جاباما
۶۰۳۶۲۹
۲ نظر
۵۰۰۲
۲ نظر
۵۰۰۲
پ

نقش‌ جهان در محاصره حشرات خطرناک!

ورزشگاه نقش جهان را ساختند که آن را دو طبقه کنند!‌ سال گذشته پس از سالیان بسیار زیاد بلاتکلیفی،‌ این ورزشگاه افتتاح شد اما هنوز شرایط برای استفاده تماشاگران از سکوهای طبقه دوم مهیا نیست و با این‌که صندلی‌گذاری این سکوها تمام شده،‌ مجوز استفاده از آن صادر نشده است.

شهروند: ورزشگاه نقش جهان را ساختند که آن را دو طبقه کنند!‌ سال گذشته پس از سالیان بسیار زیاد بلاتکلیفی،‌ این ورزشگاه افتتاح شد اما هنوز شرایط برای استفاده تماشاگران از سکوهای طبقه دوم مهیا نیست و با این‌که صندلی‌گذاری این سکوها تمام شده،‌ مجوز استفاده از آن صادر نشده است. حالا سوال اینجاست یک‌سال پس از افتتاح ورزشگاه،‌ اگر هنوز استفاده از سکوهای طبقه دوم خطر دارد، پس براساس کدام منطق ١٠‌سال ساخته‌شدن طبقه دوم ورزشگاه طول کشید و اصلا چرا ورزشگاه را دوباره بازسازی کردند؟ شما با خواندن این گزارش البته به سوال‌های بسیار زیاد دیگری درباره نقش جهان خواهید رسید که دوست دارید مسئولان درباره آن پاسخ بدهند، چراکه نقش جهان برخلاف سروصدایی که برای افتتاح آن بعد از ١٠‌سال تأخیر ایجاد شد، هنوز مشکلات بسیار زیادی دارد که به‌ نظر می‌رسد سال‌ها طول بکشد تا حل شود. به‌طور مثال اگر همین حالا سپاهان نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا باشد، به هیچ‌عنوان نمی‌تواند در نقش جهان میزبان باشد. این ورزشگاه در ظاهر زیباست و خوب! اما در باطن مشکلات بسیار بزرگی دارد که در این گزارش به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم.

ترافیک وحشتناک؛ فقدان گیت‌های عبور و مرور

معمولا هوادارانی که می‌خواهند استقبال خوبی از تیم‌شان داشته باشند،‌ ساعت‌ها وقتشان در ترافیک بیهوده هدر خواهد شد. تمام تماشاگران برای رفتن به ورزشگاه از یک بلوار استفاده می‌کنند و جالب اینجاست که مسیر منتهی به نقش جهان هم آماده نیست. وجود پارکینگ‌های شرکت واحد اتوبوسرانی در کنار ورزشگاه هم کار عبورومرور را سخت‌تر می‌کند و درنهایت چه در زمان ورود و چه در زمان ورود ترافیک وحشتناکی به‌ وجود می‌آید. به هر‌صورت همان مشکل معارض و عدم تعیین تکلیف زمین‌های اطراف،‌ باعث شده پروژه ساخت پارکینگ‌ها،‌ گیت‌های مخصوص عبورومرور و... تعطیل باشد. در همین بازی سپاهان- پرسپولیس شرایط به قدری پیچیده و عجیب بود که به‌ جز عوامل تیم‌ها، ‌بقیه افراد از تماشاگران گرفته تا خبرنگاران،‌ مجبور بودند از پارکینگ‌های عمومی استفاده کنند.

طبقه دوم قابل استفاده است؟

آنهایی که وارد ورزشگاه نقش جهان می‌شوند، اگر با دقت به سازه طبقه دوم نگاه کنند، متوجه می‌شوند که این ورزشگاه هنوز فاصله زیادی با آماده‌شدن کامل دارد. شرایط ظاهری سکوهای طبقه دوم هم حتی ترس را به دل تماشاگران می‌اندازد! درباره این ابهام که درهمین شرایط کنونی آیا واقعا این سکوها به ‌صورت ١٠٠‌درصدی مقاوم و درست ساخته شده است یا خیر، باید کارشناسان نظر بدهند اما حقیقت اینجاست که ظاهر این سازه هم از داخل و از هم بیرون ورزشگاه بشدت نگران‌کننده است. راهروهای عبورومرور سکوهای طبقه دوم که با بدسلیقگی بسیار زیاد با جوش‌زدن چند آهن به صورت پله‌ای نصب شده است. دور‌تادور طبقه دوم نقش جهان هم نرده‌های میله‌ای کار گذاشته شده که آنها هم در ظاهر اعتماد صد‌درصد تماشاگران را جلب نمی‌کنند. به این ترتیب رعب و وحشت برای آنهایی که به نقش جهان می‌آیند، وجود دارد.

مشکل فضا سبز در اطراف ورزشگاه

٥٠‌هزار تماشاگری که برای تماشای دیدار سپاهان و پرسپولیس در نقش جهان حضور داشتند، متوجه وجود ذرات خاک در فضا شده بودند و حال خیلی‌ها نیز به خاطر کمبود اکسیژن بد شد. دلیل این اتفاق واردشدن خاک بلندشده محوطه بیرونی به داخل بود که برای چند ساعت مشکلات بسیار زیادی برای تنفس تماشاگران ایجاد کرد. تپه‌های خاک اطراف ورزشگاه نقش جهان با وجود گذشت یک‌سال از افتتاح، هنوز سر جای خود باقی مانده‌اند و مسئولان مربوطه اقدامی برای ساخت فضای سبز بیرون ورزشگاه انجام نداده‌اند و تمام محوطه بیرونی وضع اسفناکی دارد. تماشاگران برای ورود به ورزشگاه باید روی خاک حرکت کنند و همین مسأله باعث آلودگی فضا و بلندشدن خاک می‌شود که درنهایت به داخل ورزشگاه هم سرایت می‌کند.

اشکال در مهندسی نور ورزشگاه

از مشکلات نقش جهان باز هم می‌توان نوشت. تکلیف بوفه‌های ورزشگاه هنوز معلوم نیست و دستفروشان در همان محوطه بیرونی روی خاک و در فضایی نامناسب بساط فروش نوشیدنی،‌ تنقلات و ساندویچ‌های غیربهداشتی را در نزدیکی‌های گیت‌های ورودی و کنار پارکینگ برپا می‌کنند که اوضاعی اسفناک به وجود می‌آورد. براساس ادعای یک مسئول که دوست نداشت نامش فاش شود، نور ورزشگاه هم با این‌که خوب است اما دو مشکل بزرگ دارد. اول این‌که تعامل خوبی با اداره برق برقرار نشده و ژنراتورهای مخصوص هم نصب نشده‌اند و اگر بار زیادی کشیده شود، قطعا شاهد خاموشی در ورزشگاه خواهیم بود که عین این اتفاق در بازی سپاهان و صنعت نفت آبادان در جام حذفی رخ داد. نکته دیگر مهندسی نصب نورافکن‌ها است که نور مستقیم می‌تابد و چشم بازیکنان در تمام صحنه‌هایی که توپ روی هواست، اذیت می‌شود.

معارض برای زمین‌های بیرونی

سکوهای طبقه اول نقش جهان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. وضع سقف ورزشگاه هم که به آن اشاره شد و موضوع سازه طبقه دوم و چادرهای سقف نیز مورد بررسی قرار گرفت. منتهی نکته قابل ‌توجه اینجاست که نقش جهان از نظر زیرساختی با مشکلات بسیار بزرگی رو‌به‌رو است که بیشتر آن به محوطه بیرونی استادیوم اختصاص دارد. زمین‌های بیرونی نقش جهان معارض دارد و هنوز بحث معارض این زمین‌ها برطرف نشده است. پرونده‌ای با همین موضوع البته مدت‌هاست در دادگاه در دست بررسی است و همین موضوع و زمین‌های کشاورزی اطراف ورزشگاه عملا باعث شده مسئولان نتوانند محیط بیرون ورزشگاه را بسازند. به این ترتیب هیچ چیزی جز خاک در محوطه بیرونی دیده نمی‌شود و خبری از فضای سبز نیست.

خطر «سالک‌»

شاید خیلی‌ها ندانند و آنهایی هم که از این موضوع باخبر هستند، ترجیح می‌دهند شفاف‌سازی درستی درباره آن نداشته باشند. منتهی براساس ادعای یک منبع آگاه و البته خبرنگاران اصفهانی که هر هفته برای پوشش مسابقات به ورزشگاه می‌روند، نقش جهان یکی از مناطقی است که خطر بیماری سالک در آن وجود دارد و همیشه به خاطر پرواز حشره‌های بزرگ خطر گزیده‌ و بیمارشدن هواداران و حتی بازیکنان و مربیان و... وجود دارد. ٢٢ فروردین ‌سال ٩١ نیز خبرگزاری ایسنا به نقل از رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرده بود که سالک نقش جهان را می‌گزد. این‌که چرا در تمام این سال‌ها به این حقیقت بسیار مهم توجه نشده، سوالی است که کسی جواب درستی به آن نمی‌دهد اما حالا دیگر هیچ کاری هم برای حل این معضل بزرگ نمی‌توان انجام داد. ٥، ٤‌سال قبل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نامه‌ای به وزارت ورزش و دستگاه‌های مرتبط موضوع این خطر بزرگ‌ را هشدار داده بود که اتفاقا بازتاب گسترده رسانه‌ای به همراه داشت و درنهایت مسئولان وقت اعلام کردند با تکمیل‌شدن ورزشگاه این عیب خود‌به‌خود برطرف خواهد شد اما هیچ تضمین صددرصدی دراین‌باره وجود ندارد. گفتنی است، سالك يك بيماري پوستي است كه به‌ وسيله گزش پشه خاكي آلوده به نوعي انگل- این حشرات در طول مسابقات در محیط بیرون و داخل ورزشگاه مدام درحال پرواز هستند- منتقل مي‌شود.

بحران چادر، ‌ای ‌کاش مسقف نمی‌شد!

هنوز چادر مخصوص سقف ورزشگاه آماده و نصب نشده است. چادری که گفته می‌شود، چیزی حدود ٦‌میلیارد تومان هزینه دوخت آن شده است. پیش از این قرار بود تا پایان تابستان این پروسه اجرایی شود اما بررسی‌های «شهروند» از شرایط نقش جهان در روز بازی سپاهان- پرسپولیس ثابت می‌کند که حالا‌ حالاها خبری از نصب چادر نخواهد بود. نکته قابل توجه دیگر اینجاست که برای نصب چادر باید المان‌های مخصوص (تشک‌های فلزی) روی سازه‌ها نصب شود تا چادر روی این المان‌‌ها سوار شود. به این ترتیب، طبق اعلام مسئولان به ‌زودی ساخت‌وساز جدید در سکوهای طبقه دوم و مقاوم‌سازی‌ پایه‌ها برای نصب چادر انجام خواهد شد. شایعه دیگری که این روزها بین اصفهانی‌ها بر سر زبان افتاده، این است که از نظر مهندسی و فیزیکی ممکن است بعد از این‌که چادرها نصب شد،‌ با وزش بادهای شدید در نقش جهان،‌ عملا شرایطی فراهم شود که این چادرها از جای خود با حرکت شدید باد در داخل ورزشگاه کنده شود. به این ترتیب درچنین شرایط سختی، امکان ریزش بخش‌های مربوط به سقف روی سر هواداران هم وجود خواهد داشت. با این حال باید دید بالاخره تکلیف چادر سقف نقش جهان چه زمانی روشن خواهد شد. درباره چادر سقف ورزشگاه محمد سلطان‌حسینی مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان در تیرماه ‌سال‌جاری مصاحبه قابل تأملی کرده و گفته بود: «نصب چادر برای ورزشگاه نقش ‌جهان و صرف میلیاردها تومان در این راه تصمیم اشتباهی بود که در گذشته گرفته شد ولی با این ‌حال چادرهای سقف درحال دوخت است و وارد شده و در زمان مناسب نصب خواهد شد.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مهم ورزشگاه های بصره و کربلا و نجف هست ما ورزشگاه میخایم چکار؟همون زمین خاکی از سرمون زیاده

    • بدون نام

      فقط بلدین اب اصفهان ببرین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج