۵۹۸۵۹۴
۵ نظر
۵۰۱۲
۵ نظر
۵۰۱۲
پ

اهالی چاپ و نشر در نشست هم اندیشی با وزیر ارشاد گلایه کردند:

مردم به توهم دانستن رسیده اند،کتاب نمی خوانند!

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید برای حل و فصل و کمرنگ کردن مسائل و مشکلات چاپ و نشر و ارتقای آن از تمام توان و تلاش خود بهره ببریم.

بانی فیلم: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید برای حل و فصل و کمرنگ کردن مسائل و مشکلات چاپ و نشر و ارتقای آن از تمام توان و تلاش خود بهره ببریم.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر دیروز در نشست هم اندیشی با اهالی چاپ و نشر با بیان این مطلب افزود: به واسطه حضور ۴ ساله ام در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و فضای فرهنگی، آشنایی با مسائل این حوزه فرصتی را ایجاد می کند تا در دوره جدید در رابطه با حوزه چاپ و نشر همت بیشتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: وقتی مسوولیتی به انسان واگذار می شود باید با تمام توان این امانت الهی و مردمی را به سرانجام برساند.

صالحی در عین حال تصریح کرد: با توجه به شناختم از حوزه چاپ و نشر با سرعت بیشتری می توانیم در جهت حل مسائل پیش برویم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رویکردهایی که در ۴ سال گذشته در این وزارتخانه و همچنین معاونت امور فرهنگی حاکم بوده همچنان بر قوت خود باقی خواهد ماند.

عضو کابینه دوازدهم ادامه داد: واگذاری امور به صنوف، تغییر شیوه و روش های مصرف یارانه و حمایت، رویکرد بین المللی کردن فرهنگ ، تحریک حوزه تقاضا در حوزه مصرف و شبکه توزیع، کاهش هزینه های بالا سری تولیدات فرهنگی و … در این دولت نیز پیگیری و دنبال خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اصلاحات ساختاری و مقرراتی در بحث چاپ رو به پایان است تا بر اساس آن چاپ بتواند در جایگاه صنعتی خود قرار بگیرد.

وی گفت: علاوه بر گفت و گو با معاونان و مشاوران وزارتخانه این نشست اولین نشست جمعی با نهادهای صنفی و تشکل ها است و قرار بر ادامه این نشست ها با دیگر اصناف مربوطه از جمله هنر، رسانه و ..دارم.

صالحی تاکید کرد: نظرات و راهنمایی های نمایندگان اصناف کمک می کند تا نظرات داخلی و خارجی وزارتخانه با هم ترکیب شود و برنامه ها و اقدامات را واقعی تر کند.

وی افزود: دولت باید تا جایی که می تواند انجام امور را به بخش خصوصی واگذار کند و ما در این مسیر نیازمند همکاری، همدلی و همراهی اصناف مربوطه هستیم.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد:

توجه به نشر الکترونیک ضروری است

در ادامه این نشست، محمد سلگی سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ضرورت توجه و تعمیق نشر الکترونیک تاکید کرد.

وی با ارائه گزارشی از عملکرد این معاونت در ۴ سال گذشته، گفت: امیدوارم این نشست موجب هم افزایی بیشتر صنف چاپ و نشر و وزارتخانه شود.

سلگی با اشاره به برخی اقدامات معاونت فرهنگی در ۴ سال گذشته ادامه داد: تفویض امور به تشکل ها، ایجاد آرامش و امنیت در تمامی صنوف مرتبط با این معاونت، تمرکز زدایی و تفویض امور به استان ها، توجه به حلقه های مختلف چاپ و نشر و تدوین و بازنگری دستور العمل ها با توجه به صنوف اصحاب نشر از جمله این اقدامات است.

وی رعایت اصل شفافیت در کارها، تلاش در استفاده از فناوری های جدید و آغاز پروژه های حمایتی و تسهیلاتی را از دیگر اقدامات معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره گذشته برشمرد.

سلگی در بخش دیگری از سخنان خود بر توجه و تعمیق نشر الکترونیک تاکید کرد.

وی در پایان تصریح کرد: تلاش می کنیم سیاست های قبلی را تداوم و تعمیق ببخشیم و در موضوع تشکل ها با همکاری پیش برویم.

صحبتهای اصحاب چاپ و نشر

اصحاب چاپ و نشر در اولین نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهالی هنر، فرصت را غنیمت دانسته و به پاره ای از مسائل و چالش های این حوزه پرداختند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عصر روز گذشته(سه شنبه) در نشستی صمیمی با نمایندگانی از ناشران، چاپخانه داران و کتابفروشان پای صحبت آن ها نشست و اظهار امیدواری کرد با استفاده از فرصت ایجاد شده بتوان افق های روشنی در حوزه فرهنگ دست یافت.

وی خود را از خانواده کتاب و نشر دانست و دلیل اینکه نخستین نشست خود با اصحاب هنر را به اهالی نشر و چاپ اختصاص داده همین مساله دانست.

در این نشست ٢٣ نفر از نمایندگان فعال این عرصه به برخی مسائل و مشکلات حوزه نشر اشاره کردند و خواستار توجه ویژه وزیر ارشاد به آنها شدند.

قاچاق کتاب مهم ترین مساله حوزه نشر

مدیر انتشارات صابرین در این نشست با قدردانی از تلاش های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران تصدی در معاونت فرهنگی گفت: در یک مقطع شنیده شد که جنابعالی قصد رفتن از وزارتخانه را دارید، موضوعی که باعث نگرانی ناشران شد و آنها را مجبور کرد طی نامه ای خواستار ماندن شما در این عرصه شوند.

محمدرضا توکل صدیق با بیان اینکه اخلاق زیر بنای فرهنگ است، افزود: در صورتی که بخواهیم فرهنگ جامعه اصلاح شود، باید ابتدا مدیران آن اخلاق مدار باشند تا بتوانند جامعه را متحول کنند؛ مساله ای که اکنون با بحران آن روبرو هستیم.

وی ادامه داد: شما اکنون در جایگاه مقتدرانه تری قرار گرفته اید و می توانید گره گشای مشکلات حوزه نشر باشید.
عضو انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان حضور صالحی را در دوران معاونت فرهنگی در ممیزی کتاب مفید توصیف کرد و افزود: شما بدون تنش این مساله را هدایت کردید و نتیجه آن پیشرفت های زیاد در این حوزه شد، هر چند شما با وجهه ای که در سطح نظام و میان صنوف دارید، خواهید توانست در آینده مشکلات پیش رو را از میان بردارید.

وی مهم ترین مشکل حوزه نشر و چاپ را کپی های غیر مجاز و قاچاق کتاب دانست و گفت: کتاب از محوری ترین سیاست هاست که با حمایت شما خوب است پیگیری شود.

انتقال غرفه های کودک به سالن های سرپوشیده در نمایشگاه

رییس انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان نیز گفت: یکی از دغدغه های ما در ٢٠ سال گذشته در حوزه کودک و نوجوان است زیرا فاقد کتابخانه های تخصصی هستیم و به کتابخانه های عمومی در حوزه کودک نیز توجه چندانی نمی شود، هر چند دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی به این امر اهتمام داشته است.

نادر قدیانی با تاکید بر راه اندازی کتابخانه های تخصصی به مشکلات غرفه های کودک و نوجوان در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اشاره کرد و افزود: گرمای زیاد داخل چادرهای موقت، رغبت خانواده ها را برای حضور فرزندان آنها در نمایشگاه کم می کند در حالیکه تاکید بر ترویج کتاب و کتابخوانی برای کودکان داریم، این مساله آنها را از این مکان دلزده می کند.

وی ادامه داد: سالهاست که این غرفه ها در چنین چادرهایی برپا می شود، اگر نوبتی هم باشد اکنون نوبت کودکان است که دارای غرفه های مناسب سر پوشیده در نمایشگاه کتاب تهران باشند.

به شما امید داریم

عضو هیات مدیره انتشارات آشنا گفت: برای دومین بار است که یک معاون وزیر به مقام وزارت در ارشاد رسیده، بعد از احمد مسجد جامعی، سید عباس صالحی فرهیخته ای است که به این جایگاه ارتقا یافته برای بار اول فرصت سوزی کردیم هر چند هر بلایی کشیدیم از دولت بود، زیرا دولت بر سر حوزه فرهنگ و نشر آوار شده است.

سعید جلالی با اشاره به برنامه های ارائه شده توسط وزیر ارشاد به مجلس در زمان گرفتن رای اعتماد ادامه داد: این برنامه ها نشان داد چه اندازه شناخت در آسیب شناسی حوزه فرهنگ دارید و مخاطب متوجه شد وزیر چیزی از نگاهش پنهان نمی ماند.

وی با بیان اینکه دولت از حوزه اجراییات یک قدم عقب تر برود، اضافه کرد: واسپاری درمان درد حوزه نشر است در حالیکه سالهاست گفته می شود کار مردم را به مردم بسپارید اما هنوز هیچ اقدامی نشده، در صورتی که بخواهیم واسپاری با قدرت انجام شود نیاز به همگرایی و گفتمان واحد داریم.

جلالی افزود: پس از تجربه ١٢ وزیر حالا دیگر به شما امید داریم جناب وزیر، شما علاوه بر صداقت بر موضوع هم اشراف کامل دارید از این رو دستور دهید در کارگروه واسپاری افرادی کار بلد حضور یابند تا مشکل اصلی نشر رفع شود.

ترخیص کتاب از گمرک زمان بر است

مدیر عامل انجمن فرهنگی ناشران بین الملل نیز کپی رایت و ترخیص کتاب از گمرک را از مشکلات این حوزه بر شمرد و گفت: در برخی مواقع کتاب ١٢ روز طول می کشد تا به ایران برسد در حالیکه برای ترخیص آن به زمان یک ماهه نیاز است

سعید عابدینی با بیان اینکه بیشتر دانشجویان توان خرید کتاب را ندارند افزود: تلاش می کنیم کتاب را با قیمت ارزان به دست مصرف کننده برسانیم اما موانع پیش رو از جمله تاخیر در ترخیص و ورود کتاب به بازار این کار را با دشواری همراه می کند.

مردم توهم دانستن گرفته اند

سخنگوی مجمع ناشران دفاع مقدس هم گفت: چرا سیاستگذاری نمی کنید، مشکل کنونی ما کاغذ و لیتوگرافی نیست بلکه مشکل این است که مردم به توهم دانستن رسیده اند، چرا اعلام بحران کتاب نمی کنید؟

محسن مهرآبادی با طرح این سوال که آیا زمان تشکیل ستاد بحران نرسیده، افزود: چرا تصور می شود همه کارها باید سریع به ثمر بنشیند؟ چرا معاون فرهنگی ارشاد افتخار یک کار درست و ماندگار را از آن خود نمی کند؟

وی ادامه داد: مردم حتی اگر کتاب رایگان در اختیار داشته باشند، آن را نمی خوانند، اگر تخفیف ٧٠ درصدی هم به کتاب داده شود، آن ها سراغ کتاب نمی روند، مسئولان در همه وزارتخانه ها، از آموزش و پرورش تا وزارت علوم و صدا وسیما باید پای کار آیند و برای این بحران چاره اندیشی کنند.

خدمات خوب معاونت فرهنگی در چهار سال گذشته

رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران هم گفت: جامعه از معضل بزرگ شکاف های فرهنگی و اجتماعی رنج می برد و دوست دارند از حضور مسئولان برای رفع این دغدغه بهره مند شوند.

محمود آموزگار با بیان اینکه رد پای اقتصاد، آموزش و سیاست و بهداشت در حوزه فرهنگ به چشم می خورد و تاثیر بر آنها دارند، افزود: در دوره چهار ساله تصدی گری دکتر صالحی، فعالیت های خوبی انجام شده که لازم است تکمیل شود تا افق های روشن تری را پیش روی ما باز کند.

وی اظهار امیدواری کرد این سیاست ها به قوت تعقیب شود تا شاهد تکمیل پروژه های ناتمام در این معاونت باشیم.

بنابراین گزارش، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پس از شنیدن این مشکلات گفت: اینکه یک معاون، وزیر شده فرصتی مغتنم برای اهالی نشر است زیرا وی تعلق خاطر به این حوزه دارد از این رو باید به عنوان یک سرمایه اجتماعی بدان نگاه کرد.

صالحی وعده کرد از همه ظرفیت ها برای رفع موانع موجود بر سر راه این حوزه و صاحبان آن استفاده کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آدم باجعبه حرفشوول نمیکنه جناب وزیردورازجون بعضی ها توهم دانستن یعنی چی خودت درطول هفته چندساعت کتاب میخونی حرفواول مزه مزه کن

    • ک

      جناب وزیر مردم مشکلات زیاد دارند فکر درامد پرداخت پول قبض برق گاز تلفن واب اجازه خانه خورد خورک خانواده جناب وزیر تو گویی کتاب بخوانید ما از خدا اروزی مرک می کنیم

    • بی نام

      وزیزجان آدمی که جیبش خالیه و فکر یه لقمه نونه کتاب میخواد چکار.گیریم که کتاب هم بخونیم چه دردی دوا میشه ! جنابعالی دلت خوشه مث ما تو اولین نیازای زندگی نموندین یعنی شکم سیر یه شغل با درامد مناسب یه خونه معمولی و ....

    • بدون نام

      الان بچه ها بیشتر از ان که کتاب درسی دستشون بگیرن گوشی موبایل دستشونه.

    • بدون نام

      کتاب گرونه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج