۶۳۰۲۰۰
۲ نظر
۵۰۰۰
۲ نظر
۵۰۰۰
پ

دورافتادگی فغانی و یاران

علیرضا فغانی،‌ رضا سخندان و محمدرضا منصوری به‌عنوان تیم داوری فوتبال ایران به احتمال بسیار زیاد در جام‌جهانی با توجه به عملکرد بسیار خوب در ماموریت‌های کاری و شانس قضاوت خواهند داشت.

شهروند: علیرضا فغانی،‌ رضا سخندان و محمدرضا منصوری به‌عنوان تیم داوری فوتبال ایران به احتمال بسیار زیاد در جام‌جهانی با توجه به عملکرد بسیار خوب در ماموریت‌های کاری و شانس قضاوت خواهند داشت. تیم داوری موفق فوتبال ایران در ماه‌های گذشته تمام برنامه تمرینی و مسابقات خود را زیر نظر کمیته داوران فدراسیون جهانی فوتبال انجام می‌دهد و گزارش عملکرد تمرینی و وضع آمادگی جسمانی به صورت روزانه برای کمیته داوران فیفا ارسال می‌شود. نکته نگران‌کننده اما اینجاست که فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش تاکنون هیچ برنامه‌ای برای حمایت از این تیم داوری نداشته‌اند و آنها با مشکلات و کمبودهای بسیار زیاد خودشان را آماده قضاوت در جام‌جهانی می‌کنند.

ضرر ٢٠میلیونی برای پاداش جام‌جهانی ٢٠١٤
علیرضا فغانی در جام‌جهانی ٢٠١٤ برزیل به‌عنوان داور چهارم حضور داشت و در چند مسابقه مهم نیز حضور پیدا کرد. براساس اعلام این داور بین‌المللی فدراسیون جهانی فوتبال بعد از پایان مسابقات با توجه به تحریم‌های ایران،‌ دستمزد فغانی را به صورت حواله فرانک در اختیار فدراسیون فوتبال قرار داد. اتفاق جالب توجه این بود که تأخیر عجیب و غریب در فروش این حواله و تبدیل آن به ریال،‌ به قدری زیاد شد که در آن مقطع طبق اخبار موثق داور موفق فوتبال ایران ٢٠‌میلیون تومان ضرر مادی کرد و اگر زودتر کارهای فروش این حواله توسط مسئولان انجام می‌شد، پول بیشتری به دست بهترین داور کنونی آسیا می‌رسید.

پاداش فغانی برای ترکی

علیرضا فغانی و کمک‌هایش در سال‌های اخیر فینال‌های بزرگی را سوت زده‌اند. فینال جام باشگاه‌های جهان،‌ فینال جام‌ملت‌های آسیا،‌ فینال لیگ قهرمانان آسیا،‌ نیمه نهایی جام کنفدراسیون‌ها و حتی فینال المپیک! نکته جالب توجه اینجاست که در زمینه پاداش‌ این موفقیت‌ها نیز فدراسیون همکاری درست و حسابی با تیم داوری موفق فوتبال کشور نداشته است. به‌طور مثال وقتی فغانی و همکارانش ‌سال گذشته توانستند فینال المپیک بین تیم‌های برزیل و آلمان را قضاوت کنند،‌ به خاطر این افتخارآفرینی بزرگ فدراسیون به آنها قول داد که به فغانی ١٠ سکه بهارآزادی و هرکدام از کمک‌هایش ٨ سکه بهارآزادی پاداش بدهد. در شرایط کنونی با وجود گذشت بیش از یک‌سال از المپیک،‌ این پاداش‌ها در کمال تعجب به این داوران پرداخت نشده است. دراین مدت فقط ٣ سکه به فغانی و دو سکه به کمک‌هایش داده‌اند و گویا در مراسم خداحافظی محسن ترکی مدیران فدراسیون سکه‌های تیم داوری بین‌المللی موفق کشور را به این داور بازنشسته می‌دهند. البته در آن مقطع به فغانی و کمک‌هایش قول داده می‌شود بخش باقیمانده پاداش المپیک در سریع‌ترین زمان ممکن به آنها پرداخت می‌شود که این اتفاق هم تاکنون رخ نداده است.

کارشکنی در اهدای حواله دستمزد

درباره مشکلات مالی نمایندگان داوری ایران در جام‌جهانی باز هم می‌توان نوشت. اخیرا هم فیفا برای قضاوت بازی‌های بین‌المللی حواله حدود ٨٠‌هزار فرانکی در اختیار مدیران فدراسیون قرار داده تا با فروش آن پول حق‌الزحمه قضاوت داوران ازجمله فغانی را پرداخت کنند که این اتفاق باز هم رخ نداده و امور مالی و مسئولان کمیته داوران فدراسیون فوتبال همکاری لازم را با داوران به بهانه‌های عجیب و غریب‌نداشتن مشتری مناسب برای فروش یا نوسانات بازار ارز ندارند. اخیرا کار به جایی رسیده که علیرضا فغانی و سایر داوران با نامه‌نگاری با شخص مهدی تاج از او خواسته‌اند دستور بدهد حواله دستمزد آنها با هر مبلغی که شد، به فروش برسد اما فدراسیون هرطور که شده، پول آنها را به سرعت پرداخت کند که رئیس فدراسیون دستورات لازم را در این زمینه داده است. با این حال، این انتظار از مدیران ارشد فدراسیون وجود دارد که در این زمینه مقدماتی را فراهم کنند تا تیم داوری ایران به تمام پاداش‌ها و حق و حقوق خود برای قضاوت مسابقات بین‌المللی و افتخاراتی که به دست آورده، برسد و سایر مسئولان هم همکاری مناسبی با آنها داشته باشند.

مقایسه با کشورهای دیگر

ماجرای نگران‌کننده درباره تیم داوری ایران این است که از سوی وزارت ورزش‌ و فدراسیون فوتبال هیچ برنامه آماده‌سازی و حمایتی خاصی برای حضور پرقدرت در جام‌جهانی در نظر گرفته نشده است. این درحالی است که فدراسیون فوتبال عربستان چند وقت قبل تیم داوری خود را به اردوی ١٠روزه والنسیا اعزام کرد و با مستقرکردن این تیم داوری در بهترین هتل و کمپ‌های تمرینی و استخدام مدرس و بدنساز‌، قدم بزرگی برای بهترشدن شرایط این تیم داوری کشور خود برداشت. کشورهای ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا و امارات هم در آسیا حمایت همه‌جانبه‌ای از نمایندگان داوری خود برای حضور در جام‌جهانی دارند و فقط در ایران است که متاسفانه شاهد بی‌توجهی به علیرضا فغانی، ‌رضا سخندان و محمدرضا منصوری هستیم.

تمرین اختصاصی

رضا سخندان کمک‌داور مطرح فوتبال ایران در مشهد زندگی می‌‌کند و اگر در اردوهای مورد نظر فیفا شرکت نداشته باشد،‌ برنامه‌های تمرینی او در همین شهر به صورت انفرادی و با هزینه و امکانات شخصی پیگیری می‌شود. فغانی و منصوری هم تمرینات خود را در شهر ری و تهران به صورت شخصی با برنامه‌های فیفا دنبال می‌کنند .

فغانی: فقط پول و پاداشمان را بدهند

علیرضا فغانی در داوری به هر آرزویی که داشته، رسیده است. او با تلاش مستمر به بهترین داور ایران و آسیا و یکی از بهترین داوران جهان تبدیل شده است. در چنین شرایطی بدون این‌که اعتراض خاصی داشته باشد، زیرنظر فیفا برای حضور در جام‌جهانی با کمترین امکانات در داخل کشور تمرینات خود را دنبال می‌کند. فغانی در ارتباط با این مشکلات در گفت‌‌وگویی کوتاه به روزنامه شهروند می‌گوید: «به ‌هرحال باید قبول داشته باشند که ما هم یک تیم‌ملی هستیم و نماینده دوم فوتبال ایران در جام‌جهانی که تلاش می‌کنیم با سپری‌کردن موفق دوره‌های آماده‌سازی و آموزشی فیفا رسما فرصت داوری در جام‌جهانی روسیه را به دست بیاوریم. درحال حاضر ما با فدراسیون فوتبال برای برگزاری اردوهای مهم داخلی و خارجی درخواستی مطرح نکرده‌ایم. بسیاری از کشورها خودشان برای حمایت از تیم‌های داوری خود برنامه‌ریزی می‌کنند. منتهی ما برای موفقیت‌ها و پاداش‌هایی که قول آن را دادند، با مشکل مواجه هستیم.» او افزود: «ما از فدراسیون نه اردوی داخلی می‌خواهیم و نه خارجی و خودمان کارهایمان را انجام می‌هیم، اما از آقای تاج که مطمئن هستم هر درخواستی داشته باشیم، دستور اجرایی‌کردن آن را می‌دهند. انتظار دارم حداقل پاداش قضاوت ما در فینال جام‌جهانی را بعد از گذشت بیش از یک‌سال پرداخت کنند. البته ایشان دستور داده‌اند اما مدیران مربوطه این همکاری را با تیم داوری نداشته‌اند.‌ ای کاش رئیس محترم فدراسیون فوتبال مقدماتی را فراهم کنند. وقتی پاداش و حواله دستمزد‌ ما از فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌رسد،‌ این پول را سریع به ما تحویل بدهند و ماه‌ها نزد فدراسیون باقی نماند که درنهایت باعث شود ما ضرر کنیم. با این وجود من هفته گذشته برای نخستین‌بار توانستم برای یک‌بار در آکادمی المپیک تمرین کنم و با تمام سختی‌ها و کمبودها سعی می‌کنم رضایت فیفا را برای قضاوت در جام‌جهانی جلب کنم. تا به این‌جا با لطف خدا و تلاش خودمان به این موفقیت‌ها رسیده‌ایم و از این به بعد هم راه خودمان را ادامه خواهیم داد.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      باید به اندازه بازیکنان تیم ملی پاداش بدن شایدم بیشترین این هم وطن خوب وبزرگمون کارهرکسی نیست این افتخارات بزرگ

    • saeed

      آقای فغانی مدیون طرفداران تراکتور هستید.
      آه اونها پشت سرته.
      در بازی سوریه رسوا شدی.
      دیگر رنگ جام جهانی را نخواهی دید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج