۶۱۰۴۹
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

بدهی ۵ هزارمیلیارد تومانی «آتیه نوزادان»

«دولت پیش‌بینی کرده برای متولدین سال ۸۹ حسابی افتتاح ‌کند که یک میلیون موجودی دارد. در مرحله اول دولت یک میلیون تومان در این حساب‌ها هدیه خواهد کرد.

همشهری: «دولت پیش‌بینی کرده برای متولدین سال ۸۹ حسابی افتتاح ‌کند که یک میلیون موجودی دارد. در مرحله اول دولت یک میلیون تومان در این حساب‌ها هدیه خواهد کرد.

هرساله نیز ۱۰۰هزار تومان دولت به این حساب اضافه می‌کند و از خانواده‌ها خواهشمندیم حداقل ۲۰هزار تومان ماهانه به این حساب اضافه کنند تا وقتی این نوزادان به جوان تبدیل شدند صندوق آتیه ۱۲۰میلیون تومان برای اشتغال، ازدواج و مسکن‌شان در اختیارشان قرار دهد.» (بخشی از سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در جمع مردم ارومیه؛ ۱۸فروردین ۸۹)عمر دولت دهم درحالی رو به‌پایان است که شمار وعده‌های به‌سرانجام نرسیده آن کار ساده‌ای نیست.

یکی از این طرح‌های شکست‌خورده که تبلیغات فراوانی روی آن انجام گرفت، پرداخت یک میلیون تومان به ازای هر نوزاد بود که باعنوان طرح آتیه نوزادان برسر زبان‌ها افتاد. دولت با انگیزه تشویق خانواده‌ها به افزایش جمعیت از اجرای این طرح سخن گفت و حتی رئیس‌جمهور شخصا از پرداخت یک میلیون تومان به خانواده‌هایی که صاحب نوزاد می‌شوند، خبر داد.

با وجود مخالفت‌های فراوان در قوه مقننه دولت بر آن اصرار کرد و در عمل موفق به اجرای آن نشد. طی نیمه‌اول سال ۸۹ اجرای این طرح برای ۵۰۰هزار نوزاد آغاز شد و حساب یک میلیون تومانی برای آنها گشایش شد که بعد از شکست طرح این مبالغ از حساب‌ها برداشت شد.

از همان روزهای نخست که این طرح توسط دولت مطرح شد، نمایندگان مجلس، منابع این طرح را نامعلوم دانستند و به دولت توصیه کردند از ایجاد مطالبات کاذب و بدون پشتوانه بپرهیزد. در این شرایط دولت به خانواده‌ها وعده داد که بعد از تولد نوزادشان، یک میلیون تومان در حسابی برای آنها کنار گذاشته است. البته ضوابط این صندوق به‌گونه‌ای بود که این یک‌میلیون تومان قابل برداشت نبود و سالانه مبلغی از سوی دولت و خانواده نوزاد به آن اضافه می‌شد. قرار بر این بود این صندوق فعالیت کند تا وقتی نوزاد به سن جوانی رسید، مبلغی حدود ۱۲۰میلیون تومان به دستش برسد.

طراحان این طرح اما محاسبه نکرده بودند که تا ۲۰سال دیگر ارزش این پول تا چه میزان تنزل خواهد یافت وبا این ۱۲۰میلیون تومان چه میزان می‌توان قدرت خرید داشت که رئیس‌جمهور از آن برای پشتوانه اشتغال، ازدواج و تهیه مسکن، سخن گفته بود. هیچگاه محاسبه نشد، مبلغی که امروز توان پاسخگوی به این نیازها را ندارد پس از کاهش ارزش پول طی ۲۰سال آینده چه نیازی را برآورده خواهد کرد؟

با وجود این، وعده اعطای یک میلیون تومانی به نوزادان از سوی دولت مطرح و حمایت شد اما عملا نتیجه‌ای در بر نداشت. با محاسبات ساده می‌توان بررسی کرد که دولت دهم در روزهای پایانی خود چه میزان به نوزادان متولدین سال‌های اخیر بدهکار است. طبق اعلام ثبت احوال کشور در سال‌های اخیر به‌طور تقریبی سالانه یک میلیون و ۴۰۰هزار نوزاد در کشور متولد شده‌اند.

با احتساب واریز مبلغ یک میلیون تومان اولیه و سالانه ۱۰۰هزار تومان، دولت باید برای هرنوزاد متولد ۸۹یک میلیون و ۳۰۰هزار تومان، برای نوزادان متولد سال ۹۰، یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان و برای نوزادان متولد ۹۱، یک میلیون و ۱۰۰هزار تومان واریز می‌کرد. با این حساب باید یک هزار و ۸۲۰میلیارد تومان برای نوزادان متولد ۸۹ واریز می‌شد. مبلغ یک هزار و ۶۸۰میلیارد تومان برای نوزادان متولد ۹۰و مبلغ یک هزار و ۵۴۰میلیارد تومان هم باید برای نوزادان متولد ۹۱، اختصاص می‌یافت. مجموع این ارقام نشان می‌دهد که طبق وعده دولت دهم باید طی این سال‌ها مبلغ ۵هزار و ۴۰میلیارد تومان برای نوزادان پرداخت می‌کرد که این طرح مانند بسیاری از طرح‌های وعده‌داده شده، به بایگانی رفت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج