۶۲۹۳۴۴
۳۸ نظر
۵۰۰۷
۳۸ نظر
۵۰۰۷
پ

نامه توکلی به آملی لاریجانی درباره توقیف کیهان

احمد توکلی در رابطه با توقیف دو روزه روزنامه کیهان به آملی لاریجانی نامه نوشت.

خبرگزاری ایسنا: احمد توکلی در رابطه با توقیف دو روزه روزنامه کیهان به آملی لاریجانی نامه نوشت.

متن این نامه به شرح زیر است:

رئیس محترم قوه قضائیه، آیت‌الله آملی لاریجانی

با عرض سلام و احترام

روزنامۀ کیهان در روز دوشنبه ۱۴/ ۰۸/ ۹۶ تیتر نخست خود را چنین انتخاب کرد: «شلیک موشک انصار الله به ریاض، هدف بعدی دبی» به همین دلیل، هیئت نظارت بر مطبوعات به این روزنامه تذکر می‌دهد و چون روز سه‌شنبه کیهان از خودش دفاع می‌کند، چهارشنبه سرپرست اداره کل مطبوعات وزارت ارشاد اعلام کرد به تصمیم شعبه دوم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه، روزنامه کیهان دو روز نخست هفته آینده توقیف خواهد بود. ظاهراً این دستور بازپرس پس از شکایت دبیرخانۀ شورای عالی امنیت ملی صادر شده است.
از اهم وظایف دستگاه قضایی، مصرح در اصل ۱۵۶ قانون اساسی «احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی‌های مشروع» است که رهبر انقلاب در آخرین ملاقاتی که تابستان امسال با ایشان داشتید بر اجرای آن تأکید داشتند: «احیا و استیفای حقوق عامه و حمایت از آزادی‌های مشروع مردم از وظایف مهم قوه‌ی قضائیه است و این قوه باید پرچم‌دار این موضوعات باشد.»
اصل ۲۴ قانون اساسی نیز نشریات و مطبوعات را در بیان مطالب آزاد می‌شمارد و موارد محدودیت را به قانون ذی‌ربط یعنی قانون مطبوعات موکول می‌سازد. پیش از آن‌که درستی یا نادرستی تذکر هیئت نظارت را ارزیابی کنم، وجاهت قانونی دستور بازپرس محترم، مسئله موردبحث این نامه است. شکی ندارم حمایت از آزادی مطبوعات نباید مانع رسیدگی به تخلفاتی گردد که احتمالاً به نقض حقوق افراد یا مصالح و امنیت ملی منجر می‌شود ولی آنچه مهم است استناد به قانون در سلب هر حقی از هر فردی است. به‌ویژه آن‌که به دست کسانی باشد که در اصل ۱۵۶ قانون اساسی «نظارت بر حسن اجرای قوانین» از وظایف آنان شناخته شده است. صرف نظر از موضع ما نسبت به کیهان یا مطلب موضوع دعوا، به دلایل زیر توقیف دو روزه کیهان قانونی نیست.
الف) بعد از تعطیلی، سخت‌ترین مجازاتی که می‌توان برای یک رسانه در نظر گرفت توقیف آن است. قانون مطبوعات نشان می‌دهد که ادامه کار رسانه آن‌قدر مهم است که اولاً توقیف آن استثنا است و حتی در شرایط مجازات مسئولان آن نیز غالباً رسانه به کار خود ادامه می‌دهد. ثانیاً دوره توقیف غالباً کوتاه است و ثالثاً جز یک مورد که مقنن اختیار توقیف را به هیئت نظارت سپرده است، در بقیه موارد فقط رئیس دادگاه و رئیس دادگستری قدرت توقیف دارند و لا غیر. هیئت نظارت درباره برخی جرائم، مذکور در تبصره ۲ ماده ۱۲ حق دارد رسانه‌ای را توقیف کند و در صورت توقیف، پرونده را باید طی یک هفته به دادگاه بفرستد. موارد دیگر بدین قرار است:
۱. ماده ۵، تبصره ۲ - مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای مطبوعات لازم‌الاتباع است. در صورت تخلف، دادگاه می‌تواند نشریه متخلف را موقتاً تا دو ماه‌ توقیف و پرونده را خارج از نوبت رسیدگی نماید.
۲. تبصره ۳ ماده ۲۳ نیز مقرر می‌کند اگر نشریه از درج پاسخ فردی که به وی در آن توهین شده یا افترا زده شده است خودداری کند و به اخطار رئیس دادگستری نیز ‌‌اعتنا نکند، رئیس دادگستری پس از صدور دستور توقیف موقت نشریه که نباید بیش از ده روز باشد، پرونده را به دادگاه می‌فرستد. قابل‌ذکر است که در قانون مصوب ۱۳۶۴ در این تخلف، دادستان مقام صادرکننده دستور توقیف بود که در اصلاحیه سال ۱۳۷۹ این اختیار از وی سلب و به رئیس دادگستری واگذار شد.

۳. در تبصره ماده ۳۱ نیز اختیار توقیف به دادگاه سپرده شده و دوره توقیف در بار اول فقط یک روز است: «‌تبصره - در مواد ۳۰، ۳۱ تا زمانی که پرونده در مرحله تحقیق و رسیدگی است، نشریه مورد شکایت حق ندارد نسبت به مورد رسیدگی مطلبی نشر دهد، در صورت تخلف رئیس دادگاه باید قبل از ختم تحقیقات حکم توقیف نشریه را صادر کند، این توقیف شامل اولین شماره بعد از ابلاغ می‌شود ‌و در صورت تکرار تا موقع صدور رأی دادگاه، از انتشار نشریه جلوگیری می‌شود.» در اینجا نیز در قانون قبلی اختیار توقیف با دادستان بود که قانون اصلاحیه سال ۱۳۷۹ این اختیار را از دادستان گرفته و به رئیس دادگاه سپرده است.

ملاحظه می‌فرمایید غیر از مورد مربوط به هیئت نظارت، قدرت توقیف فقط برای رئیس دادگستری و قاضی دادگاه به رسمیت شناخته شده است. نه‌تنها هیچ حقی برای بازپرس که عضوی از دادسرا است پیش‌بینی نشده؛ بلکه حق واگذارشده به ریاست دادسرا یعنی دادستان در قانون پیشین، در اصلاحیه از وی سلب گردیده است. این نکته نیز روشن است که در تمام موارد، دوره توقیف معمولاً کوتاه است تا دادگاه تکلیف را مشخص کند. اهمیت ادامه کار رسانه تا بدان جاست که حتی محکومیت‌های مسئولان رسانه، اگر آثار اجتماعی نداشته باشد، مانع ادامه کار رسانه نیست. ماده ۴۴ قانون مطبوعات را ملاحظه بفرمایید (به‌ویژه به کلمه بلادرنگ):

«ماده ۴۴ - هرگاه حکم دادگاه مبنی بر برائت یا محکومیتی باشد که مستلزم سلب حقوق اجتماعی نباشد، از نشریه درصورتی‌که قبلاً توقیف شده باشد ‌بی‌درنگ رفع توقیف خواهد شد و انتشار مجدد آن بلامانع می‌باشد.»
ب) نکته مهم دیگر این است که حتی به فرض محال، قانون اختیار توقیف رسانه را به بازپرس داده بود، جای این پرسش هست که کدام بازپرسی به‌محض شکایت شاکی، بدون احضار متهم و استماع توضیحات وی و تفهیم اتهام دستور توقیف می‌دهد؟ توقیف اموال که اختیار آن به بازپرس داده شده است، تابع طی تشریفات خاص قضایی است و بدون مقدمات و به‌محض درخواست شاکی صورت نمی‌گیرد.

ت) بنا بر دلایل حقوقی تقدیم شده، لغو فوری تصمیم غیرقانونی توقیف روزنامه کیهان و برخورد مقتضی با بازپرس مربوط و ارجاع دهندگان پرونده را تقاضا دارد.

ریاست محترم قوه قضائیه!

جنابعالی به وضعیت رسانه‌ها در جهان آگاهید و به دلیل تسلط به زبان خارجی ارتباط مستقیم با رسانه‌های خارجی برایتان عادی است، پس این درخواست برادرانه از شما برایتان عجیب نخواهد بود: با مجموعه‌ای از راهکارهای منسجم و مطالعه شده، راه رشد رسانه‌ها را که آزادی بیشتر است هموار فرمایید. پذیرش و عمل به این توصیه خیرخواهانه می‌تواند شفافیت را در نظام بالا ببرد و از شدت فساد که مبارزه با آن و تقویت عدالت از اهداف راهبردی جنابعالی است، به‌سرعت بکاهد. این اقدام جنابعالی موجبات خرسندی رسانه‌ها و حمایت آن‌ها از قوه قضائیه و قانون پذیری بیشتر را در کار رسانه¬ای فراهم خواهد ساخت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • معلم

      جناب توکلی ما مطلقا راضی به تعطیلی هیچ نشریه نیستیم. اما شما که اینقدر آزادی خواه بوده اید و ما خبر نداسته ایم پس در تعطیلی دایمی 17 نشریه در یک چرا یک کلمه حرف نزدید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت

      • بدون نام

        میخواد بگه ما هم بله ...!!!

    • بدون نام

      توکلی چرا برای بقیه روزنامه ها اینطور دل نمی سوزاند ؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت

    • بدون نام

      پای کیهان که وسط باشه ازادی بیان مهم میشه نه؟

    • بینام

      وقتی مرتضوی بطور فله ای بالغ بر ۲۰۰ روزنامه را توقیف کرد جناب توکلی .....حالا برای ما مدافع مطبوعات شده و ماده و تبصره بلغور میکند ..دم خروس از لای عبای تو جناب توکلی پیداست..دلت برای امام حسین ع نسوخته برای قیمه سوخته

    • بدون نام

      این کاری به این حرفها ندارد چون تهرانیا از مجلس اخراجش کردند واسمی ازش نیست میخاست خودی نشون بده بگه منم هستم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آفرین. توکلی فقط به دنبال نمایش خودشه

      • عبادی

        افرین دقیقا زدی به خال بنده خدا چند مدتیه نیست شده خواسته بگه منم هستم

    • بدون نام

      در زمان خاتمه کجا بود که نشریات دسته جمعی توقیف میشدند؟
      یا اینکه ازادی بیان فقط برای کیهان و دوستان هست که بی پروا به همه تهمت میزنن و پاسخگو نیستن حتی در برابر امنيت ملی ؟
      به ابن میگن فرار به سوی جلو استاد شریعتمداری

    • امیر

      جناب آقای توکلی شمائی که اینهمه دم ازآزادی بیان میزنیدوازهمفکرتان آقای شریعتمداری حمایت میکنیدکاش یکبارهم به روزنامه های توقیفی که همفکران جنابعالی وآقای شریعتمداری درزمامداری دوست خوبتون آقای احمدینژادتوقیف شدنددل میسوزوندی!!..

    • حیران

      بعد از توقیف صدا روزنامه و این همه بگیر و ببند و بستن دهان آنهایی که فریاد آزادی میزدنند خجالت نکشیدید بعد از توقیف کیهان دلتان برای آزادی جامعه سوخته ، انسان تا چه اندازه میتواند وقیح باشد؟!!؟؟!!؟؟!!؟؟!!؟؟

    • بدون نام

      برو بابا دلواپس!!!

    • بدون نام

      از زمانیکه آقا زاده ایشان هم به جمع ژنهای خوب پیوست
      خط ایشان نیز عوض شد.

    • خاسر

      من همیشه فکرمی کردم این اقای توکلی ادم خیلی خوبی هستند وهمیشه ازمردم ومنافع انان دفاع میکندنمی دانستم که ایشان هم نان رابه نرخ روز می خورند.اقای توکلی این روزنامه باان تترش همه رابه چالش کشیدوحتی تعدادی ازکشورهای همسایه و بهانه جومنتظر فرصتی بودندکه بگویند ایران درصددحمله نظامی به انها هستش که این بهانه را بدست انها دادنداقای توکلی مرور زمان ماهیت ادمها رابخوبی مشخص میکندازجمله جنابعالی را.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        توکلی هیچگونه همدلی با مردم ایران ندارد و دقیقاً نان به نرخ روز می خورد

    • محسن

      واقعا برای کسانی که هنوز اجازه میدهند افرادي چون شما هنوز تریبون داشته باشید متاسفم چون زمان احمدی نژاد در اولش سینه چاک ایشان بودی وبعدش که نصرفید شدید منتقد ایشان و روزنامه کیهان حالا هم حامی کیهان !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • بدون نام

      چون اون موقعها سازمان دیده‌بانی درست نکرده بود تا از حقوق نشریاتی که به صورت فله ای توقیف شدن دفاع کند کارمندان و کارکنان اون نشریات هم برای آزادی بیان تلاش میکردن آقای توکلی عزیز

    • ahmad h

      اینکه جناب دکتر طرفدار ازادی بیان و ازادی مطبوعات و طرفدار اجرای قانون مطبوعات و رعایت عدالت شدن . و برای مطالبه ان به بسیاری بند و تبصره اشاره کردن که نشان از اشراف ایشان به قانون دارد بسیار جای امیدواریست . و بنظر میرسد که از دید ایشان این اولین موردی هست که چنین اجحافی در حق یک رونامه مردمی ومظلوم و بیدفاع صورت گرفته و ایشان بر خود فرض واجب دونستن که وظیفه شرعی و قانونی خود را انجام بدهند که وجدانشون راحت باشه . این را به فال نیک میگیریم و امیدواریم که در آینده در موارد مشابه نیز چنین دفاعیاتی از خود بروز بدهند .!!!!!

    • بدون نام

      اینو بدون که دیگه مردم از تووو و امثال تو متنفرن!!!!!!!!

    • بدون نام

      کاربر 15:59 احسنت بر تو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه خوبه همه طرفدار آزادی بیان شدن اصلا ما روزنامه توفیفی نداریم فقط بنده خدا شریعتمداری و کیهانه

    • علی

      زنده باد کیهان .

    • علی

      دردو مرض مدیر مسئول کیهان به دل هرچه احمق دشمن شاد کنه

    • بدون نام

      معمولادرعرف اجتماعی سخنی که دروغ ویا بحق نباشد گوش شنوائی ندارد سوال. اینست وقتی مطبوعات بصورت فله‌ای توقیف می شدند ..

    • علی

      زودتر پیگیری کنید که رفع توقیف بشه آخه این سبزی فروشها به علت نبود روزنامه کیهان گرون فروشی میکنند

    • بدون نام

      آقای توکلی در جهت منافع عامه ملت این روز نامه ای را که در جهت ایجاد بلوا به نفع دشمن قلم می زند وهمین بهتر که برای همیشه بسته شود،، آقای توکلی ریاکاری و خدعه بس است شما که این همه در مورد توقیف این روز نامه قلم فرسایی نموده اید در موقعی که یار صدیقتان چند صد روز نامه را توقیف کردنندچرا صدایتان در نمی آمد

    • هموطن

      توقیف دوروزه برای کیهان واقعا حداقل مجازات بوده است ،این روزنامه بارها بر علیه امنیت ملی کشورومردم قلم زده است وبه پشتوانه قدرت هرچه خواسته برضد دولت ومردم نوشته است بدون هیچگونه پاسخگویی واین اصلا به صلاح کشور ومردم نیست.

    • بهزادپور

      آقای توکلی بزرگوار این همه روزنامه بسته شد توقیف شد خانوادههای آنان گرفتار و حتی زندان شما خواب یا تو چرت بودید چه اقدامی کردین اما حالا روزنامه دوست دروغگوی شما دو روز توقیف آنهم رفع کتی حال شما اسمان ریسمان میبافی فقط باوجدانت تنهای قضاوت کن توکلی عزیز

    • بدون نام

      وااای خدا
      ینی اینقد دلسوزی و حرفو برای دو روز تعطیلی ی روزنامه ی سخیف دارید که ادم میمونه شماها کی هستین
      بعد در برابر انواع ظلم ها و بی عدالتیا و اختلاسا لالیددد لااال

    • بدون نام

      کیهان حرف حق رو زده،توکلی هم واقعیت رو گفته.

    • بینام

      بدون سفره ماندیم خدا ازتون نگذره غذا ها رو زمین مونده حالا بیشتر از هر زمانی به اهمیت و ارزش روزنامه کیهان پی بردیم

    • بدون نام

      آقای توکلی فقط دوروز توقیف! نه سلب امتیاز دائم ،این هم برای ادای آزادی درآوردن ومردم را خر فرض کردن خوب است

    • رضا

      چرا این روزنامه بسته شد آخه شیشه ماشینم را باهاش پاک می کردم خیلی ارزون بود!!!!

    • بدون نام

      کیهان کم حمایت می شه ! حالا توکلی هم سنگش رو به سینه می زنه!

    • کمال لاله

      سلام علیکم
      قابل توجه آقای توکلی و اکثر نمایندگان مجلس که نگران از توقیف روزنامه کیهان هستند واعتراض آنها تا افلاک رسیده
      کاش این اعتراضها نسبت به گرانی وتورم دارو -ارزاق وگرانی مسکن بود
      آنچه که برای خود می پسندید برای دیگران هم بپسندین

    • عدالت‌‌منه‌جوانبیکار‌لیسانس

      شما‌که‌از‌این‌دولت‌حمایت‌میکنین‌‌بنده‌درزمان‌احمدی‌نژاد‌دانشجو‌بودم‌احمدی‌نژاد‌به‌قزوین‌آمد‌۲۰۰۰تا‌نامه‌مردم‌‌برای‌جواب‌توی‌سبد‌نامه‌ ها‌ریختند‌‌همه‌جواب‌گرفتن‌یکی‌خوده‌‌من‌تقاضای‌وام‌برای‌اجاره‌خانه‌کردم‌رفتم‌وبمن‌وام‌دادن‌‌دولت‌شما‌‌آمد‌قزوین‌من‌هم‌مامور‌جماوری‌نامه‌ها‌‌بودم‌که‌همه‌را‌مطالعه‌کردیم‌وگفت‌ارجاع بدین‌به‌بانکها‌وکاریابیها‌برای‌اجرا‌دریغ‌ازیک‌جواب‌‌‌دولت‌کلید‌ساز

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج