۶۱۹۳۰۵
۳ نظر
۵۰۱۱
۳ نظر
۵۰۱۱
پ

«قانون»، از تبعات تردد خودروهای غیر تهرانی در پایتخت گزارش می‌دهد

مسافربری با خودرو پلاک شهرستان، ممنوع!

روزنامه قانون نوشت: رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران، از نقش ۳۰ درصدی تردد خودروهای پلاک شهرستان بر ترافیک تهران سخن گفته است

روزنامه قانون نوشت:

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران، از نقش ۳۰ درصدی تردد خودروهای پلاک شهرستان بر ترافیک تهران سخن گفته است

برابر قانون، هر راننده موظف است با پلاک متعلق به خودش در سطح شهر رانندگی كرده و همچنين هر خودرو باید با پلاک همان شهر تردد کند

در تازه‌ترين مطالعات، تهران بدترین شهر جهان به لحاظ ترافیک و وقت‌کشی شهروندان در گره‌های ترافیکی شناخته شد

با همه راهسازی‌ها، پل سازی‌ها، تونل سازی‌ها و اصلاحات هندسی در شهر، هنوز گشایشی در ترافیک تهران حاصل نشده است

نبود فضای پارک مناسب خودرو در شهر و تبدیل شدن بخشی از حاشیه معابر به پارکینگ، گذرگاه‌های تهران را تنگ و تنگ تر کرده است

ایران ۷۲، ایران ۶۸، ایران ۷۹، ایران ۳۱، ایران ۶۲‌، ایران... . دیدن این ارقام در سمت راست خودروهای متردد در تهران، برای‌مان عادی شده است. شهری که به گفته مسئولانش، بیش از سه میلیون خودرو با پلاک‌های شهرستان در آن تردد می‌کنند و باری ۱۰۰چندان به ترافیک معابر می‌افزایند. تردد بیش از اندازه خودروهای پلاک شهرستان در تهران، معضلی است که در سال‌های اخیر و به دنبال رشد آمار بیکاری در کشور، رشد چشم‌گیری داشته و شرایط زندگی در تهران را سخت تر از همیشه کرده است.

بیکاری و نبود فرصت شغلی مناسب در بسیاری از شهرها، مهم‌ترین عامل جولان خودروهای پلاک شهرستان در تهران شده است، چنانكه خودروهای شهرستانی زیادی به تهران آمده تا با مسافرکشی، به کسب درآمد در تهران بپردازند. روزگاری خودروهای پلاک شهرستان در معابر تهران، بسیار کم بودند و اکنون، تعداد اين خودروها با خودروهای پلاک تهران تاحدودي برابری می‌کند. تردد بالای خودروهای پلاک شهرستان در تهران به اين منظور قابل توجه و اهمیت است که گره‌های ترافیکی تهران هر روز پیچیده‌تر از قبل شده و با همه راه‌سازی‌ها، پل‌سازی‌ها، تونل‌سازی‌ها و اصلاحات هندسی در شهر، بازهم گشایشی در ترافیک تهران حاصل نمی‌شود. همین موضوع سبب شده تا ترافیک تهران در پاییز ۹۶ آزاردهنده‌تر از همیشه شود و وقت زیادی را از زندگی ساكنان تلف کند.

تهران ، بدترین شهرترافیکی

چندی قبل، نتایج مطالعات موسسه داده‌سنجی‌اي درباره ترافیک تهران منتشر شد که براساس آن، تهران بدترین شهر جهان به لحاظ ترافیک و وقت کشی شهروندان در گره‌های ترافیکی محسوب مي‌شود. نتایج رتبه‌بندی ترافیکی شهرها حکایت از آن دارد که میانگین زمان یک سفر درون شهری در ایران،‌ ۵۰ دقیقه و ۱۷ ثانیه و در تهران،‌ ۵۵دقیقه و هفت ثانیه است.این درحالی است که ساکنان بهترین‌ شهرها در شاخص «ترافیک»، به‌طور متوسط ظرف ۲۰ دقیقه، از منزل به محل کار یا تحصیل مراجعه می‌کنند. حجم بالای تردد خودروها در تهران، تلف شدن اوقات بسیاری از شهروندان را همراه داشته و جالب اینجاست که شهروندان به این سبک زندگی عادت کرده و برای هر سفر درون شهری، اتلاف وقت در ترافیک را نیز در نظر می‌گیرند و سپس به فعالیت‌های روزمره می‌پردازند.

مسافرکشی، در دسترس‌ترین شغل پایتخت

فقدان فرصت شغلی مناسب برای گروه‌های مختلف جوانان تهرانی و به‌خصوص شهرستانی، سبب شده تا مسافرکشی در تهران بسیار پر رونق‌تر از همیشه باشد. تردد پرشمار خودروهایی با میانگین قیمت ۱۵ میلیون تومان در شهربرای جابه‌جایی شهروندان و کسب درآمد، عاملی شده تا ترافیک تهران بسیار سنگین تر از همیشه شود و راهکاری نیز بر آن افاقه نکند. اکنون دیدن چندین خودروی فرسوده در سر چهارراه‌ها با پلاک‌های شهرستان، برای جابه‌جایی مسافر امری عادی در زندگی شهروندان تهرانی شده است. افزایش فعالیت اپلیکیشن‌های مسافری که اکنون به بیش از ۲۰ سامانه رسیده نیز خود مزید بر علت شده تا تردد خودروهای پلاک شهرستان بیشتر شود.

شب خوابی در داخل خودرو

جذابیت‌های مسافرکشی با خودروهای پلاک شهرستان در تهران اکنون به گونه‌ای است که برخی رانندگان شهرستانی، شب را در داخل خودرو به صبح می‌رسانند تا ساعات بیشتری برای چرخیدن در خیابان‌های شهر و کسب درآمد در اختيار داشته باشند. این گروه از رانندگان، از ۶صبح تا نزدیکی‌های نیمه شب را در خیابان‌های تهران به مسافرکشی مشغولند و برای آنکه در ترافیک آخر شب و اول صبح خروجی‌های تهران گیر نکنند، ترجیح می‌دهند شب را در داخل خودروشان بگذرانند. ترافیک آزاردهنده این روزهای تهران که با نزدیک شدن به روزهای سرد سال، بیشتر و بیشتر نیز خواهد شد، عوامل مختلفی دارد که نقش خودروهای شهرستانی در آن‌ها بسیار پر رنگ است و باید برايش راهکار عملی اندیشیده شود.

ظرفیت اشباع شده معابر تهران

با وجود همه راهسازی‌ها در تهران در سال‌های اخیر که به تبع ورود سالانه ۵۰۰ هزار خودروی جدید خودروسازان به اين شهر صورت گرفت، ظرفیت معابر پایتخت برای تردد خودروها در نهايت به دو میلیون دستگاه می‌رسد و این درحالی است که آخرین آمارها حکایت از تردد بیش از پنج میلیون خودرو در روز در کنار سه میلیون دستگاه موتورسیکلت در معابر تهران دارد تا مجالی برای نفس کشیدن در معابر شهری نباشد. نبود فضای پارک مناسب خودرو در شهر و تبدیل شدن بخشی از حاشیه معابر به پارکینگ خودروها، گذرگاه‌های تهران را تنگ و تنگ‌تر کرده و در این میان، ورود و تردد بالای خودروهای پلاک شهرستان، به مصیبتی ترافیکی برای ساکنان شهر تبدیل شده است.

تاثیر ۳۰ درصدی بر ترافیک

نقش خودروهای پلاک شهرستان بر ترافیک تهران، آن‌قدر پر رنگ شده که رییس پلیس راهنمایی و رانندگی اين شهر از نقش ۳۰ درصدی تردد خودروهای پلاک شهرستان بر ترافیک تهران سخن گفته است. به گفته سردار «سيدتيمورحسيني»، برابر قانون، هر راننده موظف است با پلاك متعلق به‌خودش در سطح شهر رانندگي و از سوي ديگر هر خودرو نيز بايد با پلاك همان شهر تردد كند و اگر فردي از شهري به شهر ديگر نقل مكان كرده و در آنجا مستقر شود، بايد پلاك همان شهر را براي خودرويش دريافت كند. اما با آنکه بارها از سوی پلیس، وعده ایجاد محدودیت برای تردد خودروهای پلاک شهرستان در تهران داده شده اما در عمل اقدامی برای آن صورت نگرفته و تعداد خودروهای شهرستانی بیشتر از قبل شده است.

محدودیتی که اعمال نشد

سال گذشته بود که رییس پلیس تهران، يكي از برنامه‌هاي پليس راهنمايي و رانندگي پايتخت را ايجاد محدوديت براي تردد خودروهاي با پلاك شهرستان در سطح معابر اعلام كرد و گفت: متاسفانه در سال‌هاي اخير تردد خودروها با پلاك شهرهاي ديگر در تهران به‌شدت افزايش يافته و همين امر باعث اخلال در ترافيك نيز شده است؛ از همين رو قصد داريم با خودروهاي پلاك شهرستان كه داراي تردد مداوم در تهران هستند برخورد كنيم.

حسینی با بيان اينكه در فاز نخست اجراي اين طرح اولويت برخورد با خودروهاي حمل‌ونقل عمومي است، گفته بود که منظور از خودروهاي حمل‌ونقل عمومي، خودروهايي است كه با پلاك شهرستان در آژانس‌ها فعاليت كرده يا به شكل تاكسي و مسافربر شخصي، اقدام به حمل و جابه‌جايي مسافر در تهران مي‌كنند اما پلاك‌شان متعلق به تهران نيست كه همكاران من اين افراد را شناسايي و با آنان برخورد خواهند كرد. به گفته حسيني، ماموران راهور درصورت مشاهده خودروهايي با پلاك شهرهاي ديگر، اقدام به جريمه آنان خواهند كرد اما خودروي اين افراد توقيف نمي‌شود.

خودروها درشهرشان تردد کنند

برابر قانون، هر راننده موظف است با پلاک متعلق به خودش در سطح شهر رانندگی کرده وهمچنين هرخودرو باید با پلاک همان شهر تردد کند و اگر فردی از شهری به شهر دیگر نقل مکان کرده و در آنجا مستقر شود، باید پلاک همان شهر را برای خودرویش دریافت کند.رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، درباره تشخیص خودروهایی که به تهران تردد مداوم دارند، از خودروهایی که به‌طور موقت وارد تهران شده‌اند نیز افزوده بود: تشخیص این امر توسط ماموران انجام خواهد شد، به عنوان مثال فردی که با پلاک شهرستان اقدام به مسافربری درتهران کند، به‌طور حتم برای چند روز به‌صورت موقت وارد شهر نشده و مشمول جریمه خواهد شد.

اما افرادی که برای کار موقتی وارد شهر شده‌اند، مشمول این طرح نخواهند بود. با این حال، اقدام عملی برای اجرای این طرح نشد تا ترافیک تهران دو چندان و اتلاف وقت مردم در ترافیک صد چندان شود.

تهرانی اینچنین آرزوست!

وخیم بودن اوضاع ترافیکی تهران و اتلاف وقت قابل توجه مردمان این شهر، در حالی صورت می‌گيرد که در میان تمام شهرهای جهان، «بازل» در سويیس، بهترین شهر از لحاظ ترافیکی معرفی شده است. با داشتن جمعیت ۱۹۵ هزار نفری، بازل (پس از شهرهای زوریخ و ژنو) سومین شهر پرجمعیت سويیس به‌ شمار می‌رود. این شهر مرزی در نزدیکی سويیس، فرانسه و آلمان واقع شده و می‌توان در آن به یکی از توسعه ‌یافته ‌ترین شبکه‌های حمل‌ونقل عمومی دنیا دسترسی داشت که شامل اتوبوس‌ و متروهای برقی (تراموا) است. مدیریت شبکه حمل‌ونقل بازل را که به نظم، وقت‌شناسی، کمترین میزان اتلاف وقت و داشتن وسایل نقلیه مدرن مشهور است، شرکت باسلر برعهده دارد و در روزهای کاری هفته، اتوبوس‌ها و قطارهای برقی در آن هر هفت دقیقه و در آخر هفته‌ها هر ۱۵-۱۰ دقیقه، خدمت‌رسانی می‌کنند.

بر اساس آمارها تا سال ۲۰۱۳، حدود ۵۵ درصد از خانوارهای بازلی مالک هیچ نوع خودرویی نبودند. در این رابطه حتی مسئولان شهری طرحی را در سال ۲۰۱۰ به تصویب رساندند که بر اساس آن قرار شد حجم ترافیک وسایل نقلیه موتوری شخصی برای ۱۰ سال بعد ( سال ۲۰۲۰ )، حدود ۱۰ درصد کاهش یابد. بر اساس آمارها، شهروندان بازلی در رفت‌وآمدهای روزانه خود ۳۷ درصد از پیاده‌روی، ۲۷ درصد از شبکه حمل‌ونقل عمومی، ۱۶ درصد از دوچرخه و ۱۷ درصد از خودروی شخصی استفاده می‌کنند و دست یافتن به چنین آمارهایی در تهران تا حدودي شبیه به رویاست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عسل

      توی کرج و تهران پلاک شهرستان خیلی زیاد شده

    • سهیل بالینی

      هیچکدوم از اپلیکیشن ها راننده های پلاک غیر تهران رو استخدام نمی کنن که این موضوع نادیده گرفته شده بود در مقاله. فروش بی رویه خودروهای بی کیفیت، نبود حمل و نقل عمومی سالم (یک بار با مترو و اتوبوس سفر کنن مسئولین متوجه میشن) و بیکاری از دلایل شلوغی تهرانه.

      پاک کردن صورت مساله می تونه محدود کردن خودرو های پلاک شهرستان باشه.

    • محمود

      ماشینشون رو طولانی مدت توقیف کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج