جاباما
۵۹۹۸۴۳
۵۰۱۶
۵۰۱۶
پ

تأثير تغيير مديريت شهري بر اكران فيلم‌ها

این روزها به روال چند سال گذشته طرح نیم‌بهاشدن بلیت سینماها در سراسر کشور در حال اجراست. طرحی برای رونق‌بخشی بیشتر به گیشه که البته به گفته برخی سینماداران هنوز تبلیغات مناسبی در راستای اجرای این طرح صورت نگرفته است.

روزنامه شرق: این روزها به روال چند سال گذشته طرح نیم‌بهاشدن بلیت سینماها در سراسر کشور در حال اجراست. طرحی برای رونق‌بخشی بیشتر به گیشه که البته به گفته برخی سینماداران هنوز تبلیغات مناسبی در راستای اجرای این طرح صورت نگرفته است.
نزدیک غروب، حوالی خیابان شهید بهشتی هیاهوی مردم در محوطه بیرونی پردیس سینما آزادی معمولا توجه هر رهگذری را به خود جلب می‌کند. نیمکت‌هایی که محوطه سینما را از خیابان اصلی جدا می‌کند، میزبان مخاطبانی است که منتظر شروع سانس تازه فیلم‌ها هستند و گروه‌های موسیقی کوچک خیابانی در نزدیکی سینما آزادی برنامه اجرا می‌کنند.
اینها دیگر بخشی از شناسنامه سینما آزادی شده‌اند. چندهفته‌ای از تغییر مدیریت شهری تهران می‌گذرد و باید دید این تغییر، کمکی به بهترشدن اکران فیلم‌ها در سینماهای تحت امر شهرداری از جمله همین سینما آزادی می‌کند یا نه. نیمی از مالکیت این سینما با حوزه هنری و نیم دیگر با شهرداری تهران است. در هفته‌های واپسین حضور محمدباقر قالیباف در شهرداری، در پی تحریم فیلم‌هایی مانند «مادر قلب‌اتمی» و «اکسیدان» سینما آزادی از چرخه اکران این دو فیلم خارج شد.
پیش از این دو فیلم هم بسیار بودند فیلم‌هایی که در پی تحریم حوزه هنری سهمی از سانس‌های سینما آزادی نداشتند. رضا سعیدی‌پور، مدیر پردیس سینمایی آزادی، معتقد است تحریم برخی فیلم‌ها از سوی حوزه هنری که نباید در سینما آزادی اکران شوند، همچنان برقرار است؛ چون هیئت‌مدیره چنین تصمیمی را می‌گیرد.
مدیر سینما آزادی همچنین توضیح می‌دهد: «این مجموعه دارای پنج سالن است بنابراین در حالت عادی هم همه شش گروه سینمایی و دو گروه آزاد نمی‌توانند در این مجموعه فیلم‌هایشان را اکران کنند و البته این سینما نیز بنا بر ذوق و سلیقه مخاطبانش فیلم‌هایی را انتخاب خواهد کرد و خواه ناخواه، نبودن و اکران‌نشدن برخی از فیلم‌ها در این مجموعه می‌تواند امری طبیعی تلقی شود».
ماجرای یک دیدار
همان‌طور که سعیدی‌پور خبر می‌دهد، هم‌زمان با روز ملی سینما محسن هاشمی‌رفسنجانی؛ رئیس جدید شورای شهر تهران به همراه محمدجواد حق‌شناس دیگر عضو شورا در سینما آزادی حضور یافتند و ضمن بازدید از قسمت‌های مختلف این سینما که توسط شهرداری تهران بازسازی شده، دقایقی از فیلم نگار را هم تماشا کردند. در این بازدید البته مردم درباره گرانی بلیت‌ها گفتند و هاشمی هم با اشاره به قیمت هفت تا ١٢‌ هزار تومانی بلیت سینماها پیشنهاد کرد مردم در روزهای خاص از بلیت نیم‌بها استفاده کنند یا به سینماهایی بروند که از بلیت ارزان‌تری برخوردارند.
البته یک راه‌حل دیگر نیز ارائه یارانه از سوی ارگان‌هاست که بلیت‌های ارزان‌تر را در اختیار مردم بگذارند که بتوانند از سینماهای خوب و مدرن نیز استفاده کنند. از سعیدی‌پور درباره حضور رئیس شورای شهر تهران در روز ملی سینما در این سینما می‌پرسیم. او در پاسخ می‌گوید: «ایشان قول داده است که مشکل پارکینگ سینما آزادی حل شود و اگر چنین قولی عملی شود، این لطفی است به تماشاگران این سینما که راحت‌تر خواهند توانست از برنامه‌های اینجا استفاده کنند.
او همچنین قول داد بنا بر توافق‌هایی که با آقای عبداللهی، معاون اجتماعی شهرداری تهران شده است، تعدادی از سینماهای فرسوده شهر تهران که در اختیار ارگان‌ها و نهادهای مختلف است، خریداری و بازسازی و وارد چرخه اکران سینمایی شوند».
آیا گره‌خوردن دو نهاد، همیشگی است؟
یکی از سؤال‌های اهالی سینما از مدیریت شهرداری تهران این بوده که چرا سینما «آزادی» سرنوشت خود را با حوزه هنری گره زده است؟ حوزه هنری با عملکردش در سال‌های اخیر که همانا تحریم فیلم‌های کارگردانان مستقل است، موضع خود را در قبال سینمای ملی و مستقل به صراحت اعلام کرده، درحالی‌که شهرداری تهران خدمات زیادی به سینمای ایران کرده است.
شهرداری تهران با توسعه فضاهای فرهنگی و ساخت پردیس‌های سینمایی توانسته خدمات شایانی به اشاعه سینمای ملی کند. سؤال اینجاست که شهرداری تهران با اینکه فقط ٥٠ درصد سهم سینما «آزادی» را دارد، چقدر می‌تواند در سرنوشت اکران فیلم‌ها تأثیر‌گذار باشد؟
درست است که ٥٠ درصد سهم سینما آزادی به شهرداری تهران و ٥٠ درصد آن به حوزه هنری تعلق دارد، ولی متأسفانه در سال‌های اخیر شهرداری تهران از سیاست‌های ضد سینمای ملی حوزه هنری تبعیت کرده و قرارداد بسیاری از فیلم‌ها را اعمال نکرد. با تغییر فصول و ریاست محمدعلی نجفی بر شهرداری تهران باید دید بادهای تغییر به سینماهای شهرداری هم می‌وزد و این نهاد، راه خود را از حوزه هنری جدا می‌کند یا نه.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج