۶۲۹۶۴۳
۱۲ نظر
۵۰۰۷
۱۲ نظر
۵۰۰۷
پ

حماسه راهپیمایی اربعین، سفارشی یا اعتقادی؟!

آقای حمیدرضاجلایی پور در کانال تلگرامی خود، یادداشتی در باره ی راهپیمایی_اربعین خود نوشته است. ایشان در یک بند از یادداشت خود نوشته است: ««جمهوری اسلامی به مناسبت مراسم اربعین این فرصت را پیدا می‌کند که خدمات حمل و نقل و تغذیه‌ای خود را در اختیار اقشار ضعیف جامعه قرار دهد و اقشار ضعیف هم به عشق امام حسین از این امکانات استفاده می‌کنند و چند روز خاطره‌انگیز را در عراق س‍‍پری می‌کنند.

برترین ها: آقای حمیدرضاجلایی پور در کانال تلگرامی خود، یادداشتی در باره ی راهپیمایی_اربعین خود نوشته است. ایشان در یک بند از یادداشت خود نوشته است: ««جمهوری اسلامی به مناسبت مراسم اربعین این فرصت را پیدا می‌کند که خدمات حمل و نقل و تغذیه‌ای خود را در اختیار اقشار ضعیف جامعه قرار دهد و اقشار ضعیف هم به عشق امام حسین از این امکانات استفاده می‌کنند و چند روز خاطره‌انگیز را در عراق س‍‍پری می‌کنند.
به‌عنوان مثال اینجانب سه روز قبل از اربعین شاهد بودم هشتاد در صد امکانات فرودگاه امام خمینی در خدمت زائران امام حسین (ع) قرار گرفته بود. در صورتی‌که معمولا امکانات این فرودگاه اصلی ایران در طول سال در اختیار طبقه متوسط ( روبه‌بالا) و طبقه بالا است. اقشاری را پیش از پروازشان در فرودگاه دیدم که بهترین امکان مدرنی را که ممکن است در طول زندگی از آن استفاده کنند همان ماشین مدرن بنز حمل جنازه بهشت زهرا است. ولی حالا با بهترین هواپیما یا اتوبوس وی ای پی به کربلا می‌روند»
روزنامه صبح نو این گونه نسبت به این یادداشت واکنش نشان داده است:
اتفاقاً دولت نه تنها حمایتی از زائران نکرده، بلکه زائران ایرانی به­‌واسطه چندبرابر شدن هزینه‌های سفر در این ایام توسط دولت، دولت را به کاسبی از اربعین متهم می‌کنند و از سوی دیگر نیز تقریباً پذیرایی تام و تمام از زائران ایرانی توسط مردم عادی عراق صورت می‌گیرد و اتفاقاً از جذابیت‌های راهپیمایی اربعین همین سنگ تمام گذاشتن و مهمان‌نوازی عراقی‌ها برای زائران ایرانی است.
آیا به نظر ایشان جمهوری اسلامی در این سال‌ها از ایرانیت حمایت نکرده است؟ آیا به رغم اینکه اساساً به واسطه تاریخ سازی و سوءاستفاده کلان پهلوی‌ها از نمادهای اساطیری ایران برای مشروعیت بخشی به خود، حاکمیت برآمده از انقلاب اسلامی در سال‌های پس از انقلاب نسبت به شعر و ادب و زبان فارسی دشمنی نشان داده است؟ آیا سال به سال استفاده از نمادها و شخصیت‌های ایران باستان در کتاب‌های درسی اضافه نشده است؟ آیا در برنامه‌های تلویزیونی بخصوص در برنامه‌های کودک و نوجوان در سال‌های اخیر داستان‌های اساطیری فارسی بیشتر از حد گذشته به نمایش در نیامده اند؟ آیا فرهنگستان زبان فارسی با بودجه دولت به سره سازی زبان فارسی اقدام نکرده است؟ شواهد نشان می‌دهد تأکید بر روی زبان فارسی معیار و هویت ایرانی آن‌قدر در این سال‌ها زیاد بوده که برخی از هجمه زبان فارسی به زبان‌های محلی و قومیت‌های غیر فارس گفته‌اند و حتی سربرآوردن پان‌تورک‌ها و پان عرب‌ها در واکنش به این تاکید افراطی عنوان کرده‌اند.
فارغ از اینکه آیا به نظر آقای جلایی پور ( به عنوان یک مدرس جامعه شناسی در ایران) مناسک آیینی دینی اربعین در کشوری با مذهب شیعه با جمع‌شدن عده‌ای دور قبر کوروش که اساساً واقعی بودن آن هنوز محل تردید است و حتی بسیاری از محققان آن را ساخته و پرداخته سیاسی مستشرقین درعصر پهلوی اول می‌دانند، هم تراز است؟ آیا گردهمایی ۷ آبان که اساساً صورت شووینستی یافته و به علت شعارها و توهین‌هایی که در اجتماع یکی دو سال اخیر علیه مسلمانان کشورمان و نیز علیه ترک زبانان و عرب‌زبان سرداده شد و اساساً با تحریک و دعوت شبکه‌های سلطنت طلب برون مرزی شکل می‌گیرد و اساساً پدیده‌ای ضد اجتماعی شناخته می‌شود با کارکردهای آیین‌های مذهبی در ایران قابل مقایسه است؟

آیا وقتی یک مدرس جامعه‌شناسی به جای تأمل در دلالت‌های تاریخی پیوند ایران و اسلام چنین سیاسی کارانه با پدیده‌های اجتماعی برخورد می‌کند، می‌توان امیدی به آینده علوم انسانی در ایران داشت؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آقای جلایی پور مثل اینکه شما فراموش کرده اید اول ایرانی هستید بعد مسلمان.

    • اندیشه

      روزنامه صبح نو خیلی زیاد ایا ایا عوامفریی نکن

    • بدون نام

      اره تو راست میگی

    • زایرکربلا

      باسلام..متاسفانه دولت همچنان بدنبال کسب درامده.حتی از مراسم اربعین حسینی هم میلیاردها کسب درامدکرد.من متاسفم برای فرماندارمهران که بیشترین ظلم رو به زایران عزیزکردند..اولا برای گرفتن حق پارک30 هزارتومانی..دما:نظافت مرز مهران فاجعه بود.یعنی افتضاح بود..منکه خجالت کشیدم..واسه هلال احمرهم خیلی متاسفم.خیلی....بااون داروهای نصف ونیمه اش...اخه برادرمن کجای دنیا به بیمار شربت سینه ازقبل باز شده ومصرف شده میدن که شما میدین؟درموکب امام رضا تموم شربت ها رو باز شده بصورت یک چهارم به زایر میدادن..در اخر کلا واسه همه مسعولین متاسفم..ودرنهایت ازشیعیان عراق بسیار سپاسگزارم

    • محمد

      واقعا نمیفهمم به جلایی پور چه ربطی داره که اقشاری که به پیاده روی اربعین میرن رو انقدر له و حقیر جلوه داده . اتفاقا امثال ما افتخارمونه با این القاب خطاب داده بشیم

    • نوایی

      سلام چرا اینقدر اربعین خار چشم این افراد شده در همین ایام اربعین فروش فوق العاده بلیت ترکیه وارمنستان واروپا و.....چقدر بود همین دیروز خبری را خواندم ایرانی های مسافر ترکیه اقتصاد ترکیه را از ورشکستکی نجات دادن وقاچاق از ترکیه اقتصاد مارا فلج کرده ما در اربعین نسبت به ترکیه خرجی نمی کنیم که هیچ این همه خدمات هم در یافت می کنیم این ادم ها خیلی از نظر فکری مریض هستن ترکیه وفساد برایشان خوب است اربعین وامام حسین وپاکی حالشان را بد می کند اینها مستحق جهنم هستن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا هرچه عراقی ها سنگ تمام گذاشتند، دولت ایران خودش را ضایع کرد.

    • مهدئ

      حقیقته

    • بدون نام

      نصفش اجباریه

    • حمید

      خدایا هر کس چوب لای چرخ عزاداران امام حسین علیه السلام میگذاره هدایتش کن و گرنه خوار وذلیلش کن . آخه تو چکار به اربعین داری .

    • بدون نام

      زيارت امام حسین هم الان سیاسی شده اگرکسی قدرت داشته باشد ویزامده اگرنداشته باشه نه

    • بدون نام

      زیارت امام حسین الان بین کشورهای سیاسی شده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج