جاباما
۶۰۲۲۲۲
۲ نظر
۵۰۱۶
۲ نظر
۵۰۱۶
پ

گزارشی از مشكلات نمايشگاهي براي كمك به ازدواج

گران فروشی به اسم ازدواج آسان!

ازدواج و مصايب مالی شکل گرفتن یک زندگی اعم از خرید جهیزیه، برگزاری جشن عروسی و گشتن و عرق ریختن در خیابان های شلوغ پایتخت به منظور فراهم کردن مقدمات زندگی مشترک، به گونه‌ای کمر زوج‌های جوان و خانواده‌ها را خم کرده که این روزها حتی بچه‌ها می‌دانند برای رفتن زیر یک سقف باید از هفت‌خوان رستم گذشت.

روزنامه قانون: ازدواج و مصايب مالی شکل گرفتن یک زندگی اعم از خرید جهیزیه، برگزاری جشن عروسی و گشتن و عرق ریختن در خیابان های شلوغ پایتخت به منظور فراهم کردن مقدمات زندگی مشترک، به گونه‌ای کمر زوج‌های جوان و خانواده‌ها را خم کرده که این روزها حتی بچه‌ها می‌دانند برای رفتن زیر یک سقف باید از هفت‌خوان رستم گذشت.
ازدواج‌های ایرانی، پوست خانواده‌ها را کنده و این به‌هيچ ‌وجه شوخی نیست. به همین دلیل این روزها همه شعار «ازدواج آسان» سر می دهند اما اگر فکر می‌کنید دل مسئولان به حال قیمت‌های نجومی که پای خرید جهیزیه و غیره پرداخت می‌کنید سوخته است، سخت در اشتباهيد. در روزهای گذشته، نمایشگاهی در مصلای تهران به نام «ازدواج آسان، ازدواج آسمانی» برگزار شد که طبق گفته‌های بازدیدکنندگان، می‌توانست نمایشگاه «ازدواج نکنید» نام بگیرد.
وسایل خانه در این نمایشگاه با قیمت‌هایی حداقل ۳۰ درصد گران‌تر از بازار به فروش می‌رسید؛درحالي که خیلی از زوج‌های جوان از قیمت‌های بازار خبر نداشتند و به این امید که همه چیز ارزان‌تر است، می‌توانند یکجا خرید کنند و در این بازار و آن فروشگاه پا نزنند از همین نمایشگاه خرید کردند. قیمت‌ها را با هیچ سطحی از توجیه نمی‌توان پذیرفت. تصویر صندلی راحتی تک خوش‌رنگی که می‌توانید شب‌ها در جوار مرد یا زن زندگی‌تان روی آن بنشینید و عاشقانه‌های شروع زندگی را تجربه کنید، دل دختران و پسران زیادی را خواهد ربود تا جایی که آن را بخرند و به منزل جدید ببرند. اما همین صندلی تک که در بازار حداكثر ۹۰۰هزار تومان قیمت دارد، در این نمایشگاه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت داشت، آن نيز با تخفیف!

سوء استفاده از ازدواج جوانان!

نمایشگاه ملی« ازدواج آسان ، ازدواج آسمانی» با شعار جوانان، ازدواج آگاهانه و پایدار برگزار شد و بیش از 120 غرفه انواع لوستر، لوازم آشپزخانه، مبلمان منزل، کالای خواب، دکوراسیون داخلی و وسایل برگزاری مراسم و جشن ‌های عقد و ازدواج را ارائه دادند. در اخبار مربوط به برگزاری این نمایشگاه آمده بود که همه اجناس از 15 تا 30 درصد تخفیف برخوردار هستند اما بازدیدکنندگان می گویند که واقعیت چیز دیگری بود. یکی از زوج‌های جواني که با انگیزه خرید بخشی از جهیزیه به این نمایشگاه مراجعه کرده بودند به «قانون» می‌گویند:«اجناس نمایشگاه به طرز وحشتناکی گران بود.
برای ما که سه ماه است درگیر خرید هستیم و قیمت کالاها را می‌دانیم، به‌طوركامل مشهود بود که این نمایشگاه به اسم ازدواج آسان، گران‌فروشی می‌کند». خانم جوان که «وحیده» نام دارد، ادامه می دهد: «با این انگیزه به نمایشگاه رفتم که وسایل تولید داخل با قیمت مناسب خواهم دید. اما جالب بود، اجناس اغلب ترک یا چینی بودند. وسیله تولید داخل به جز فرش‌ها و تابلو فرش‌ها خیلی کم بود و همان نيز با قیمت های نجومی ارائه می‌شد.
حتی همین تابلوهای ساده که کنار خیابان 50 هزارتومان می‌فروشند، در نمایشگاه 100 هزارتومان قیمت داشت». وحیده از قیمت‌های بازار تا حد زیادی خبر داشته اما به گفته او زوج های جوان و بی‌خبر زیادی مراجعه کرده بودند که می‌خریدند و فکر می کردند که ارزان می‌خرند و عجله نيز داشتند. اومی گوید: « مردم بیشتر از همه لوستر و تابلو فرش خریدند و خیلی‌ها تا پای معامله مبلمان می‌رفتند؛ در حالی که قیمت‌هایی که من از بازاردلاوران و یافت‌آباد داشتم، خیلی کمتر بود». او می گوید حتی در مورد لوستر ها به قیمت هایی که داشتم، اطمینان نکردم و دوباره از یکی از آشنایان که در لاله زار مغازه دارد، قیمت گرفتم. به من گفت قیمت‌ها 10 تا 15 درصد گران‌تر از لاله زار است، نخرید».

تبلیغ دروغ

فضای نمایشگاه با تبلیغات فراوان ازدواج آسان همراه بوده است، به گونه‌ای که برنامه‌هایی با پخش رادیویی به طور دایم در فضای مصلی پخش می‌شد مبنی بر اینکه:«ازدواج آسان چه مزایی دارد؟ چرا جوانان ازدواج نمی‌کنند؟ جوان ها یا بیکار هستند یا شرایط مالی مناسب ندارند و لازم است فرهنگ ازدواج آسان ترویج شود!». این برنامه‌ها تکرار می‌شده و حتی در این زمینه در مصلی ميهمان داشتند و مصاحبه می‌کردند و صدای گفت‌وگو برای مردم پخش می‌شد.
اما وحیده به نکته جالبی اشاره می‌کند و می‌گوید دو هفته قبل در محل مصلی، نمایشگاه مبلمان و دکوراسیون داخلی برگزار شد و همین برندها با همین فروشندگان شرکت کردند. او برای «قانون» تصریح کرد: «در آن نمایشگاه، مبل انتخاب کردم اما در شرایط خرید نبودم. وقتی در این نمایشگاه دوباره دیدمش، گفتم که حتما اینجا می‌خرم حتی فروشنده را نيز درگذشته دیده بودم. وقتی دیدم قیمت ۳۰ درصد گران‌تر است، شوکه شدم.
حتی میز تک نهارخوری راکه دو هفته قبل۷۶۰ هزار تومان قیمت کرده بودم ، ۹۶۰ هزارتومان اعلام کرد و یک ریال هم کوتاه نیامد. تابلوفرشی را که از بازار دو ميليون و سيصدهزار تومان می‌توان خرید، چهار میلیون تومان یانهایتا سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می فروختند. فرش طرح گلیم با کرک که من در بازار سه میلیون تومان قیمت داشتم را هفت تا ۱۰ میلیون به فروش می رساندند». وحیده از دلیل گران شدن وسایل پرسیده که فروشنده زیر بار نرفته و گفته نرخ همین است».

فروش عزت مردم به نمایشگاه چهار روزه

زیر بار حرف حق نرفتن و به‌روی خود نیاوردن، از دیرباز جزو راهکارهای ایرانیان برای عبور از مشکلات و در موارد بسیار، گران‌فروشی و افکندن اجناس با قیمت‌های دو برابری برگرده مشتری بی خبر بوده است. در نمایشگاه ازدواج آسان نیز وضع به همین منوال گذشته است.
فروشندگان قیمت اصلی و قیمت با تخفیف را نه تنها بر اجناس درج نکرده اند بلکه به مشتریانی که قیمت‌ها را می‌خواستند نيز ارائه نداده‌اند. در عوض قیمت‌های بسیار بالا می‌دادند تا اگر شخصی برای تخفیف اصرار کرد، درآخر10 درصد تخفیف بدهند و منت هم بگذارند. به نوعی هیچ نظارتی بر روند برگزاری نمایشگاه و خرید و فروش وجود نداشت.
تفاوت‌ها در این نمایشگاه و در بسیاری نمایشگاه‌های دیگر فاحش بوده و هست؛ به نوعی که به روی خود نیاوردن نيز دیگر جواب نمی دهد و مسئولان نمی‌توانند از زیر بار این موضوع که به اسم ازدواج آسان، به سودجویی پرداخته‌اند، شانه خالی کنند. نه فقط یکی دو غرفه که اکثریت‌غرفه‌هاي نمایشگاه گران‌فروشی کرده‌اند. تمامي جامعه مخاطب این نمایشگاه، زوج‌های جوان بوده‌اند.
افرادی که درگیر جهیزیه هستند، عجله دارند، می‌خواهند خرید کنند و می‌خرند. مسئولان به این موضوع اشراف دارند، یعنی خنده دار است که اشراف نداشته باشند. به حتم این را می‌دانند و در نظر می‌گیرند که مخاطب‌ها چه کسانی هستند؛ نامزدهایی که وسایل خانه می‌خواهند و می‌خرند. چه راهی مناسب‌تر از سوءاستفاده از عجله و نیاز مردم برای سودجویی؟ در جامعه‌ای که مردم آن خود به خود به دلایل اقتصادی و هزاردلیل دیگر از ازدواج روی‌گردان هستند، سودجویی به بهانه سهل کردن شرایط،به‌هيچ‌وجه تصویر قشنگی نیست. مردمی که اجناس را به زور تبلیغ و دروغ، باور کرده و خریده‌اند، به زودی متوجه کلاه بزرگی که سرشان رفته می شوند. اعتماد و عزت مردم را به یک نمایشگاه چهار روزه نفروشید، برگشت ندارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      برپدرومادرشون لعنت.وکسایی که ناظرن.........

    • محمد سلطان

      در کشورمان ایران که نه زیر ساختی داره ونه نظارتی هست همان بهتر که اصلا به ازدواج فکرنکنید! ونکته دوم اگر اشتباه اول را کردید وازدواج کردید اشتباه دوم را نکنید وفرزند آوری نکنید! پیش پا افتاده ترین امکانات در کشور نیست!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج