جاباما
۶۲۸۹۹۴
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

نگاه حزب الله به تحولات بعد از استعفای الحریری

دبیرکل حزب‌الله لبنان به مناست اربعین حسینی و روز شهید، آخرین تحولات لبنان و منطقه پس از استعفای سعد حریری را مورد ارزیابی قرار داده و مواضع حزب‌الله لبنان را در این باره روشن کرد.

خبرگزاری ایسنا: دبیرکل حزب‌الله لبنان به مناست اربعین حسینی و روز شهید، آخرین تحولات لبنان و منطقه پس از استعفای سعد حریری را مورد ارزیابی قرار داده و مواضع حزب‌الله لبنان را در این باره روشن کرد.

حزب‌الله لبنان استعفای حریری را قانونی نمی‌داند و همصدا با رییس‌جمهور و رییس پارلمان این کشور معتقد است هرگونه گمانه‌زنی برای انتخاب نخست‌وزیر و هیأت وزاری جدید غیرقانونی است و دولت کنونی تا استعفای رسمی حریری همچنان دولت قانونی لبنان است.

سید حسن نصرالله در این سخنرانی به تلاش‌های سعودی برای بر هم زدن آرامش در لبنان و بهره‌برداری‌های منطقه‌ای از این مرحله جدید اشاره و تاکید کرد که پادشاهی سعودی در همه سناریوهایی که برای منطقه تدوین کرده، شکست خورده است و به همین دلیل ایران و حزب‌الله را متهم می‌کند.

آنچه در پی می‌آید، مهمترین مواضع حزب‌الله لبنان در خصوص تحولات پس از استعفای سعد الحریری است:

- لبنان از شنبه هفته گذشته ( ۱۳ آبان ۹۶) وارد مرحله تازه‌ای از حیات سیاسی خود شده است. پاسخ به این سوال که آیا این مرحله، مرحله‌ای خطرناک است یا نه، به چگونگی واکنش طرف‌های سیاسی، حزبی و جریان‌های داخلی لبنان بستگی دارد.

- وضع کنونی لبنان تا این لحظه با تکیه بر بررسی آنچه در یک سال گذشته در کشور وجود داشته، بسیار خوب بوده است. در یک سال گذشته لبنان با شرایط مستقر و آرام در داخل روبرو بوده است. رییس‌جمهور و نخست وزیر در این مدت انتخاب و موسسات قانونی لبنان روند طبیعی خود را با وفاق ملی پشت سر گذاشته‌اند، هیأت دولت به شکل طبیعی روند اجرایی خود را سپری کرده و بر قانون انتخابات جدید و زمان برگزاری انتخابات پارلمانی توافق شده و برای اولین بار پس از یازده سال، قانون برنامه و بودجه مصوب شده است، همه طرف‌های سیاسی در کشور از تنش‌ها دوری کرده‌اند و امنیت داخلی لبنان و وحدت ملی برقرار بوده است. این‌ها نشان می‌دهد همه جریانات در داخل با حس مسئولیت با امور رفتار کرده‌اند و جاهایی که لازم بوده، طرف‌ها برای حفظ امنیت ملی از مواضع خود عقب‌نشینی کرده‌اند و در خصوص امور امنیتی مثل تحولات مرزهای شرقی لبنان و نواحی اطراف عرسال، کشور شاهد تحولات بسیار خوبی بوده است.

- در چنین شرایطی که لبنان پشت سر می‌گذاشت، به ناگاه سعد حریری به اجبار بدون مشاوران و معاونینش به سوی ریاض می‌رود و مجبور می‌شود بیانیه‌ای از پیش آماده شده برای استعفا را از ریاض بخواند. از این جا لبنان وارد مرحله تازه می‌شود و از همین مرحله باید بررسی کرد که سعودی با لبنان چه کرده است؟

۱- دخالت سعودی به این شکل در امور داخلی هیچ سابقه‌ای در تاریخ لبنان نداشته است. نخست‌وزیر لبنان با ادبیاتی کاملا سعودی مجبور به قرائت استعفانامه می‌شود و حتی نمی‌تواند به کشورش لبنان بازگردد.

۲- سعودی تلاش می کند تا رهبری سیاسی از یک شخصیت سیاسی لبنان را ساقط کند و بدون آن که جریان وابسته به نخست وزیر بدانند تلاش می کند تا رهبری سیاسی در حزب المستقبل بدون هرگونه مشاوره با اعضای این حزب را تغییر دهد.

۳- عربستان تلاش می‌کند تا نخست‌وزیر جدید خود را به موسسات قانونی و رسمی لبنان تحمیل کند و تهدید می‌کند که اگر مورد پذیرش قرار نگیرد، چنین و چنان می‌کند.

۴- پادشاهی سعودی از این مرحله فراتر رفته و تلاش می‌کند تا طرف‌های سیاسی لبنانی خاصی را علیه دیگران تحریک و تشویق کند.

۵- عربستان در سایه دخالت در امور رسمی، فضای داخلی و افکار عمومی کشور دولت‌ها را علیه لبنان می شوراند.

۶- از همه خطرناک‌تر عربستان تلاش می‌کند تا اسرائیل را علیه کشور لبنان به اقدام وادارد. این ادعای حزب‌الله تحلیل نیست بلکه مبتنی بر اخبار و اطلاعات موجود است که عربستان پس از استعفای حریری، دست به چنین اقدامی زده است. عربستان در جنگ ۳۳ روزه نیز چنین سابقه‌ای داشته که اسرائیل را برای حمله و استمرار این جنگ تشویق و تحریک کرده است.

- با آن که در یک سال اخیر لبنان شرایط بسیار خوب و آرام و مستقری را طی کرده بود که بسیار بااهمیت است، اما حالا سعودی همه را دعوت می‌کند تا این حالت مثبت و منحصربفرد را خراب کنند؛ مثل این که لبنانی‌ها را دعوت می‌کند تا خانه‌هایشان را خراب کنند!

- این اقدام عربستان معنای نجات لبنان را نمی‌دهد بلکه تشویق به تخریب دستاوردهای داخلی لبنان است. این جا است که لبنانی‌ها برای واکنش به این تحولات باید از تجربه‌های موجود در سوریه و یمن درس عبرت بگیرند و باید بدانند کشور به کدامین سو حرکت می‌کند. سعودی‌ها در سوریه و برای ایجاد بحران در این کشور در ابتدای تحولات سوریه امرای خود را در قالب اتاق فرماندهی حوادث به امان در اردن فرستادند اما اکنون سوریه چه وضعی دارد و اهداف سعودی در این کشور به کجا رفته است؟ لبنانی‌ها باید با حس مسئولیت ملی آینده مسیر لبنان را انتخاب کنند.

اما حزب‌الله لبنان در قبال این تحولات چگونه امور را بررسی و اقدام می‌کند؟

۱- حزب‌الله لبنان این دخالت آشکار سعودی در امور داخلی لبنان را به شدت محکوم می‌کند. رفتار سعودی با سعد حریری به شدت اهانت‌آمیز بوده است. این اهانت به نخست‌وزیر لبنان اهانت به کل لبنان و مردم این کشور است. جلوگیری از بازگشت سعد حریری اقدامی غیراخلاقی و غیرقانونی است و حزب‌الله با همه اختلافات سیاسی که با سعد حریری دارد، این اقدامات عربستان را محکوم می‌کند.

۲- حزب‌الله با فراکسیون پارلمانی حزب المستقبل در پارلمان لبنان همصدا خواستار بازگشت سعد حریری به لبنان است. ممکن است حریری به لبنان بازگشته و علیه حزب‌الله موضعی را اتخاذ کند و حتی ممکن است بیاید و بگوید که می‌خواهد با حزب‌الله جنگ کند اما با این حال حزب‌الله معتقد است که حریری باید به لبنان بازگردد و اعتقاد دارد وی در نزد سعودی‌ها مثل یک بازداشتی است.

۳- این استعفای سعد حریری براساس قانون اساسی و موسسات قانونی این کشور، یک اقدام غیرقانونی و غیرحقوقی و غیرشرعی است و مثال آن مردی است که به زور و اجبار زنش را طلاق می‌دهد و یا با زور خانه‌اش را می‌فروشد که در همه حال این شکل کار غیرقانونی و غیرشرعی محسوب می شود. لذا حزب‌الله لبنان نخست وزیر و هیأت دولت را مستعفی نمی‌داند و اقدامات توطئه‌گرانه کسانی را که خواستار انجام گفت‌وگوها برای انتخاب نخست‌وزیر و هیأت دولت جدید هستند را محکوم می‌کند. حزب‌الله انجام چنین گفت‌وگوهایی را بی‌دلیل و غیر قانونی می‌داند و معتقد است دولت کنونی همچنان دولت قانونی لبنان است.

۴- حزب‌الله معتقد است موضع میشل عون، رییس جمهور و نبیه بری، رییس پارلمان در چگونگی برخورد با استعفا کاملا حکیمانه بوده است و از آنها حمایت می‌کند و از همه احزاب و جریانات سیاسی لبنان و فراکسیون‌ها در پارلمان می‌خواهد که پشت سر این اقدام مشترک رییس‌جمهور و رییس پارلمان ایستادگی کنند.

۵- حزب‌الله لبنان در شرایط کنونی از همه طرف‌های سیاسی کشور می‌خواهد که با درایت و تعقل و حس مسئولیت ملی در کشور برخورد و از هرگونه اتخاذ مواضع و رفتارهای نامعقول خودداری کنند. ما برای آن که بتوانیم مواضعی مسئولانه اتخاذ کنیم، باید بر احساسات و انگیزه های شخصی خود غلبه کنیم و اراده ملی را بر مسیر آینده لبنان حاکم کنیم. امروز لبنان بیش از هر زمان دیگری نیازمند عزم واراده ملی است.

۶- موضوع خودساخته تلویزیون العربیه در روز استعفای سعد حریری مبنی بر وجود خطرات امنیتی علیه جان وی کاملا بی‌اساس و برای توجیه اقامت اجباری وی در سعودی است. همین این تلویزیون چندی بعد مدعی شد دستگاه ایجاد پارازیت در مسیر جاده فرودگاه نصب شده است که این ادعا نیز دروغی بیش برای ایجاد بحران در داخل کشور نبوده است و همه لبنانی‌ها باید متوجه خطر چنین خبرهای ساختگی باشند زیرا آنها وحدت ملی لبنان را هدف گرفته‌اند.

۷- گرچه حزب‌الله تکذیب نمی‌کند که عربستان از اسرائیل خواسته است که علیه حزب‌الله بجنگد؛ ولو آن که برای این ادعا هنوز دلیل قاطعی ارائه نشده است ولی شرایط منطقه‌ای و لبنان نشان می‌دهد که چنین فرضیه‌ای با واقعیات موجود همخوانی ندارد زیرا اسرائیل می‌داند که وقوع چنین جنگی علیه لبنان و حزب‌الله هزینه سنگینی برای اسرائیلی‌ها دارد. با این حال، اسرائیل راه‌های دیگری را برای حمایت از مواضع سعودی‌ها علیه حزب‌الله در پیش گرفته و به عنوان مثال از همه سفارتخانه‌ها و لابی‌هایش در کشورهای مختلف خواسته است که از مواضع پادشاهی سعودی علیه حزب‌الله حمایت کنند و حزب‌الله همراه با سیاست سعودی، سازمانی تروریستی معرفی شود. اسرائیل از هر فتنه‌ای نیز علیه حزب‌الله سود می‌برد؛ مثل طرح حمله به روستای دروزی‌نشین‌ها در منطقه جولان که با حمایت اسرائیل از جبهه النصره صورت گرفته است. اسرائیل به دنبال آن است که احساسات مذهبی را علیه طوایف دیگر تحریک کند. با آن که حزب‌الله با دقت تمام اعمال و رفتار اسرائیل را زیر نظر دارد اما معتقد نیست که این رژیم در صدد تحمیل جنگی جدید علیه لبنان است. اسرائیلی‌ها بر اساس محاسبات خودشان وارد جنگ می‌شوند و نه محاسبه سعودی. آن‌ها سربازانشان را برای سعودی خرج نمی‌کنند؛ در عین حالی که اسرائیل به خوبی می‌داند که حزب‌الله امروز از هر روز دیگری قدرتمندتر است.

۸- حزب‌الله هیچ‌گاه انکار نمی‌کند که مشکلات بسیاری با سعودی دارد. حزب‌الله می‌داند که سعودی‌ها از دستش خشمگین هستند. دولت عربستان فاقد دوراندیشی است و نمونه آن تحولات سوریه است. در حالی که ارتش این کشور امروز در حال ریشه‌کنی داعش و رسیدن به مرزهای بین المللی در شرق سوریه است اما اهداف سعودی در این کشور به کجا رسیده است؟ بیش از هزار روز از جنگ سعودی علیه یمن می گذرد و آنها جز محاصره این کشور و کشتن کودکان و زنان یمنی چه چیزی به دست آورده‌اند؟ آیا اعتراض حزب‌الله علیه این جنایات سعودی به منزله جرم و گناه نابخشودنی محسوب می‌شود؟ آنها می‌گویند موشک بالستیکی که فرودگاه ملک خالد را در ریاض هدف قرار داده توسط ایران تهیه شده و توسط حزب‌الله به انصارالله رسیده است؛ آیا این است نتیجه تحقیقات سازمان‌های اطلاعاتی عربستان سعودی؟ این برداشت‌ها سبک شمردن قدرت مردم یمن است. این موشک ساخته دست مردم یمن است و کسانی که این موضوع را قبول ندارند، از قدرت و توانایی‌های مردم یمن آگاهی ندارند. سعودی در یمن شکست خورده است و آن‌گاه اتهامات خود را متوجه ایران و حزب‌الله می کند. آنها برای عبور از ناتوانی خود دیگران را متهم می کنند. آنها مدعی هستند مقاومت مردم یمن نتیجه حمایت‌های حزب‌الله است اما حزب‌الله خودش این موضوع را نمی‌داند و اگر این طور باشد پس حزب‌الله واقعا قوی است. سعودی فراموش کرده است که می‌خواستند قطر را زیر سیطره خود درآورند اما در این موضوع هم شکست خوردند. آنها در همه سناریوهایی که برای منطقه ساخته‌اند، شکست خورده‌اند.

۹- حزب‌الله انکار نمی‌کند که سعودی در لبنان نفوذ دارد؛ کما این که ایران هم در لبنان نفوذ دارد اما یک فرق اساسی بین پادشاهی و موضع محترمانه ایران وجود دارد: ایران در لبنان نفوذ دارد اما هیچ‌گاه در امور داخلی لبنان و تعیین نخست‌وزیر یا وزیر یا نماینده پارلمان و یا مسائلی مثل موضوع نفت و گاز این کشور دخالت نمی‌کند و از استقلال رأی مردم لبنان حمایت می کند. هیچکس حتی یک نمونه نمی‌تواند بیاورد که ایران در چنین اموری دخالت کرده است اما سعودی این چنین نیست و در همه امور لبنان دخالت مستقیم می‌کند که یک نمونه آن همین تحولات اخیر است.

۱۰- عربستان در اندیشه باطلی است که فکر می‌کند می‌تواند بر حزب‌الله فایق آید. سعودی مدعی است که می‌خواهد رفتار و مواضع حزب‌الله را عوض کند اما این جز یک خیال‌بافی سعودی نیست و حزب‌الله هرگز مواضع اخلاقی خود را در قبال یمن تغییر نمی‌دهد.

۱۱- عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی مدعی است که ریاض می‌خواهد مردم لبنان را نجات دهد آیا این همان کاری است که سعودی در یمن انجام داد و مدعی بود که برای نجات مردم یمن وارد این کشور شده است؟ آیا با همین قتل و کشتارها و ایجاد گرسنگی و انتشار وبا در کشور و ویران کردن مساجد، بازارها و قبور می‌خواهد مردم لبنان را نجات دهد؟ آیا سعودی با تحریک حساسیت‌های طایفه‌ای و شوراندن طایفه‌ای علیه طایفه‌ای دیگر در لبنان می‌خواهد مردم این کشور را نجات دهد؟ آیا سعودی می‌خواهد با تحریک اسرائیل به آغاز جنگ علیه لبنان، مردم لبنان را نجات دهد؟

۱۲- راه حل درست و منطقی برخورد با تحولات اخیر از نگاه حزب‌الله لبنان، اتخاذ سیاست‌های وحدت ملی، اراده مشترک، گفت‌وگو و حفظ استقرار، آرامش و امنیت ملی لبنان است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اسراییل مدتهاست درتلاش است جنگ اتلافی راعلیه حزب الله راه اندازی کندزیرابه تنهایی ازعهده آن برنمی آمدواگرشروع میکردازطرف نهادهای بین المللی منزوی میشد؛برای همین فرصت رامناسب دیدوباروی کارآمدن جاهلان درعربستان خودرابه عربستان نزدیک کردوازجاهلان عربستان خواست تافتنه ای راعلیه لبنان طراحی ورهبری کنندودرعوض اسراییل حمایتهای نظامی وقدرتی رادرمنطقه ازعربستان به عمل درآورد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج