۵۸۸۷۵۰
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

وزیر پیشین ارشاد: مملکت را با حکومت محلی نمی‌توان اداره کرد

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تودیع خود، گفت: ما نمی‌توانیم شعارها و هرچه را که فکر می‌کنیم درست است، به جامعه القا کنیم. نظام سلیقه‌ای باید جمع شود. من در این مدت کوتاه، در مقابل مخالفت‌ها ایستادگی کردم.

خبرگزاری ایسنا: وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تودیع خود، گفت: ما نمی‌توانیم شعارها و هرچه را که فکر می‌کنیم درست است، به جامعه القا کنیم. نظام سلیقه‌ای باید جمع شود. من در این مدت کوتاه، در مقابل مخالفت‌ها ایستادگی کردم.

سیدرضا صالحی امیری - وزیر پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - در مراسم تودیع خود که امروز (شنبه، چهارم شهریورماه) در تالار وحدت برگزار شد، اظهار کرد: بگذارید چند جمله را خلاصه عرض کنم؛ باور دارم که دستگاه بزرگ فرهنگی برای حرکت به سوی آینده، به یک رویکرد همه‌جانبه‌نگر و استراتژیک نیاز دارد. ما نمی‌توانیم جامعه را به‌شکل سلیقه‌ای اداره کنیم. برای تداوم نظام فرهنگی، به سازوکاری به نام نقشه راه، چشم‌انداز و برنامه عملیاتی که یک ضرورت حیاتی است، نیازمندیم.

او ادامه داد: من سعی کردم این برنامه‌ها را در دوران تصدی خودم در وزارت ارشاد دنبال کنم و اولین مجله «چشم‌انداز سینمای ایران» را تهیه کردم.

صالحی امیری در بخش دیگری از سخنانش، اظهار کرد: عبور از سطح به عمق، یک نقطه کلیدی دیگر است. عبور از مناسک به معرفت و همچنین از تکرار عادت به خلاقیت، عبور از بایدها به باورها، عبور از نظام رسمی به صنفی، عبور از مونولوگ به دیالوگ، عبور از جزایر مستقل و از نظام بسته به نظام باز، عبور از نگاه کوتاه و همچنین عبور از نظام کارگزار به سیاستگذار باید به سیاست تبدیل شود. وزارت ارشاد، سیاستگذار است نه کارگزار و دستگاه حکومتی باید آن را اصلاح کند.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در دوره چهار ساله به همت آقای جنتی - وزیر سابق ارشاد - و تلاش‌هایی که من به سرعت دادن این مسیر انجام دادم، هدف این بود که کارها به نهادها واگذار شود و بپذیریم که وزارت ارشاد در دهه‌های آینده باید سیاستگذار خوبی باشد. امروز خانه سینما در جامعه می‌درخشد و صندوق هنر که معیشت و سلامت هنرمندان را دارد، به اهالی آن واگذار شده است. همچنین نمایشگاه بین‌المللی کتاب به اهالی فرهنگ واگذار شد. وزارت ارشاد در دهه چهارم باید سیاستگذار باشد نه کارگزار.

وی بیان کرد: نمی‌توان مملکت را با حکومت محلی اداره کرد؛ بعد از مشکلی که برای هنرمند عزیز کشور، آقای ناظری - خواننده - در خراسان پیش آمد، من به سران سه قوه نامه نوشتم تا جلوی این اتفاق گرفته شود. مجرای کاری ما براساس تشدید جامعه نبود، بلکه براساس مقاومت بود. باید بدانیم اداره کشور فقط با یک دولت مرکزی ممکن است و لاغیر.

صالحی امیری گفت: باید بپذیریم مرجع فرهنگی کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. نظر همه، محترم است و باید در نظام فرهنگی، یک الگو به نام انسجام فرهنگی را بپذیریم و این انسجام فرهنگی توسط دستگاه نظام فرهنگی، یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هدایت شود. برای کار فرهنگی باید محیط فرهنگی، آرام باشد. من در دوران تصدی خود در وزارت ارشاد به ۲۶ استان سفر کردم و از همه مسئولان و نمایندگان ولایت فقیه در استان‌ها خواستم که بگذارند نظام فرهنگی حاکم و اوضاع فرهنگ، آرام باشد.

وزیر پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که راه نجات کشور، گفت‌وگو است، اظهار کرد: ما باید از دوران تخریب،‌ انگ‌زنی و شایعه عبور کنیم. باید گفت‌وگوی فرهنگی در کشور شکل بگیرد. ما در همین مجموعه، گفت‌وگو با اصحاب فرهنگ را شروع کردیم. باید فضای گفت‌وگو را آماده کنیم که همه بدانند در این سرزمین، حق دارند و حق مطلق وجود ندارد. همه اقوام حق حیات دارند و ما نمی‌توانیم یک‌تنه دیگران را شبیه خودمان کنیم، زیرا شبیه‌سازی فرهنگی در دنیای امروز غیرممکن است. این دولت از مردم رأی گرفته است. بنابراین باید گفتمان اعتدال فرهنگی، به رسمیت شناختن عقلانیت، انسجام و دیانت فرهنگی را بپذیریم، زیرا این نوع گفتمان، در ذیل گفتمان مقام معظم رهبری است.

صالحی امیری بیان کرد: من تلاش کردم در این دوران، با وفاق درون‌سازمانی و هم‌اندیشی با اصحاب هنر و فرهنگ و رویکرد اخلاق‌مداری، قطار بزرگ فرهنگ و ارشاد را در مسیری پرتلاطم به حرکت درآورم و آن را به آقای عباس صالحی واگذار کنم. خداوندا تو شاهد هستی که به‌دنبال نام نبوده و نیستم و به‌عنوان یک خادم در خدمت خانواده بزرگ فرهنگ هنر هستم و خواهم بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج