۶۱۴۴۷۵
۵۰۵۰
۵۰۵۰
پ

هشدار در خصوص لاغری با داروهای تیروئید

یک متخصص غدد داخلی و متابولیسم گفت: افراد با مصرف دوز بالای داروهای تیروئیدی ماهیچه های خود را از دست می دهند و کاهش وزنی موقتی را تجربه می کنند و همچنین می پندارند چربی های بدن خود را آب کردند که کاملا در اشتباه هستند چون در واقع بافت عضلانی بدنشان را از بین می برند. هورمون تیروئید درمان چاقی و لاغری نیست.

جام جم آنلاین - بیتا نوروزی: یک متخصص غدد داخلی و متابولیسم گفت: افراد با مصرف دوز بالای داروهای تیروئیدی ماهیچه های خود را از دست می دهند و کاهش وزنی موقتی را تجربه می کنند و همچنین می پندارند چربی های بدن خود را آب کردند که کاملا در اشتباه هستند چون در واقع بافت عضلانی بدنشان را از بین می برند. هورمون تیروئید درمان چاقی و لاغری نیست.

هشدار در خصوص لاغری با داروهای تیروئید

دکتر علیرضا استقامتی عضو هئیت مدیره انجمن غدد درون ریز و متابولیسم ایران بیان کرد: دیابت و مشکلات تیروئید ۲ بیماری شایع در قرن حاضر هستند. پرکاری و کم کاری تیروئید که جزء عارضه های غددی دسته بندی می شوند افراد بسیاری را درگیر کرده است. اما نکته ای که وجود دارد این است که مشکلات تیروئیدی افزایش نیافته بلکه باید گفت توجه و مراجعه مردم به این بیماری بیشتر شده است.

وی افزود: اما در رابطه با تومورهای تیروئیدی می توان به یقین گفت با شیوع بالایی نه تنها در کشور بلکه در دنیا روبه رو هستیم که می توان دلیل آن را مرتبط با عوامل محیطی و انواع تشعشعات دانست.

این متخصص علائم این بیماری را بستگی به نوع آن و سن فرد متفاوت دانست و گفت: تیروئید علامت اختصاصی ندارد و نمی توان به یقین گفت اگر فردی یک نشانه را در خود مشاهده کرد بنابراین مبتلا به عارضه تیروئیدی است همچنین علائم این دسته از بیماری ها در سنین مختلف متفاوت بوده و علاوه بر آن متناسب با نوع بیماری نیز نشانه های گوناگونی دارد. به عبارتی دیگر علایم تیروئید بسته به میزان شدت بیماری متفاوت است.

استقامتی در ادامه خاطرنشان کرد: در پر کاری تیروئید فرد متابولیسم بدنش بالا می رود و در کنار اشتهای خوبی که دارد درگیر کاهش وزن ناگهانی شده، تپش قلب تند، افزایش تعریق و کج خلقی را نیز تجربه می کند. همچنین در کم کاری نیز علامت ها متفاوت بوده و برای مثال بیمار ممکن است درگیر خستگی مزمن، افزایش وزن، ضعف ماهیچه های بدن، افزایش کلسترول خون، افسردگی، کاهش ضربان قلب و ریزش مو شوند. اما باز هم تاکید می شود بیماری تیروئید علامت اختصاصی را دارا نیست و این حاکی بر آن است که علائم ذکر شده همیشه خبر از یک عارضه تیروئیدی نمی دهند اما بهتر است افراد با مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنند.

این متخصص در رابطه با علائم بیماری در کودکان گفت: این علایم در کودکان و نوجوانان می‌تواند شامل رشد ضعیف و در نتیجه کوتاهی قد، به تاخیر افتادن بلوغ و رشد دندان‌های دائمی و همچنین رشد ذهنی ضعیف نیز از عوارض مهم این دسته از اختلالات تیروئیدی هستند.

عضو هئیت مدیره انجمن غدد درون ریز و متابولیسم ایران تشریح کرد: در پُرکاری های تیروئید علی‌رغم اشتهای زیاد فرد دچار کاهش وزن ناگهانی می شود به گونه ای که ممکن است تا ۱۰ الی ۱۵ کیلوگرم وزن کم کنند.

وی در خصوص افرادی که از داروهای تیروئید برای کاهش وزن استفاده می کنند، هشدار داد: اخیرا سوء استفاده از داروهای تیروئید برای کاهش وزن رواج پیدا کرده است. افراد با مصرف دوز بالای داروهای تیروئیدی ماهیچه های خود را از دست می دهند و کاهش وزنی موقتی را تجربه می کنند و همچنین می پندارند چربی های بدن خود را آب کردند که کاملا در اشتباه بوده و این لاغری به دلیل از بین رفتن میزان بافت عضلانی بدنشان است. هورمون تیروئید درمان چاقی و لاغری نیست. افراد به هیچ عنوان دست به چنین اقدامات اشتباهی نزنند.

به گفته استقامتی، کم کاری تیروئید نسبت به پُرکاری آن بسیار شایع تر بوده اما متاسفانه در این خصوص آمار دقیقی از ابتلایان به پُرکاری و کم کاری تیروئید در دست نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پزشکان معمولا برای درمان تیروئید کم کار از قرص‌های حاوی هورمون تیروئید استفاده می‌کنند همچنین در تیروئید پرکار درمان های متعددی وجود دارد اما بهترین روش برای بیمار به سن، وضعیت جسمی و وخامت بیماری بستگی دارد که تشخیص آن با متخصص است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج