم ساعت دراز بكشید و بعد صورت را با آب سرد بشویید.

بعد از یك همبرگر...

۴۰ دقیقه بعد

نیاز به غذای بیشتر

بعد از خوردن یك عدد همبرگر تقریبا بزرگ، باز هم احساس گرسنگی می‌كنید؟ كاملا طبیعی است به این دلیل كه تنظیم میزان قند خون‌تان به هم خورده است. ضمن اینكه احساس گرسنگی شما می‌تواند تا مدتی ادامه داشته باشد. با نخستین گازهایی كه به ساندویچ‌تان می‌زنید، انسولین خون پایین آمده و همین امر باعث تشدید گرسنگی می‌شود. بالا بودن میزان شربت ذرت در ساختار همبرگرها، میزان انسولین دستخوش نوسان شده و همین مساله نیاز به خوردن كاذب را در فرد ایجاد می‌كند. به همین دلیل بعد از خوردن ساندویچ خودتان به‌طور كامل، دوست دارید چند گاز هم به ساندویچ دیگران بزنید!

۶۰ دقیقه بعد

كند شدن روند هضم و جذب

به‌طور طبیعی برای هضم و جذب كامل غذا به ۲۴تا ۷۲ساعت زمان نیاز است، اما هضم همبرگر به زمان بیشتری نیاز دارد. به این دلیل كه چرب است و سه روز بعد هضم خواهد شد. هضم چربی‌های اشباعی كه ازطریق مصرف خوراكی‌های مختلف وارد بدن می‌شوند، ۵۱روز طول می‌كشد.
هرعدد همبرگر حاوی تقریبا یك و نیم گرم چربی اشباع است. مطالعات مختلف نشان می‌دهند دریافت چربی اشباع باعث آسیب‌های ناشی از گرفتگی رگ‌ها، اضافه وزن و چاقی مفرط به قلب می‌شود و در ضمن باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان و دیابت نوع دوم می‌شود. با همه این‌ها، نمی‌توان از خوردن همبرگر، آن هم در تعطیلات آخر هفته چشم‌پوشی كرد! بنابراین با فاصله زمانی طولانی، سراغ این خوراكی بروید.

۱۰دقیقه بعد

مغز ما خوردن غذای پركالری را ترجیح می‌دهد

زمانی كه گرسنه می‌شویم، مغز با ترشح هورمون‌هایی در بدن، درواقع خودش را آماده دریافت غذا می‌كند. به همین دلیل وقتی گرسنه هستیم، بیشتر به خوردن غذاهای چرب و پركالری گرایش داریم. یك عدد همبرگر متوسط حدودا ۵۴۰كیلوكالری انرژی دارد و خوردن آن، میزان قند خون را به شكل غیرعادی افزایش می‌دهد. مصرف غذاهای چرب و سنگین مغز و درنتیجه بدن را به خوردن غذای بیشتر تحریك می‌كند.
دلیل آن نیز ترشح تحریك‌كننده‌های عصبی مانند دپامین است. این هورمون و نظایر آن، احساس لذت و خوشحالی ناشی از خوردن در فرد ایجاد می‌كنند.این حالت را در افرادی هم كه از داروها یا خوراكی‌ها و نوشیدنی‌های مخدر استفاده می‌كنند می‌توان دید.

۲۰ دقیقه بعد

شكرهای اعتیادآور

شاید ندانید اما هر عدد همبرگر حاوی مقدار زیادی قند فروكتوز ناشی از وجود شربت ذرت در ساختار همبرگر و مقدار زیادی سدیم است. هردوی این افزودنی‌ها، اعتیادآور بوده و بعد از مصرف، بدن را به استفاده مجدد نیازمند می‌كنند. از سوی دیگر این افزودنی‌های مضر، باعث اضافه وزن، افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم و بیماری‌های قلبی- عروقی می‌شوند.

۳۰ دقیقه بعد

حمله سدیمی به بدن

هر عدد همبرگر ارائه شده در رستوران‌ها حاوی ۹۷۰میلی‌گرم سدیم است. این حجم بالای سدیم دریافتی باعث ایجاد احساس تشنگی شدید می‌شود.
این حالت‌ به نوبه‌خود باعث ایجاد حس گرسنگی كاذب شده و شخص را به خوردن مجدد تشویق می‌كند. نمك بالای این خوراكی‌ها باعث آسیب به كلیه‌ها می‌شود. به این دلیل كه كلیه برای دفع نمك اضافه باید فعالیت دوچندان انجام دهد. بالا رفتن میزان نمك در خون، قلب را به فعالیت بیشتر برای گردش خون سریع‌تر به سمت كلیه‌ها و دفع نمك اضافه تحریك می‌كند. پمپاژ كردن سریع خون توسط قلب، باعث بالا رفتن فشار خون و افزایش خطر بروز سكته قلبی و مغزی می‌شود.

نوشابه‌های شكری و بدن ما

نوشابه پرتقالی

بسته شكر: ۲۱بسته یك نفره

كالری:240كیلوكالری
یك عدد بطری با حجم 300سی‌سی

نوشابه ورزشی
بسته شكر: 12بسته یك نفره

كالری: ۱۲۵كیلوكالری

یك عدد بطری با حجم 300سی‌سی

نوشابه گازدار

بسته شكر: ۲۲بسته یك نفره

كالری: 240كیلوكالری

یك عدد بطری با حجم ۳۰۰سی‌سی

تحقیقات نشان می‌دهند كودكانی كه حجم بالایی نوشابه دریافت می‌كنند(۵بار در هفته)، ۳و نیم برابر بیش از كودكانی كه اصلا نوشابه نخورده و یا اینكه هر از گاهی نوشابه می‌خورند، درمعرض خطر ابتلا به اضافه وزن و چاقی مفرط قرار دارند.

كودكان 2تا 5سال به‌طور متوسط روزانه 124كیلوكالری انرژی از نوشیدن نوشابه دریافت می‌كنند. این مقدار برابر 7درصد از انرژی روزانه مورد نیز آنهاست.

حذف كردن همان یك عدد قوطی نوشابه مصرفی روزانه- در كودكانی كه هر روز نوشابه می‌خورند- و افزایش تحرك بدنی آنها به‌طور چشمگیری خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را كاهش می‌دهد.

۶۰درصد درصد خطر ابتلا به چاقی مفرط در كودكانی كه هر روز نوشابه می‌نوشند، افزایش می‌یابد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج