جاباما
۶۱۲۴۰۲
۲ نظر
۵۶۳۹
۲ نظر
۵۶۳۹
پ

راهنمای بازدید از آبشار پلنگ چال

دامنه های جنوبی البرز مرکزی در شمال تهران، یکی از تفرجگاه های کوهنوردان است؛ از آماتور گرفته تا حرفه ای. به ویژه در روزهای تعطیل که می توان برای لذت بردن از طبیعت سرسبز و هوای تمیز کوهستان ها و تماشای مناظر زیبای البرز راهی آن جا شد.

ماهنامه همشهری سرزمین من - رضا یوسفی: دامنه های جنوبی البرز مرکزی در شمال تهران، یکی از تفرجگاه های کوهنوردان است؛ از آماتور گرفته تا حرفه ای. به ویژه در روزهای تعطیل که می توان برای لذت بردن از طبیعت سرسبز و هوای تمیز کوهستان ها و تماشای مناظر زیبای البرز راهی آن جا شد. مسیر کوهپیمایی درکه، یکی از پرطرفدارترین این مسیرهاست که هم شیب نسبتا ملایمی دارد و برای اکثر اعضای خانواده قابل پیمایش است و هم وجود چشمه ها و آبشارهای مختلف که به رودخانه و دره درکه سرازیرند، انگیزه بیشتری برای قدم زنی در این مسیر ایجاد می کند.
از طرفی وجود کافه ها و رستوران های متعدد در این مسیر و مخصوصا اوایل راه، آنجا را به پاتوقی برای کوهپیمایی های خانوادگی تبدیل کرده است. آبشار «پلنگ چال» در نزدیک پناهگاه معروف پلنگ چال و در ارتفاع دو هزار و ۵۰۰ متری از دریا، یکی از جاذبه های طبیعی این مسیر است. با یک کوهپیمایی صبحگاهی و نسبتا ساده می توان در یک روز تعطیل آخر هفته، آن را دید و از سایر جذابیت های درکه هم لذت برد و با ریه هایی سرشار از هوای تمیز و خنک به خانه برگشت.
راهنمای بازدید از آبشار پلنگ چال

نکته: حافظان کوه

همان طور که در سایر سفرها، محیط زیست را پاکیزه نگه می دارید، در کوهپیمایی ها هم نباید جز رد پا، هیچ ردی از خود بر جای بگذارید. زباله هایی مثل ته مانده غذا و فیلتر سیگار یا دستمال کاغذی را در طبیعت رها نکنید. توصیه می کنیم همیشه یک کیسه کوچک زباله در کوله خود داشته باشید.

چطور برسیم؛ در شمال پایتخت

آبشار پلنگ چال در مسیر درکه به پناهگاه پلنگ چال است و ابتدا باید خود را به میدان درکه برسانید.

خودروی شخصی: از بزرگراه چمران که وارد خیابان یمن و سپس میدان دانشجو شوید، می توانید وارد خیابان درکه شده و تا انتهایش بروید تا به میدان درکه برسید. قبل یا بعد از میدان، خودروی خود را پارک کنید. اگر هم از بزرگراه یادگار (زیر پل اوین) می روید، باید بعد از ورود به خیابان کچویی، همان ابتدا وارد خیابان اعرابی در سمت چپ تان شوید و مستقیم ادامه دهید تا به میدان درکه برسید.

وسایل نقلیه عمومی: از میدان تجریش می توانید سوار مینی بوس ها یا تاکسی های میدان درکه شوید.
راهنمای بازدید از آبشار پلنگ چال

چه می بینیم؛ درخت و چشمه و سایه

در مسیر شش کیلومتر کوهپیمایی درکه تا پلنگ چال، چندین چشمه و آبشار کوچک خواهیددید و در طول راه، امکان استراحت هم دارید.

با چند ساعت پیاده روی سبک می توانید پای آبشار پلنگ چال برسید.

میدان درکه تا سه راه کارا: با کفش مناسب کوهپیمایی و همراه داشتن کوله پشتی کوچک یا کوله کمری (برای حمل آب و آذوقه) وارد مسیر کوهپیمای درکه شوید و از سمت چپ رودخانه، راه تان را مستقیم به طرف بالا ادامه دهید. در این مسیر، کافه ها و رستوران های متعددی خواهیددید که از شاخص ترین آن ها (که برای دادن نشانی مناسب اند) نام کافه رستوران های هفت حوض، آبشار کارا و عمران را به خاطر بسپارید. کمی بعد از کافه عمران، یک مسیر دره ای در سمت چپ تان می بینید که به طرف جنگل کارا می رود. البته شما باید مسیر مستقیم را ادامه دهید. از شروع کوهپیمایی تان تا اینجا تقریبا دو کیلومتر آمده اید.

سه راه کارا تا اُذغال چال: در ادامه، مسیرتان صخره ای تر می شود و بعد از مدتی آبشار «جوزک» را در سمت چپ تان و سپس یک آبشار کوتاه را در سمت راست تان می بینید و بعد از این آبشار، به کافه «اُذغال چال» (آب زغال چال) خواهید رسید که بیش از ۴۰ سال قدمت دارد و از دیرباز، هم نشانی گاه و هم استراحت گاه کوهنوردان بوده است. اگر نیاز به تجدید قوا دارید، می توانید چند دقیقه ای را این جا استراحت کنید. البته مراقب باشید که بدن تان سرد نشود. تا اینجا چهار کیلومتر؛ یعنی دوسوم مسیرتان را آمده اید.
راهنمای بازدید از آبشار پلنگ چال

اذغال چال تا پلنگ چال: از این جا به بعد باید کوهپیمایی تان را حرفه ای تر انجام دهید و مراقب شیب و سنگ های ریز و درشت باشید. پیشنهاد می کنیم عصا هم داشته باشید؛ چون مخصوصا در مسیر برگشت به دردتان می خورد. اگر عصای حرفه ای ندارید، از چوب های موجود در مسیر هم می توانید استفاده کنید. در این دو کیلومتر انتهایی، ابتدا به رستوران باغ گردو، سپس به آبشار پلنگ چال و نهایتا به پناهگاه پلنگ چال می رسید. آبشار پلنگ چال در فاصله کمی از پناهگاه است و هنگامی که پناهگاه را در بالا می بینید، آبشار را در سمت چپ تان خواهید دید. آبشار در ماه های پرآب، دارای دو شاخه آب موازی است.
اگر می خواهید لذت بیشتری از آبشار ببرید، می توانید کفش ها را درآورده، پایی به آب بزنید تا از گرمای پاهایتان بعد از صعودی که داشته اید، کاسته شود. کمی بالاتر هم به پناهگاه پلنگ چال می رسید که آن جا هم کافه و رستوران دارد و اگر سحرخیز باشید و صبح زود صعودتان را شروع کرده باشید، می توانید این جا صبحانه خورده، سپس به پایین برگردید. البته از پناهگاه پلنگ چال یک مسیر کوهنوردی به طرف شرق هم هست که تا ایستگاه پنجم تله کابین توچال می رود و مسافتش حدود چهار کیلومتر است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگه طلبه اید تا بریم

    • بدون نام

      نه طلبه نیستم دانشجو ام!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج