جاباما
۶۰۷۳۱۶
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

نامهربانی با یکی از شاهکارهای ادبیات جهان

مارسل پروست نویسنده سرشناس فرانسوی برای چاپ مطالب خوب از رمان مشهورش به روزنامه‌های فرانسوی پول می‌داد.

خبرآنلاین: مارسل پروست نویسنده سرشناس فرانسوی برای چاپ مطالب خوب از رمان مشهورش به روزنامه‌های فرانسوی پول می‌داد.

چندی دیگر نامه‌هایی از مارسل پروست در حراجی ساتبی عرضه می‌شود که آشکار می‌کند مارسل پروست نویسنده شهیر فرانسوی برای انتشار نقدهای دلفریب درباره کتاب «طرف خانه سوان»؛ نخستین جلد از رمان هفت جلدی «در جستجوی زمان از دست رفته»، در روزنامه‌های فرانسه به آن‌ها پول می‌داد.

او آگهی‌ها را خود روی کاغذ می‌نوشت و برای ناشر می‌فرستاد تا تایپ شود. به این ترتیب نشانی از دست خط او در این کار به جا نمی‌ماند.

این نامه‌ها همراه نسخه‌ای کمیاب از کتاب «طرف خانه سوان» پیدا شده‌ که قرار است چندی دیگر در حراجی ساتبی عرضه شود. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این کتاب چیزی حدود نیم میلیون یورو فروخته شود.

در این نامه‌ها مشخص است که مارسل پروست فرایند پرداخت پول به روزنامه‌ها را خودش رهبری کرده بود. نویسنده متمول فرانسوی برای ارجاعی خوشایند به کتاب «طرف خانه سوان» در صفحه نخست روزنامه فیگارو ۳۰۰ فرانک پرداخت می‌کرد که به پول امروز چیزی حدود ۹۰۰ یورو می‌شود. پروست برای انتشار مطلبی مفصل‌تر درباره رمان در نشریه‌ای دیگر ۶۶۰ فرانک دیگر پرداخته بود.

به باور کارشناسان تلاش پروست برای انتشار نقدهای مثبت درباره کتاب چندان عجیب نیست چرا که او در آغاز نیز برای انتشار این اثر مشهور با مشکلات بسیاری روبه‌رو شد و در نهایت نیز تمام هزنیه‌های انتشار کتاب را خودش پرداخت کرد.

انتشارات گراست نیز پس از چاپ کتاب چندان امیدی به موفقیت آن نداشت و مدیر انتشارات در نامه‌ای به دوستش آن را «غیرقابل خواندن» توصیف کرده بود.

البته تمام این ماجراها به پایان رسید و چند هفته پس از انتشار کتاب منتقدان به ارزش آن و نبوغ پروست پی بردند. حتی یکی از ناشرانی که پیشنهاد انتشار کتاب را نپذیرفته بود به پروست نامه نوشت و این تصمیم را بزرگترین اشتباه دوران کاری خود خواند.

بینویت پوتمانس کارشناس حراجی ساتبی در این باره گفت: «در آن دوران پرداخت پول برای انتشار نقدهای خوب امری رایج بود. پروست هم این کار را استادانه انجام می‌داد. او هیچگاه خیلی مستقیم این تقاضا را مطرح نمی‌کرد. او مشاور رسانه‌ای خودش بود.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج