۶۲۹۵۸۰
۴ نظر
۵۰۰۵
۴ نظر
۵۰۰۵
پ

ساختار متفاوت پروتئین در گوشت حلال و غیرحلال

پژوهش محققان دانشگاه تهران نشان می‌دهد که ساختار پروتئین در گوشت حلال و گوشت غیرحلال متفاوت است و گوشت حلال با دستگاه گوارش انسان سازگارتر است.

خبرگزاری ایرنا: پژوهش محققان دانشگاه تهران نشان می‌دهد که ساختار پروتئین در گوشت حلال و گوشت غیرحلال متفاوت است و گوشت حلال با دستگاه گوارش انسان سازگارتر است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، از آن‌جا که از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده حلال بودن گوشت، نوع ذبح حیوان است، مطالعاتی در این زمینه انجام شده است که نشان می‌دهد روش‌های مختلف کشتار روی کیفیت و ترکیبات بیوشیمیایی گوشت و خواص فیزیکی مثل رنگ گوشت و هم‌چنین خواص میکروبی آن، پس از مرگ حیوان تأثیرگذار است.

محققان مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران طی مطالعات طیف‌سنجی اعلام کردند پروتئین میوگلوبین که یک پروتئین بافت ماهیچه‌ای است تحت کشتار حلال ساختار فشرده‌تری نسبت به میوگلوبین غیرحلال دارد و رادیکال‌های فعال اکسیژن تولید شده هنگام اندرکنش میوگلوبین غیرحلال با ماده تخریب کننده پروتئین، بیشتر است.

بنا بر این گزارش، اعمال شرایط گوارشی بر دو پروتئین نشان داد نمونه حلال هضم راحت‌تری نسبت به نوع غیرحلال داشته است. تأثیر حرارت بر میوگلوبین غیرحلال منجر به تجمعات بیشتری در آن می‌شود که هم راستا با اکسایش بیشتر این نمونه، باعث اختلال در عملکرد آنزیم‌های گوارشی بر هیدرولیز پروتئین می‌شود.

بر اساس این مطالعات، دستگاه سنجش بافت نیز نشان می‌دهد بافت غیرحلال هنگام جویدن سختی و مقاومت بیشتری نسبت به بافت ماهیچه‌ای حلال دارد. خاصیت افزایش رادیکال‌های فعال اکسیژن در میوگلوبین غیرحلال می‌تواند در عوارض و پیچیدگی‌های بیماری دیابت نقش ایفا کند.

این پژوهش توسط الناز حسینی، دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته بیوفیزیک با راهنمایی دکتر علی اکبر موسوی موحدی در مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران انجام شد.

لازم به ذکر است که مصرف محصولات حلال طی سال‌های اخیر در سراسر جهان رشد صعودی داشته و صنعت غذای حلال که عمدتاً بر فراورده‌های گوشتی تمرکز دارد، به یک صنعت پردرآمد تبدیل شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بسیار عالی. ان‌شاءالله این گونه تحقیقات بیشتر شود و از جمله در مورد تاثیر ذبح رو به قبله هم مطالعاتی صورت گیرد

    • بدون نام

      چرند میگی

    • خدا

      نه راست میگه/ نمی بینید گوشت های ما بوی لنگه دمپایی میده و 10 ساعت طول میکشه میپزه؟هرجای اروپا میری گوشت خالص توی نیم ساعت میپزه وهیچ بوی بدی نداره/شماها نمی فهمید ایشون تحقیق کرده راست میگه !

    • بدون نام

      ان شااللههههههه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج