جاباما
۶۲۰۱۷۶
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

نوشیدنی‌های انرژی‌آور یا مرگ‌آور؟

امروزه جوانان به خصوص آن دسته از افراد که به باشگاه های ورزشی می‌روند، روزانه ممکن است از نوشیدنی‌های انرژی‌زا برای تامین انرژی بدنشان در هنگام ورزش استفاده کنند. اما سوالی که در این جا بوجود می‌آید این است که آیا این انرژی بوجود آمده از این نوشیدنی‌ها می‌تواند برای بدن مضر باشد؟

جام جم آنلاین: امروزه جوانان به خصوص آن دسته از افراد که به باشگاه های ورزشی می‌روند، روزانه ممکن است از نوشیدنی‌های انرژی‌زا برای تامین انرژی بدنشان در هنگام ورزش استفاده کنند. اما سوالی که در این جا بوجود می‌آید این است که آیا این انرژی بوجود آمده از این نوشیدنی‌ها می‌تواند برای بدن مضر باشد؟
نوشیدنی‌های انرژی‌آور یا مرگ‌آور؟
به گفته متخصصان این نوشابه‌ها که مدتی است در میان جوانان بیشتر از قبل پر طرفدار شده است، خطرات جدی را را با خود به همراه دارد و حتی ممکن است باعث مرگ شود.

دکتر محمدحسین عزیزی، رئیس انجمن صنایع غذایی کشور بیان کرد: نوشابه‌ها یکی از پرمصرف‌ترین و البته مضرترین نوشیدنی‌های دنیا محسوب می‌شوند. نوشیدنی‌های انرژی‌زا مشابه نوشابه‌های گازدار هستند اما با این تفاوت که می‌توان به جرات گفت چندین برابر از نوشابه‌های معمولی مضرتر هستند. همانطور که از نام نوشیدنی‌های انرژی زا پیداست این دسته از محصولات مواد انرژی‌زای بالایی را دارا هستند.

وی افزود: میزان شکر و کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها چندین برابر بیشتر از نوشابه‌های معمولی است. پوسیدگی دندان‌ها، چاقی، سوء تغذیه، تاثیر منفی بروی کلیه‌ها، پیری زودرس پوست و تخریب استخوان‌ها از جمله مضرات نوشابه‌های معمولی است. حال تصور کنید افزودنی‌های داخل نوشیدنی‌های انرژی‌زا چندین برابر بیشتر از حد معمولی آن است بنابراین شدت عوارض نام برده نیز بیشتر است.

این متخصص در پاسخ به این پرسش که آیا این نوشیدنی‌ها واقعا انرژی‌زا هستند، گفت: این نوشیدنی‌ها به دلیل شکر و کافئین بسیار زیاد یک انرژی موقتی را در افراد پدید می‌آورد، افراط در مصرف آن‌ها رفته رفته دیگر نه تنها انرژی را در بدن تولید نمی‌کند بلکه موجب به وجود آمدن مشکلات جدی برای سلامتی می‌شود.

عزیزی، نوشابه‌های شیرین را مهمترین عامل چاقی دانست و گفت: مضرات نوشیدنی‌های گازدار و انرژی‌زا تمامی ندارد. فشار خون بالا که یک عامل خطرزا برای بیماری قلب و عروق است با مصرف این دسته از نوشیدنی ممکن است این بیماران دچار حملات قلبی و مغزی شوند. به علاوه اختلال در هضم غذا، افزایش خطر سکته، پوکی استخوان، افزایش احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده و افزایش احتمال ابتلا به سنگ‌های کلیوی از دیگر خطراتی است که درکمین مصرف کنندگان نوشیدنی‌های گازدار و انرژی زاست.

رئیس انجمن صنایع غذایی کشور اظهار کرد: این نوشیدنی‌ها گرچه حاوی انرژی است، اما به طور خالص از کافئین و شکر تشکیل شده‌ و در واقع این انرژی به بدترین شکل موجود برای افراد تولید می‌شود. کافئین موجود در این دسته از نوشیدنی‌ها باعث می‌شود که خواب افراد دچار اختلال شود و به عبارتی درگیر بی خوابی‌های شبانه شوند. همچنین بالا رفتن ضربان قلب یکی از مهم‌ترین خطرات انرژی‌زاها تلقی شده و افرادی که روزانه آنها را مصرف می‌کنند به شدت در معرض سکته‌های قلبی قرار دارند.

وی متذکر شد: مواد موجود در ترکیب نوشیدنی‌های انرژی‌زا فشار خون و ضربان قلب را افزایش می‌دهند، در نتیجه مصرف آنها در حین انجام فعالیت‌های ورزشی فشار خون و ضربان قلب ورزشکاران بالا می‌برد، لذا به هیچ عنوان به ورزشکاران توصیه نمی‌شود که این دسته از نوشیدنی‌ها را مصرف کنند چرا که در صورت مصرف بیش از اندازه آنها افراد درگیر عوارض قلبی و عروقی از جمله انواع بی نظمی در ضربان قلب، ایست ناگهانی قلبی و سکته‌های قلبی و مغزی شود.

عزیزی هشدار داد: نوشیدنی‌های انرژی‌زا بیشتر برای افرادی که ورزش‌های سنگین انجام می‌دهند تهیه شده است چرا که اگر پس از مصرف آنها ورزش صورت گیرد خطرات آن به حداقل می‌رسد. البته ناگفته نماند متخصصان به هیچ عنوان این دسته از نوشیدنی‌های گازدار و انرژی‌زا را به هیچ کدام از افراد توصیه نمی کنند.

رئیس انجمن صنایع غذایی کشور در پایان خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود این نوشابه‌ها را با شکم خالی مصرف نکنید. مصرف نوشیدنی‌های گازدار و انرژی‌زا هفته‌ای یکبار مشکل خاصی را برای افراد به وجود نمی‌آورد اما باز هم به مردم تاکید می‌شود بهتر است به کلی دور این دسته از نوشیدنی‌ها خط قرمز بکشند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج