جاباما
۵۹۷۱۹۳
۵۰۲۰
۵۰۲۰
پ

محمود گبرلو: رسانه ملی، پنهان‌کاری نکند

رسانه ملی پشتوانه فرهنگ و هنر این کشور است و باید به طور جدی به این اخبار بپردازد و از پنهان‌کاری ‌و سیاسی‌بازی فاصله بگیرد.

محمود گبرلو درباره‌ی نقش رسانه‌ها و خصوصا صداوسیما در انعکاس قابل قبول افتخارات فرهنگی کشور در عرصه‌ی بین‌الملل، گفت: رسانه ملی پشتوانه فرهنگ و هنر این کشور است و باید به طور جدی به این اخبار بپردازد و از پنهان‌کاری ‌و سیاسی‌بازی فاصله بگیرد.

این مجری منتقد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نقش رسانه‌ها در عرصه‌ی فرهنگ بیان کرد: رسانه‌ها در شرایطی که سینمای ایران با شرایط حساسی در عرصه سیاسی و فرهنگی روبه‌رو است، می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای در سرنوشت یک اثر و جریان فرهنگی داشته باشند.

او ادامه داد: برخی بر اثر کژاندیشی و ساده‌اندیشی حضور سینمای ایران در عرصه بین‌الملل را به طور کلی نفی می‌کنند؛ در حالی که طبق فرموده مقام معظم رهبری حضور عزتمندانه در عرصه‌های جهانی مانند عرصه سیاست و فرهنگ باعث افتخار ایرانیان است.

این مجری با اشاره به نظر برخی مخالفان حضور ایران در عرصه‌های بین‌المللی اظهار کرد: متأسفانه برخی مخالفان، عزتمندانه بودن را در حرف‌ها و نظریه‌های خود نمی‌آورند، به دلیل اینکه منافع آن‌ها ایجاب نمی‌کند؛ در صورتی که اگر در عرصه جهانی حضور عزتمندانه داشته باشیم، رسانه‌ها باید اعلام و تبیین کنند.

گبرلو با بیان اینکه چند سال قبل از حضور سینمای ایران در عرصه بین‌المللی خبری نداشتیم، ادامه داد: شاید سال‌های گذشته خبرهای مربوط به حضور سینمای ایران در عرصه بین‌الملل مطابق با واقعیت به گوش ما نمی‌رسید اما امروزه رسانه‌ها شفاف شده‌اند؛ بنابراین اطلاعات دقیقی درباره حضور آثار هنری بخصوص سینمای ایران در عرصه جهانی به گوش ما می‌رسد که با این اطلاعات می‌توانیم قضاوت درستی درباره کیفیت فیلم‌ها داشته باشیم.

این روزنامه‌نگار افزود: اگر زمانی حضور ما در عرصه بین‌المللی عزتمند نباشد و بخواهند ایرانیان را تخریب کنند، رسانه‌ها باید به طور جدی از سرزمین ایران دفاع کنند. ما باید مدافع فیلمساز ایرانی باشیم که مدافع ایران است و برای یک اثر زیبا و دلنشین به خارج از کشور می‌رود.

این منتقد سینما با اشاره به نظر مخالف برخی رسانه‌ها و منتقدان درباره یک فیلم، اظهار کرد: ممکن است برخی رسانه‌ها و منتقدان نسبت به یک اثر سینمایی و بازی یک بازیگر نظر مثبتی نداشته باشند و این حق طبیعی رسانه‌هاست اما زمانی که در عرصه‌های جهانی یک فیلم و یک بازیگر ایرانی می‌درخشد، لازم است که رسانه‌ها تبریک بگویند و به تبیین جایگاه سینمای ایران در جهان بپردازند.

گبرلو درباره عملکرد رسانه ملی در انعکاس موفقیت‌های فرهنگی گفت: رسانه ملی اشتباه بزرگی می‌کند که فعالیت‌ها و افتخارات فرهنگی ایران را رسانه‌ای نمی‌کند و به اطلاع مردم نمی‌رساند. موفقیت‌های ورزشی در عرصه جهانی ارزشمند و قابل توجه است اما زمانی که یک اثر یا حرکت فرهنگی افتخاری در جهان کسب می‌کند باید مطرح شود به این دلیل که به نوعی فرهنگ ایران که زیربنای ساختار یک جامعه در حال توسعه است‌ را به نمایش می‌گذارد.

او افزود: رسانه ملی که پشتوانه فرهنگ و هنر این کشور است به طور جدی باید به این اخبار بپردازد و از پنهان‌کاری ‌و سیاسی بازی فاصله بگیرد. ما نباید رسانه ملی را به یک جریان جناحی تبدیل کنیم که در اخبار خود فقط سیاهی یک اثر فرهنگی و هنری را می‌بیند. طبیعی است که برخی از فیلم‌ها از نگاه برخی سازمان‌های فرهنگی خوب نباشد اما رسانه ملی جایگاه فراتری دارد و باید افتخار ایرانیان در همه عرصه‌ها به خصوص عرصه فرهنگی و هنری را تبلیغ کند.

او با اشاره به دیدگاه مسؤولان در این راستا بیان کرد: متأسفانه نگاه کژاندیش متولیانی که قرار است اخبار فرهنگی و هنری را ارسال کنند باعث شده که واقعیت‌های جامعه ایرانی و افتخارات فراموش شود.

این مجری تلویزیون با اشاره به موفقیت وحید جلیلوند و نوید محمد زاده در جشنواره ونیز، اضافه کرد. خوشبختانه ما فیلم‌های نجیبانه‌ای در سینمای کشورمان داریم. شخصیت وحید جلیلوند و آثار او نجیب است و از لحاظ حرفه‌ای نیز آثار درخشانی دارد و از افراد دلسوز این کشور است. اگر برخی نوید محمدزاده را از لحاظ ظاهر و بازی دوست نداشته باشند اما باید بدانند که یک بازیگر قدرتمند است و بازی او در فیلم «ابد و یک روز» هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود.

او با بیان اینکه جوانان ایرانی به سینما و بازیگران علاقه‌مندند، اظهار کرد: جوانان با بازیگران و کارگردانان ارتباط دلی دارند. ما نمی‌توانیم دل‌های آن‌ها را کنار بگذاریم و به خواسته آن‌ها توجه نکنیم. زمانی که بحث جذب مخاطب در رسانه‌های مکتوب، فضای مجازی و رسانه ملی مطرح می‌شود باید بدانیم که جوانان بخش عمده‌ای از مخاطبان این رسانه‌ها هستند و دوست دارند که رسانه‌ها درباره علایق و سلایق‌شان عکس‌العملی نشان دهند.

این منتقد با اشاره به معایب پنهان‌کاری رسانه‌ها در برابر برخی اخبار گفت: پنهان‌کاری رسانه‌ها برای بازتاب برخی از اخبار، آسیب جدی به حوزه فرهنگ می‌زند و باعث می‌شود که جوانان و مردمی که به فرهنگ و هنر علاقه‌مندند نسبت به برخی رسانه‌ها و همچنین رسانه ملی بدبین شوند. رسانه‌ها باید بدانند که با پرداختن به افتخارات ایران در عرصه جهانی باعث جذب بیشتر مخاطبان خواهند شد و هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

او با اشاره به هوشمند بودن مخاطبان ادامه داد: متأسفانه برخی نگران‌اند که اگر فیلمی به نمایش دربیاید جامعه ایران از لحاظ فرهنگی زیر و رو و به ابتذال و فساد کشیده شود. اما من این دیدگاه را قبول ندارم. مردم هوشمند هستند و فیلم خوب و بد را تشخیص می‌دهند. ما نباید نگاه شخصی خود را به مخاطبان تحمیل کنیم.

گبرلو افزود: زمانی که مخاطب از فیلم‌های فرهنگی و کمدی استقبال می‌کند و در کنارش به سمت برخی فیلم‌ها که محتوای درستی ندارند، نمی‌رود نشان‌دهنده این است که مخاطبان ما هوشمند هستند و قوه تحلیل دارند. چطور ما اینجا می‌پذیریم که مردم فیلم‌های خوب و بد را تشخیص می‌دهند و فیلم خوب انتخاب می‌کنند اما زمانی که بخواهیم افتخارات یک بازیگر و کارگردان را نشان دهیم به سلیقه مخاطب توجهی نمی‌کنیم.
به نظرم در جامعه ایرانی که در حال توسعه است باید از فیلمسازان و هنرمندان سینمای ایران با عزت و احترام یاد کنیم به شرط اینکه فیلمسازان هم به مردم و کشور ایران احترام و عزت بگذارند.

محمود گبرلو با بیان اینکه نگاه حاکم بر کشور ما، نگاه اقتصادی است، اظهار کرد: همه سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی گرفتار جریان اقتصادی کشور شده‌اند و عرصه فرهنگ را فراموش کرده‌اند و به آن اهمیتی نمی‌دهند. در صورتی که زیربنای یک کشور ابتدا با حوزه فرهنگ تقویت می‌شود نه با حوزه اقتصاد.
پول همیشه وجود دارد اما نکته مهم این است که اگر فرهنگ متعالی باشد می‌توانیم یک گردش اقتصادی درست را ایجاد کنیم. زمانی می‌گفتند علم بهتر است یا ثروت؟ افرادی که عشق پول داشتند، ثروت را انتخاب می‌کردند اما کسانی که عاقلانه می‌اندیشیدند علم را برمی‌گزیدند به دلیل اینکه از طریق علم می‌توانیم ثروت منطقی کسب کنیم.

این مجری با اشاره به ضعف کشور در حوزه فرهنگ، بیان کرد: ضعف کشور ما این است که همه، حوزه‌ی فرهنگ را فراموش کرده‌اند و برایشان مهم نیست که از یک فیلم استقبال شود یا مردم به گالری یا نمایشگاه بروند. در صورتی که بخش عمده‌ای از جامعه در حال توسعه که نیاز به آرامش و شادابی دارد توسط حوزه فرهنگ تقویت می‌شود. این ضعف جدی مسوولان نظام جمهوری اسلامی است که فکر می‌کنند اگر ثروت اقتصادی داشته باشند، همه مشکلات درست می‌شود اما واقعیت این نیست.

او ادامه داد: ممکن است مردم روزانه به دنبال درآمد باشند اما در لحظاتی که نیاز به تفکر و اندیشه دارند اگر ما نتوانیم اطلاعات لازم درباره جریان خوب و موثر فرهنگی به آن‌ها ارائه دهیم به سمت دیگری می‌روند و شاهد این خواهیم بود که مردم جیب پرپولی دارند اما مغزشان انباشته از تفکر بیگانه است. به دلیل اینکه ما از فرهنگ ایرانی مطلبی به آن‌ها ارائه نکردیم.

محمد گبرلو که به تازگی اجرای برنامه هدهد را در شبکه شما عهده‌دار بوده، در پایان مصاحبه با ایسنا با اعلام اینکه یک برنامه سینمایی را به روی آنتن خواهد برد، گفت: من اجرای یک برنامه سینمایی در شبکه شما را به عهده خواهم گرفت و در حال حاضر در مرحله ابتدایی این طرح هستیم. ایده مطرح و تصویب شده است و منتظر مراحل بعدی آن هستیم تا بتوانیم این برنامه سینمایی را تدارک ببینیم و به روی آنتن شبکه شما ببریم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج