جاباما
۶۲۴۸۱۰
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

صید پرندگان در فریدونکنار جرم مشهود است

مدیرکل صید و شکار سازمان محیط‌زیست، گفت: امسال به دلیل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، شکار پرندگان آبزی و غیرآبزی به طور کامل ممنوع است و آنچه در فریدون‌کنار رخ می‌دهد، جرم مشهود است.

خبرگزاری مهر: مدیرکل صید و شکار سازمان محیط‌زیست، گفت: امسال به دلیل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، شکار پرندگان آبزی و غیرآبزی به طور کامل ممنوع است و آنچه در فریدون‌کنار رخ می‌دهد، جرم مشهود است.

علی تیموری اظهارداشت: روندی که از سال ۹۳ در دستور کار قرار دادیم، آن بود که نقاط بحرانی آتش‌سوزی در سطح کشور را شناسایی کنیم و یگانمان را هم به تجهیزات اطفای حریق مجهز کنیم و آمادگی لازم را هم داشته باشند.

وی افزود: با پیگیری این روند توانستیم از سال ۹۳ که ۶۷۰۰ هکتار آتش‌سوزی در مناطقی تحت مدیریت سازمان محیط‌زیست داشتیم، هر سال این عدد را کاهش دهیم و با تفاهمنامه با وزارت دفاع و سازمان هوا فضای سپاه، برای استفاده از بالگرد، کاهش این عدد تسریع هم شد؛ به نحوی که در سال ۹۴ به ۳۴۰۰ هکتار کاهش یافت و سال ۹۵، ۲۳۰۰ هکتار آتش‌سوزی در مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست داشتیم.

تیموری ادامه داد: در سال ۹۶ در دو استان کشور یعنی خوزستان و کردستان ۵۰ درصد آتش‌سوزی کل کشور را که ۲۷۹۰ هکتار بود، شاهد بودیم. علی‌رغم استفاده به دفعات بالگرد به دلیل سختی کار، مسیر، گرمای شدید هوا در منطقه شیمبار و همچنین در کردستان به دلیل ملاحظات امنیتی و نظامی و عدم امکان ورود محیط‌بانان، شاهد آتش‌سوزی در مناطق بودیم.

مدیرکل دفتر حفاظت و صید و شکار سازمان حفاظت محیطزیست تأکید کرد: در ۲۸ استان که برخی از آنها، استان‌های بسیار حساس ما از جمله فارس، گلستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد هستند که سال‌های قبل هر ساله دچار آتش‌سوزی‌های وسیع می‌شدند، آتش‌سوزی نداشتیم و در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ کاهش داشتیم و اگر سال ۹۶ را با سال ۹۳ مقایسه کنیم به حدود ۶۰ درصد کاهش آتش‌سوزی دست یافته‌ایم.

تیموری در پاسخ به اینکه آیا برنامه‌ای برای پیشگیری از گسترش شکار پرندگان در خوزستان و لنگرود در دستور کار قرار گرفته تا شاهد شکل‌گیری پدیده‌ مشابه فریدون‌کنار نباشیم، گفت: شرایط فریدون‌کنار با خوزستان و گیلان متفاوت است. در فریدون‌کنار برخی مردم گمان می‌کنند اگر به زمین‌هایشان آب ببندند و آن را تالاب کنند، پرنده‌ای که به آنجا می‌آید، مال خودشان است و اجازه صید آن را دارند. اما دامنه این موضوع در استان‌های دیگر اصلاً قابل مقایسه نیست.

وی تصریح کرد: امسال به دلیل مشاهده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و برای حفظ امنیت شهروندان به طور کامل ممنوعیت شکار پرندگان آبزی و غیرآبزی ابلاغ شده و یگان حفاظت محیط‌زیست کاملاً پیگیر این موضوع هستند.

مدیرکل دفتر حفاظت و صید و شکار سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: طی روزهای اخیر آقای کلانتری نامه‌ای به وزیر کشور ارسال کرده و با توجه به نگاه مثبت استاندار جدید مازندران، قرار شده نیروی انتظامی به کمک محیط‌زیست بیاید، چرا که با توجه به شرایط خاص، غیرقانونی بودن موضوع کاملاً محرز است.

تیموری تصریح کرد: امروز هم نامه‌ای به دادستانی فرستادیم و پیگیری می‌کنیم که همه در استان در این راستا همکاری کنند؛ قوه‌قضائیه، مجلس و استانداری به محیط‌زیست کمک کنند چرا که محیط‌زیست در فریدون‌کنار تنها ۱۰ محیط‌بان دارد که می‌توانند به عنوان ضابط عام قضایی برخورد کنند در حالی که در فریدون‌کنار طبق قانون، ما جرم مشهود داریم و نیروی انتظامی باید با آن برخورد کند.

وی تأکید کرد: البته این موضوع دلیل نمی‌شود که ما همکاری و تبادل نظر با دوماداران و مردم محلی را ادامه ندهیم، چرا که در سال ۹۵ خود صیادان قانونی کرس را حذف کردند و کمک کردند تا غازدام‌ها نیز گردآوری شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج