جاباما
۶۲۲۵۵۴
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

«جویدن» با دندان‌های ما چه می‌کند؟

بررسی جدیدی از ذرات نانومقیاس که مینای دندان را تشکیل می‌دهند، به دانشمندان این امکان را داده است که نگاه دقیق‌تری به وضعیت دندان‌ها در زمان جویدن غذا داشته باشند.

ایسنا: بررسی جدیدی از ذرات نانومقیاس که مینای دندان را تشکیل می‌دهند، به دانشمندان این امکان را داده است که نگاه دقیق‌تری به وضعیت دندان‌ها در زمان جویدن غذا داشته باشند.
«جویدن» با دندان‌های ما چه می‌کند؟

به نقل از ساینس آلرت، محققان در یک پژوهش جدید به طور خاص به بررسی کریستالیت‌های هیدروکسی آپاتیت، (رشته‌هایی از نانوذرات که مینای دندانی را تشکیل می دهند) پرداخته و آنها را تحت خراش و فشار قرار دادند تا پایداری این نانوذرات را در سطح بسیار دقیق مشاهده کنند.

محققان این پژوهش از ایالات متحده و چین امیدوار هستند که یافته‌های آنها بتواند منجر به بهبود مراقبت از دندان‌ها شود و همچنین درک شکارچیان فسیلی را از دندان‌های باستانی که در حفاری هایشان پیدا می‌کنند، بالا ببرند.

"پیتر اونگار" یکی از محققان این پژوهش از دانشگاه آرکانزاس می گوید: " کریستالیت‌ها هیدروکسی آپاتیت، واحدهای اساسی مینای دندان هستند که هر یک از آنها یک هزارم ضخامت موی انسان را دارند."

کریستالیت‌ها هیدروکسی آپاتیت بر روی یکدیگر انباشته شده و برای ساخت مینای به پروتئین‌ها متصل می‌شوند.

این تیم برای پژوهش خود از میکروسکوپ‌های قوی به منظور بررسی دندان‌های آسیای بزرگ واقعی انسان که برای ارتودنسی کشیده شده بودند استفاده کردند.

محققان از ابزارهایی مانند الماس برای ایجاد خراش بر روی این دندان‌ها استفاده کرده و همچنین آنها را تحت فشار قرار دادند تا حالتی مشابه با جویدن و گاز گرفتن را بر روی این دندان‌ها اعمال کنند.

آنها دریافتند که ایجاد حالتی مشابه با جویدن برای دندان‌ها، به مینای آنها آسیب بیشتری زده و به طور کلی جویدن غذا به دلیل سایش دندانی، آسیب بیشتری نسبت به عمل گاز زدن به دندان‌ها وارد می‌کند.

دلیل این امر این است که در سایش دندانی، ترکیبات شیمیایی که کریستالیت‌های هیدروکسی آپاتیت را به یکدیگر متصل می‌کند، شکسته شده و موجب جدا شدن این کریستالیت‌ها از یکدیگر و تغییر شکل و خرد شدن آنها می‌شود.

تا به امروز ما اطلاعات دقیقی از نحوه واکنش دندان‌ها از میزان فشاری که به آنها اعمال می‌شود نداشتیم اما در این پژوهش محققان قادر بودند تا پیوندهای واقعی نانوشیمی بین کریستالیت‌ها را بررسی کنند.

به گفته این تیم، تصاویر و مقیاس‌های به دست آمده می‌توانند در زمینه‌های مختلف از جمله دندانپزشکی، زیست شناسی تکاملی و زیست پزشکی استفاده شوند.

در نهایت، این یافته‌ها می‌تواند به ما در جهت انتخاب رژیم‌های غذایی برای دندان هایمان کمک کند.

این پژوهش در Journal of the Royal Society Interface منتشر شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج