۵۹۱۷۶۰
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

طلا در مسیر صعود

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار برای نخستین بار در ۵ سال گذشته به حدود ۱۲۳ هزار تومان رسید رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان طلا و جواهر در پاسخ به «شهروند»: تاثیر تصمیم اخیر بانک مرکزی در بازار طلا بیش از طوفان هاروی بود

روزنامه شهروند: قیمت هر گرم طلای ١٨ عیار برای نخستین بار در ٥ سال گذشته به حدود ١٢٣ هزار تومان رسید رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان طلا و جواهر در پاسخ به «شهروند»: تاثیر تصمیم اخیر بانک مرکزی در بازار طلا بیش از طوفان هاروی بود.
طلا بعد از ٥‌سال دوباره رکورد زد. آن‌گونه که رئیس اتحادیه طلا و جواهر می‌گوید؛ قیمت هر گرم طلای ١٨عیار برای نخستین‌بار در ٥‌سال گذشته به حدود ١٢٣‌هزار تومان رسید. با وجود افزایش ١٠‌هزار تومانی بهای هر گرم طلا در یک‌ماه گذشته، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر معتقد است که رشد بهای طلا به همین‌جا ختم نمی‌شود و روند صعودی قیمت‌ها در ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.
محمد ولی درحالی‌ که به فروشندگان طلا توصیه می‌کرد دست از فروش بردارید و سرمایه‌داران را به خرید هرچه زودتر طلا تشویق می‌کرد، به «شهروند» می‌گوید: تصمیم اخیر دولت در رابطه با کاهش نرخ سود سپرده تقاضا در بازار را بشدت افزایش داده و همین مسأله خود به بالارفتن قیمت‌ها دامن زده است.
او البته اتفاقات سیاسی در بازار جهانی را از دیگر عوامل رشد قیمت طلا دانسته و توضیح می‌دهد که روز سه‌شنبه، با افزایش تنش‌های برآمده از آخرین پرتاب موشک کره‌شمالی، بازار سهام جهانی عقب‌نشینی کرد. حال آن‌که به دلیل افزایش نگرانی سرمایه‌گذاران، قیمت جهانی طلا، به‌عنوان کالایی که همیشه بازار نسبتا امن‌تری دارد، افزایش یافت.
طوفان‌ هاروی از دیگر عوامل تأثیرگذار بر افزایش قیمت طلاست که این فعال صنفی بدان اشاره کرده و ادامه داد: این طوفان آن‌قدر در اقتصاد منطقه آمریکا اثر گذاشته که ارزش دلار تضعیف شده است و از طرفی چون این طوفان در تگزاس اتفاق افتاده، باعث شده خیلی از شاخص‌های ارزش سهام در آن منطقه بشدت کاهش پیدا کند.
طوفان بخشنامه بانک مرکزی
اما درحالی برخی از رسانه‌ها طوفان آمریکا را اصلی‌ترین جهش قیمت طلا عنوان می‌کند که رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر معتقد است؛ طوفان بخشنامه بانک مرکزی تأثیر بیشتری بر رشد قیمت‌ها داشته است. به‌طوری که تأثیر تصمیم اخیر، تأثیر حدود ٦٠‌درصدی را در رشد قیمت‌ها داشته، درحالی که تنش‌های آمریکا و کره‌شمالی و طوفان ‌هاروی هر دو حدود ٣٠ الی ٤٠‌درصد در رشد قیمت‌ها تأثیر داشته‌اند.
رکوردزنی غیرمنتظره طلا و احتمال آغاز حرکت نقدینگی تورم‌زا
در روزهای اخیر و همزمان با اجرای طرح بانک مرکزی درخصوص کاهش دستوری نرخ سود بانکی بازار طلا با افزایش قیمت غیرمنتظره مواجه شده است. یک هفته قبل پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی در یک نشست خبری غیرمنتظره خبر از بخشنامه جدید این بانک داد که براساس آن بانک ملزم می‌شوند از ١١ شهریور نسبت به رعایت نرخ سود سپرده یک‌ساله ١٥‌درصد اقدام کنند.
در شرایط فعلی بانک‌ها با نرخ‌های سودی بالای ٢٠‌درصد اقدام به جذب سپرده می‌کنند و به این ترتیب یک رقابت منفی در بانک‌های خصوصی و دولتی برای جذب سپرده ایجاد شد. درحال حاضر نقدینگی کل بیش از ١٣٠٠‌هزار ‌میلیارد تومان است که حدود ٥٠٠‌هزار ‌میلیارد تومان آن مربوط به حساب‌های کوتاه‌مدت و تقریبا عددی به همین میزان نیز در حساب‌های بلندمدت قرار گرفته است.
با ابلاغ بخشنامه «سفت و سخت» بانک مرکزی، سپرده‌های کوتاه‌مدت در معرض بیشترین تغییر قرار خواهد گرفت و با اعمال نرخ ١٠‌درصدی برای این سپرده‌ها، به نظر می‌رسد بایستی منتظر حرکت جهنده نقدینگی موجود به سمت سایر بازارها باشیم.
این درحالی است که بسیاری از کارشناسان بازار ارز را به‌عنوان نخستین بازار پذیرای نقدینگی جدید ناشی از خروج سپرده از بانک‌ها ارزیابی می‌کردند اما گویا بازار رخوت‌زده طلا و جواهر به یکباره شاهد افزایش قیمت غیرمتعارف بوده است.
روز گذشته بنا بر اعلام رئیس اتحادیه طلا و جواهر هر گرم طلای ١٨عیار با قیمتی بیش از ١٢٠‌هزار تومان در بازار تهران خریدوفروش شده که این قیمت در ٥‌سال گذشته یک رکورد محسوب می‌شود.
هرچند برخی کارشناسان و فعالان اقتصادی طوفان اخیر آمریکا و تحولات اقتصادی پیرامون آن را به‌عنوان مهمترین دلیل افزایش یکباره قیمت جهانی طلا و به‌تبع آن رشد قیمت در بازارهای تهران ارزیابی می‌کنند اما نمی‌توان موضوع حرکت نقدینگی از بازار پول به بازار طلا و جواهر را نادیده گرفت.
به گفته کارشناسان، بالارفتن ارزش یورو در مقابل دلار باعث شده که ارزش دلار کاهش پیدا کند و در نتیجه قیمت طلا با توجه به کاهش ارزش دلار بالا رفته است و به بیش از ١٣٢٢دلار رسیده است. از سوی دیگر، طوفان اخیر آن‌قدر در اقتصاد منطقه آمریکا اثر گذاشته که ارزش دلار تضعیف شده است و از طرفی چون این طوفان در تگزاس اتفاق افتاده، باعث شده خیلی از شاخص‌های ارزش سهام در آن منطقه بشدت کاهش پیدا کند.
طوفان آمریکا درحالی به‌عنوان دلیل جهش قیمت طلا مطرح شده است که طوفان بخشنامه بانک مرکزی باعث شده بانک‌ها برای جذب هرچه بیشتر سپرده در مدت تعیین شده به تکاپو بیفتند. رشد نقدینگی در ٤‌سال اخیر به قدری گسترده بوده که یکی از چالش‌ها و دلایل پیش روی بانک مرکزی برای کاهش محتاطانه نرخ سود احتمال برون ریزی اثرات ناشی از حرکت نقدینگی موجود در سپرده‌ها بوده است.
به‌هرحال بانک مرکزی بعد از یک تلاش ناموفق در ‌سال ٩٤ این‌بار تصمیم گرفت به هر شکل ممکن نرخ سود سپرده یک‌ساله ١٥‌درصد را در نظام بانکی تثبیت کند. اعمال سیاست‌های پولی به‌عنوان یکی از مهمترین ابزارهای اصلی و اساسی دولت در اصلاح شاخص‌های اقتصاد کلان به شمار می‌رود که با نظارت بر بهره بانکی و عرضه پول سروکار دارند. بنا بر اختیارات بانک مرکزی تغییر در نرخ سود بانکی ازجمله ابزارهایی است که بانک مرکزی برای اجرای سیاست پولی استفاده می‌کند.
درحال حاضر به نظر می‌رسد برخلاف انتظارها نقدینگی موجود در بانک‌ها خیلی زود شروع به حرکت در بازارهای دیگر کرده است و شاید پیش‌بینی اثرات تورمی ناشی از طوفان حرکت نقدینگی در بازار ارز امروز جای خود را به کابوسی در بازار رکود زده طلا و جواهر داده است.
با وجود این‌که قیمت هر گرم طلای ١٨ عیار از حدود ١١٣‌هزار تومان در یک ماه به حدود ١٢٣‌هزار تومان رسیده اما این فعال صنفی از فاصله قیمت طلا با بهای واقعی آن سخن می‌گوید و معتقد است این روند افزایشی در ماه‌های بعد نیز ادامه خواهد داشت. هرچند که از ‌سال ٩٠ به بعد به دلیل رکود حاکم در اقتصاد قیمت طلا تقریبا ثابت بوده و در بسیاری موارد روند نزولی به خود گرفته اما پیش‌بینی می‌شود که طی ماه آینده‌های شاهد روند رو به رشد قیمت‌ها باشیم.
حرکت سینوسی در بازار طلا با کاهش قیمت‌ها
بازارهای سکه، ارز و طلا مجددا دستخوش تغییر شد و صرافان ارز و سکه دیروز (چهارشنبه) هر دلار آمریکا را با ٤٦ ریال افزایش قیمت در مقایسه با دیروز، ٣٨‌هزار و ٦٥٦ ریال و هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید را با ٧٩‌هزار ریال افت بها ١٢‌میلیون و ٢٣٢‌هزار ریال فروختند.
در میان بازار طلا، هر اونس طلا برای معاملات در بازارهای جهانی بیش از ۱۰ دلار کاهش قیمت داشته و بیش از ۱۳۱۱ دلار عرضه می‌شود. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ١٢٣‌هزار تومان مبادله شد، هر مثقال طلا ۵۳۱‌هزار تومان قیمت خورد.
همچنین در بازار سکه، سکه تمام طرح جدید یک‌میلیون و ۲۲۴‌هزار تومان قیمت دارد که ۷۰۰۰ تومان نسبت به دیروز ارزان شده است. نیم سکه نیز با ٢٠٠٠ تومان کاهش ۶۵۲‌هزار تومان و ربع سکه با ۲۰۰۰ تومان افزایش ۳۸۱‌هزار تومان عرضه می‌شود.
در بازار ارز نیز دلار با ۱۴ تومان افزایش ۳۸۷۲ تومان، یورو با ۲۸ تومان افزایش ۴۷۳۴ تومان، پوند انگلستان با ۲ تومان افزایش ۴۹۹۳ تومان و لیر ترکیه با ۲ تومان ۱۱۶۱ تومان فروخته می‌شود. دلار مبادله‌ای نیز ۳۳۱۶ تومان از سوی بانک مرکزی قیمت‌گذاری شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این تحلیل محلیلا واسه پولداراس ماروچه به این حرفا انگاردلارامون معطل اینن تبدین به طلا بشن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج