جاباما
۶۲۲۲۲۴
۴۹ نظر
۵۲۹۹
۴۹ نظر
۵۲۹۹
پ

آرایش دختران ایرانی، چرا و چگونه غلیظ شد؟

تفاوت های زیادی را در مورد نحوه آرایش مو و صورت در نسل دختران امروزی و زنان متعلق به نسل های گذشته شاهد هستیم. در میان دختران دو نسل قبل – و هنوز در میان ساکنین مناطق روستایی یا استان های دور از پایتخت – رسم برداشتن «زیر ابرو» معمولا در مورد زنان متأهل مرسوم بوده و هست.

هفته نامه صدا - شیرین احمدنیا*: تفاوت های زیادی را در مورد نحوه آرایش مو و صورت در نسل دختران امروزی و زنان متعلق به نسل های گذشته شاهد هستیم. در میان دختران دو نسل قبل - و هنوز در میان ساکنین مناطق روستایی یا استان های دور از پایتخت - رسم برداشتن «زیر ابرو» معمولا در مورد زنان متأهل مرسوم بوده و هست.
در حالی که امروزه شاهد این هستیم که دختران جوان و حتی نوجوان حتی به نحوی هماهنگ شده با والدین شان، اقدام به «تمیز کردن» یا فرم دادن مطابق با مدِ روز ابروی خود می کنند و به این اکتفا نمی کنند و موهای خود را با رنگ های مصنوعی و غیر متعارف و صورت خود را با آرایش غلیظ می پوشانند و گاه حتی در مواردی بینی خود را نه بر اساس نیاز پزشکی بلکه صرفا برای مطابقت با ایده آل های فرهنگی و به قصد ارتقای زیبایی های ظاهری خود به تیغ جراحی می سپارند و بیینده را در تشخیص دادن وضعیت تاهل خود با توسل به نمادهای ظاهری که پیش از این به عنوان ملاک تشخیص مورد استفاده قرار می گرفت، نامطمئن می سازند!
آرایش دختران ایرانی، چرا و چگونه غلیظ شد؟

پرسشی که در ذهن شکل می گیرد علت تغییرات ظاهری فاحش در میان نسل های مختلف است و این که چگونه در عین حال شاهد مدارا و گاه همراهی خانواده ها و به عبارتی نسل های قدیمی تر در مواجهه با این تغییر رفتار هستیم.

می دانیم که بنا به پژوهش های انجام شده و شواهد، ملاک زیبایی ظاهری اولین یا دومین معیار همسرگزینی برای مردان در ایران است و زنان ایرانی هنوز در جریان همسرگزینی به ندرت در موقعیت «انتخاب گر» بلکه همچنان تا حد زیاد و گسترده ای در موقعیت «انتخاب شونده» قرار دارند، در نتیجه پرداختن به زیبایی های ظاهری که - به سادگی ملاک انتخاب همسر است - همچنان نقش زیادی در موفقیت دختران برای نیل به هدف ازدواج ایفا می کند، آن هم در جامعه ای که عمومیت ازدواج و باور به ارزش مثبت ازدواج و تشکیل خانواده در میان اکثریت افراد رواج دارد.
می توان تصور کرد که قوانین مرتبط با پوشش در این جامعه نیز سهم خود را در این میان ایفا می کنند. زمانی که دختران مجازند صرفا گردی صورت را در معرض دید بگذارند، عملا این عرصه می شود محل اصلی و متمرکز تلاش برای هر گونه اقدام برای ارتقای زیبایی ظاهری و بنابراین، مصرف مواد آرایشی و اقدام به جراحی های پلاستیک در مورد بینی، یا تلاش برای جایگزین کردن لنز به جای عینک، و سایر دستکاری هایی که تحت عنوان مدیریت بدن در مباحث مرتبط با حوزه جامعه شناسی بدن مورد مطالعه قرار می گیرد، قابل توضیح و توجیه می شود اما این نمی تواند به تنهایی تحولات اخیر را توضیح بدهد.

در صورت مقایسه این جامعه با جامعه دیگری که نسبت قابل توجهی از دختران و زنان پایبندی عملی و داوطلبانه به پوشش اسلامی دارند مانند مالزی، که این گونه توجه و دستکاری های افراطی در مورد صورت و ظاهر در مورد زنان جامعه شان گزارش نشده است، علت یابی این چنینی با مشکل مواجه می شود. شاید مسئله را باید در بستر تحولات وسیع تر فرهنگی در این جامعه مورد بررسی قرار داد و با توسل به پژوهش های میدانی و گسترده به ریشه یابی پرداخت.

گاه صحبت از این می شود که آرایش کردن افراطی نوعی واکنش از سوی برخی از دختران به شرایطی بیرونی است که ممکن است با باورهای درونی ایشان و نوع تربیت خانوادگی شان مطابقت نداشته باشد و افراد خود را در شرایط حاکمیت معیارهای دوگانه می یابند و در مقابل فشارهای روانی دست به رفتارهای غیر متعارف می زنند.
گاه سخن از مادی شدن ارزش ها در جامعه ایران به میان می آید و این که چگونه روابط مبتنی بر زیبایی های ظاهری و سطحی نگری میان شکل گیری رابطه های انسانی و جذابیت متقابل شده است و اقدام به مداخلات و دستکاری در ظاهر، به ابزاری برای نیل به اهداف ابزاری تبدیل شده است که این تغییرات ارزشی خود را در زوال اخلاقی و کمرنگ تر شدن آرمان های معنوی متبلور می سازد که هر چند همچنان افراد صحبت از قائل شدن به اهمیت اخلاق و صداقت و اندیشه سالم می کنند اما در عمل، معیارهای سطحی و ظاهری را مبنای تعاملات و مناسبات اجتماعی خود قرار می دهند.

برای افرادی که تجربه زندگی یا تردد در جوامع توسعه یافته به ویژه جوامع غربی را داشته باشند،
درک تفاوت های آشکار در مقایسه وضعیت پوشش و ظاهر بسیاری از دختران دانشجوی ایرانی و دختران دانشجوی ساکن جوامع غربی که با کمترین آرایش و ساده ترین پوشش ظاهر می شوند، موجب تعجب می شود، به نحوی که پیامی که از شیوه و سبک پوشش دختران مشغول در فضای آموزش عالی به مخاطب می رسد معمولا بیانگر توجه عمده ایشان به هدف تحصیلی و علمی است و ناخودآگاه مخاطب را نه به ویژگی های ظاهری،؛ بلکه به آنچه در ذهن خود می پروراند، قدرت بیان و تجزیه و تحلیل، قابلیت های پژوهشی و دستاوردهای علمی خود جلب می کند. تعامل در پیامی که از جانب دختران در این جامعه به مخاطب عرضه می شود حائز اهمیت است.

*عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اولین عامل اجباره . اجبار پوشش, اسلامی فقط باعث پس زدن شدید اون میشه ودوم مرد ها, یادمه یه دختر با صورت ساده داشت راه میرفت یه پسری بهش گفت سرطان داری رنگت پریده, ایراد اصلی رو در مردها جستجو کنید

      پاسخ ها

      • reza

        فرافکنی از ویژگیهای بارز هر ایرانی

      • user

        شما همه ی خانم ها رو مثل خودت سست عنصر تصور کردی که به خاطر حرف مردا هفت قلم آرایش میکنند؟

      • بدون نام

        اجبار مال وقتی بود که لباسهای گشاد و بلند تن زنها بود . الان دیگه به نظرم به فرهنگ افراطی و رقابت و چشم و همچشمیِ ایرانی ربط پیدا کرده .یه جورایی ایرانی جماعت ترمز نداره و تا منتهای یه چیز میره

      • محمد حسین

        ها یعنی بین تمام خلقت میتونه موجود مریض و ناقص وجود داشته باشه اما شما توقع دارید پسر یا مرد ابله هیچ جا نباشه؟!خب اون یه نفر بود این حرفو زد اون 1000 نفر دیگه که این حرفو نزدن چطور میشه؟

    • علی

      وقتی همه جای یه دختر و بپوشونی خوب معلومه که تمرکز میره فقط روی صورت ....!!!!
      از اون طرف دخترا هم بقیه جاها رو ول میکنن برای همینه که اکثر دخترای ایرانی چاق و بد فرم هستند ....

      پاسخ ها

      • حمید

        اگه متن رو خونده بودی نوشته بود که توو مالزی هم پوشش اسلامی دارند ولی انقدر آرایش نمیکنند

      • بدون نام

        والا ما که الان همه جای دخترها رو پوشیده نمی بینیم با این مانتوهای جلوباز و لباس های پاره و کوتاه و تنگ!

      • بدون نام

        الان دیگه این حرف معنی نداره .یه زمان زنها مجبور بودند مانتنوها گل وگشاد بپوشند .الان کجا همچینه؟! در غرب هم همه زنها با مینی ژوپ نمیان تو خیابون اگه منظورت اینه که چون زنها نمی تونن لباسهای کوتاه بپوشند این همه آرایش می کنند!!!!

      • بدون نام

        اوج حماقت و فقر فکری! با چاشنی مرض!

    • علی

      خوب طبیعیه تمرکز بره رو بخشی که پوشیده نیست ....

    • بدون نام

      حجاب اجباری و جامعه مرد سالار دو عامل اصلی این قضیه اند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جامعه مردسالار زنان رو در بدن خلاصه میکنه.حتی اگه بخوای در شرکتی هم استخدام بشی اون زنی که زیباتره یا رنگین تره انتخاب میشه نه اونی که کارش رو خوب انجام میده یا رزومه بهتری داره.زنها اسباب بازیِ مردان هستند و هیچ گروه فعالِ مدافعِ حقوق زنان در این مملکت نیست یا جایی نیست که بشه شکایت کرد و احقاق حق کرد .اینها که میگن چون تمرکز روی صورته زنها زیاد آرایش می کنند خیلی عقبند از جامعه .الان دیگه این حرف معنی نداره .الان زنها آرایش می کنند و در زیبایی مسابقه می دهند چون همه زندگی و تحصیل و کار و تفریح و همه چیزشون به بدنشون گره خورده! شما زیبا نباشی حتی توسط مردان استخدام هم نمیشی!!

    • گندم

      حجاب اجباری؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      الان دختران ما حجابی دارن ک از سر اجباره؟؟
      تمرکز بره به سمت جایی ک پوشیده نیست؟؟مانتوهای جلوباز,شلوارهای کوتاه,استینای کوتاه..دقیقن جای پوشیده ای مونده برا دختران ما؟؟
      موافقم ک علت در مردان باید جستجو بشه,در غیرت مردان..

      پاسخ ها

      • علی

        شما که فقط یاد گرفتید بگید همه چیز تقصیر مردا است

      • بدون نام

        علت رو البته باید در مردان جستجو کرد اما نه در غیرت مردان!! در نگاه کالایی شون به زنان .البته مردی هم که زن رو میخواد کنترل کنه نگاه کالایی به زن داره .فرقی نمی کنه ! مرد چه بخواد بدن زن رو بپوشونه چه بخواد بدن زن رو نشون بده هر دو نشون دهنده فرهنگ زن ستیز جامعه ست

    • بدون نام

      فرهنگ مردم در ایران اشتباه وافراطیه.....من الان توی شهرستان هستم این جا اگر یک دختر هزار تا حسن دینی، رفتاری و اخلاقی و تحصیلاتی داشته باشه ولی مثلا یک مقدار قدش کوتاه باشه برای ازدواج به مشکل برمی خوره... مادرهای پسرها برای خواستگاری یه پسر سیکل وبی کار شون که بیان مهم ترین شرایطشون قد بلند و چشم رنگی و اندام هالیوودی و.پوست سفیده....
      خوب وقتی معیارها این طوری شده
      اون دختر مجبور میشه هرچند هزارتا حسن داشته باشه ولی برای اینکه باقی جنبه های وجودش دیده بشه وبهش اهمیت بدن روز به روز آرایشش غلیظ تربشه و توی این دور باطل بازی کنه درغیر این صورت عقب میوفته و به اُمل بودن و نامرتبی و هزار چیزدیگه محکوم میشه...
      کلا فکر مردم ایران خرابه

    • کاربر

      کسایی که میگن علتش پوشش اجباریه که باعث میشه توجه بره رو صورت، متنو درست بخونن. اگه این علتش باشه چرا تو کشوری مثل مالزی اینطور نیست؟!
      علتش خود کم بینیه ملت ماس، چرا مردای ما دنبال بدنسازی و .. هستن؟! اونا که اجبار به پوشیده شدن بدن ندارن.
      ملت ما فقر فرهنگی داره و عامل اصلیش هم ماهواره هست، تو همه کشورای پیشرفته دنیا اینترنت و رسانه هاشون بشدت فیلتر میشه و هرچیزی که با فرهنگ ملتشون منافات داره، نشون داده نمیشه، ولی متاسفانه تو کشور ما اینطور نیست، صبح تا شب ملت نشستن پشت این مروج فساد (ماهواره) و تفریحشون شده دیدن سریال هایی مبتذل، روابط نا مشروع، گونه گذاری، عمل بینی، بی حیایی. کل برنامه های این ماهواره(شبکه های فارسی زبانش) همشون داره ملتو شست و شوی مغزی میده که فقط حواس رو به ظاهر جلب کنه، هیچ چیزی مبتنی به رشد فکری، ذهنی، فرهنگی در این شبکه ها وجود نداره، فقط و فقط از درون خالی شدن و جلب توجه به ظاهر تبلیغ میشه.
      کاش خودمون به داد خودمون برسیم، ملت ما هم فرهنگ با اصالت داره هم دین جامع،
      خدایی که ما رو افرید، برای بهتر زندگی کردنمون هم روش مشخص کرد، چون مخلوق او هستیم او بهتر از هرکسی خوب و بد ما رو میدونه، دستوراتش رو هم داده که با رعایت کردن و نکردن چه چیزایی خوشبخت و بدبخت میشیم، کاش اینقد با خدا و دین خدا غریبه نباشیم!
      کاش اینقد راحت با خدا مقابله نکنیم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوغتو بنوش بابا

      • بدون نام

        در مالزی پوشش اجباری نیست .و فرهنگ تجمل گرای ایرانی هم با فرهنگ مالزی فرق می کنه .در ایران هر چی پر زرق و برق تر باشی جذاب تری .از خونه تا بدن زن محلیه برای نشون دادن این تجمل .و البته فرهنگ مردسالاری که زن رو در بدنش خلاصه می کنه خیلی به این وضعیت دامن میزنه

    • بدون نام

      حجاب که کامل باشه ابرو و سیبیل هم که دست نخوره یعنی یک زن قرن 21 با ظاهر مورد پسند ناصر الدین شاه. لطفا این مقاله ها رو مخصوص اقایون بذارید نه خانومها که اراستگی جزوی از خصلتهای زنانه شونه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقا اینکه زنان رو مجبور کنیم شبیه هنرپیشه های هالیوودی بگردند یا تمام موهای بدنشون رو با زجر و عذاب اصلاح کنند یا طبیعت بدنشون رو تغییر دهند خودش یک فرهنگ عقب افتاده و مردسالارانه ست و از نظر ماهیت فرقی با فرهنگ قجری نداره! الان در مناطق پیشرفته تر جهان زنهایی دارند با این فرهنگ عقب افتاده ومردسالار مقابله می کنند .ولی خب در خاورمیانه همچنان بدن یک زن مشخص می کنه که عقب افتاده ست یا جلو مانده! و این بدن فقط وقتی با استانداردهای زیباییِ مردپسندانه هماهنگ بشه پیشرفته محسوب میشه!!!

      • بدون نام

        آراستگی با آرایش و جلب توجه و شبیه پورن استارا شدن فرق داره

    • بدون نام

      عقده، خود کم بینی، نداشتن اصالت فرهنگی و غربزدگی+ بی غیرتی و هوس بازی مردان امروز....نتیجه ش میشه وضعی ک میبینیم...چندش و تهوع آور

    • بدون نام

      عمده دلیل آرایش غیرمتعارف را "اعتماد به نفس پایین" می دانم که آن هم محصول سالها فرهنگ خان و برده داری ما ، وجود اطاعت به جای احترام و نظام آموزشی حفظی و تلقینی محور و دلایل دیگر است
      آرایش کردن یک نتیجه از این نقیصه است ، نتایجی همچون پیروی بی چون و چرا از مد ، نداشتن سبک و مکتب مشخصی برای زندگی ، پیروی از حزب باد و به سادگی فریب افراد و احزاب را خوردن از خطرات مهمتر این عدم اعتماد به نفس است
      در کشوری که عرف ازدواج و طلاق بر تجارت های 500 یا 1000 سکه طلا می گردد ، افرادی که خود را رنگارنگ می کنند که انتخاب شوند و افرادی که رنگارنگ شده ها را صرفا از این جهت انتخاب می کنند، هم عالمی دارند

    • بدون نام

      کاربر جوون میشه دوتا از این کشورا که به شدت کنترل میشنو نام ببری البته جز کره شمالی,

      پاسخ ها

      • بهار

        خیلی کشورا. خود امریکا، کانادا و روسیه و اتحادیه اروپا
        می تونی به راحتی تو اینترنت سرچ کنی

    • علی

      دختری که یکی از اینها (عزت نفس شخصیت اعتماد به نفس هنر تحصیلات تخصص ورزش وووو ) داشته باشه نیازی نداره که با ارایش خودش و نشون بده ....
      اونهای که با ارایش میخوان خودشون و نشون بدنی چیزی برای افتخار کردن بهش ندارن .........

    • عنقا

      بله دخترای18 سال به بالا رامن دیدم که همه ابرو برئاشته شده ولی بعضی از خانواده ها با دستکاری کردن ابرو کشمکش دارن چند سال پیش به قول یکی که به یکی گفته بوذ تواگه الان ابروبرداشتی عروسی کردی

    • دراكولا تا به تا

      يه پسره به من گفت، دخترهايي كه ارايش نميكنند، منتظرند شوهر كنند! بعد كه بهش گفتم كه به خاطر پوستم و نحوه زندگيم نميتونم ارايش كنم، گفت از اين دخترهايي هستي كه ميخواهند بگند خيلي اعتماد به نفس دارند.
      كلا به حرف هيچكي زندگي نكنيد! دوست داريد ارايش كنيد، نداريد نكنيد! ولي اجازه نديد كه كسي به خصوص پسر جماعت بهتون بگه كه خوبه يا نه :؟

    • بدون نام

      الان اون دوتا تارمویی که به اجبار با یه تیکه شال یا روسری کوچیک میپوشونن شده عامل آرایش...الان کجا حجاب هست تا جایی که جا داره موها بیرونه و مانتوها باز....علت چیزدیگه س که حوصله م نمیشه تایپ کنم عامو

    • I

      برید مستند انقلاب جنسی رو ببینید واقعا آگاه کننده است

    • بدون نام

      تا وقتی مردای ما ب دختر دماغ عملی و ارایش غلیظ کرده میگن داف و خوشگل و سرشون جنگ و دعواس همین میشه فوتبالیستا، بازیگرا و ادمای معروف جامعمون هرکی ازدواج میکنه همه زناشون همین شکلین،خود به خود تو ذهن نوجوان هامون این شکل میگیره ک هرچی ظاهر تو چشم باشه دوس داشتنی ترن
      هرچی هم جوک میخونیم ک نوشته دختر است دیگر ...
      دخترامون هیچ اعتماد بنفسی ندارن و یاد نمیگیرن چجوری اعتماد بنفسشونو بیارن بالا،ب این کارا اشتباه رو میارن

    • Sara

      ب هر حال جهان سومیم و بس
      این گونه ظاهر در این جا فقط با عرض معذرت در مورد فاحشه های کشورای دیگ هس
      همین و بسسس
      ;-)

    • بدون نام

      ماهواره چیه بهونه کردی اینم شد دلیل تو کدوم قرن گیر کردی

    • بدون نام

      مگه‌ الان حجاب هست؟؟؟؟باشه حجاب تو جامعه اجباری واسه همین آرایش غلیظ میکنن پس چرا عروسای ایرانی در مقابل عروسای خارجی بسیاااار بی حجاب تر و با آرایش زیااااد هستن ؟؟؟چرا واقعا؟پوشش عروسای ایرانی دیگه تقریبا لخته.نه مشکل از دید و فرهنگ‌ماست این قضیه درست مثل فضای مجازی میمونه ما ایرانی ها همون طور که بلد نیستیم از فضای مجازی استفاده کنیم حد و حدود آرایش کردن هم بلد نیستیم.

    • فاطی جون

      الان پسرها به دخترها مجال نمیدن

    • بدون نام

      چرا هیچ کس به تربیت خانواده اشاره نمیکنه و نادیده گرفته شده دختر و پسری که درست تربیت بشن به جای وقت گذروندن جلوی اینه و باشگاهای پروش اندام الان دارن تو دانشگاهای مطرح کشور درس میخونن مثل صنعتی شریف دیدم که میگم

      پاسخ ها

      • محمد حسین

        الان شما خیلی با تربیت و فهمیده هستی که فکر میکنی
        وقت گذاشتن برای بدنسازی به خاطر بدتربیت شدنه؟

    • بدون نام

      دخترای ساده پوش رو امل حساب می کنید و آدم نرمال به حساب نمیارید بعدم میگید چرا دخترا اینطوری شدند؟:))))

    • مونا

      من دانشجوی دانشگاه معتبر تهران بودم.از نظر زیبایی در حد کاملا متوسط هستم.هیچوقت کرم پودر و.....استفاده نکردم.پوست جوان من به طور طبیعی،زیباتر است.ازدواج بسیار خوبی هم داشتم که بعد از گذشت ده سال بسیار عاشقانه تر هم شده است.چندین دوست و اشنای من هم همین شرایط را دارند...هدفم از نوشتن این مطلب این بود که هر چند دختران ارایش کرده و پوچ،و در کنارشان پسران تهی و مبتذل،وجود دارند،اما من این حرف راقبول ندارم که همه دختران و پسران ما تهی هستند.شاید این گروه بیشتر به چشم می ایند و امثال دوستان من،خیابان گردی ندارند و به چشم نمی ایند.

    • بدون نام

      اقای یوزر ارایش یچیز شخصیه چه ارایش بکنم و چه نه به شما ربطی نداره که شما انقدر کم اقبال هستید که هرگز منو نمی بینید تا بدونید انقدر به خودم افتخار میکنم که نیازی به نقاشی نداشته باشم, امثال شما باعث نابودی این جامعه شدن, به جای دهنت چشماتو باز کن

    • باران

      هنوز میپرسی چرا؟؟؟؟جالبه والا...حافظ شیرازی هم میدونه چرا،شماها نمیدونید.کمتر به حاشیه برید و به خودتون بیایید نا دیرتر از این نشده!!!!

    • میثم

      من عاشق دخترهای هستم که آرایش غلیظ ندارن ولی خیلی صورت مرتب و تمیزی دارن، انشالله هر جا هستن خوشبخت زندگی کنن

    • رامین

      ماهواره

    • بدون نام

      مقصر اصلی جامعه مردسالاره.وقتی ما به عنوان مردان جامعه خانمهای ساده وبی آرایش رو عقب مونده ودمده میدونیم،ملاک و معیار ازدواجمون دماغهای عملی و صورتهای پروتزشده ست،برا استخدام یه منشی دون پایه شرکت دنبال دخترهایی هستیم که به هر کاری تن بدن.این میشه آخر وعاقبت کارمون،خوب ما دنبال انسان نیستیم پی عروسک میگردیم خانمها هم به میل ورغبت ما مردها عروسک میشن.برا درمان این درد باید جامعه مرد سالار رو درمان کرد.براستی چرا تو کشورهای غربی خانمها تا این حد اهل خودنمایی وآرایش نیستن؟چرا؟

    • بدون نام

      همش زیر سر نظرهای مسخره پسراس

    • مریم

      ادم وقتی ارایش میکنه ک بخواد عیب هاشو بپوشونه
      اگه کسی عیب نداشته باشه و اعتماد به نفش بالا باشه و خودشو زیبا ببینه هیچقوت ارایش نمیکنه ک بخاد نقص هایه صورتشو بپوشونه
      دخترا هیچقوت بخاطر نظر مردای بی ارزش خودتونو مثل عروسک ارایش نکنید
      پسری ک بخاطر ارایشت میاد تو زندگیت با پاک کردن ارایشتم گورشو گم میکنه
      اگع میخواد ارزش زن ها رو تو جامعه بالا ببرید هیچوقت خودتونو با نقص و عیب ایراد تو جامعه نشون ندید ک نیاز به ارایش برای پوشوندن نقص داره

    • بدون نام

      احسنت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج