جاباما
۶۱۲۹۵۷
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

جلوگیری از زباله‌ گردی کودکان تا ۶ ماه آینده

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر ضرورت رسیدگی به وضعیت بحرانی کودکان زباله‌گرد گفت: باید طی ۶ ماه آینده این کودکان را از زباله‌گردی جدا کنیم و آنها را به سمت کارهای سوق دهیم که آسیبی به آنها نرسد.

خبرگزاری ایلنا: معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر ضرورت رسیدگی به وضعیت بحرانی کودکان زباله‌گرد گفت: باید طی ۶ ماه آینده این کودکان را از زباله‌گردی جدا کنیم و آنها را به سمت کارهای سوق دهیم که آسیبی به آنها نرسد.

حبیب الله مسعودی فرید (معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور) در رابطه با فعالیت کودکان زباله گرد بخصوص در کارگاه‌هایی که قابل رصد نیستند، بیان داشت: این کودکان اغلب در لایه‌های پنهان مشغول به فعالیت هستند، با توجه به اینکه کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک را پذیرفته‌ایم، مهمترین بخش این کنوانسیون این است که کودکی که زیر ۱۵ سال سن دارد، حق کار کردن ندارد.
کودکان بین ۱۵ تا ۱۸ سال هم تا زمانی که کار، سلامت آنها را تحت تاثیر قرار ندهد اجازه کار کردن دارند، بنابراین در بحث زباله‌گردی کودکان باتوجه به اینکه این کار شایسته کودک نیست و شان و سلامت روانی آنها را تهدید می‌کند و از همه مهمتر عواقب بسیار بدی در سلامت جسم آنها دارد باید هرچه سریعتر نسبت به جلوگیری از این کار اقدام شود.

باید از خانواده کودکان زباله‌گرد حمایت شود

وی افزود: در مورد کودکان زباله‌گرد بهترین حالت این است که خانواده آنها بررسی و حمایت شود و اگر قرار است؛ کودک کار کند باید در یک کار تمیز و بدون آسیب ساماندهی شود، اگرچه ممکن است در کوتاه مدت به کودکان این امکانات داده شود که از دستکش استفاده کنند و یا آنها را از آسیب زباله‌هایی همچون سرنگ حفظ کنیم، اما در نهایت باید به این وضعیت بحرانی کودکان کار به طور ویژه‌ای رسیدگی شود، باید طی ۶ ماه آینده این کودکان را از زباله‌گردی جدا کنیم و آنها را به سمت کارهای سوق دهیم که آسیبی به آنها نرسد.

جداسازی کودکان کار از سایر کودکان درست نیست

وی در رابطه با قول وزارت بهداشت در خصوص احداث بیمارستان کودکان کار و خیابان و حمایت از این کودکان بیان داشت: جداسازی کودکان کار از سایر کودک‌ها درست نیست، اعلام شد که تمام کودکانی که بیمه داشته باشند، می‌توانند از مراکز درمانی بطور رایگان استفاده کنند، این در حالی است که بسیاری از این کودکان اعم از ایرانی و یا مهاجر فاقد برگه‌های هویتی و متعاقب آن بیمه هستند.

شرط گذاشتن وزارت بهداشت برای درمان کودکان کار و خیابان

فرید بیان داشت: در واقع کودکان ایرانی هم که بی‌شناسنامه هستند؛ مشکلات عدیده‌ای در رابطه با درمان دارند، نامه‌نگاری‌هایی با وزارت بهداشت داشته‌ایم و این وزارتخانه اعلام کرده‌است که این کودکان باید برگه هویت داشته باشند، بعضی‌ها کارت ندارند و ممکن است به تهیه آن نیز دسترسی نداشته باشند، باید برای کودکان دارای شرایط خاص اعم از ایرانی و غیرایرانی شرایط خاصی فراهم شود و یا کد خاصی به آنها داده شود تا بتوانند از خدمات بیمه‌ای و درمانی بهره‌مند شوند، بیمه سلامت ایرانیان تحت نظر بهداشت است و باید در این خصوص با این وزارتخانه رایزنی شود، البته وزارت رفاه در حال پیگیری این مساله است.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه تاکید کرد: اگر کودکان برگه هویتی داشته باشند؛ بیمه ایرانی پوشش بالایی برای آنها در کشور دارد، اما مساله اصلی این است که باید به سمت تلفیق اجتماعی گروه‌های خاص سوق پیدا کنیم، همانطور که همه بچه‌ها به بیمارستان می‌روند و به بخش کودکان مراجعه می‌کنند، کودکان کار نیز باید از این امکانات بهره‌مند شوند.

از والدین کودک آزار باید سلب حضانت شود

وی در رابطه با کودکان در معرض آسیب بخصوص در خانواده‌ها بیان داشت: باید از والدینی که اقدام به کودک آزاری می‌کنند، سلب حضانت شود که اگر قانون حمایت از حقوق کودک و نوجوان در مجلس دنبال شود و با سرعت زیاد جلو برود، می‌تواند دست قضات را در این موضوع بازتر بگذارد.

وی تاکید کرد که در لایحه حمایت از حقوق کودک و نوجوان مفهوم کودک آزاری وسیع‌تر شده است و حتی اگر پدر و مادری و هر کسی که از کودک مراقبت می‌کند، اجازه ندهد کودک درس نخواند یا به بهداشت و سلامت کودک رسیدگی نکند، جزو مصادیق کودک آزاری قلمداد خواهد شد و با آنها برخورد می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کارمند

      بیشترکودکان کار افغانها هستند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج