۶۲۵۷۳۸
۲ نظر
۵۰۰۴
۲ نظر
۵۰۰۴
پ

وضعیت نامناسب زائران اربعین در مرز پاکستان

چند هزار زائر پاکستان اربعین به دلیل کم‌کاری ‌پاکستان، در داخل خاک این کشور در مرز مانده‌اند ‌و حتی از داشتن‌ حداقل امکانات رفاهی محروم هستند.

خبرگزاری تسنیم: به گزارش میرجاوه، زائران پاکستانی اربعین گروه گروه در حال ورود به ایران بودند و ابتدا در مرز میرجاوه در سیستان و بلوچستان تکریم می‌شدند و سپس به سمت زائرسرای امام رضا(ع) زاهدان عازم شده و شب را در این مکان که تمامی امکانات رفاهی، مذهبی و فرهنگی در آن مهیا شده بود؛ سپری می‌کردند.

هر چه به روزهای پایانی اربعین نزدیک‌تر می‌شویم حضور زائران در مرز‌ میرجاوه ‌بیشتر ‌شده تا اینکه در یکی از از شب‌ها بیش از ۲۴۰۰ زائر وارد خاک ایران شدند و ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان ناچار شد به غیر از زائرسرا، مکان دیگری را نیز برای اسکان این زائران مهیا کند.
وضعیت نامناسب زائران اربعین در مرز پاکستان

کشور دوست و برادر پاکستان در صدور مجوز خروج این افراد نیز کمال همکاری را داشت‌، اما مرز پاکستان بسته و زائران پاکستانی داخل خاک کشورشان محبوس شدند و اجازه خروج هیچ یک از زائران ‌داده نمی‌شد و ابتدا گمان بر این بود که مشکل موقتی است و به زودی برطرف خواهد شد.

بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ زائر در بدترین شرایط رفاهی در پشت مرزهای پاکستان در انتظار خروج از کشور بودند و کم‌کم نگرانی‌ها به اوج خود رسید و همه برنامه‌ریزی‌ها در داخل ایران عوض شد. همه خادمان در میرجاوه و زاهدان خود را آماده پذیرایی از زائران کرده بودند اما درب‌های مرز همچنان بسته بود و تنها تعداد کمی موفق به خروج از پاکستان می‌‌شدند.
وضعیت نامناسب زائران اربعین در مرز پاکستان

‌از میان ۸ هزار و ۵۰۰ زائری که ساعت‌ها پشت درب مرز محبوس بودند تنها حدود ۳ هزار نفر موفق شدند وارد خاک ایران شوند که با توجه به قوانین موجود و شرایط جاده‌ای، اتوبوس‌های زائران پاکستانی در نیمه‌های شب امکان تردد در جاده را ندارند پس باید شب را در همان مرز سپری می‌کردند.

اعضای ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان به وسیله ۸ دستگاه خودرو شامل پتو، خوراک، نان، خرما و ... با استعداد ۳۵ خادم افتخاری از زاهدان عازم مرز میرجاوه شدند تا به این زائران در نقطه صفر مرزی خدمات‌رسانی کنند.

یکی از این زائران به خبرنگار تسنیم گفت: از ابتدای صبح خود را به مرز رساندم. تمام مدارک قانونی برای خروج نیز به همراه داشتم اما زمانی که قصد خروج داشتم ماموران به خواسته من توجهی نداشتند. در ابتدا به همه ما گفتند که به داخل اتوبوس‌ها برویم و ماموران داخل اتوبوس آمده و مهر خروج را بر گذرنامه‌ها می‌زنند اما پس از ساعت‌ها معطلی هیچ خبری از آنها نشد.
وضعیت نامناسب زائران اربعین در مرز پاکستان

یکی دیگر از زائران که جوانی حدوداً ۳۰ ساله بود به محض ورود به خاک ایران گفت: نمی‌دانم چرا ماموران پلیس پاکستان با ما که زاده همین کشور هستیم و تمام طول عمر خود را در پاکستان ‌گذرانده و برای آبادانی‌اش تلاش می‌کنیم چنین برخوردی ‌کرد؟!.

به گفته برخی زائران، ماموران پلیس پاکستان که باید مجوز خروج را صادر می‌کردند ساعت‌ها محل کار خود را ترک می‌کردند و همه را در معطلی قرار می‌دادند.

خدام افتخاری ستاد اربعین با کمال ادب و احترام بطری‌های آب معدنی را در اختیار زائران پاکستانی قرار می‌دادند، اما از این کار بسیار ناراضی بودند چرا که در مرام و معرفت ایرانیان، پذیرایی از پشت میله‌های آهنی آن هم برای زائر حسین(ع) شرم‌آور است اما چاره دیگری نبود. برای رفع عطش و یا شاید برای زنده ماندن این زائران چاره‌ای جز این نبود.
وضعیت نامناسب زائران اربعین در مرز پاکستان

دیگر آب معدنی جوابگوی این همه زائر تشنه لب نبود. با تلاش نیروهای مردمی و نهادهای انقلابی، یک تانکر آب به میله‌های مرزی نزدیک شد و لیوان‌های یکبار مصرف در کنار آن قرار داده شد تا زائران با سرعت بیشتر و با حفظ کرامت انسانی‌شان سیراب شوند.

زائران پاکستانی قرار بود شب را در زائر سرای امام رضا(ع) زاهدان باشند و در بهترین شرایط رفاهی شب را به صبح برسانند اما کم کاری و کوتاهی ماموران مرزی، شاید شبی تلخ را برای آنها رقم زد که هیچ وقت از خاطرشان پاک نخواهد شد.

محل استراحت، مسجد، خوابگاه‌ها و تمامی محیط‌های مسقف داخل پایانه مرزی میرجاوه مملو از زائرانی شده بود که خوابیده بودند اما این مکان‌ها پاسخگوی نیازمند زائران نبود. در گوشه گوشه محوطه باز پایانه هم زائران در سرمای شدید خود را جمع کرده بودند تا به خواب بروند اما سرمای هوا مانع خواب راحت شده بود.

حالا سیاه چادرهای اهل سنت هم به خوابگاه زائران حسینی پاکستان تبدیل شده بود. چادرهای امدادی هم در اطراف برپا شده بود اما باز هم امکانات پاسخگو نبود. نهادهای امدادی و انقلابی هم به کمک آمدند. سرمای هوا بیم آن را به وجود آورده بود که خدای ناکرده تا صبح تلفات جانی بیشتری از این کم‌کاری مسئولان ‌پاکستانی رقم زند. خادمان در اضطراب و زائران در استرس بودند و همه در انتظار صبحی روشن و تابیدن نور آفتاب بودند.
وضعیت نامناسب زائران اربعین در مرز پاکستان

رضا بختیاری دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان با تایید خبر اختلال در خروج زائران از کشور پاکستان به خبرنگار تسنیم گفت: این حرکت مردمی و خودجوش صرفاً با هدف دوستی و افزایش برادری ۲ ملت ایران و پاکستان بوده و در لوای آن هیچ مسئله دیگری نهفته نیست.

وی افزود: مردم سیستان و بلوچستان این شرایط را در شأن خواهران و برادران ایمانی خود نمی‌دانند که در کشور خود با چنین مشکلاتی مواجه باشند.

بختیاری ادامه داد: هر نهاد، ارگان و شخصی که می‌تواند باید برای تسریع امور این زائران خدمت کند. زیارت امام حسین(ع) مسئله‌ای حزبی، فرقه‌ای و سیاسی نیست و مربوط به مسلمانان جهان اسلام است و هیچ‌کس نباید مانعی برای اینکار باشد و تمام افکار و اهداف صرفاً باید برای تسهیل زیارت تجمیع شود.

دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان ادامه داد: ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان نیز که از همان ابتدا وارد عمل شده و تمام تلاش خود را می‌کند که زائران بتوانند به این سفر معنوی بروند و از ‌پاکستان نیز انتظار می‌رود همچون گذشته رفتاری اسلامی را به خرج دهد.

حجت‌الاسلام اسماعیل تدینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان نیز در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: ۴۰۰ اتوبوس در کویته پاکستان در صف ورود به میرجاوه هستند و پیش‌بینی می‌شود این حجم افزایش پیدا کند؛ در حال حاضر ۴ موکب در میرجاوه، زاهدان، سفیدآبه و نصرت‌آباد با امکانات اسکان و پذیرایی مشغول خدمات‌دهی به زائران حسینی پاکستانی هستند.

وی با اشاره به اینکه روزانه ۶۰ تا ۷۰ هزار وعده غذایی بین زائران اربعین حسینی در سیستان و بلوچستان توزیع می‌شود، تصریح کرد: این زائران با استقرار تیم پزشکان در محل موکب‌ها از خدمات بهداشتی و درمانی رایگان بهره‌مند می‌شوند. در بحث جا به جایی زائران نیز ناوگان حمل و نقل پیش‌بینی شده که به ارائه خدمات مورد نظر می‌پردازند.
وضعیت نامناسب زائران اربعین در مرز پاکستان

تدینی به اهمیت تکریم زائران اشاره داشت و افزود: توفیق زیارت امام حسین(ع) آرزوی همه مردم ایران اسلامی است و تکریم زائران نزد ایرانیان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

مدیرکل اوقاف سیستان و بلوچستان بر فرهنگ سازی مردمی و تکریم زائران غیرایرانی واحیای این مهم در جامعه تاکید داشت و گفت: شهروندان می‌توانند کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را در بحث اطعام زائران و اهداء اقلام خوراکی مانند برنج، گوشت و میوه در این امر خداپسندانه مشارکت کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کارمند

      ما که داریم .خرج همه رو بدبم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو جوش نزن اینقده ادم مسلمون داریم کمک کنن که نوبت به تو نمیرسه...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج