۶۰۹۲۱۶
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

ردیابی اهداف زمینی از فراز ابرها

سازمان دارپا نوعی سامانه‌ی راداری جدید تولید کرده است که به هواپیماهای نظامی اجازه می‌دهد از بالای ابرها، اقدام به تصویربرداری از اهداف روی زمین بکنند.

وب سایت سایبربان - مرتضی خاک پور: سازمان دارپا نوعی سامانه‌ی راداری جدید تولید کرده است که به هواپیماهای نظامی اجازه می‌دهد از بالای ابرها، اقدام به تصویربرداری از اهداف روی زمین بکنند.

ردیابی اهداف زمینی از فراز ابرها

به گزارش کارگروه فناوری اطلاعات سایبربان؛ هوای ابری، گرد و غبار و دیگر شرایط مشابهی که دید را محدود می‌کنند، باعث می‌شوند ارائه‌ی پشتیبانی هوایی برای نیروی زمینی با چالش مواجه شود. سامانه‌های سلاح‌های هوابردی که از حسگرهای «الکترونوری/اینفرارد» (EO/IR ۱ ) فعلی بهره می‌برند، توانایی مشاهده‌ی محیط از بالای ابرها را در زمان انجام عملیات ندارند. به علاوه فناوری رادارهای سار ۲ (SAR) نیز نمی‌توانند تصاویری با کیفیت بالا ارائه داده یا اهداف را در روزهای ابری ردیابی بکنند.

سازمان دارپا برای رفع مسئله‌ی بالا از سال 2013 پروژه‌ای به نام «ویزار 3 » (ViSAR) را آغاز کرد. پژوهشگران این سازمان در قالب ویزار حسگری با بسامد فرکانسی بسیار بالا (Extremely High Frequency) ایجاد می‌کنند که می‌تواند با همان دقت تصویربرداری نمونه‌های الکترونوری/اینفرارد در هوای صاف، به جمع‌آوری اطلاعات در هوای ابری بپردازد.

هدف ویزار، تولید حسگری با توانایی ارائه‌ی محتوا با کیفیت بسیار بالا، برای مشاهده‌ی حرکت اهداف زمینی، در تمام شرایط آب و هوایی است. به علاوه این دستاورد باید از قابلیت حمل برخوردار بوده و بتوان آن را روی طیف گسترده‌ای از تجهیزات هوایی به کار برد.

با توجه به جدیدترین اطلاعات منتشر گشته، دارپا به تازگی حسگر یاد شده را با موفقیت آزمایش کرده و توانسته است ویدئویی را به صورت زنده و از بالای ابرها تهیه بکند.

بروس والاس (Bruce Wallace)، مدیر برنامه‌ی دفتر فناوری‌های راهبردی دارپا گفت: «آزمایش حسگر ویزار نقطه عطفی را در اهداف ما به نمایش گذاشته و نشان داد ما می‌توانیم حتی از میان ابرها یا بالای آن به ردیابی اهداف زمینی بپردازیم. حسگر الکترونوری/اینفرارد در شرایط ابری دید را به شدت محدود می‌کند؛ اما این فناوری جدید امکان به ردیابی هرگونه هدفی روی زمین ادامه می‌دهد.»

والاس اشاره کرد هم‌اینک نیز سامانه‌های مشابهی که امکان مشاهده‌ی زمین از بالای ابرها یا حتی فضا را فراهم می‌کنند برای کاربردهایی دیگر وجود دارند؛ اما هیچ‌یک از آن‌ها از سار بهره نمی‌برند. حسگر سار می‌تواند در نمونه‌های الکترونوری/اینفرارد قرارگرفته و نرخ بروزرسانی تصویر مناسبی را برای ردیابی اهداف زمینی ارائه بدهند.

حسگرهای ویزار در زمان آزمایش روی هواپیمای «DC-3» قرار گرفت. این هواپیما در ارتفاعات پایین و متوسط پرواز کرده و به محققان اجازه داد تا داده‌های جمع‌آوری شده را با نمونه‌های فعلی مقایسه کنند.

هدف فاز بعدی برنامه‌ی ویزار یکپارچه کردن این حسگر در جنگنده‌هایی است که دارای یک سامانه‌ی مدیریت مبارزه کامل بوده، می‌توانند به صورت زمان واقعی با هدف درگیر بشوند.

____________________________

  1. electro-optic and infrared
  2. سار (synthetic aperture radar) نوعی رادار است که اطلاعات را دریافت کرده و تصویری دوبعدی یا سه‌بعدی از محیط ایجاد می‌کند.
  3. Video Synthetic Aperture Radar
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج