جاباما
۶۱۴۶۸۲
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

پاریس: کنگره، برجام را حفظ کند

وزیر خارجه فرانسه ضمن تأکید بر لزوم پایبندی آمریکا به توافق هسته‌ای، گفت می‌توان در مورد دوره پس از پایان محدودیت‌های توافق هسته‌ای، گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری فارس: «ژان ایو لودریان» وزیر دفاع فرانسه روز شنبه در واکنش به تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای ارسال پرونده توافق هسته‌ای به کنگره، از قانونگذاران آمریکایی خواست این توافق را حفظ کنند.

ترامپ روز گذشته با اعلام اینکه قصد ندارد پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تائید کند، گفت پرونده برجام را به کنگره می‌فرستد و با نمایندگان برای اصلاح توافق رایزنی می‌کند.
لودریان که با خبرگزاری فرانسه گفت‌وگو می‌کرد، در مورد این تصمیم گفت: «واقعا امیدواریم که کنگره که اکنون اگر توافق شکست بخورد مسئول خواهد بود، این توافق را تضعیف نکند.»

وی افزود: «اگر ما توافقی را که طرف‌ها به آن پایبند بوده‌اند تضعیف کنیم، گرفتار منطقی خطرناک و نامناسب شده‌ایم.»

پس از سخنرانی شب گذشته ترامپ، کشورهای اروپایی با صدور بیانیه‌هایی تأکید کردند که برجام باید ادامه یابد.

وزیر خارجه فرانسه در این مورد گفت: «از نظر ما، توافق وین توافقنامه‌ای خوب است و برنامه هسته‌ای ایران را محدود کرده و مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی می‌شود.»

وی با این حال، بار دیگر زمزمه گفت‌وگو برای دوره پس از پایان محدودیت‌های برجام را مطرح کرد: «می‌توانیم گفت‌وگویی اولیه برای دوران پس از ۲۰۲۵ آغاز کنیم. اگر این توافق [برجام] اجرایی بماند [و به آن پایبند بمانند]، ایران می‌تواند از تمام حقوق هسته‌ای خود ذیل معاهده منع گسترش برخوردار باشد. اگر هم نیازی به تضمین یا راستی‌آزمایی [برای پس از برجام] بود، می‌توان در موردش گفت‌وگو کرد. ما آماده‌ایم این مسائل را با آمریکایی‌ها در میان بگذاریم.»

لودریان با انتقاد از اینکه ترامپ در سخنرانی‌اش مسائل غیرهسته‌ای را به برجام مربوط کرده، گفت: «ما سوالاتی جدی در مورد رفتار ایران به خصوص توسعه توانمندی بالستیک و نقش مخربی که در منطقه بازی می‌کند، داریم، اما همواره مسئله‌ هسته‌ای را پرونده‌ای جدا در نظر گرفته‌ایم.»

وزیر خارجه فرانسه که تا چند هفته دیگر به تهران سفر می‌کند، گفت: «می‌توانیم بحثی سخت در مورد موضوعات دیگر داشته باشیم. ما باید توضیحی روشن در مورد برنامه موشک بالستیک و نفوذ منطقه‌ای ایرانی‌ها داشته باشیم. ما باید در مورد حضور ایران در سوریه از طریق حزب‌الله و سپاه پاسداران، سوال کنیم.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا اروپا حاضر است علیه سپاه تحریم اعمال کند، گفت: «می‌توانیم در این مورد صحبت کنیم.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج