۶۲۶۱۹۹
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

فهم مشترک ملی از پیامدهای تحریم

بدون چون و چرا بپذیریم کسب‌وکار ایرانیان دوباره در توفان تهدید رژیم تحریم آمریکایی‌ها قرار گرفته است و سردرگمی و نگرانی از این تهدیدها در میان گروه‌های گوناگون اجتماعی روندی فزاینده را تجربه می‌کند.

محمدصادق جنان‌صفت در روزنامه جهان صنعت نوشت: بدون چون و چرا بپذیریم کسب‌وکار ایرانیان دوباره در توفان تهدید رژیم تحریم آمریکایی‌ها قرار گرفته است و سردرگمی و نگرانی از این تهدیدها در میان گروه‌های گوناگون اجتماعی روندی فزاینده را تجربه می‌کند. آن‌طور که منتقدان دولت دوازدهم می‌گویند، رژیم تحریم جدید، مادر تحریم‌هاست و خطرناک‌تر از رژیم قبلی است. کارشناسان و اقتصاددانان نیز باور دارند رژیم جدید تحریم‌ها «ویروس» است و از یک سازمان و نهاد و فرد به سازمان، نهاد و فرد دیگر سرایت می‌کند تا اینکه کل اقتصاد ایران این ویروس را به تن بخرد.
معنای ویروسی بودن تحریم‌ها یا مادر تحریم‌ها این است که روزهای سخت‌تری پیش روی اقتصاد ایران در سطح کلان و بر زندگی روزانه شهروندان اثر منفی خواهد داشت. با توجه به پیام‌های ارسالی از طرف ایران در برابر تهدید آمریکا که هرگز از خواسته‌های خود پا پس نمی‌کشند و اصرار بر اینکه این تحریم‌ها مردم ایران را وادار به شکست‌پذیری نخواهد کرد، نشان می‌دهد که اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکایی‌ها بیش از پیش است. چه می‌توان کرد؟
یک کار این است که همانند روزهای سپری‌شده دست روی دست بگذاریم و منتظر باشیم تحریم‌ها آغاز شود و گسترش یابد و آنگاه دنبال راه و چاره باشیم. این کاری است که دولت دوازدهم تا امروز انجام داده و حاضر نیست با شهروندان ایرانی درباره ابعاد و پیامدهای تحریم‌های جدید سخن بگوید و آنها را آماده کند. فرماندهان اقتصاد ایران شامل رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در روزها و هفته‌های پس از سخنان ترامپ تنها در سطح کلی اعتراض کرده و اقدامی در جهت کاهش آسیب‌ها نکرده و با فعالان اقتصادی نیز نشست و برخاست برای تضارب آرا نداشته‌اند.
راه دیگر این است که با توجه به مجموعه شرایط قابل اعتنا و قابل مشاهده قبول کنیم رژیم تحریم‌ها دوباره برقرار خواهد شد و باید دنبال راه گشت تا آسیب‌های غیرقابل جبران بر معیشت و کسب‌وکار ایرانیان به ویژه گروه‌های کم‌درآمد ایرانی وارد نشود. به نظر می‌رسد بخش خصوصی ایران می‌تواند و باید برای عبور دادن اقتصاد ایران از بحران پیش‌رو پیشگام شود و دنبال پدیدارسازی تفاهم ملی از مسیر اتاق ایران باشد.
آیا اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران می‌تواند و می‌خواهد از ظرفیت قانونی خود که این نهاد را مشاور سه قوه می‌داند، استفاده کند و دست‌کم در حوزه اقتصاد پیشگام ایجاد ذهنیت مشترک میان گروه‌ها و احزاب و فعالان سیاسی با شهروندان باشد. یادمان باشد که فهم مشترک ملی از پیامدهای تحریم در میان نیروها و نهادهای بانفوذ در ایران پدیدار نشده است و هر کس و هر گروه از دریچه منافع حزبی و جناحی و صنفی به پیامدهای تحریم نگاه می‌کند و بر همین پایه و قیاس است که راه‌های پرشمار پیشنهاد می‌شود.

توصیه کارشناسانه به اتاق ایران است که از ظرفیت بالای قانونی و رسمی خود استفاده کند و در مسیر ایجاد تفاهم و درک مشترک از پیامدهای تحریم گام عملی بردارد. به طور مثال می‌توان انتظار داشت یک همایش بزرگ جهانی برگزار کنیم و صدای ایران را به گوش جهان برسانیم و در داخل نیز امکان فهم ملی از پیامدهای تحریم را فراهم سازیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      باز باید مردم سپر بلا بشن

    • بدون نام

      چه مادر تحریمها چه پدر تحریمها هیچ خللی دردرامدصفر اینجانب ومانند من که سه ماهه دست و پنجه نرم میکنیم تأثیری نخواهد داشت بالاتر از سیاهی رنگی نیست ....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج