جاباما
۵۹۳۷۷۵
۷ نظر
۵۰۱۵
۷ نظر
۵۰۱۵
پ

بانک‌ها کاهش نرخ سود را جدی نمی‌گیرند

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است سابقه تاریخی تصمیمات بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی نشان می‌دهد که بانک‌ها این دستورالعمل‌ها را خیلی جدی نمی‌گیرند.

خبرگزاری ایسنا: عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است سابقه تاریخی تصمیمات بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی نشان می‌دهد که بانک‌ها این دستورالعمل‌ها را خیلی جدی نمی‌گیرند.

مجیدرضا حریری گفت: اولین موضوعی که همگی بر آن اتفاق نظر دارند این است که‌ نرخ سود سپرده و نرخ سود تسهیلات بانکی در ایران بالاست اما باید پرسید که آیا راه حل آن دادن چنین دستورهایی از طرف بانک مرکزی است؟ یعنی آیا می‌توان به بانک‌ها ابلاغ کرد سودها را پایین بیاورند؟

وی با بیان اینکه روش دستوری برای کاهش نرخ سود سپرده‌ها جواب نمی‌دهد، ادامه داد:‌ خیلی معتقد نیستم که با کاهش نرخ سود بانکی، پول‌های مردم از بانک‌ها خارج یا باعث ایجاد نقدینگی سرگردان می‌شود. می‌توان گفت مردم پس اندازهایشان را از حالتی که سپرده بانکی است به کالاهای دیگری که قابلیت نقد شوندگی است تغییر می‌دهند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین عنوان کرد: به نظر نمی‌رسد با کاهش نرخ سود سپرده‌ها در بازار مسکن اتفاق خاصی بیفتد و شوکی را در این بازار مشاهده کنیم، چرا که هم در بخش مسکن‌های لوکس و هم در بخش مسکن‌های اقشار کم درآمد عرضه بیش از تقاضاست.

حریری درباره اینکه تا چه میزان سیاست جدید بانک مرکزی مبنی بر پایین آوردن نرخ سود بانک‌ها اجرایی خواهد بود؟ تصریح کرد: این سیاست به این منظور طراحی شده است که سود سپرده‌ها پایین آید و سرمایه‌های خرد تجمیع و در نهایت تبدیل به رونقی برای تولید شود. اما سابقه تاریخی چنین تصمیماتی نشان می‌دهد که بعد از چند وقت این تصمیات خیلی جدی گرفته نمی شود و هر باری که این تصمیات گرفته می‌شود بازه زمانی جدی نگرفتن آن کوتاه‌تر می‌شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد:‌ دفعات قبل که این تصمیم گرفته شد یکی - دو سال طول می‌کشید تا اجرایی نشود و اکنون این بازه زمانی به چند ماه رسیده است. مسابقه جذب سرمایه که هفته گذشته شاهد آن بودیم نشان می‌دهد کمتر کسی بخش‌نامه بانک مرکزی را جدی گرفته است. اگر این تصمیم جدی بود و زمینه واقعی داشت هیچ بانکی در هفته گذشته نمی آمد سرمایه مردم را با نرخ‌های ۲۲ و ۲۳ درصد جذب کند. به نظر می‌رسد بانک ها این بخش‌نامه جدید بانک مرکزی را خیلی جدی نگرفته‌اند، چرا که فکر می‌کنند نمی‌توانند منابع مالی‌شان را با سود ۱۸ درصد تامین کنند. از سوی دیگر هم صندوق‌هایی داریم که با سود ۲۳ و ۲۴ درصد فعالیت می‌کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دمشون گرم..چون میدونن این دستور عمل پفکی و کارشناسی نشده بوده

    • ایرج جعفری سیدآبادی

      اگر پشت پرده چنین تصمیمی کمک به بالا رفتن نرخ ارز(دلار) .. مثل همیشه!! نباشد و واقعا هدف رونق تولید و سرمایه گذاری ها باشد پس چرا اینهمه مانع بر سر راه تولید قرار دارد؟ که دوابط و رشوه گیری از مهمتربن آنها هستند ..
      بی ارزشتر شدن پول ملی و بالاتر رفتن قیمت ارز چیز دیگری میگویند

    • بدون نام

      فکر کنم فقط برا من دربدر جدی گرفته

    • بدون نام

      سلام همین کارهارا میکنین که مردم بیچاره مجبور میشن برای یه ذره سود بیشتر پول هایشان را یپردن به بانک فرش کرمانشاهان وم.م که پول هایشان را باد فنا ببره.

    • بدون نام

      سلام، سیف دی
      گر پیر شده وناتوان وقدرت پیگیری را کاملاً از دست داده، میبایستی از یک فرد جوان واینکاره استفاده کرد، خودش باید شهامت داشته باشد و واگذار نماید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سیف کیه

    • بدون نام

      شاه میبخشه شاقلی نميذاره بابا مردم واقعا با این سودهای بانکی زخمهاي زندگی شون رو درمون میکردند اینقدر الکی کارشناسی نکنند اگه راست ميگفتند با همون پولهاي که تو بانک مردم گذاشتن و دراختيارشون هست تولید و کارهای دیگر کنند پیر مرد پیرزنی که توان این رو ندارند پولشان رو تو کارهای اقتصادی بذارند خود بانکها و دولت با تدبیر ودرایت باید از این پول استفاده کنند متاسفم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج