۵۸۸۷۱۷
۲۱ نظر
۵۰۰۶
۲۱ نظر
۵۰۰۶
پ

شرایط واگذاری فرزند خوانده به «دختران مجرد»

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با بیان آنکه دختران مجرد بالای ۳۰ سال می‌توانند متقاضی دریافت فرزندخواندگی از مراکز سازمان بهزیستی باشند گفت: بر اساس قانون این دختران در رتبه دوم اولویت اخذ فرزندخواندگی قرار دارند به طوریکه زوجین بدون فرزند در رتبه اول اولویت، دختران مجرد بالای ۳۰ سال در رتبه دوم و زوجین دارای فرزند نیز در رتبه سوم اولویت قرار می‌گیرند.

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با بیان آنکه دختران مجرد بالای ۳۰ سال می‌توانند متقاضی دریافت فرزندخواندگی از مراکز سازمان بهزیستی باشند گفت: بر اساس قانون این دختران در رتبه دوم اولویت اخذ فرزندخواندگی قرار دارند به طوریکه زوجین بدون فرزند در رتبه اول اولویت، دختران مجرد بالای ۳۰ سال در رتبه دوم و زوجین دارای فرزند نیز در رتبه سوم اولویت قرار می‌گیرند.

محمد نفریه در خصوص دختران مجرد بالای ۳۰ سال که می‌توانند از مراکز بهزیستی فرزندانی را به سرپرستی قبول کنند گفت: قانون پیشین فرزندخواندگی مصوب سال ۱۳۵۳ بود که اوایل دهه هشتاد تیمی متشکل از سازمان بهزیستی، قوه قضاییه و سایر دستگاه‌های ذیربط نسبت به تدوین لایحه اصلاحی آن اقدام کردند.

وی ادامه داد: در سال ۸۳ این قانون اصلاح و لایحه اصلاحی آن تقدیم مجلس شد اما بعد از گذشت حدودا یک دهه در سال ۹۲ قانون «حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست» به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: هر چند قانون مصوب سال ۵۳ در زمان خودش قانون خوبی بود اما در طی زمان دیگر پاسخگوی نیازهای روز نبود به همین دلیل قانون جدید در ۳۶ ماده و ۱۷ تبصره به مجلس تقدیم شد و پس از تصویب برای اجرایی شدن به دستگاه‌ها ابلاغ شد.

نفریه ادامه داد: از جمله تغییرات این قانون آن بود که پیش از آن تنها زنان و مردانی که نمی‌توانستند صاحب فرزند شوند توانایی اخذ سرپرستی کودکان حاضر در مراکز بهزیستی را داشتند اما بر اساس ماده پنج قانون جدید کسانی که پنج سال از تاریخ ازدواج آنها گذشته باشد و از این ازدواج صاحب فرزند نشده باشند مشروط به آنکه حداقل یکی از زوجین بیش از ۳۰ سال داشته باشد، زوجینی که دارای فرزند بوده مشروط به آنکه حداقل یکی از آنها بیش از ۳۰ سال سن داشته باشد و همچنین دختران و زنان بدون همسر در صورتیکه حداقل ۳۰ سال سن داشته باشند. می‌توانند سرپرستی کودکان و نوجوانان حاضر در مراکز بهزیستی را بر عهده بگیرند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: دختران و زنان مجرد بالای ۳۰ سال تنها حق سرپرستی دختران را می‌توانند اخذ کنند.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: قانون اصلاحی مصوب سال ۹۲ دو آئین نامه داشت که آئین نامه‌های آن در اصل با وجود آنکه این قانون در سال ۹۲ به تصویب رسید، سال گذشته به تصویب رسیدند و ابلاغ شدند.

نفریه افزود: به این ترتیب هم اکنون با توجه به آنکه کمتر از یک سال از تصویب آئین‌نامه‌های اجرایی این قانون می‌گذرد نمی‌توان آمار دقیقی از خروجی این قانون اصلاحی ارائه داد. به همین ترتیب آخر سال جاری می‌توانیم آمار تعداد دختران مجرد بالای ۳۰ سالی که توانستند کودکان و نوجوانانی را به فرزندی قبول کنند اعلام کنیم.

وی تصریح کرد: اگرچه در بسیاری از استان‌ها از جمله استان‌های بزرگ همچون تهران، خراسان رضوی، اصفهان، استان فارس کودکانی را به دختران مجرد بالای ۳۰ سال واگذار کرده‌ایم اما آمار نهایی را پایان سال جاری می‌توان اعلام کرد.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: هر قانون جدیدالتصویبی تا بخواهد اجرایی شود و احکام آن در جامعه ساری شوند زمان می‌برد. برای مثال سال گذشته در راستای اجرای هر چه بهتر این قانون شش همایش منطقه‌ای و یک همایش سراسری با قضات سراسر کشور برگزار کردیم تا تغییرات این قانون به طور مشخص روشن و اجرایی شود.

نفریه ادامه داد: در حال حاضر بیشتر استان‌هایی که در آنها دختران بالای ۳۰ سالی وجود داشتند که متقاضی فرزندخواندگی بودند به ویژه استان‌های بزرگ مراحل واگذاری کودکان به آنها آغاز شده و تعدادی از این کودکان نیز به آنها تحویل داده شده است. اگرچه بر طبق اولویت هنوز هم قانون اولویت را برای متقاضیانی قرار داده که زوجینی هستند که صاحب فرزند نشده‌اند، هر چند دختران مجرد بالای ۳۰ سال اولویت بیشتری نسبت به زوجین دارای فرزند برای اخذ سرپرستی دارند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: البته اولویت‌بندی‌ها مشمول شروطی می‌شود. برای مثال کسانی که خودشان کودک را پیدا کرده باشند همواره در اولویت اول سرپرستی قرار دارند. اما در شرایط یکسان اولویت‌های مذکور مطرح است.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در ادامه تاکید کرد: دختران مجرد بالای ۳۰ سال همانند سایرین متقاضیان اخذ فرزندخواندگی تمام شرایط عامی که برای دیگر سرپرستان مطرح است برای آنها نیز در نظر گرفته می‌شود. از جمله تقید به انجام واجبات و ترک محرمات، عدم محکومیت جزائی موثر، تمکن مالی، سلامتی جسمی و روحی، عدم حجر، عدم اعتیاد به مواد مخدر، روانگردان‌ها و الکل، عدم ابتلا به بیماری‌های واگیر یا صعب العلاج، صلاحیت اخلاقی، اعتقاد به یکی از ادیان مطروح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ... از شرایط عمومی و اصلی اخذ فرزندخواندگی است.

نفریه در ادامه با بیان آنکه برخی از شرایط عمومی این قانون همچون تمکن مالی ممکن است با ابهاماتی روبرو باشد، تصریح کرد: تعیین تمکن مالی به دستورالعمل‌های اجرایی این قانون مرتبط می‌شود این در حالیست که موارد دیگری همچون سلامت روانی، صلاحیت اخلاقی و ... هم ممکن است ابهاماتی داشته باشند.

وی ادامه داد: اما در خصوص تمکن مالی منظور آن است که فرد متقاضی فرزندخواندگی دارای شغل و درآمدی ثابت بوده، بیمه داشته باشد و بتواند از پس هزینه‌های خود و کودک بر آید.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: افرادی که فرزندی را به سرپرستی می‌پذیرند باید تمام هزینه‌های فرزندخوانده را متقبل شوند. اگرچه در تبصره‌هایی چنانچه خانواده صلاحیت و شایستگی داشته باشند اما تمکن مالی نداشته باشند کودک به آنها واگذار خواهد شد و حتی می‌توان به آنها کمک مالی هم کرد.

نفریه در خصوص ازدواج دختران مجرد بالای ۳۰ سال پس از اخذ فرزندخوانده گفت: در صورت ازدواج دختران بالای ۳۰ سال باید همسر آنها نیز به ما معرفی شود و وی نیز روند صلاحیتش بررسی می‌شود تا در صورت تایید و داشتن صلاحیت فرزند مجددا به هر دوی آنها واگذار شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دولت به جای قانون وتبصره وغیره .... برای شرایط واگذاری فرزند خوانده گی تصویب کنه . به دونبال چرا این هم بچه ها به عنوان های مختلف در مراگز بهزیستی وجود دارد بکنه نقش بیکاری و فقر طبقاتی که بین مردم است کاری کنه . تازه وظیفه سام دهی مربوط به خودش .

      پاسخ ها

      • بانو

        فعلا که دارن جای بچه سگ و گربه به سرپرستی میگیرن!!

    • امینی

      خجالت بکشید....با این کارها صورت مسئله پاک نمیشه....امکانات ازدواج جوانان فراهم کنید....

    • گم نام

      ی قانونی درست کنید.بتونیم وام ازدواج را بگیریم .حقوق بگیر بانک مورد نظرپیدا نمیشه چک نداریم حاجی ضامن نداریم هفت خوان رستم باید بیاد لنگ پهن کنه.این نخی که به اسم وام ازدواج سرشو دادید دست جوانها اخرش میرسه به خودکشی کمی به فکر این جوانها باشید بعد نیست من نظر کردم که مسولین گرفتن وام ازدواج را کمی اسانتر کنند میرم دوتا بچه هم میارم تا شریک خوشبختی ما باشند .من یک ایرانی هستم ودر مملکت خودم کسی زبانم را نمیفهمد .نهایتا مرا راهنمایی کردن برم از مرد افغانی پول نزولی بگیرم .البته نه در افقانستان در همین ایران کشور خودم

    • بدون نام

      امکانات ازدواج چیه برادر من یه دختر 32 ساله هستم تحصیل کرده هستم درآمد خوبی دارم و توانایی این رو دارم که خرج و مخارج یه خانواده رو بدم چه رسه به یه بچه حاضر به ازدواج با پسرهای مفت خور امروزی نیستم که دیگه کم کم کار بجایی رسیده که زن ها باید مهریه و نفقه بدن به این مرد نما ها دیوانه نیستم که خودم رو گفتار یک به اصطلاح مرد پر مدعا و از خود راضی کنم اقدام کرد

      م که یک دختر بگیرم و زندگیم کامل بشه همین و بس دیگه قرار نیست دخترا برای یه سایه بالا سر زندگی شون رو تباه کنن به امید روزی که هیچ زنی فقط به دلیل سایه بالا سر داشتن تن به اسارت ندن و اگه ازدواجی هست فقط به خاطر کامل شدن و رسیدن به آرامش هر دو طرف باشه

      پاسخ ها

      • 09171276458

        حالا کو خواستگار

      • بدون نام

        حرفات عالی بود عزیزم ، همیشه موفق باشی

    • بدون نام

      با این کار میخان هم دخترایی که واسه شرایط بد بی کاری و بی پولی پسرا مجرد موندن رو سرگرم کنن هم مخارج خودشونو کم کنن . کاش به جای اینا یه کاری میکردن که به خاطر شرایط بد اقتصادی خیلی از این بچه ها بی خانمان نشن که بعد بخوان مسوولیتشونو بدن به دخترای مجرد

    • بدون نام

      واسه خانم هایی که فقط به خاطر بچه ازدواج میکنن قانون خوبیه و امیدوارم مادران خوبی برای فرزندشون باشن .

    • مهدئ

      من حاظرم پسر خوانده یکی ازین 30ساله ها بشم:)

    • بدون نام

      دستتون درد نكنه كه به اين ترتيب دختراي بالاي سي سال رو از ليست جوانان در انتظار ازدواج خط مي زنين و از تعداد افرادي كه در قبال ازدواجشون مسووليت داريد، كم مي كنين!

    • سحر

      من یک دختر سی و یک ساله ام. نتونستم ازدواج کنم. این جوری صاحب بچه میشم. خیلی خوبه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سحر خانم 31 سال تازه آغاز جوونیه. شما حتماً امکان ازدواج را خواهی داشت. برای تصمیم گیری عجله نکن، خدا خیلی بزرگه

    • بدون نام

      سیاست کثیفیه

    • بدون نام

      چیتون کارشناسی هس که این باشه....... 29 نباشه ها! سی باشه! حالا این داستان سی چیه؟ برا متاهلام گفتید سی! قشنگگگگ به سبک صحرای عربستان فکر و تصمیم میگیرید.

    • بدون نام

      چقدر عالی اگه شرایط زیاد سخت نباشه من خودم هم یکی از متقاضی ها هستم یه زندگی راحت و بی دغدغه یه مادری که که میتونه بدون هیچ ناراحتی و اعصاب خوردی همه توانش رو برای بزرگ کردن بچه بکار بگیره این یعنی یه زندگی عالی آرامش و خوشبختی

    • Anna

      خبه خبه همینمون مونده :/

    • بدون نام

      اونی که در جواب من گفته حالا کو خواستگار باید خدمتت بگم خیلی از پسر های الان در به در دارن دنبال زنی میگردن كه خرجشون رو بده یعنی ریخته ها از این جور مفت خور ها واقعا ندیدی یا خودتون رو میزنید به اون راه البته اگه میگفتی کو مرد اون وقت باهات موافق بودم

    • بدون نام

      وا مگه سی سالگی سنی هستش که دیگه از بچه آوری و شوهر کردن ناامید بشه آمدم؟؟ باید میزدن ۴۰ سال و بیشتر..والا برای دخترای تحصیل کرده و شاغل تازه ۳۰ اول موقعیت های ازدواجه

    • بدون نام

      وای راس میگه من سی سالمه اینقدر ازین خواستگارای با حقوق پایین دارم میترسم راشون بدم اصلا انتظار دارن تو خرج زندگی‌رو بدی

    • مهسا

      خیلی خوبه. منم ۳۱ سالمه. یه بار ازدواج کردم جدا شدم چون شوهرم خواجه بود پول و شغل هم نداشت. ولی من اپارتمان دارم کار دارم درامد دارم پول پس انداز دارم که ازش سود بانکی خوبی دارم. خواستگار بدرد بخور ندارم. واقعا درسته. الان مردا دنبال زنی هستن که اویزونش بشن و به پول برسن. منم تصمیم دارم شرایط مالیمو در چند سال اینده قوی تر کنم و برای گرفتن بچه اقدام کنم. اینطوری هم من هم اون زندگی بهتری داریم. و بعد مرگم هم ورثه دارم. چون حداقل ۵۰۰ میلیون دارایی ازم میمونه و نمیخام به جیب دولت مفت خور بره.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج