۵۸۶۸۹۲
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

راهبرد جدید واشنگتن در قبال کابل

راهبرد جدید آمریکا در قبال افغانستان، موضوع شماره یک بیشتر رسانه‌های جهان در روز سه‌شنبه بود. هر کدام از روزنامه ها، شبکه های خبری و تلویزیونی سعی کردند تا با آنالیز سیاست‌های ترامپ در قبال افغانستان، تحلیل اختصاصی خود را ارائه دهند.

مهدی دل روشن در روزنامه قانون نوشت: راهبرد جدید آمریکا در قبال افغانستان، موضوع شماره یک بیشتر رسانه‌های جهان در روز سه‌شنبه بود. هر کدام از روزنامه ها، شبکه های خبری و تلویزیونی سعی کردند تا با آنالیز سیاست‌های ترامپ در قبال افغانستان، تحلیل اختصاصی خود را ارائه دهند.
رویکرد رییس‌جمهور آمریکا نشان می‌دهد که این کشور ضمن تعهد پایدار به جنگ افغانستان، از پاکستان انتقاد کرده که پناهگاه‌های تروریستی را در خاک خود از بین نبرده است. مقام‌های دولت افغانستان به‌طور کلی از این راهبرد استقبال کرده‌اند. محمداشرف غنی، رییس‌جمهوری از دونالد ترامپ تشکر و قدردانی کرده است. دفتر غنی ابراز امیدواری کرده که این راهبرد زمینه بهبود زیرساخت‌های امنیتی و اقتصادی افغانستان را فراهم کند.

عبدا... عبدا...، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان عدم اعلام جدول زمانی در مبارزه با تروریسم را ستوده و گفته که این راهبرد نتیجه‌اي کوتاه‌مدت و بلندمدت دارد که باعث می‌شود نیروهای امنیتی افغانستان روی پای خود بایستند و معادله جنگ به نفع مردم و نیروهای امینتی افغانستان تغییر كند.
با این حال، عبدالسلام ضعیف، سفیر پیشین طالبان در اسلام‌آباد گفته است در حال حاضر طالبان بخشی‌هایی از خاک افغانستان را در کنترل خود دارند و آمریکا به جای جنگ با آن‌ها باید راهبرد صلح را در پی می‌گرفت. او افزوده است: فشار آوردن بر پاکستان، جنگ در افغانستان را تشدید می‌کند .

حمله به کابل پیش از سخنان ترامپ

درست لحظاتی پیش از سخنرانی دونالد ترامپ درباره راهبرد جدید آمریکا در افغانستان، کابل مورد حمله موشکی قرار گرفت. در جریان این حمله یک راکت به محله دیپلماتیک کابل اصابت کرد.

پلیس افغانستان شامگاه دوشنبه (۲۱ آگوست/ ۳۰ مرداد) اعلام کرد که یک راکت در نزدیکی کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان و دیگر ادارات دولتی و سفارتخانه‌های خارجی فرود آمده است.

هنوز از تلفات احتمالی انسانی یا خسارات وارده به ساختمان‌های دولتی یا سفارتخانه‌های خارجی در محله دیپلماتیک کابل گزارشی منتشر نشده است.

واکنش طالبان به سخنان ترامپ

طالبان ترامپ را تهدید کرده‌‌اند که تا آخرین نفس به جنگ ادامه داده وافغانستان را به گورستان آمریکايي‌ها تبدیل خواهند کرد. ترامپ با اعلام راهبرد جدید خود در افغانستان، بر جلوگیری از تسلط طالبان بر این کشور تاکید کرده بود.

رییس جمهور آمریکا در بخش دیگری از صحبت‌های خود بی‌آنکه به افزایش شمار سربازان آمریکایی یا به طول مدت ماموریت نیروهای نظامی این کشور در افغانستان اشاره‌ای کند گفته بود، خروج زودهنگام نیروهای آمریکایی باعث ایجاد شكافي خواهد شد که تروریست‌ها به سرعت آن را پر خواهند کرد.

حمایت مک کین از ترامپ

سناتور جان مک کین ، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا ، راهبرد جدید دونالد ترامپ در قبال افغانستان را ستود و آن را گامی بلند در مسير صحیح خواند.

از مشروعیت سیاسی طالبان

از سوی دیگر، تیلرسون ، وزیر امور خارجه آمریکا می گوید واشنگتن آماده کمک به حصول توافق صلحی میان شبه‌نظامیان طالبان و دولت افغانستان است که به مشروعیت سیاسی طالبان ختم شود.

وزیر امور خارجه همچنین گفت: هند شریک مهمی در تلاش برای تضمین صلح و ثبات در این منطقه خواهد بود و ما از نقش آن در حمایت از سیاست و مدرنیزه کردن اقتصادی افغانستان استقبال می‌کنیم.

راهبرد آمریکا در قبال افغانستان

نظامیان آمریکا از افغانستان خارج نخواهند شد. رییس‌جمهوری آمریکا دلیل آن را جلوگیری از قدرت گرفتن گروه‌های پیکارجو بيان کرد. او گفت بیرون رفتن آمریکا از افغانستان، این کشور را مثل دوران قبل از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ دچار هرج‌ومرج كرده و شكافي به وجود خواهد آورد که آن‌را تروریست‌ها پر خواهند کرد.آمریکا به حمایتش از افغانستان ادامه خواهد داد اما تعیین سرنوشت این کشور در اختیار مردم افغانستان خواهد بود. آقای ترامپ گفت: تعهد ما نامحدود نیست و حمایت ما یک چک سفید امضا نیست.
ترامپ گفت که دولت افغانستان باید در به دوش كشيدن بار مسئولیت نظامی، سیاسی و اقتصادی این کشور، سهم خود را ادا کند. او افزود که مردم آمریکا انتظار دیدن اصلاحات واقعی، پیشرفت واقعی و نتیجه واقعی را دارند. دونالد ترامپ گفت صبر ما نامحدود نیست. ما چشمان خود را باز نگه خواهیم داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج